11 listopada 2025 roku był bardzo ważny dla bułgarskich sił morskich (Военноморски сили на Република България). Ministerstwo obrony tego państwa poinformowało, że rozpoczęły się próby morskie „wielofunkcyjnego, modułowego okrętu patrolowego”, nazwanego Hrabri. Wskazuje to na rozpoczęcie kluczowego etapu prac, poprzedzających przekazanie jednostki zamawiającemu i rozpoczęcie służby.
Na próby morskie okręt wyszedł w rejon Zatoki Warneńskiej na Morzu Czarnym, działając na wyznaczonych akwenach. Biorąc pod uwagę toczący się konflikt rosyjsko-ukraiński istnieje stale zagrożenie, że zrzucane przez obie strony miny morskie mogły pojawić się także na bułgarskich wodach.
Cięcie blach pod ten okręt, określany jako MMPV (multi-mission patrol ship), miało miejsce 3 grudnia 2021 roku w krajowej stoczni MTG – Dolphin w Warnie. Istotny wkład w to przedsięwzięcie ma stocznia NVL, która dostarczyła projekt i zapewniła też transfer technologii. Kontrakt podpisano 12 listopada 2020 roku, a jego wartość wynosiła 420 mln euro, z wyłączeniem systemów uzbrojenia i amunicji, stąd cena całego przedsięwzięcia mogła być o nawet 1/3 lub 1/2 większa.
Stępka pod Hrabri została położona 17 czerwca 2022 roku, natomiast wodowanie miało miejsce rok później, 4 sierpnia. Po zakończeniu prób morskich okręt zostanie oficjalnie wcielony do służby, co ma nastąpić pod koniec bieżącego lub na początku przyszłego roku. Aktualnie trwają też prace nad bliźniaczym Smeli, której poszczególnie etapy budowy to 14 grudnia 2022 roku, 22 czerwca 2023 roku i 12 grudnia 2024 roku. Co należy zaznaczyć, przekazanie Hrabri miało nastąpić jeszcze w III kwartale br., co wskazuje na pewne opóźnienia. Druga jednostka do służby ma wejść do końca przyszłego roku.
Oba okręty, klasyfikowane jako MMPV, opierają się na projekcie korwet. Hrarbi i bliźniaczy Smeli mają 90 metrów długości i wyporność sięgającą 2300 ton. Będą więc niewiele mniejsze od polskiej korwety patrolowej ORP Ślązak. Napęd kombinowany dieslowo-gazowy (CODAD) ma zapewnić prędkość do 24 węzłów. W wyposażeniu okrętów znajduje się wielozadaniowy radar obserwacji przestrzeni powietrznej oraz powierzchni morza Saab Sea Giraffe AMB, system kierowania ogniem Saab Ceros 200, system bojowy Saab 9LV, elekro-optyczny system kierowania ogniem, sonar montowany na kadłubie oraz sonar do działań na różnej głębokości (Variable Depth Sonar, VDS).
Uzbrojenie mają stanowić armata morska 76 mm Oto Melara Super Rapid, system artyleryjski obrony bezpośredniej 35 mm Oerlicon Millenium od Rheinmetall, cztery wyrzutnie pocisków manewrujących krótkiego zasięgu SSM Saab RBS 13 Mk3, osiem wyrzutni kierowanych pocisków przeciwpowietrznych SAM MDBA Mica VL, dwie, potrójne wyrzutnie torped 324 mm i dwa zestawy wabików Rheinmetall TKWA/MASS. Ponadto w wyposażeniu korwety znajdzie się hangar i lądowisko dla dwóch śmigłowców Eurocopter AS565 Panther (a także kabiny dla załogi i zespołu obsługi), a także rampa rufowa dla łodzi hybrydowej (rigid-hulled inflatable boat, RHIB).
Nowe jednostki mają stanowić istotne wzmocnienie potencjału bułgarskiej floty, w której skład wchodzą głównie starsze okręty produkcji radzieckiej oraz ex-jednostki belgijskie i holenderskie. W ostatnim czasie została ogłoszona informacja, że siedem niszczycieli min typu Tripatite/Alkmaar zostanie przekazanych przez rządy Belgii i Holandii, pozwalając na zastąpienie starszych, poradzieckich typu Olja i Sonja. Dwa okręty rakietowe posłużą przede wszystkim obronie wód terytorialnych Bułgarii. Fakt że ich budowa miała miejsce w krajowej stoczni ma stanowić o zdolnościach krajowej branży okrętowej do mierzenia się z takimi wyzwaniami, potencjalnie aby w przyszłości inne, starsze okręty zastąpić nowymi jednostkami, powstałymi Bułgarii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów