Po trzech kwartałach 2025 r. przychody Grupy OTL wyniosły 198 mln zł. Skonsolidowana EBITDA sięgnęła 28,4 mln zł, a strata netto wyniosła 27,2 mln zł. W trzecim kwartale 2025 r. wpływ na przepływy ładunkowe w terminalach Grupy OTL miała niekorzystna i niestabilna się sytuacja polityczno – gospodarcza.
„Od niemal dwóch lat branża portowa funkcjonuje w bardzo wymagającym otoczeniu, gdzie zawirowania geopolityczne i negatywne trendy gospodarcze mają znaczący wpływ na naszą działalność. Czynniki te nie pozostają bez wpływu na wyniki finansowe. III kwartał tego roku nie przyniósł tak wyczekiwanego ożywienia w przeładunkach towarów. Koncentrowaliśmy się na kontynuowaniu działań, które z jednej strony pozwalają na trzymanie w ryzach kosztów i przynoszą oszczędności, a z drugiej umożliwiają generowanie przychodów. Tak jak zapowiadaliśmy, pełne efekty wdrożeń oszczędności kosztowych w Grupie OTL będą widoczne od 2026 r.” – mówi Kamil Jedynak, prezes OTL.
Po trzech kwartałach 2025 r. przychody Grupy OTL zamknęły się w kwocie 198 mln zł i były o 15,52% niższe r/r. Natomiast strata netto sięgnęła 27,2 mln zł. W segmencie portowym przychody Grupy OTL w analizowanym okresie zmniejszyły się o 16,4%, a w spedycji o 19,7% (głównie przewozy kolejowe towarów masowych). Przychody z działalności kolejowej realizowanej przez Kolej Bałtycką wzrosły o 26,5% r/r, a w hydrotechnice Grupa wypracowała o 2,32% więcej przychodów niż w analogicznym okresie 2024 r.
W OT Port Świnoujście przeładunki towarów masowych spadły o 20% r/r m.in. z powodu niższych przeładunków węgla, innych towarów masowych oraz agro. Rosły natomiast przeładunki rudy i koksu. W OT Port Gdynia przeładunki agro spadły o 32% r/r, a drobnicy wzrosły o 21% r/r za sprawą ro-ro i stali.
„Liczymy na zwiększenie ładunków niektórych grup towarowych, takich jak ładunki agro, gdzie dobre zbiory i wysokie zapasy zboża mogą przełożyć się na wzrost zapotrzebowania eksportowego. Spodziewamy się też wzrostu przeładunków biomasy w naszych terminalach, tym bardziej, że rozdrobniona produkcja krajowa nie jest w stanie zaspokoić popytu sektora przemysłowego. Naturalnym kierunkiem jest więc import, a my jesteśmy gotowi do obsługi tego surowca. Perspektywicznie rysuje się też rynek ładunków drobnicowych i ro-ro” – wylicza prezes OTL.
EBITDA Grupy OTL sięgnęła po trzech kwartałach tego roku 28,4 mln zł i była niższa o 13,14 mln zł r/r. Na koniec III kwartału 2025 r. zadłużenie wyniosło 466,18 mln zł w porównaniu z 428,12 mln zł na koniec 2024 r.
„Wdrożyliśmy program optymalizacji kosztowych w spółkach i koncentrujemy się na przystosowaniu naszych aktywów do sytuacji rynkowej. Podjęliśmy wiele działań oszczędnościowych handlowych i operacyjnych. Szacujemy, że redukcje kosztowe w spółkach portowych sięgną 16 mln zł na koniec 2025 r., a w 2026 r. przyniosą dodatkowo ponad 2 mln zł oszczędności” – dodaje Katarzyna Mielec, Członek Zarządu OTL.
Grupa OTL przeprowadzi też przegląd pod kątem możliwej aktualizacji strategii rozwoju.
„Wymagająca sytuacja rynkowa sprawiła, że zrewidowaliśmy plany inwestycyjne w terminalu w Świnoujściu, w tym m.in. dotyczące rozważanej budowy terminala paliwowego. Z kolei planowana rozbudowa linii technologicznej do przeładunków i magazynowania agro, została czasowo wstrzymana na etapie prac umożliwiających kontynuację inwestycji ” – dodaje Karol Bowżyk, Członek Zarządu OTL.
Grupa OTL to największy i najbardziej wszechstronny operator portowy w Polsce, od ponad 70 lat świadczący usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Podstawowym obszarem działalności Grupy OTL są rynki Europy Środkowo-Wschodniej – głównie: Polska, Czechy, Słowacja i Ukraina.
W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. Grupa OTL jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo Szczecin, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland