• <
KONGSBERG_2023

Nowy bezemisyjny statek towarowy napędzany wodorem gotowy do eksploatacji na Renie

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowy bezemisyjny statek towarowy napędzany wodorem gotowy do eksploatacji na Renie

Partnerzy portalu

Fot. Future Proof Shipping

Holenderski armator Future Proof Shipping (FPS), finansowany przez UE projekt Flagships oraz finansowany przez Interreg projekt ZEM Ports NS uruchamiają przełomową jednostkę H2 Barge 2. Statek napędzany wodorem będzie przewoził towary całkowicie bezemisyjnie na Renie między Rotterdamem (NL) a Duisburgiem (DE).

Future Proof Shipping, projekt Flagships i projekt ZEM Ports NS zgromadziły kluczowych interesariuszy, aby świętować udane uruchomienie H2 Barge 2 w stoczni Holland Shipyard Group w Werkendam, na obrzeżach Rotterdamu. 

- To dla nas kolejny dumny moment, który dowodzi, że przewożenie ładunków przy zerowej emisji i zerowym wpływie jest nie tylko możliwe, ale także skalowalne. Pomyślne uruchomienie naszego drugiego śródlądowego statku towarowego napędzanego wodorem jest równie ważnym osiągnięciem jak pierwsze, nie tylko dla Future Proof Shipping, ZEM Ports NS i projektu Flagships, ale także dla przyszłości ekologicznej żeglugi. Ten statek wyznacza teraz standardy dla żeglugi śródlądowej i nie tylko - mówi dyrektor generalny Future Proof Shipping, Richard Klatten.

Udana modernizacja


H2 Barge 2 jest pierwszym z dwóch demonstratorów w ramach finansowanego przez UE projektu Flagships i drugim demonstratorem projektu ZEM Ports NS. Statek, wcześniej Fenny 1 i FPS Waal, został zbudowany jako kontenerowiec o napędzie konwencjonalnym. 

W 2023 r. H2 Barge 2 została pozbawiona wszystkich silników spalinowych i zbiorników paliwa kopalnego w Holland Shipyards Group (HSG) w Werkendam. Teraz statek ma całkowicie nowy, w 100% bezemisyjny układ napędowy, w tym ogniwa paliwowe PEM, magazyn wodoru, zestawy akumulatorów i elektryczny układ napędowy zainstalowany pod pokładem. Sześć ogniw paliwowych firmy Ballard Power Systems zwiększa całkowitą moc zainstalowaną do 1,2 MW.

- Śródlądowe drogi wodne są ważne dla transportu towarowego w Europie, dlatego cieszymy się, że kontenerowiec o dużej mocy jest przekształcany w zeroemisyjny. H2 Barge 2 przyniesie wiedzę na temat tego, jak zmodernizować statki ze spalania oleju napędowego na bezemisyjne alternatywy, wykorzystując baterie w połączeniu z zielonym wodorem w ogniwie paliwowym. Jestem dumna, że nasze finansowanie przyczynia się do dekarbonizacji transportu towarowego w Unii Europejskiej - mówi Mirela Atanasiu, dyrektor wykonawczy i tymczasowy partnerstwa na rzecz czystego wodoru. 

Oczekuje się, że H2 Barge 2 zredukuje 3 000 ton CO2 rocznie podczas żeglugi po Renie. Ponieważ 80% wszystkich przepływów ładunków na Renie odbywa się między Rotterdamem a Duisburgiem, H2 Barge 2 udowadnia, że znaczna część floty może być w pełni zeroemisyjna już dziś.

Globalne znaczenie


- Ten projekt dowodzi, że współpraca ponad granicami i firmami jest kluczem do wprowadzenia ekologicznej zmiany w żegludze. Uruchomienie nowych statków wodorowych jest ważne, jeśli chcemy przyspieszyć ekologiczną transformację morską. Wspólnie budujemy nowe przyszłe łańcuchy wartości paliw, kluczowe dla osiągnięcia szybko zbliżających się celów klimatycznych - mówi Ada Jakobsen, dyrektor generalna Maritime CleanTech.

Drugi statek demonstracyjny w projekcie Flagships, Zulu 06, zostanie rozmieszczony w Paryżu w 2024 roku.

- Ciężko pracowaliśmy przez kilka lat, aby dotrzeć do tego punktu. Posiadanie pierwszego demonstratora na Renie jest naprawdę wielkim osiągnięciem Future Proof Shipping i pozostałych partnerów. Celem projektu Flagships jest przeniesienie bezemisyjnego transportu wodnego na zupełnie nowy poziom. Teraz jesteśmy o jeden ważny krok bliżej do osiągnięcia naszego celu - mówi Jyrki Mikkola, koordynator projektu Flagships i starszy naukowiec w VTT.

Ten kluczowy moment jest wspólny dla zespołu FPS, Holland Shipyards Group (HSG), Ballard Power Systems oraz partnerów i osób wspierających w Porcie Rotterdam, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), Zero Emissions Ship Technology Association (ZESTAs), WaterborneTP, NSHyMap, RH2INE i Maritime CleanTech.

Projekt ten był możliwy dzięki wsparciu finansowemu z programu Interreg Region Morza Północnego (Zero Emission Ports North Sea - ZEM Ports NS), projektu Flagships H2020 (Clean Hydrogen Partnership) i Holenderskiej Agencji Przedsiębiorczości (RVO). 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.