• <

Wynik wyszukiwania - "CO2" - Wiadomości

Debata na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym: Państwo musi wspomóc proces dekarbonizacji w firmach

Wsparcie finansowe ze środków publicznych, w tym z KPO, pomagające obniżyć koszty wprowadzenia przez firmy ekologicznych rozwiązań, regulacje zapewniające popyt na zielone produkty (np. zamówienia publiczne) - to najważniejsze warunki skutecznej dekarbonizacji polskiej gospodarki. Takie wnioski płyną z debaty „Dekarbonizacja w praktyce”, która odbyła się w ramach XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
08.05.2024

Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach

W imieniu Stena Line, Stena RoRo podpisała umowę na przebudowę Stena Foreteller i Stena Forerunner z stocznią China Merchants Jinling (Weihai) w celu zainstalowania dodatkowego pokładu ładunkowego, zwiększenia wydajności pędników i przygotowania do zasilania z lądu na pokładach jednostek.
08.05.2024

Hapag-Lloyd i IKEA współpracują na rzecz czystszej żeglugi

Hapag-Lloyd nawiązał współpracę z IKEA Supply Chain Operations w celu dekarbonizacji przesyłek kontenerowych z Azji, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego przemysłu morskiego.
08.05.2024

W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. rozpoczyna się budowa promu dla norweskiego armatora

Na terenie gdańskiej stoczni 8 maja odbyło się cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym dla norweskiej firmy żeglugowej Torghatten Nord AS. To kolejny statek powstający na terenie zakładu, w powstającego w ramach rozwijanej oferty w postaci budowy niskoemisyjnych jednostek, z których większość wchodzi właśnie na morski rynek w Norwegii.
08.05.2024

Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje

Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie. Od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, a w ubiegłym roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad. Przez osłabienie konkurencyjności, problemy strukturalne, zaniedbania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury liniowej (głównie kolejowej), a także digitalizacji czy automatyzacji porty RFN tracą klientów – zarówno rodzimych, jak i zagranicznych – na rzecz rywali z państw sąsiednich.
07.05.2024

CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024

Oficjalny partner logistyczny Igrzysk Paryż 2024, Grupa CMA CGM, globalny gracz w zakresie rozwiązań morskich, lądowych, lotniczych i logistycznych, wykorzysta wiedzę ekspercką 180 tys. pracowników, aby sprostać wyzwaniu organizacji największego wydarzenia sportowego na świecie.
07.05.2024

19. Konferencja PSEW2024 odbędzie się już w czerwcu

Polski projekt morskich farm wiatrowych wart około 40 MLD PLN to największa inwestycja w powojennej Polsce. Przyniesie ona 178 mld złotych wartości dodanej dla polskiej gospodarki, spadek emisji CO2 o ok. 102 mln ton rocznie, ponad 100 tysięcy nowych miejsc pracy. Jednak potrzebne są działania usprawniające powstawanie morskich farm wiatrowych. Uproszczenie permittingu czy rewizja PZPPOM to tylko niektóre z koniecznych działań dla offshore. Okazją do rozmów o kierunku rozpędzającej się transformacji energetycznej w oparciu o ener
07.05.2024

Port Singapur i jego sieć logistyczna na fali wzrostów. Z polskim udziałem Baltic Hub

94,8 mln TEU przeładunków w terminalach całego świata i 2023 r. zakończony sprzedażą usług w wysokości 7 mld dol. brutto – to syntetyczna informacja raportu rocznego PSA za 2023 r. Wynik interesujący, bo swój wkład ma tu również Baltic Hub, w którym PSA ma 40% udziałów.
06.05.2024

1,3 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej przyznane spółce Ocean Winds. EDP umacnia swoje inwestycje w Australii

Australijski rząd przyznał Ocean Winds, spółce joint venture EDP Renewables i Engie zajmującej się morską energetyką wiatrową, licencję na potencjalny rozwój do 1,3 GW u wybrzeży Gippsland. Ta inwestycja na południowo-wschodnim wybrzeżu Australii wzmacnia zaangażowanie EDP w tym kraju.
05.05.2024

PGNiG WN złożyło wniosek do norweskiego min. energii ws. składowania CO2 na szelfie norweskim

Norweskie Ministerstwo Energii otrzymało wnioski od PGNiG Wydobycie Norwegia (Upstream Norway) i siedmiu innych firm w związku z ogłoszeniem dwóch obszarów na Morzu Północnym do potencjalnego składowania CO2 na szelfie norweskim - poinformował w komunikacie norweski dyrektoriat offshore.
02.05.2024

Przedstawicielka KE: transport jest krwiobiegiem europejskiej gospodarki

Transport to krwiobieg europejskiej gospodarki - podkreśla szefowa dyrekcji generalnej ds. mobilności i transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej Magda Kopczyńska w rozmowie z PAP o znaczeniu tego sektora dla funkcjonowania Europejczyków, a także o Ukrainie i Zielonym Ładzie.
02.05.2024

W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM

W stoczni Samsung Heavy Industries w Geoje odbyła się ceremonia wodowania i chrztu kolejnego, nowoczesnego statku dla francuskiego przewoźnika. CMA CGM Ambition ma wpisywać się w realizację planów o tworzeniu niskoemisyjnej floty, zgodnie z ideą dekarbonizacji branży morskiej.
30.04.2024

20 lat Polski w UE. Transformacja sektora energetycznego

W ciągu 20 lat obecności w UE cały sektor energetyczny uległ znaczącej transformacji. Kolejne unijne regulacje przełożyły się na zmiany strukturalne, własnościowe i rynkowe. Spadł udział węgla w produkcji energii, wzrósł udział OZE i pozycja rynkowa odbiorców.
30.04.2024

Allseas uzyskuje kontrakt dla morskiej farmy wiatrowej Gennaker na Morzu Bałtyckim

Allseas otrzymał kontrakt na transport i instalację dwóch głównych podstacji dla morskiej farmy wiatrowej Gennaker, leżącej na niemieckiej części Morza Bałtyckiego, opracowanej przez operatora przesyłowego 50Hertz.
29.04.2024

Tak wyglądają kontenerowce XXI wieku. CMA CGM Mermaid debiutuje w Porcie Gdańsk

Dziś w terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk miała miejsce widowiskowa chwila – pierwsze zawinięcie nowoczesnego kontenerowca CMA CGM Mermaid.
24.04.2024

Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2

Operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System będzie odgrywał aktywną rolę w procesie transformacji energetycznej, w obszarach transportu biometanu, wodoru i CO2 - powiedział prezes spółki Sławomir Hinc. Potwierdził też zaangażowanie w projekt FSRU w Gdańsku.
24.04.2024

Prezes Grupy Azoty zapowiada zaktualizowanie strategii w ciągu 12 miesięcy

W ciągu 12 miesięcy zaktualizujemy strategię Grupy Azoty - poinformował PAP prezes Grupy Adam Leszkiewicz. Podkreślił, że spółkę czeka w tym czasie restrukturyzacja związana z "optymalizacją biznesu". Zapewnił jednocześnie, że firma podejmuje działania, by "zabezpieczyć miejsca pracy".
23.04.2024

Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku

W oświadczeniu na stronie Białego Domu pojawiła się informacja, że zapadła decyzja o wdrożeniu nowych działań mających na celu ochronę amerykańskiego przemysłu stalowego i stoczniowego "przed nieuczciwymi praktykami Chin."
23.04.2024

Torqeedo chce produkować elementy do statków wykonane w 100% z recyklingu plastikowych odpadków wydobytych z oceanu

Zespół ds. zaawansowanej inżynierii w Torqeedo wykorzystuje alternatywne materiały w celu zmniejszenia wpływu produktów firmy na środowisko. W tym celu firma chce wykorzystać tworzywa sztuczne wydobyte z oceanów pod kątem recyklingu i produkcji swoich materiałów. W ten sposób firma chce ograniczyć zanieczyszczenie wód i zużycie surowców przy produkcji swoich komponentów.
22.04.2024

EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza

Kotug International B.V. wybrał kontenerowe rozwiązanie magazynowania energii EST-Floattech z serii Octopus dla E-Pusher 1 (typ M). Na pokładzie pierwszego na świecie w pełni elektrycznego pchacza znajduje się kontener z systemem akumulatorów EST-Floattech, który ma zaspokoić wszelkie potrzeby energetyczne statku. E-pusher Type M to innowacyjny, bezemisyjny pchacz, który transportuje ładunki na śródlądowych drogach wodnych, a jego konstrukcja rewolucjonizuje sposób magazynowania i dystrybucji energii w przemyśle morskim.
22.04.2024

Grupa Orlen obniża emisje CO2 na złożu Sleipner w Norwegii

Kolejna instalacja wydobywcza służąca do eksploatacji norweskich złóż Grupy Orlen została podłączona do czystej energii wytwarzanej na lądzie. Elektryfikacja złoża Sleipner pozwoli uniknąć emisji 160 tys. ton CO2 rocznie. W 2024 roku już około dwie trzecie wydobycia gazu przez PGNiG Upstream Norway będzie realizowane z wykorzystaniem instalacji zasilanych z lądu.
20.04.2024

Trwa 39. Konferencja EuroPOWER & 9. OZE POWER

Dzisiaj rozpoczęła się 39. Konferencja Energetyczna EuroPOWER & OZE POWER. Nowa odsłona kongresu tworzy platformę dialogu będącą centrum konsultacji społecznych przedstawicieli nowego rządu ze wszystkimi kluczowymi reprezentantami branży.
18.04.2024

Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią

Alfa Laval podpisując pierwsze porozumienie o współpracy (Memorandum of Understanding) w zakresie instalacji OceanGlide, nawiązała współpracę z koreańską firmą stoczniową. Zawarte porozumienie świadczy o rosnącym zainteresowaniu rynku systemem OceanGlide jako realnym rozwiązaniem w zakresie efektywności energetycznej i dekarbonizacji.
18.04.2024

Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu

Eureka Shipping, firma specjalizująca się w transporcie cementu, będąca własnością SMT Shipping i The CSL Group, ogłosiła 9 kwietnia rozpoczęcie budowy nowoczesnego, ekologicznego cementowca, przeznaczonego do obsługi tras na amerykańskich Wielkich Jeziorach (Great Lakes). Jednostka o nośności 12 500 ton został zaprojektowans w celu zastąpienia dwóch starszych jednostek, przy zachowaniu tej samej pojemności ładunkowej.
17.04.2024

Skroplony dwutlenek węgla trafi pod dno Morza Północnego. Geosekwestracja CO2 to konieczność dla branży cementowej

Wychwytywanie i magazynowanie dwutlenku węgla to konieczność dla cementowni, by uciec od wysokich kosztów zakupu uprawnień do emisji - ocenili przedstawiciele branży we wtorek. Aby jednak ruszyły inwestycje w technologię CCS niezbędna jest zmiana prawa i wsparcie finansowe.
16.04.2024

W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych

MOL Drybulk zawiera umowę na transport morski z JFE Engineering na budowę statku przeznaczonego do transportu elementów fundamentów dla morskich turbin wiatrowych. Jednostka ma być pierwszym w Japonii, przybrzeżnym, modułowym transportowcem przewożącym który będzie przeznaczonym do prac przy budowie morskich farm wiatrowych.
16.04.2024

Nowoczesne, elektryczne holowniki rozpoczynają pracę w Porcie Vancouver

Dwa elektryczne holowniki weszły w wyposażenie portu w Vancouver, co stanowi ważny kamień milowy dla rozwoju największego portu w Kanadzie. Towarzyszyło temu 10 kwietnia br. uroczyste wydarzenie z udziałem mieszkańców, urzędników, pracowników miejskich i portowych, a także przedstawicieli branży morskiej. Jednostki rozpoczną regularną działalność w maju i będą wykorzystywać czystą energię z sieci hydroelektrowni Kolumbii Brytyjskiej.
12.04.2024

Meyer Turku rozwija swoją strategię działania na rzecz ograniczenia emisji CO2

Jedna z najważniejszych fińskich stoczni, należąca do grupy Meyer, rozpoczyna program NEcOLEAP. Jego celem jest opracowanie neutralnego dla klimatu statku wycieczkowego, a także zdekarbonizowanie zakładu stoczniowego przy użyciu innowacyjnych rozwiązań przyjaznych dla środowiska.
10.04.2024

Waddenfonds dofinansowuje prace nad projektem pozyskiwania energii z fal morskich na Morzu Północnym

Testowanie na dużą skalę i demonstracja mocy fal na Morzu Północnym u wybrzeży Scheveningen zostało wsparte holenderskim funduszem Waddenfonds kwotą ponad 99 000 euro. Technologia energii fal morskich firmy Dutch Wave Power to nowa metoda wsparcia zielonej energetyki. Całkowite koszty badań nad potencjałem tej technologii wynoszą ponad milion euro.
05.04.2024

Przedstawiciele amerykańskiego rządu deklarują wsparcie dla budowy SMR-ów w Polsce

Czyste, niedrogie i bezpieczne źródła energii jądrowej, tj. małe reaktory modułowe (SMR) w technologii BWRX-300, staną się niebawem jednym z filarów bezpieczeństwa i rozwoju Polski - przekonywali podczas wspólnej konferencji Atlantic Council, Orlen Synthos Green Energy oraz Nuclear Energy Institute przedstawiciele administracji rządowej oraz dyplomacji USA, na czele z ambasadorem Markiem Brzezinskim.
04.04.2024

Pierwsze bunkrowanie metanolem kontenerowca Ane Maersk w Antwerpii

Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). ​ Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.
04.04.2024

Crowley zapowiada przyjęcie do floty czterech kontenerowców z napędem LNG

Firma Crowley zapowiedziała, że w 2025 roku przyjmie do działalności cztery statki klasy Advance, wyposażone w innowacyjny napęd LNG. Otrzymają nazwy Quetzal, Copan, Tiscapa i Torogoz. Mają wzbogacić flotę przedsiębiorstwa, obsługujące porty w Ameryce Północnej i Środkowej.
04.04.2024

Chrzest Astrid Maersk w Jokohamie. To drugi, duży kontenerowiec duńskiego giganta napędzany metanolem

W Japonii nazwano kolejny, wyjątkowy statek we flocie Maersk, który wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi poprzez użycie zielonego paliwa. Astrid Maersk to drugi z 18 zaplanowanych dużych kontenerowców zasilanych metanolem, dostarczanych zamawiającemu w latach 2024-2025. Firma oczekuje, że nowa seria przyczyni się do osiągnięcia celu związanego z dążeniem do zerowej emisji CO2 i stania się przyjazną środowisku.
04.04.2024

Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi

Cztery lata po utworzeniu Sea Cargo Charter (SCC), inaczej Karta Ładunków Morskich ma określać globalne ramy umożliwiające dostosowanie działalności czarterowej do odpowiedzialnych zachowań środowiskowych w celu promowania dekarbonizacji międzynarodowej żeglugi. Inicjatywę wspiera 37 sygnatariuszy by wpłynąć na postęp dekarbonizacji żeglugi w całej branży morskiej, umożliwiając podmiotom czarterującym i armatorom monitorowanie i raportowanie swoich emisji w ramach wspólnych ram.
02.04.2024

Bezpiecznie do portu mimo niepogody

1 na 4 decydentów z sektora transportu morskiego uważa, że pogoda ma negatywny wpływ na branżę1. Tropikalne cyklony i huragany, monsuny i burze z piorunami – przyroda potrafi skutecznie spowolnić nawet najbardziej odporny kontenerowiec. Z perspektywy morskich spedytorów, każdy sztorm i kurs pod silny wiatr to wzrost ryzyka, ale i duże straty paliwa.
27.03.2024

Najdłuższy kabel podwodny w Wielkiej Brytanii ze zgodą organów regulacyjnych na budowę

Eastern Green Link 2 (EGL2), podmorskie połączenie o długości ponad 500 km między Szkocją a Anglią, będzie najdłuższym, jakie kiedykolwiek zbudowano w Wielkiej Brytanii, zwiększając bezpieczeństwo energetyczne i przyczyniając się do osiągnięcia celów zerowej emisji CO2. Brytyjskie biuro Ofgem (The Office of Gas and Electricity Markets) udzieliło 27 marca tymczasowej zgody na wydatki wymagane na to przedsięwzięcie.
27.03.2024

Ørsted otrzyma fundusze od Departamentu Energii USA w celu dekarbonizacji przemysłu

Amerykańskie władze przekażą dotację w wysokości 100 mln dolarów duńskiemu koncernowi. Dofinansowanie ma pomóc w rozwoju zakładu Ørsted zajmującego się wytwarzaniem ekologicznego metanolu w Teksasie, a także dekarbonizacji trudnego do elektryfikacji sektora morskiego i utworzeniu miejsc pracy w USA w ramach nowej branży związanej z czystą energią.
25.03.2024

Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
22.03.2024

Arkadiusz Marchewka: projekt wyposażenia polskich armatorów w nową flotę jest priorytetowy

Projekt wyposażenia polskich armatorów w nową flotę jest priorytetowy – powiedział w czwartek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Zaprzeczył, by resort miał w planach przyłączenie Polferries do Unity Line lub prywatyzację Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
21.03.2024

Jak zapewnić bezpieczeństwa statkom napędzanym metanolem? Badanie wykazuje potrzebę wprowadzenia odpowiednich przepisów

Nowe badanie bezpieczeństwa pożarowego przeprowadzone przez globalnego dostawcę rozwiązań w zakresie technologii bezpieczeństwa, firmę Survitec, ujawniło, że istniejące metody gaszenia pożarów stosowane do gaszenia pożarów przestrzeni maszynowych i zbiorników wodnych na statkach zasilanych konwencjonalnym paliwem są nieodpowiednie w przypadku pożarów spowodowanych metanolem.
21.03.2024

DNV pomaga firmie Moss Maritime zmniejszyć ryzyko związane z projektami pływających farm fotowoltaicznych

DNV nawiązał współpracę z Moss Maritime, wiodącym dostawcą usług w zakresie projektowania i inżynierii offshore, w celu przyspieszenia wdrażania technologii pływającej farmy fotowoltaicznej działającej w trudnych warunkach środowiskowych. Rozwój tego typu przedsięwzięć
21.03.2024

Chemia w morzu i na plaży. Zanieczyszczamy oceany globalnie, trujemy się lokalnie

Niedawno w Tokio spotkali się eksperci i debatowali nad eliminowaniem zanieczyszczenia morza odpadami chemicznymi. Celem konferencji było zebranie najnowszych informacji, podniesienie świadomości i ustalenie zaleceń politycznych mających na celu poprawę jakości wiedzy o zatrutych oceanach i danych dotyczących zanieczyszczeń chemicznych.
18.03.2024

Wyspy, które niekoniecznie otacza woda

Wyspa, jak podaje słownik języka polskiego, to część lądu otoczona ze wszystkich stron wodą morza, jeziora lub rzeki.
18.03.2024

Simply Blue Group częścią konsorcjum budującego pierwszą na świecie farmę wodorostów na morskiej farmie wiatrowej

Simply Blue Group, deweloper projektów niebieskiej gospodarki z siedzibą w Irlandii, dołączył do konsorcjum North Sea Farm 1 Project (NSF1), aby zbudować pierwszą na świecie komercyjną farmę wodorostów zlokalizowaną na morskiej farmie wiatrowej. Farma o powierzchni 10 hektarów, zlokalizowana u wybrzeży Holandii na Morzu Północnym, ma zostać uruchomiona jesienią tego roku, kiedy zostanie rozmieszczona i obsiana, a pierwsze zbiory spodziewane są wiosną 2025 r.
16.03.2024

Stena Line zwodowała odnowione statki w korytarzu Morza Północnego

W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby swoich klientów, Stena Line przeprowadziła gruntowną modernizację dwóch swoich statków, Stena Britannica i Stena Hollandica. Jednostki, odnowione w rekordowym czasie 18 dni na każdy statek, oferują nowe przestrzenie restauracji i barów, nowoczesne i odświeżone miejsca do siedzenia oraz zwiększoną pojemność pasażerską. Renowacja statków jest kolejnym krokiem w dążeniu Stena Line do zmniejszenia emisji CO2 do 2030 roku w stosunku do poziomu z 2019 roku.
15.03.2024

Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych

Liderzy kilkunastu branż przemysłowych wzywają do podjęcia 10 pilnych działań w celu przywrócenia konkurencyjności i utrzymania miejsc pracy w Europie. W lutym br. 73 liderów branży reprezentujących prawie 20 sektorów przemysłu przedstawiło „Deklarację z Antwerpii w sprawie europejskiego porozumienia przemysłowego” belgijskiemu premierowi Alexandrowi De Croo i przewodniczącej Komisji Ursuli von der Leyen.
15.03.2024

Nawet trzy tony paliwa oszczędzonego dziennie. Cargill chwali się efektem wykorzystania wiatru na Pyxis Ocean

Firma Cargill dzieli się wynikami pierwszego na świecie rejsu oceanicznego napędzanego energią wiatrową. Analiza rejsu ujawnia znaczne oszczędności paliwa, podkreślając potencjał napędu wspomaganego wiatrem we wspieraniu wysiłków branży morskiej na rzecz dekarbonizacji. Statek Pyxis Ocean został sprawdzony po pół roku użytkowania, a działalność rozpoczął od zawinięcia do Gdyni.
13.03.2024

Orlen stawia na innowacyjne projekty CCS

Zatłaczanie 150 000 ton CO2 rocznie do złóż ropy naftowej na Bałtyku z użyciem innowacyjnej technologii naprzemiennego zatłaczania wody złożowej (tzw. WAG), współpraca z Instytutem Nafty i Gazu - Państwowym Instytutem Badawczym (INiG-PIB) w realizacji prac nad uruchomieniem wielkoskalowych instalacji oraz określenie potencjału sekwestracyjnego w polskiej części Morza Bałtyckiego - to tylko niektóre projekty z udziałem LOTOS Petrobaltic z Grupy ORLEN, których realizacja rozpocznie się lub będzie kontynuowana w 2024 roku.
11.03.2024

Gdynia może być miejscem produkcji e-metanolu, zielonego paliwa dla statków

Zielony metanol ma szansę stać się paliwem alternatywnym dla paliw kopalnych dla branży morskiej, która odpowiada za 3% globalnych emisji CO2. Podczas spotkania w PPNT o możliwościach produkcji tego paliwa przyszłości w Gdyni rozmawiała w międzynarodowym gronie wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
11.03.2024

Zmodernizowany w Polsce statek pierwszym rorowcem z stałymi żaglami ssącymi

Firma Bound4blue pomyślnie zainstalowała trzy 22-metrowe żagle (określane też żaglopłatami) eSAILs na statku ro-ro Ville de Bordeaux, należącego do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. To pierwsza w historii instalacja stałego żagla ssącego na rorowcu u czołowego europejskiego armatora. W tym celu wcześniej statek przeszedł modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A.
10.03.2024

Cyfrowe bliźniaki na statku i w porcie. Logistyka morska pod okiem Wielkiego Brata

"Cyfrowe bliźniaki" i wirtualne społeczności logistyczne mogą pomóc w radzeniu sobie z zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Cyfrowe bliźniaki wypłynęły już na szerokie wody i opanowują porty morskie. Zaatakowana przez pandemię Covid-19 logistyka morska na szeroką skalę zaczęła w prowadzać narzędzia informatyczne do obsługi połączeń między kontynentami.
10.03.2024

System usuwania N2O dla statków napędzanych amoniakiem ze wsparciem japońskiego Funduszu Zielonych Innowacji

Hitachi Zosen Corporation i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) ogłaszają, że ich wspólnie zaproponowany projekt rozwoju reaktora N2O dla statku napędzanego amoniakiem został wybrany przez Japońską Organizację Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO) jako „statek nowej generacji” oraz otrzyma wsparcie w ramach projektów z funduszu zielonych innowacji.
08.03.2024

Nowoczesne żagle ssące eSAIL już na pokładzie Ville de Bordeaux

Hiszpański start-up zajmujący się technologią wiatrową, bound4blue, z powodzeniem zainstalował trzy 22-metrowe żagle eSAIL na statku ro-ro Ville de Bordeaux, który należy do francuskiego armatora Louis Dreyfus Armateurs. Konstrukcje fundamentów pod żagle statku zostały zamontowane w Gdańsku pod koniec ubiegłego roku.
06.03.2024

Höegh Autoliners otrzymuje dofinansowanie budowy dwóch statków napędzanych amoniakiem

Przedsiębiorstwo żeglugowe Höegh Autoliners czyni znaczne postępy w realizacji swoich ambicji uczynienia z planowanych jednostek klasy Aurora pierwszymi na świecie statkami PCTC (Pure Car, Truck Carrier) zasilanych amoniakiem. 5 marca otrzymało prawie 14 mln dolarów (146 mln NOK) z funduszy Enova w ramach wdrażania rozwiązań zapewniających im wykorzystanie alternatywnego i zrównoważonego paliwa w dwóch swoich zaplanowanych statkach.
06.03.2024

CMA CGM współpracuje z Nike na rzecz zrównoważonej żeglugi

Z radością ogłaszamy współpracę z firmą Nike w celu zmniejszenia śladu węglowego generowanego przez jej transport morski. Inicjatywa ta płynnie wpisuje się w kompleksową strategię grupy CMA CGM dotyczącą dekarbonizacji, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r. i wspierając naszego klienta w dekarbonizacji jego łańcucha dostaw. Oznacza to cenny postęp w zaangażowaniu obu firm w zrównoważony rozwój.
05.03.2024

Czas na dekarbonizację żeglugi. Nowe technologie w sektorze morskim i żeglugi śródlądowej

Dekarbonizacja sektora transportu dotyka także sektora morskiego. W swoim raporcie z 13 marca 2023 roku Komisja Europejska zwraca uwagę, że „Na poziomie UE transport morski odpowiada za 3–4% całkowitej emisji CO2 w UE, co oznacza ponad 124 mln ton CO2 w 2021 r.” Co za tym idzie transformacji będzie podlegał cały sektor żeglugi wraz z portami. Już teraz limity emisji reguluje międzynarodowa agencja IMO, niedługo statki zaczną również podlegać pod system emisji ETS.
05.03.2024

Grupa Przemysłowa Baltic buduje dwie trafostacje dla projektu Baltic Power

Grupa Przemysłowa Baltic realizuje budowę dwóch morskich trafostacji (OSS) dla pierwszego w Polsce projektu morskiej farmy wiatrowej. Prace prefabrykacji obu zleconych konstrukcji w ramach projektu Baltic Power odbywają się równolegle w zakładach produkcyjnych Grupy tj. w Gdańsku i Gdyni.
04.03.2024

Samskip rozpoczyna budowę swojego nowoczesnego zeroemisyjnego kontenerowca

Globalny dostawca rozwiązań logistycznych Samskip i wiodąca stocznia Cochin Shipyard Ltd. z Indii rozpoczęły budowę nowoczesnego zeroemisyjnego kontenerowca - "Samskip SeaShuttle".
01.03.2024

Wyjątkowe zamówienie Fjord1 na cztery autonomiczne promy

Fjord1 norweski konglomerat transportowy, jeden z największych w Norwegii, podpisał umowę z turecką stocznią Tersan, która zajmuje się pierwszym na świecie autonomicznym połączeniem promowym, na którym od 1 września 2026 roku cztery nowe zeroemisyjne promy będą obsługiwać połączenie Lavik-Oppedal.
29.02.2024

Orlen: większe niż szacowano wydobywalne zasoby złoża Adriana na Morzu Norweskim

Odwiert rozpoznawczy PGNiG Upstream Norway z Grupy Orlen wykonany na koncesji PL211 CS na Morzu Norweskim potwierdził, że w złożu Adriana znajdują się zasoby wydobywalne gazu ziemnego i kondensatu w ilości 28 do 43 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej. To więcej niż szacowano - podał koncern.
29.02.2024

PROJMORS pierwszą firmą w Polsce, która uzyskała pozwolenie na budowę morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku

Jak poinformował na portalu Linkedin Mateusz Samulak, prezes zarządu w "PROJMORS" - Biura Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o., firma jako pierwsza w Polsce ma zgodę na realizację zlecenia w związku z budowaniem morskiej energetyki wiatrowej w związku z projektem Baltic Power.
28.02.2024

Kłopoty finansowe Portu Hamburg. Spadki dochodów i przeładunków

Wyzwania geopolityczne i gospodarcze wpłynęły na przepustowość wszystkich portów w 2023 roku. Port Gdańsk i Port Gdynia chwaliły się rekordowymi przeładunkami. Tymczasem czołowy port Niemiec jak i Europy narzeka na pogarszający się rozwój krajowej gospodarki i słabą atmosferę konsumencką, które miały również wpływ na jego działalność. Dla Hamburga rok 2023 okazał się dużo słabszy niż 2022, mimo wychodzenia ze skutków pandemii COVID-19.
28.02.2024

Hanwha Ocean wprowadza inteligentne rozwiązanie dla statków, pomagające armatorom zmniejszyć emisję CO2

Południowokoreański gigant branży stoczniowej ogłosił, że opracował inteligentną technologię statku, która monitoruje wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla. Rozwiązanie ma zapewnić armatorom szereg możliwości spełnienia rygorystycznych przepisów środowiskowych.
27.02.2024

Statek zbudowany w Polsce dostarczył Ariane 6 do kosmodromu w Gujanie Francuskiej

Na pokładzie statku Canopée do Gujany Francuskiej dopłynęła przygotowana do montażu nowa rakieta nośna ESA – Ariane 6.
27.02.2024

Z końcem 2023 r. Iberdrola osiągnęła ponad 42 GW mocy w OZE

Iberdrola kontynuuje działania w kierunku dekarbonizacji. Z końcem minionego roku firma osiągnęła 42 175 MW mocy zainstalowanej w instalacjach OZE. Dzięki produkcji zielonej energii wynoszącej blisko 80 000 mln kWh (wzrost o 6,3% r/r) firma uniknęła emisji 14 mln ton CO2 do atmosfery. Jest to równowartość emisji 1 mln samochodów pokonujących trasę 100 000 km każdy.
26.02.2024

Gdańsk istotny dla gigantów żeglugi. To tam popłynie w pierwszy rejs nowy kontenerowiec OOCL

Orient Overseas Container Line Ltd. (OOCL) wprowadza do działalności nowy kontenerowiec OOCL Abu Dhabi. Mający nośność 24 188 TEU zalicza się do największych na świecie, a jednocześnie wyróżnia się ekologicznymi rozwiązaniami, wprowadzanymi z myślą o dekarbonizacji żeglugi. Jak wiele innych jednostek tego chińskiego giganta, ten również będzie działał na trasie, na której znajduje się Gdańsk.
26.02.2024

Startuje MUNIMAP. Projekt ma rozwiązać narastający problem zatopionych w Bałtyku amunicji i broni chemicznej

W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
26.02.2024

Kolejny statek ONE z rekordem załadunku

Po niecałych dwóch miesiącach Ocean Network Express chwali się kolejny rekordem w załadunku kontenerowym. Tym razem na ONE Infinity pojawił się ładunek mający równowartość 22 206 pełnych kontenerów.
23.02.2024

Raport PSEW i Instytutu Jagiellońskiego: inwestycje w OZE się opłacą

Mimo wyższych kosztów inwestycyjnych rozwój krajowej elektroenergetyki z jak najwyższym udziałem OZE przyniesie Polsce największe korzyści gospodarcze, środowiskowe oraz strategiczne - wynika z raportu „Rachunek kosztów polskiej elektroenergetyki A.D. 2040” przygotowanego przez Instytut Jagielloński i Polskie Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW).
22.02.2024

Port Rotterdam notuje spadek przepustowości ładunków

Zarząd portu w Rotterdamie, mierząc się z globalnymi wstrząsami geopolitycznymi i gospodarczymi, odnotował w 2023 roku 6,1% spadek całkowitej przepustowości ładunków, co przekłada się na 438,8 mln ton w porównaniu z 467,4 mln ton w 2022 roku. Spadek ten dotyczył głównie przeładunku węgla, kontenerów i innych suchych ładunków masowych.
21.02.2024

ABB uruchomi pierwszy hybrydowo-elektryczny statek wycieczkowy do podróży w rejon polarny

ABB zdobyła zamówienie od stoczni Astilleros y Servicios Navales SA (ASENAV) w Chile na dostawę zasilania i układu napędowego dla nowo zbudowanego statku wycieczkowego do wypraw polarnych Antarctica21. Zbudowany do działania na obszarze podbiegunowym, Magellan Discoverer ma zapewnić korzyści dzięki wysokiej wydajności, bezpieczeństwu i komforcie pasażerów. Projekt ma stanowić kamień milowy w postaci pierwszej instalacji technologii napędu Azipod na statku hybrydowo-elektrycznym zbudowanym w obu Amerykach.
21.02.2024

Zysk netto Orlenu za 2023 wzrośnie o 3,6 mld zł z rozliczenia przejęcia PGNiG

Zysk netto grupy Orlen za 2023 rok z tytułu ostatecznego rozliczenia transakcji połączenia z PGNiG zwiększy się o około 3,6 mld zł, z czego za sam czwarty kwartał 2023 roku wzrośnie o 0,8 mld zł - poinformował Orlen w komunikacie.
19.02.2024

Royal Caribbean zamawia we francuskiej stoczni kolejne wycieczkowce klasy Oasis

Gigant morskiej branży turystycznej Royal Caribbean Group podpisał umowę z francuską stocznią Chantiers de l’Atlantique z siedzibą w Saint-Nazaire w sprawie zamówienia siódmego statku klasy Oasis, który będzie działał w ramach jednej z spółek firmy, Royal Caribbean International. Ma to wzmocnić jej pozycję na rynku turystycznych rejsów największymi wycieczkowcami na świecie. Odbywa się to niedługo przed przekazaniem przez wykonawcę najnowszej obecnie jednostki z tej serii, Utopia of the Seas.
19.02.2024

Pierwszy na świecie chemikaliowiec napędzany wiatrem oddany do użytku

Chemship oddał dziś do użytku swój pierwszy statek z napędem wspomaganym wiatrem. Tym samym MT Chemical Challenger stał się pierwszym na świecie chemikaliowcem wyposażonym w zrównoważoną technologię wiatrową. Statek będzie obsługiwał transatlantycką trasę firmy żeglugowej Chemship między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Morzem Śródziemnym.
19.02.2024

Działalność rozpoczyna CMA CGM Mermaid, pierwszy kontenerowiec francuskiego giganta napędzany LNG

Francuski gigant branży żeglugowej poinformował 15 lutego o odbiorze pierwszego statku z serii 10 kontenerowców o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Europie Północnej.
15.02.2024

Mariusz Grab zrezygnował z funkcji prezesa spółki Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police S.A.

Mariusz Grab zrezygnował 14 lutego br. z funkcji prezesa Grupy Azoty Zakłady Chemiczne Police oraz z funkcji członka jej zarządu. Był jej prezesem od 30 kwietnia 2021 roku.
14.02.2024

EST-Floattech dostarcza system baterii do promu SFK Laboe

EST-Floattech, wiodący dostawca rozwiązań magazynowania energii dla przemysłu morskiego, ogłasza udaną dostawę i uruchomienie systemu baterii z serii Octopus na promie SFK Laboe.
13.02.2024

Cztery firmy z Japonii łączą siły w zakresie budowy "zielonej floty"

Idemitsu Tanker, IINO Kaiun Kaisha (IINO Lines), Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) i Nihon Shipyard ogłosiły, że konsorcjum, jakie utworzyły 26 stycznia tego roku, będzie prowadzić wspólne badania i opracowywać koncepcje projektowe (części, maszyny i sprzęt ekologiczny) dla bardzo dużych przewoźników ropy naftowej typu VLCC w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. W ten sposób chcą stanąć do rywalizacji z gigantami branży w zakresie budowy i dostarczania statków zgodnych z ideą dekarbonizacji żeglugi.
13.02.2024

Rotorowy zawrót głowy. Wiatr obniży zużycie paliwa statku i zmniejszy emisje CO2 o 30%

Porty muszą przygotować się do obsługi statków z żaglami i rotorami. Oldendorff i Norsepower ogłosiły w lutym br. zawarcie porozumienia w sprawie wykorzystania rotorów w celu redukcji emisji CO2 przez masowiec eksploatowany przez niemieckiego armatora. Norsepower Rotor Sails pozwoli na wykorzystanie technologii napędu wiatrowego i zmniejszenie zużycia paliwa w czasie podróży. Przy dobrych wiatrach można nawet liczyć na zmniejszenie emisji CO₂ do 30%.
13.02.2024

Damen Shipyards kompleksowo elektryfikuje połączenia promowe w Kanadzie

Damen Shipyards wygrał kontrakt na dostawę promów samochodowych do Kolumbii Brytyjskiej. Działający również w Polsce Damen wybuduje cztery elektryczne promy pasażersko-samochodowe dla kanadyjskiego operatora BC Ferries. Damen dostarczy również urządzenia do ładowania promów z lądu.
11.02.2024

LDA i Norsepower łączą siły w transporcie dużych komponentów samolotów Airbus

Francuski armator Louis Dreyfus Armateurs SAS (LDA) i fiński producent żagli mechanicznych Norsepower Oy Ltd ogłosiły, że technologia Norsepower Rotor Sail™ zostanie zainstalowana na nowej niskoemisyjnej flocie RoRo, która będzie czarterowana przez firmę Airbus.
11.02.2024

Nowy bezemisyjny statek towarowy napędzany wodorem gotowy do eksploatacji na Renie

Holenderski armator Future Proof Shipping (FPS), finansowany przez UE projekt Flagships oraz finansowany przez Interreg projekt ZEM Ports NS uruchamiają przełomową jednostkę H2 Barge 2. Statek napędzany wodorem będzie przewoził towary całkowicie bezemisyjnie na Renie między Rotterdamem (NL) a Duisburgiem (DE).
08.02.2024

Noc z zagrożeniem atakami rakietowymi Huti. Morze Czerwone wciąż niespokojne

Mimo uderzeń na infrastrukturę lądową, bojownicy Huti nie przestają atakować statków i okrętów w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. Wieczorem, 7 lutego, doszło do kilku powstrzymanych prób ataków na żeglugę w rejonie.
08.02.2024

MOL testuje pierwszą suwnicę napędzaną wodorem

W Japonii jest sprawdzane w praktyce rozwiązanie, które ma zrewolucjonizować branżę portową, wpływając na jej dekarbonizację. Do innowacji w związku z wprowadzaniem ekologicznych napędów na statkach dolicza się także wyposażanie w nie maszyn wykorzystywanych w portach.
07.02.2024

Ember: rekordowe spadki emisji i produkcji prądu z węgla w UE w 2023 r.

Wytwarzanie energii elektrycznej z paliw kopalnych spadło w UE w 2023 r. o 19 proc., emisje z sektora energii także o 19 proc., a udział prądu ze słońca i wiatru przekroczył po raz pierwszy 25 proc. - wynika z opublikowanych w środę danych think-tanku Ember.
07.02.2024

Świat szuka alternatyw w obliczu zagrożenia ze strony Huti. Rozwiązaniem trasy lądowe przez Arabię Saudyjską?

W obliczu zagrożenia ze strony jemeńskich bojowników na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej firmy oferujące usługi transportowe, obawiające się o bezpieczeństwo załóg oraz ładunku, szukają sposobów na bezpieczniejszy transport. Izraelska firma zajmująca się transportem morskim chce skorzystać z tras lądowych, aby ominąć zagrożenie.
05.02.2024

Trzy ataki Huti jednego dnia. Okręty US Navy powstrzymują zagrożenie dla żeglugi

Centralne Dowództwo USA podało, że okręty ponownie dokonały zestrzeleń wrogich obiektów zagrażających ruchowi statków na trasie prowadzącej do Kanału Sueskiego. Wrogie drony zostały wystrzelone z zachodniego terytorium Jemenu, znajdującego się pod kontrolą szyickich bojowników wspieranych przez Iran.
02.02.2024

Hanwha Ocean rozpoczyna budowę statków do transportu amoniaku

Południowokoreańska stocznia rozpoczęła 2024 rok budową ekologicznego statku, wyposażonego w technologię przyjazną środowisku. Odpowiada za budowę statków zaopatrzonych w technologie umożliwiające skuteczną redukcję emisji CO2.
02.02.2024

Do IMO złożono wniosek dotyczący osiągnięcia zerowej emisji CO2 w żegludze. Dekarbonizację ma wesprzeć fundusz opłat

Międzynarodowa Izba Żeglugi ( International Chamber of Shipping, ICS), Wspólnota Bahamów i Republika Liberii przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) szczegółową propozycję dotyczącą Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej w celu przyspieszenia przejścia na zerową emisję do 2050 roku. Ma on zachęcać do produkcji i stosowania paliw oraz technologii morskich o zerowej emisji gazów cieplarnianych oraz zapewnić miliardy dolarów na wsparcie transformacji energetycznej w krajach rozwijających się.
01.02.2024

Rząd Danii jest gotów wspierać Polskę w rozwoju energetyki odnawialnej

Rząd Danii i nasz sektor komercyjny gotów jest wspierać Polskę w rozwoju energetyki odnawialnej - wskazał w czwartek w Senacie duński minister ds. klimatu, energii i zaopatrzenia Lars Aagaard.
01.02.2024

Norweski Klaster Morski na eksportowym kursie. Włączają napęd jądrowy

Norweski Biznes Morski zapewnia pracę bezpośrednio około 90 tys. osobom oraz generuje rocznie produkty i usługi o wartości około 500 mld NOK – informuje na portalu społecznościowym Ivar Engan, Daglig leder z Maritimt Forum. Znaczna część przychodów zapewnia eksport towarów i usług. Szacuje się, że około 70% przychodów norweskiego biznesu morskiego pochodzi z eksportu.
01.02.2024

Wallenius Wilhelmsen zdobywa kontrakty o wartości ponad 1,2 miliarda dolarów

Norwesko-szwedzka firma z branży żeglugowej zawarła intratne umowy dla działających na rynki w USA międzynarodowych klientów z branży górniczej i motoryzacyjnej. Kontrakty wiążą się z zapewnieniem dostaw prowadzonych drogą morską. Firma zapewnia, że wpisuje się to również w jej strategię promowania świadomości o dekarbonizacji żeglugi, promując wykorzystanie transportu morskiego o ograniczonym wpływie w zakresie emisji CO2.
30.01.2024

Masdar podpisuje z CMA CGM umowę o partnerstwie w zakresie wdrażania ekologicznych paliw dla branży morskiej

Zajmująca się rozwojem technologii odnawialnych firma ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Masdar, podpisała umowę o strategicznym partnerstwie w zakresie dostaw (Strategic Supply Partnership, SSP) z francuskim gigantem branży żeglugowej CMA CGM. Dokument obejmuje długoterminowe umowy na odbiór ekologicznych paliw morskich. Ma być to także początek mocnego partnerstwa na rzecz dekarbonizacji żeglugi dzięki czystej energii.
30.01.2024

Pierwsza na świecie infrastruktura tankowania wodoru dla łodzi

We Włoszech powstaje pierwsza na świecie infrastruktura do tankowania łodzi rekreacyjnych zielonym wodorem. Projekt rozwijany jest przez NatPower H, firmę z grupy NatPower, która już zyskała poparcie dwudziestu pięciu włoskich marin i portów, w których zostaną umieszczone stacje zaprojektowane przez Zaha Hadid Architects.
29.01.2024

Rozpoczęła się budowa bazy serwisowej dla morskiej farmy wiatrowej w Łebie

W Łebie rozpoczęły się prace związane z budową bazy serwisowej dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, wspólnego projektu Grupy ORLEN i Northland Power. Będzie ona portem macierzystym dla statków transportujących sprzęt oraz pracowników technicznych odpowiedzialnych za utrzymanie inwestycji. Baza zatrudni łącznie około 60 osób i będzie obsługiwać farmę przez cały cykl jej życia, czyli minimum 25 lat.
28.01.2024

Jan De Nul i ABC Engines podpisują umowę dotyczącą napędu na metanol dla kablowca Fleeming Jenkin

Grupa Jan De Nul i ABC Engines ogłosiły 26 stycznia współpracę w zakresie hybrydowych silników okrętowych. Obie firmy podpisały zamówienie na cztery silniki o mocy 7200 kW i jeden silnik o mocy 1800 kW, który może być zasilany biodieslem, HVO i metanolem. Te innowacyjne silniki zapewnią napęd najnowszego statku do układania kabli Grupy Jan De Nul, Fleeming Jenkin.
27.01.2024

Administracja prezydenta USA ogłasza tymczasowe wstrzymanie oczekujących zezwoleń na eksport LNG

Biały Dom poinformował 26 stycznia w komunikacie prasowym, że ogłasza tymczasowe wstrzymanie wydawania decyzji w sprawie eksportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) do krajów niebędących stroną umowy o wolnym handlu do czasu, gdy Departament Energii będzie mógł zaktualizować analizy stanowiące podstawę do uzyskania zezwoleń. Obecnie USA są już największym eksporterem gazu na świecie, a oczekuje się, że do końca tej dekady eksport podwoi się.
26.01.2024

Nowy, duży statek napędzany metanolem dla Maersk otrzymał nazwę. Trwa budowa "zielonej floty"

Podczas ceremonii w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem otrzymał nazwę Ane Maersk. Statek należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Na początku lutego rozpocznie działalność na trasie AE7 łączącej Azję i Europę, co ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego.
26.01.2024

Vard podpisuje umowę na dwa dodatkowe hybrydowe statki operacyjne z Windward Offshore

Zakład specjalizujący się w budowie jednostek morskich dla szeroko pojętego offshore ogłosił podpisanie umowy z Windward Offshore, konsorcjum pod przewodnictwem morskiego oddziału ASSC SeaRenergy Group w Niemczech, na zaprojektowanie i budowę dwóch dodatkowych hybrydowych statków operacyjnych (CSOV). Dzięki tej umowie Windward zrealizuje opcje zawarte w początkowej umowie na dwa statki, podpisanej w październiku 2023 roku.
25.01.2024

Ministerstwo Obrony Holandii inicjuje wieloletni program wsparcia dla branży okrętowej

W ciągu 15 lat resort obrony Holandii planuje zainwestować znaczne sumy pieniędzy w rozwój Królewskiej Marynarki Wojennej (Koninklijke Marine). W ramach tego przedsięwzięcia chce wzmacniać sektor obronności jako całość, a nie tylko pojedyncze projekty. Ma to stanowić zachętę dla kadr morskich do rozwoju i innowacji.
25.01.2024

Ten jacht korzysta z każdej energii odnawialnej. Energy Observer z misją samowystarczalności energetycznej w żegludze

Przeszło osiem lat na różnych akwenach świata spędził zeroemisyjny i i samowystarczalny jacht wykorzystujący na swoim pokładzie wszelkie możliwe źródła odnawialne. Celem tego ekologicznego przedsięwzięcia jest stanie się wzorem dla innowacji w transporcie morskim, z myślą o postępie technologicznym jak i zadbaniu o środowisko.
23.01.2024

Greenpeace blokuje wydobycie surowców na Morzu Północnym. Wśród "poszkodowanych" PGNiG

W norweskim sądzie zakończyła się sprawa, którą młodzieżowe organizacje klimatyczne pod egidą Greenpeace zgłosiły przeciwko władzom państwa. W wyniku tego sąd w Oslo zadecydował o unieważnieniu aprobaty trzech pól naftowych i gazowych z racji na "brak odpowiednich badań wpływu na środowisko." Swoje udziały w koncesjonowanych obszarach posiada PGNiG.
22.01.2024

ONE również stawia na metanol i zamawia kontenerowce z ekologicznym napędem

Japońskie przedsiębiorstwo żeglugowe Ocean Network Express (ONE), podpisało 17 stycznia w Singapurze kontrakty na budowę nowoczesnych kontenerowców z chińskimi stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W ramach umowy wykonawcy dostarczą zamawiającemu do 2027 roku 12 kontenerowców o pojemności 13 000 TEU. Będą one zasilane metanolem.
17.01.2024

Pół wieku jasnoniebieskich kontenerowców. Maersk obchodzi wyjątkowy jubileusz

50 lat temu komercyjną działalność rozpoczął pierwszy kontenerowiec w charakterystycznym odcieniu błękitu. Duńska firma chwali się ważną rocznicą w ramach swojej działalności, w trakcie której urosła do rangi giganta branży żeglugowej.
17.01.2024

Co dzieje się w obszarze morskiej energetyki wiatrowej w Norwegii?

„Możecie być pewni: morska energia wiatrowa będzie w przyszłości jednym z największych zasobów energii na świecie” oraz: „To będzie wielka szansa dla Norwegii”. Te słowa wypowiedział parę dni temu premier Norwegii Jonas Gahr Støre na corocznej konferencji organizowanej przez NHO (Konfederacja Norweskich Przedsiębiorców).
16.01.2024

Baltic Power - pierwsza na świecie morska farma wiatrowa wykorzystująca stal niskoemisyjną

Morska farma wiatrowa Baltic Power, wspólny projekt Grupy ORLEN i Northland Power, jako pierwsza na świecie zostanie zbudowana z wykorzystaniem niskoemisyjnej stali produkowanej niemal w całości z surowców pochodzących z recyklingu w elektrycznym piecu łukowym zasilanym energią odnawialną. Wykorzystanie tego materiału zmniejszy emisję dwutlenku węgla w całym cyklu życia turbiny o 10 procent. Farma Baltic Power rozpocznie produkcję w 2026 roku i będzie w stanie zasilić ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.
16.01.2024

Biznes z ropy, gazu i wiatru. Equinor z zyskami w 2023 r. i perspektywami do 2027 r.

Equinor dzięki znakomitej dywersyfikacji produkcji wypracował w III kwartale 2023 r. zysk 8,02 mld USD. Po opodatkowaniu zostało 2,73 mld USD. Zysk operacyjny netto w II kwartale ubr. wyniósł 7,45 mld USD, a zysk netto 2,5 mld USD. W II kwartale zysk w wysokości 7,54 mld USD i 2,25 mld USD. Po opodatkowaniu zysk operacyjny netto wyniósł 7,05 mld USD, a zysk netto 1,83 mld USD. W 2022 r. do budżetu Norwegii spółki firmy wpłaciły 44,3 mld dolarów – poinformował w grudniu br. dyrektor finansowy Torgrim Reitan.
13.01.2024

Gospodarka oceaniczna to biznes 3 miliardów ludzi warty do 6 bilionów dolarów

Gospodarka oceaniczna jest warta od 3 do 6 bilionów dolarów i oferuje krajom rozwijającym się ogromne możliwości budowania odporności. Biznes związany z wykorzystaniem oceanów zapewnia źródła utrzymania około 3 miliardów ludzi – informuje UNCTAD w najnowszym raporcie „Trade and Environment Review 2023”. UNCTAD postuluje kurs na wodorosty i substytuty tworzyw sztucznych.
13.01.2024

Pierwsza na świecie łódź wodorowa zasilana technologią ogniw paliwowych na płytkach drukowanych kończy testy

Bramble Energy, innowator w technologii ogniw paliwowych, osiągnął kamień milowy w historii żeglugi morskiej, uruchamiając pierwszą na świecie łódź wodorowo-elektryczną zasilaną ogniwem paliwowym na płytce drukowanej (PCBFC™).
10.01.2024

Stena RoRo zamówiła pierwszego E-Flexera na Morze Śródziemne

Stena RoRo zamówiła pierwszy ro-pax E-Flexer na Morze Śródziemne. Budową ma zająć się chińska stocznia CMI Jinling, a statek ma pływać docelowo w barwach Corsica Linea.
09.01.2024

Elektryczno-wodorowa rewolucja we flocie Estonii. Gratka dla polskich stoczni i grup technologicznych

Estonia postawiła na ekologię i ogłosiła, że najnowszy prom rozpocznie wprowadzanie do eksploatacji nowej generacji statków energooszczędnych. Prom z napędem elektryczno-wodorowym wprowadzony zostanie na początek na połączenie Virtsu-Kuivatu. Na start Estonia pozyskała 40 mln euro ze środków Europejskiego Funduszu Modernizacyjnego oraz wpływów z handlu emisjami CO2.
09.01.2024

Orlen sfinalizował przejęcie KUFPEC Norway za pół miliarda dolarów

Grupa Orlen sfinalizowała przejęcie spółki wydobywczej KUFPEC Norway, która zapewni Polsce dodatkowy miliard gazu rocznie. Dzięki tej transakcji wydobycie w Norwegii ma wzrosnąć w tym roku do ponad 4 mld m3. Surowiec trafi do Polski poprzez Baltic Pipe, planowo też zwiększając bezpieczeństwo energetyczne kraju
07.01.2024

Orlen podjął finalną decyzję inwestycyjną w sprawie Baltic Power

Grupa Orlen podjęła finalną decyzję inwestycyjną dotyczącą budowy pierwszej polskiej farmy wiatrowej Baltic Power. Inwestycja, która w 2026 roku włączy do polskiego systemu moc blisko 1,2 GW, będzie realizowana wspólnie z kanadyjskim Northland Power. Baltic Power będzie w stanie wyprodukować czystą, dostępną energię, która może zasilić 1,5 miliona gospodarstw domowych. W ramach przygotowania infrastruktury instalacyjnej dla branży offshore koncern rozpoczął również budowę terminala w Świnoujściu.
04.01.2024

Terminal kontenerowy w Indiach ma być w 100% zasilany energią odnawialną

PSA Mumbai ma stać się pierwszym w Indiach terminalem kontenerowym, który jest całkowicie zasilany bezemisyjną energią odnawialną. Odpowiada za to farma fotowoltaiczna o moc 7,8 MW, powstała we współpracy z O2 Power. Zdaniem spółki inwestycja pozytywnie wpłynie na ograniczenie emisji CO2 przez branżę portową.
04.01.2024

Airbus stawia na niskoemisyjne statki transportowe. Ich obsługą zajmie się firma Louis Dreyfus Armateurs

Firma Louis Dreyfus Armateurs (LDA) została wybrana przez Airbusa do odnowienia całej floty czarterowanych statków przewożących podzespoły samolotów między zakładami produkcyjnymi w Europie i USA za pomocą trzech nowoczesnych, niskoemisyjnych statków typu roll-on/roll-off, wspieranych przez napęd wspomagany wiatrem. Airbus zlecił przedsiębiorstwu ich budowę oraz eksploatację. Mają one być dzięki innowacyjnemu napędowi zgodne z polityką dekarbonizacji żeglugi. Ich rozpoczęcie działalności ma następować od 2026 roku.
04.01.2024

Norweskie ministerstwo energii zatwierdziło spółkę Orlenu jako operatora koncesji Polaris

Norweskie ministerstwo energii zatwierdziło spółkę z Grupy Orlen jako operatora koncesji Polaris na Morzu Barentsa - poinformował w środę prezes Orlenu Daniel Obajtek. Decyzja ta umożliwia budowanie nowych kompetencji, które przyczynią się do redukcji emisyjności energochłonnych branż - dodał.
03.01.2024

Transport morski pod napięciem. Ryzyka podróży z elektrykiem na statku i w porcie

Pojazdy elektryczne znalazły już miejsce na stałe w naszym codziennym życiu. Nietrudno zauważyć, że w wielu miastach użytkowanie samochodów elektrycznych, skuterów, hulajnóg i rowerów z wspomaganiem bateryjnym stało się codziennością. Wszystkie te urządzenia przewożone są na masową skalę statkami. Mniejsze jednostki w kontenerach. Samochody statkami ro-ro lub promami samochodowo-pasażerskimi. Transport tych urządzeń to wyzwanie nie tylko dla armatorów, ale również dla terminali ro-ro.
02.01.2024

Przesył energii między Danią a Wielką Brytanią rozpoczyna rekordowo długi kabel położony w Morzu Północnym

775 km długości ma leżący pod wodą kabel przesyłowy, który umożliwi transfer energii między Danią a Wielką Brytanią przez Morze Północne. To najdłuższe na świecie międzysystemowe połączenie kablowe typu HVDC. Może przesyłać energię elektryczną wystarczającą do zasilenia nawet 2,5 miliona domów w Wielkiej Brytanii i przynieść w ciągu 10 lat 500 mln funtów oszczędności konsumentom. Cała inwestycja kosztowała 7 mld funtów.
30.12.2023

Największe elektryczne kontenerowce oddane do użytku w Chinach

Dwa zasilane bateryjnie kontenerowce, które zostały opracowane dla COSCO Shipping, zapowiadane są jako największe statki elektryczne, jakie do tej pory zbudowano. Wczoraj oficjalnie je nazwano i oddano do użytku w Chinach. Statki są częścią wysiłków zmierzających do zbudowania zelektryfikowanej sieci żeglugowej wzdłuż chińskiej rzeki Jangcy.
29.12.2023

Firma NYK przeprowadzi długoterminowe próby wprowadzenia biopaliw na pełną skalę

Począwszy od 2024 roku, firma NYK przeprowadzi na pełną skalę testy długoterminowego wykorzystania biopaliw, które są uważane za charakteryzujące się zerową emisją CO2 netto, w żegludze swoich istniejących statków opalanych ciężkim olejem.
28.12.2023

Mitsui & Co., Ltd. i Mitsubishi Corporation współpracują przy projekcie statku do transportu skroplonego CO2

Japońskie firmy dążą do ujednolicenia specyfikacji i projektów statków w celu realizacji projektu międzynarodowego transportu skroplonego CO2 (LCO2) na dużą skalę począwszy od 2028 roku. Wykorzystując technologie i doświadczenie konstrukcyjne Mitsubishi Shipbuilding i Nihon Shipyard pracują nad stworzeniem infrastruktury dla morskich przewoźników LCO2, dążąc do ujednolicenia jej z transportem lądowym.
28.12.2023

Hapag-Lloyd bada możliwość napędzania swoich kontenerowców siłą wiatru

Jedna z czołowych firm z branży transportowej przekazała, że rozpoczyna prace koncepcyjne kontenerowca o wyporności 4 500 TEU, wyposażonego w układ napędowy wspomagany wiatrem. Inwestując w odnawialne źródła energii Hapag-Lloyd w ten sposób chce zbliżyć się do celu, jakim jest dekarbonizacja żeglugi i osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla
28.12.2023

Bezzałogowcem w poszukiwaniu kryla. Norwegowie spełniają marzenia Polaków z lat 70

Aker BioMarine wprowadził bezzłogowca do wsparcia połowów kryla antarktycznego. Norweska firma zajmująca się pozyskiwaniem kryla Aker BioMarine odebrała nowy bezzałogowy pojazd nawodny (USV) w celu wsparcia połowów na Antarktydzie.
27.12.2023

Ocean Network Express z nowym rekordem w transporcie kontenerowym

Mająca siedzibę w Singapurze jedna z czołowych firm branży żeglugowej pochwaliła się wyczynem jednego ze swoich najnowszych nabytków, kontenerowca ONE Inspiration. Statek przyjął na swój pokład 22 000 pełnych kontenerów, osiągając nowy rekord w kwestii załadunków.
27.12.2023

Maersk i MGC zawiązują współpracę w zakresie promocji metanolu w Japonii

Mitsubishi Gas Chemical Company (MGC), gigant żeglugowy z Danii i władze miasta Jokohama podpisali protokół ustaleń (MoU) w zakresie promowania stosowania ekologicznego metanolu w tamtejszym porcie. Ma to być ważny krok w zakresie popularyzacji użycia tego "zielonego paliwa" w gospodarce morskiej Japonii.
27.12.2023

Bez zwarć i przeciążeń na polskich promach Ro-Pax

Na statkach instalowane są coraz bardziej złożone systemy dystrybucji i zarządzania energią. Nowego znaczenia nabierają urządzenia zapewniające bezpieczeństwo zasilania. Przykładem są trzy jednostki budowane obecnie dla spółki Polskie Promy, które będą wyposażone w szereg urządzeń zabezpieczających ABB.
27.12.2023

Kontenerowce płyną na stratach. Będą szorować po dnie do 2028 roku?

Czy operatorzy kontenerowców będą oglądać dno w budżetach do 2028 r.? A z nimi gestorzy ładunków, spedytorzy, logistycy i terminale? 2023 r. nie był dobry dla operatorów statków kontenerowych. 2024 r. ma być nie lepszy, nie tylko dla armatorów liniowych.
25.12.2023

W Meyer Turku rozpoczyna się montaż kadłuba Star of the Seas. To kolejny etap budowy giganta wśród wycieczkowców

Na terenie fińskiej stoczni rozpoczął się montaż kadłuba drugiego statku klasy Icon, Star of the Seas. To kolejny etap budowy jednej z największych jednostek tego rodzaju. Uroczystość położenia stępki pod przyszły statek wycieczkowy przeznaczony do rejsów po Morzu Karaibskim odbyła się 15 grudnia.
21.12.2023

Tankowiec do transportu soku zyska żagle

Kolejnym statkiem handlowym, na którym zastosowanie znajdą specjalistyczne żagle, które będą wspomagać klasyczny napęd, będzie tankowiec do transportu soku owocowego Atlantic Orchard.
20.12.2023

European Energy ma swój udział w dekarbonizacji sektora morskiego transportu

Przemysł i branża transportowa to po energetyce dwa obszary, które odpowiadają za największą część emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego European Energy angażuje się w produkcję zielonych paliw do napędzanych e-metanolem kontenerowców Maersk. To przełom w myśleniu o realizacji modelu zeroemisyjnej gospodarki.
20.12.2023

Orlen: większość gazu wydobywanego ze złóż norweskich od 2024 r. przy wykorzystaniu energii odnawialnej

W 2024 r. prawie dwie trzecie gazu wydobywanego przez Grupę Orlen na Norweskim Szelfie Kontynentalnym będzie pochodziło z instalacji zasilanych energią odnawialną dostarczaną z lądu za pomocą podmorskich linii energetycznych - poinformował we wtorek koncern.
19.12.2023

Do Paryża kapitan popłynie przy wsparciu sztucznej inteligencji. Może do Gdyni, Gdańska i Szczecina również?

HAROPA PORT czyli porty w Hawrze, Rouen i Paryżu wprowadzą zaawansowane układy informatyczne do systemu nawigacji prowadzącego aż do terminali w Paryżu. W ten sposób poprawi się bezpieczeństwo nawigacyjne na podejściach do portów, w samych portach, a szczególnie na Sekwanie. Może warto pomyśleć nad wprowadzeniem takiego systemu w portach Zatoki Gdańskiej oraz Szczecin-Świnoujście?
18.12.2023

Ceny ropy w USA poszły w górę po atakach na statki na Morzu Czerwonym

Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną i powiększają zwyżki z poprzedniego tygodnia. Uwaga inwestorów koncentruje się na tranzycie towarów przez statki na Morzu Czerwonym - podają maklerzy.
18.12.2023

Rotterdamu energetyczna transformacja. Miasto i port jak jeden organizm

Rotterdam, miasto i port położone nad Morzem Północnym, wykorzystuje swoje położenie do kreowania połączeń morskich, logistycznych i biznesowych Europy Północnej ze światem. Port i działające w nim klastry przemysłowe są miejscem tworzenia przewagi konkurencyjnej w oparciu o innowacje.
17.12.2023

Carbon Ridge i Crowley uruchomią pokładowy projekt wychwytywania dwutlenku węgla

Crowley i Carbon Ridge, wiodący deweloper modułowych pokładowych rozwiązań do wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (OCCS), przy wsparciu ze strony programu U.S. Maritime Administration (MARAD) Maritime Environmental and Technical Assistance (META), zainicjowały zaawansowany, pilotażowy projekt mający na celu zmniejszenie wpływu na emisje przy użyciu międzynarodowego kontenerowca Crowley's Storm.
15.12.2023

MOL zostanie pierwszą na świecie firmą żeglugową emitującą "niebieskie" obligacje

Gigant żeglugowy Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. ogłosił podjęcie decyzję o emisji wyjątkowych obligacji w drodze oferty publicznej na rynku krajowym Japonii w styczniu 2024 roku. Są pierwszymi na świecie w branży morskiej, odnoszące się do wytycznych wydanych przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Rynków Kapitałowych (ICMA) i inne organizacje. Ramy inwesycji opracowane na potrzeby emisji obligacji zagwarantują, że wszelkie wykorzystane wpływy mają przyczynić się do stworzenia zrównoważonej gospodarki morskiej.
15.12.2023

Wielopaliwowy katamaran. Szczecinianie realizują projekt z Instytutem Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii Polskiej Akademii Nauk

Katamaran jest wyposażony w ekologiczny napęd elektryczny w postaci dwóch silników o mocy znamionowej 30 kW. Niezwykłe jest to, że energia może być dostarczana z czterech niezależnych od siebie źródeł. Jeden z modułów, a zarazem najtrudniejszy, buduje szczecińska spółka mPower. Zaprojektowała i tworzy system zasilania oparty o ogniwo wodorowe.
14.12.2023

Orlen. Projekt morskiego terminalu przeładunkowego CO2 otrzymał z KE grant na 2,54 mln euro

Przeładunkowy terminal morski CO2, wspólny projekt Orlenu, Lafarge Cement i Air Liquide Polska, uzyskał grant Komisji Europejskiej w wysokości 2,54 mln euro m.in. na przygotowanie dokumentacji projektowej. Inwestycja wpisuje się w strategiczne cele koncernu ograniczania emisji własnych CO2.
13.12.2023

Statek pasażerski MS Amera przechodzi ekologiczną transformację w Stoczni Remontowej

Należący do Phoenix Reisen GmbH wycieczkowiec znajduje się w gdańskiej stoczni w związku z planowanym gruntownym remontem, który przeobraża jednostkę, aby była zgodna z nowymi wytycznymi w zakresie dekarbonizacji żeglugi. Oprócz tego przejdzie kompleksowy przegląd, a także zostanie wprowadzonych na nim szereg zmian z myślą o komforcie podróży pasażerów.
13.12.2023

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. zbuduje prom o napędzie hybrydowym dla norweskich linii żeglugowych

Należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. stocznia z Gdańska podpisała kontrakt z jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii, Torghatten Nord AS, na budowę nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym.
13.12.2023

Niemieccy ekolodzy chcą blokować terminale LNG. Zapowiadają kolejne protesty

Grupa aktywistów występująca pod nazwą Deutsche Umwelthilfe zapowiada protesty przeciwko utworzeniu terminala FSRU w Murkan. Krytykując przedsięwzięcie wzywa do blokowania transportów gazu i nawołuje do przejścia na odnawialne źródła energii, w tym zielonego wodoru.
12.12.2023

Certyfikat Typu dla turbiny Vestasa V236-15,0 MW

Przełomowa, 15-megawatowa turbina wiatrowa Vestasa osiąga kluczowy kamień milowy. Niecały rok po zainstalowaniu prototypu turbiny morskiej V236-15,0 MW otrzymała Certyfikat Typu.
12.12.2023

Vard dostarczy specjalistyczny statek do układania kabli na rzecz japońskiej energetyki wiatrowej na morzu

Toyo Construction zawiera umowę w kwestii dostarczenia przez Vard hybrydowego statku do układania kabli. Zostanie on wykorzystany przy rozbudowie infrastruktury dla morskiej energetyki wiatrowej, jaka powstaje na wodach w pobliżu Japonii.
12.12.2023

Orlen obejmie 50 proc. udziałów w koncesji do sekwestracji CO2 na Morzu Barentsa

PGNiG Upstream Norway z Grupy Orlen podpisało z norweską firmą Horisont Energi umowę objęcia 50 proc. udziałów w leżącej na Morzu Barentsa koncesji Polaris, która posłuży do zatłaczania i magazynowania dwutlenku węgla - poinformował w poniedziałek Orlen.
11.12.2023

Oceany mogą gromadzić 20 proc. węgla więcej, niż szacowano

Zdolność oceanów do magazynowania dwutlenku węgla z atmosfery jest około 20 proc. większa, niż wcześniej szacowano i ujęto w ostatnim raporcie IPCC - twierdzą autorzy publikacji w "Nature".
10.12.2023

ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania dla nowych promów elektrycznych Auckland Transport

ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania o mocy megawata (MCS) do ładowania promów elektrycznych przy użyciu tego samego interfejsu co ciężarówki i samoloty. Standardowy system ma obniżyć bariery wejścia na rynek dla elektrycznych jednostek pływających, poprawiając ich konkurencyjność w porównaniu do jednostek napędzanych paliwami kopalnymi.
07.12.2023

Siemens Energy otrzyma 7,5 mld euro pomocy rządowej

Po trwających kilka tygodni negocjacjach, pod koniec listopada ustalono wysokość wkładu niemieckiego rządu do pakietu pomocowego dla firmy Siemens Energy na 7,5 mld euro. Większość ekonomistów nie uważa tej decyzji rządu za zasadną – poinformował portal Tagesschau.
07.12.2023

Orlen chce terminala CO2 w Gdańsku

W Gdańsku może powstać terminal na potrzeby odbioru dwutlenku węgla z głębi kraju i zatłaczania go do podmorskich kawern. Nad projektem pracuje m.in. Orlen.
06.12.2023

Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. Na jakim etapie jesteśmy?

Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
05.12.2023

Grimaldi na fali. W 2023 r. sprzedaż przekroczy 5 mld euro

Rynek przewozów pasażerskich, ro-ro i samochodowych okazał się bardziej odporny na koniunkturę niż morski transport kontenerów. To sprawiło, że Grupa Grimaldi może osiągnąć najlepsze w historii wyniki finansowe w tym roku – zapowiedział dyrektor zarządzający Emmanuel Grimaldi.
04.12.2023

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.