W stoczni Isogo, należącej do Japan Marine United Corporation i mieszczącej się w Jokohamie, odbyła się ceremonia chrztu i wodowania dwóch patrolowców, które w przyszłości wzmocnią ochronę japońskich wód terytorialnych. Budowane w szybkim tempie okręty otrzymały nazwy Sakura i Tachibana.
Wydarzenie było okazją do podsumowań ważnego etapu prac nad jednostkami, których zamówienie miały miejsce w 2023 roku. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz krajowych i prefektury, reprezentanci stoczni oraz członkowie kadry Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Fakt, że ceremonia dotyczy dwóch jednostek, świadczy o zdolnościach przerobowych i pojemności stoczni, zapewniając że całe przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w zaplanowanym terminie. Co warto zauważyć, położenie stępki pod obie jednostki odbyło się w lutym tego roku. To oznacza, że między tymi etapami prac minęło zaledwie 9 miesięcy. Wcielenie do służby zaplanowano z kolei na marzec 2027 roku.
Zwodowane Sakura i Tachibana należą do serii okrętów patrolowych (OPV) zaplanowanej na 12 jednostek w ramach programu „Next-Generation Offshore Patrol Vessel”. Prace zaplanowano tak, by jednocześnie postęp dotyczył nie jednego, a dwóch patrolowców. Kolejne mają zostać zwodowane w marcu przyszłego roku i co istotne, wejść do służby wraz z dwoma pozostałymi rok później. Koszt jednego okrętu to ok. 8,9 mld jenów (5 mln 770 tys. dolarów). Po wejściu do służby okręty zastąpią bądź wesprą starsze jednostki, niszczyciele eskortowe typu Abukuma i kutry patrolowe typu Hayabusa.
/
— 防衛省 海上自衛隊 (@JMSDF_PAO) November 14, 2025
命名「さくら」「たちばな」🎊✨
\
11月13日、ジャパン マリンユナイテッド(株)横浜事業所磯子工場において「令和5年度計画哨戒艦の命名式・進水式」が執り行われ、「さくら」及び「たちばな」と命名されました🎉✨#さくら は日本の国花であり、#たちばな は常緑種で縁起の良い木です🌸🌳 pic.twitter.com/Mu3mwkQDyZ
Dwa pierwsze okręty zostały nazwane odpowiednio na cześć narodowego kwiatu Japonii (stąd określenie „Kraj Kwitnącej Wiśni” oraz gatunku wiecznie zielonego drzewa. W obu przypadkach ma to stanowić zarazem wyróżnienie jak i znak pomyślności dla jednostek oraz ich załóg. Patrolowce mają 95 metrów długości, 12 metrów szerokości i wyporność standardową ok. 1920 ton. Prędkość maksymalna to 20 węzłów, przy czym napęd jest spalinowo-elektryczny i spalinowo-dieslowy (CODLAD). Zwraca uwagę niewielka liczebność załogi, zaledwie 30 osób, co świadczy o wysokim stopniu automatyzacji wyposażenia na okręcie. W skład uzbrojenia wchodzi armata morska 30 mm, co może zaskakiwać w kontekście rozmiarów jednostki, niemniej reszta wyposażenia ma posiadać charakter modułowy, szczególnie biorąc pod uwagę implementacje systemów bezzałogowych, tak nawodnych jak i latających. Wyposażenie będą tworzyć m.in. maszt integracyjny NORA-50 i taktyczny system nawigacji powietrznej. Ponadto każdy okręt będzie posiadał dźwig rufowy oraz lądowisko i hangar, z myślą o przewożeniu i obsłudze łodzi motorowych typu RHIB oraz śmigłowców.
Nowe okręty patrolowe najprawdopodobniej posłużą do wzmocnienia dozoru krajowych wód, biorąc pod uwagę presję ze strony Rosji, Chin i Korei Południowej, w tym i inwestycje tych państw w siły morskie. Zarówno JMSDF jak i Straż Wybrzeża Japonii stale informują o wykrywanej aktywności jednostek morskich tych państw w pobliżu rodzimych akwenów. Stąd patrolowce, mimo że słabiej uzbrojone, mają wesprzeć dozór i monitoring sytuacji w wielodomenowym środowisku morskim. Potencjalnie mogą być też zdolne do wspierania ratownictwa morskiego oraz pomocy mieszkańcom kraju w przypadku katastrof naturalnych.
Pod koniec sierpnia japoński resort obrony poinformował o wniosku budżetowym na wydatki obronne z myślą o roku fiskalnym 2026 roku. Środki mają wynieść blisko 8,8 bln jenów, czyli 60,2 mld dolarów. Wydatki mają więc przekroczyć zakładane minimum 2% budżetu państwa. Pozwoli to zwiększyć nakłady na nowe okręty oraz technologie, w tym związane z uzbrojeniem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów