• <

Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa

Po trzech kwartałach 2025 r. przychody Grupy OTL wyniosły 198 mln zł. Skonsolidowana EBITDA sięgnęła 28,4 mln zł, a strata netto wyniosła 27,2 mln zł. W trzecim kwartale 2025 r. wpływ na przepływy ładunkowe w terminalach Grupy OTL miała niekorzystna i niestabilna się sytuacja polityczno – gospodarcza.

„Od niemal dwóch lat branża portowa funkcjonuje w bardzo wymagającym otoczeniu, gdzie zawirowania geopolityczne i negatywne trendy gospodarcze mają znaczący wpływ na naszą działalność. Czynniki te nie pozostają bez wpływu na wyniki finansowe. III kwartał tego roku nie przyniósł tak wyczekiwanego ożywienia w  przeładunkach towarów. Koncentrowaliśmy się na kontynuowaniu działań, które z jednej strony pozwalają na trzymanie w ryzach kosztów i przynoszą oszczędności, a z drugiej umożliwiają generowanie przychodów. Tak jak zapowiadaliśmy, pełne efekty wdrożeń oszczędności kosztowych w Grupie OTL będą widoczne od 2026 r.”  – mówi Kamil Jedynak, prezes OTL.

Po trzech kwartałach 2025 r. przychody Grupy OTL zamknęły się w kwocie 198 mln zł i były o 15,52% niższe r/r. Natomiast strata netto sięgnęła 27,2 mln zł. W segmencie portowym przychody Grupy OTL w analizowanym okresie zmniejszyły się o 16,4%, a w spedycji o 19,7% (głównie przewozy kolejowe towarów masowych). Przychody z działalności kolejowej realizowanej przez Kolej Bałtycką wzrosły o 26,5% r/r, a w hydrotechnice Grupa wypracowała o 2,32% więcej przychodów niż w analogicznym okresie 2024 r. 

W OT Port Świnoujście przeładunki towarów masowych spadły o 20% r/r m.in. z powodu niższych przeładunków węgla, innych towarów masowych oraz agro. Rosły natomiast przeładunki rudy i koksu. W OT Port Gdynia przeładunki agro spadły o 32% r/r, a drobnicy wzrosły o 21% r/r za sprawą ro-ro i stali. 

Czekając na ożywienie


„Liczymy na zwiększenie ładunków niektórych grup towarowych, takich jak ładunki agro, gdzie dobre zbiory i  wysokie zapasy zboża mogą przełożyć się na wzrost zapotrzebowania eksportowego. Spodziewamy się też wzrostu przeładunków biomasy w naszych terminalach, tym bardziej, że rozdrobniona produkcja krajowa nie jest w stanie zaspokoić popytu sektora przemysłowego. Naturalnym kierunkiem jest więc import, a my jesteśmy gotowi do obsługi tego surowca. Perspektywicznie rysuje się też rynek ładunków drobnicowych i ro-ro” – wylicza prezes OTL. 

EBITDA Grupy OTL sięgnęła po trzech kwartałach tego roku 28,4 mln zł i była niższa o 13,14 mln zł r/r. Na koniec III kwartału 2025 r. zadłużenie wyniosło 466,18 mln zł w porównaniu z 428,12 mln zł na koniec 2024 r.

Program optymalizacji


„Wdrożyliśmy program optymalizacji kosztowych w spółkach i koncentrujemy się na przystosowaniu naszych aktywów do sytuacji rynkowej. Podjęliśmy wiele działań oszczędnościowych handlowych i operacyjnych. Szacujemy, że redukcje kosztowe w spółkach portowych sięgną 16 mln zł na koniec 2025 r., a w 2026 r. przyniosą dodatkowo ponad 2 mln zł oszczędności” – dodaje Katarzyna Mielec, Członek Zarządu OTL.

Grupa OTL przeprowadzi też przegląd pod kątem możliwej aktualizacji strategii rozwoju. 

„Wymagająca sytuacja rynkowa sprawiła, że zrewidowaliśmy plany inwestycyjne w terminalu w Świnoujściu, w  tym m.in. dotyczące rozważanej budowy terminala paliwowego. Z kolei planowana rozbudowa linii technologicznej do przeładunków i magazynowania agro, została czasowo wstrzymana na etapie prac umożliwiających kontynuację inwestycji ” – dodaje Karol Bowżyk, Członek Zarządu OTL.  

O Grupie OT Logistics (Grupa OTL)

Grupa OTL to największy i najbardziej wszechstronny operator portowy w Polsce, od ponad 70 lat świadczący usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Podstawowym obszarem działalności Grupy OTL są rynki Europy Środkowo-Wschodniej – głównie: Polska, Czechy, Słowacja i Ukraina. 

W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. Grupa OTL jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo Szczecin, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych.


SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.