• <
nauta_2024

Pierwszy na świecie chemikaliowiec napędzany wiatrem oddany do użytku

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy na świecie chemikaliowiec napędzany wiatrem oddany do użytku

Partnerzy portalu

Fot. Chemship

Chemship oddał dziś do użytku swój pierwszy statek z napędem wspomaganym wiatrem. Tym samym MT Chemical Challenger stał się pierwszym na świecie chemikaliowcem wyposażonym w zrównoważoną technologię wiatrową. Statek będzie obsługiwał transatlantycką trasę firmy żeglugowej Chemship między wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Morzem Śródziemnym.

Na pokładzie 134-metrowego statku zainstalowano cztery 16-metrowe aluminiowe żagle wiatrowe. VentoFoils firmy Econowind tworzą bezpośrednią powierzchnię wiatrową o wielkości 180 m2. Inteligentna technologia próżniowa pięciokrotnie zwiększa siłę wiatru, tworząc powierzchnię wiatru brutto wynoszącą 900 m2. Odpowiada to wyimaginowanemu żaglowi o wymiarach 30 na 30 metrów. Chemship spodziewa się osiągnąć średnią redukcję emisji CO2 o 10% dzięki tym turbo-żaglom.

Wiodąca pozycja w zakresie zrównoważonego rozwoju


Chemship posiada stosunkowo młodą flotę, której średni wiek wynosi siedem lat. Dzięki napędowi wiatrowemu CEO Niels Grotz widzi powrót żeglugi do korzeni: "Jako zapalony żeglarz znam siłę wiatru. Teraz wykorzystamy to zrównoważone i darmowe źródło energii na MT Chemical Challenger. Pomimo faktu, że żegluga ma już najniższy ślad węglowy ze wszystkich rodzajów transportu, możemy wykorzystać wiatr, aby uczynić naszą istniejącą flotę jeszcze bardziej zrównoważoną. Dzięki VentoFoils zużyjemy mniej paliwa, a tym samym zmniejszymy emisję CO2. W przypadku tego statku przewidujemy roczną redukcję emisji CO2 o 850 ton. Odpowiada to rocznej emisji CO2 ponad 500 samochodów osobowych".

Ceny CO2 w ramach ETS


Pojawienie się ożaglowania wspomaganego wiatrem zbiega się dokładnie z wprowadzeniem europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla branży żeglugowej. Od 1 stycznia armatorzy płacą za emisje związane z transportem towarów drogą morską do i z portów europejskich. Niels wyjaśnia: "Nasi klienci coraz częściej domagają się raportów dotyczących emisji CO2. Im lepsze wyniki osiągają nasze statki, tym wyżej są oceniane przez naszych klientów. Mniejsza emisja jest nie tylko korzystna dla środowiska, ale także bezpośrednio odczuwalna w portfelu".

Biznes jak zwykle


Żagle wiatrowe dobrze pasują do istniejącej konfiguracji tankowców Chemship. Dyrektor operacyjny Michiel Marelis wyjaśnia wybór napędu wiatrowego: "Żegluga to ewolucja: krok po kroku. Chemship szukał rozwiązania, które nie zakłócałoby normalnej pracy. Te żagle wiatrowe były łatwe do zainstalowania bez konieczności wzmacniania statku. Są lekkie, zajmują niewiele miejsca na pokładzie i nie zasłaniają załodze pola widzenia. Za naciśnięciem przycisku można złożyć lub ustawić żagle w zależności od potrzeb. Powyżej siły wiatru 7 żagle składają się automatycznie, co jest znacznie bezpieczniejsze. Teraz jest to nauka przez praktykę. Dzięki pozytywnym wynikom wyposażymy w VentoFoils również kolejny statek".

Strategia zrównoważonego rozwoju


Napęd wiatrowy jest częścią większego planu zrównoważonego rozwoju, jak wyjaśnia Michiel: "Piękno tych turbożagli polega na tym, że można je pokazać klientom. Natychmiast pobudzają one wyobraźnię każdego. Mamy nadzieję, że zainspiruje to innych do wyboru napędu wspomaganego wiatrem. Skupiamy się również na mniej widocznych aspektach, takich jak ulepszone oleje smarowe i powłoka, która umożliwia statkowi bardziej wydajne ślizganie się po wodzie. Łącznie prowadzi to do oszczędności paliwa o ponad 15%. Wszystko to idzie w parze z redukcją emisji CO2. Chemship pozostaje zaangażowany w uczynienie floty bardziej zrównoważoną".

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.