• <
PGZ_baner_2025

Kolejna korweta dla sił morskich Niemiec ochrzczona. FGS Augsburg wzmocni potencjał floty

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Kolejna korweta dla sił morskich Niemiec ochrzczona. FGS Augsburg wzmocni potencjał floty
Fot. NVL

W mieszczącej się w Hamburgu stoczni NVL Blohm+Voss odbyła się 8 maja ceremonia chrztu czwartej z pięciu korwet serii K130, znanej też jako typ Braunschsweig. Przyszły FGS Augsburg  (F266) ma w niedalekiej przyszłości wzmocnić potencjał Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine).

W uroczystości wzięli udział liczni goście ze świata polityki, przemysłu i Bundeswehry. Wśród nich kontradmirał Andreas Czerwinski, szef Departamentu Morskiego Federalnego Urzędu ds. Wyposażenia, Technologii Informatycznych i Wsparcia Technicznego Bundeswehry (BAAINBw) oraz kontradmirał Christoph Joachim Müller-Meinhard, dowódca wsparcia i szef Departamentu Wsparcia Operacyjnego w Dowództwie Marynarki Wojennej w Rostocku, a także przedstawiciele miast i władz lokalnych. Matką chrzestną została Sigrun Maxzin-Weigel, dyrektorka Ewangelickiego Centrum Opieki nad Dziećmi i Młodzieżą w Augsburgu. Oprawę wydarzeniu zapewniła orkiestra wojskowa.

– Chrzest korwety „Augsburg” jest znaczącym symbolem więzi między naszym miastem a niemiecką marynarką wojenną. To partnerstwo oznacza wzajemny szacunek i uznanie ważnej pracy wykonywanej przez załogę korwety. Jesteśmy dumni, że możemy wzmacniać i utrzymywać tę więź. Nowe jednostki zaprojektowano specjalnie do prowadzenia operacji przybrzeżnych, dlatego nadają się do prowadzenia rozpoznania i walki z okrętami, zwłaszcza na Morzu Północnym i Bałtyckim – powiedziała Eva Weber, burmistrz Augsburga.

– Dla nas w NVL i całego zespołu projektowego czwarty z rzędu chrzest oznacza ważny krok w procesie produkcji tych technicznie zaawansowanych okrętów wojennych. Modernizacja naszych sił morskich jest naszym najwyższym priorytetem w obliczu pogarszającej się sytuacji bezpieczeństwa. Jako wieloletni i niezawodny partner przemysłowy niemieckiej marynarki wojennej mamy obowiązek pełnego wsparcia kursu polityki bezpieczeństwa przyspieszonego przezbrojenia. Robimy to w bieżących projektach i stworzyliśmy również ważne wymagania dotyczące personelu i infrastruktury dla potencjalnych przyszłych projektów. Tylko w zeszłym roku znacznie zwiększyliśmy liczbę pracowników o około 400 nowych, wysoko wykwalifikowanych pracowników i zainwestowaliśmy w naszą infrastrukturę, w tym w pokrycie dachu naszego suchego doku w Wolgast. Obecnie trwają prace nad nowym kampusem NVL w Lemwerder, gdzie w przyszłości pracę rozpocznie ponad 400 pracowników – powiedział Tim Wagner, dyrektor generalny NVL.


Po chrzcie na okręcie odbędą się także ostatnie prace doposażeniowe, testy funkcjonalne oraz próby morskie i odbiorcze, a także wdrażanie załogi. Do służby ma wejść jeszcze w tym roku lub w 2026 roku, a oficjalne wcielenie w poczet floty będzie miało miejsce także w Hamburgu. Produkcja wszystkich pięciu korwet odbywa się obecnie w różnych fazach w stoczni Blohm+Voss w Hamburgu. Równolegle z końcowym wyposażeniem i testami Augsburga zespoły projektowe prowadzą już pomyślnie próby morskie kolejnej korwety, przyszłego FGS Lübeck (F269).

W ramach umowy obok dostaw nowych okrętów brano też pod uwagę ich przyszłą obsługę w ramach konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO). Dotyczy to więc kompleksowych usług logistycznych i serwisowych, obejmujących dokumentację techniczną oraz szkolenie przyszłych członków załogi w zakresie obsługi łodzi i jej podzespołów. Jak podkreśla NVL, w projektowaniu, a następnie produkcji tych niezwykle skomplikowanych jednostek biorą udział pracownicy z różnych grup zawodowych, z których każda dysponuje wysoce wyspecjalizowanymi umiejętnościami i doświadczeniem. W ramach swoich obowiązków realizują związane z tym przedsięwzięciem usługi projektowe, produkcję, integrację wszystkich systemów, urządzeń i obiektów oraz zaprojektowanie terenu i obiektów szkoleniowych. To wszystko oznacza, że nowy okręt oznacza także ciągłość zatrudnienia w branży technologicznej i okrętowej z myślą o całości jego okresu funkcjonowania.


Okręty typu K130 są budowane w dwóch seriach. W latach 2008-2013 powstało pierwsze pięć korwet, wchodzących w skład, nowo utworzonego, 1. Dywizjonu Korwet (1. Korvettengeschwader), stacjonującego w Porcie Wojennym Hohe Düne w Warnemünde koło Rostoku. Z racji na bliskość polskiej granicy, w tym i Szczecina i Świnoujścia, w razie zagrożenia dla Polski mogłyby stanowić wsparcie dla działań polskiej Marynarki Wojennej. Uczestniczą w misjach zagranicznych, w tym w ramach ONZ, Unii Europejskiej i NATO, a także ćwiczeniach międzynarodowych. W związku z operacją „Baltic Sentry” do Gdańska w marcu weszła bliźniacza jednostka, FGS Magdeburg.

Czytaj więcej: Kolejny okręt wszedł do Portu Gdańsk. Tym razem jest to niemiecka korweta FGS Magdeburg (F261)

Nowa korweta jest przedostatnią z drugiej podserii. Ma 89,12 metry długości,13,28 metra szerokości, zanurzenie 3,4 metra i wyporność wynoszącą 1840 ton. Załoga jest nieduża, licząca zaledwie 65 osób, co świadczy o dużym stopniu automatyzacji wyposażenia okrętu. Osiąga prędkość 26 węzłów i a przy 15 ma zasięg 4000 mil morskich, zapewniane przez dwa silniki wysokoprężne MTU 20V 1163 TB 93 o mocy 14,8 MW, napędzające dwie śruby napędowe o regulowanym skoku.

Wyposażenie tworzą również wielofunkcyjny pasywny radar Cassidian TRS-4D ze skanowaniem elektronicznym i anteną pasma C, dwa radary nawigacyjne, system MSSR 2000 i IFF, czujniki elektrooptyczne MIRADOR, zestaw UL 5000 K ESM i systemy komunikacji Link 11 i Link 16

W skład uzbrojenia wchodzi armata morska OTO Melara 76 mm, dwa systemy automatyczne Mauser BK-27, cztery wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych RBS-15 Mk.3, dwie wyrzutnie przeciwlotnicze RAM Block II (po 21 pocisków każda), dwie wyrzutnie wabików TKWA/MASS  a także 34 miny morskie Mk 12. FGS Augsburg posiada również lądowisko i hangar do obsługi śmigłowca i/lub dwóch latających bezzałogowców UMS Skeldar V-200.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.