Po I półroczu 2025 r. przychody Grupy OTL wyniosły 135,2 mln zł wobec 161 mln zł r/r. Skonsolidowana EBITDA sięgnęła 17,4 mln zł, a strata netto wyniosła 20,8 mln zł. Grupa OTL dostosowała działalność do wymagającej sytuacji rynkowej m.in. wdrażając założenia projektu Programu Optymalizacji Kosztowo-Operacyjnej w OT Port Świnoujście.
Szacowane oszczędności w 2026 r. z tytułu wprowadzenia programu szacuje się na ok. 20 mln zł. Optymalizacja pozwoli także zbilansować koszty z obecnymi przychodami z zachowaniem całkowitej zdolności operacyjnej oraz elastyczności w zakresie obsługi innych grup ładunkowych.
Wyniki odzwierciedlają wymagające warunki rynkowe, w szczególności w segmencie portowym i spedycyjnym, silnie uzależnione od koniunktury, sytuacji geopolitycznej oraz globalnej wymiany handlowej. Pomimo trudności Grupa konsekwentnie realizuje działania optymalizacyjne, których efekty będą widoczne w kolejnych okresach. Szacowane oszczędności w samym porcie w Świnoujściu szacowane są na ok. 20 mln zł w roku 2026.
„Pierwsze półrocze przebiegało pod presją wymagających warunków rynkowych, które od dłuższego czasu odczuwa cała branża logistyczna. Szczególnie widoczne były skutki niestabilności w handlu zbożem oraz zmienności w eksporcie stali. Jednocześnie obserwujemy oznaki powrotu ładunków masowych związanych z hutnictwem i energetyką, a także pojawianie się nowych grup towarowych, które częściowo kompensują niedobory wynikające ze zmiany trendów przemysłowych.
Rynek węgla energetycznego wciąż w dużej mierze opiera się na produkcji krajowej oraz istniejących zapasach, jednak rosnąca liczba zapytań o obsługę importu może świadczyć o stabilizowaniu się sytuacji i powrocie tego surowca do portów. W segmencie drobnicy oraz ładunków ro-ro utrzymują się stabilne wzrosty, co stanowi pozytywny sygnał dla perspektyw dalszego rozwoju.
Wykorzystaliśmy minione półrocze na dostosowanie naszych aktywów do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rynkowych. Dzięki temu nasze porty pozostają w pełni przygotowane na ożywienie gospodarcze i poprawę koniunktury” – mówi Kamil Jedynak, Prezes OTL.
Przychody Grupy OTL po I półroczu 2025 r. wyniosły 135,2 mln zł. Strata netto w analizowanym okresie wyniosła 20,8 mln zł wobec 284 tys. zł zysku netto przed rokiem. W segmencie portowym przychody zmniejszyły się o prawie 20%, w spedycji o ponad 14% (głównie przewozy kolejowe ładunków masowych i frachty morskie), a w hydrotechnice o 3,5%. O 22,4% wzrosły natomiast przychody z działalności kolejowej. W OT Port Świnoujście przeładunki towarów masowych wzrosły o 2% r/r m.in. dzięki wyższym przeładunkom rudy żelaza. Z kolei w OT Port Gdynia przeładunki drobnicy wzrosły o 30% r/r, głównie za sprawą ro-ro, stali i pozostałej drobnicy (papier i nawozy na spadkach), o 40% zmalały natomiast przeładunki agro. W rezultacie zanotowanych wyników na działalności portowej oraz spedycyjnej EBITDA w I półroczu 2025 r. wyniosła 17,4 mln zł wobec 33,2 mln zł r/r.
„Wdrożyliśmy szereg działań optymalizacji kosztowej i operacyjnej, w Świnoujściu na przykład zmniejszyliśmy powierzchnię dzierżawionych gruntów o 40% oraz tymczasowo wstrzymaliśmy inwestycję w linię technologiczną do przeładunku i magazynowania produktów agro. Wynika to ze zmiany sposobu finansowania projektu oraz możliwości ubiegania się o środki z KPO. Wynik konkursu, w którym OTPŚ złożył wniosek, będzie ogłoszony we wrześniu. Zakładamy, że podjęte działania przekują się w oszczędności niezbędne w obecnej wymagającej sytuacji rynkowej i pozwolą na zbilansowanie kosztów z obecnymi przychodami spółki, przy zachowaniu całkowitej zdolności operacyjnej oraz elastyczności w zakresie obsługi innych grup ładunkowych. Działania optymalizacyjne prowadzimy jednak również w innych spółkach Grupy.” – dodaje Katarzyna Mielec, Członek Zarządu OTL.
Pomimo wdrożonego programu optymalizacyjnego Grupa OTL podtrzymuje plany potencjalnej inwestycji w terminal paliwowy w Świnoujściu, którego rozważana realizacja będzie wymagać dostosowania, zwłaszcza w zakresie lokalizacji. Sprawdzana jest m.in. możliwość budowy bazy ładunków płynnych przy nabrzeżu Hutników w OTPŚ, która mogłaby przeładowywać olej napędowy, benzyny, dodatki uszlachetniające oraz metanol.
Grupa OTL przeprowadzi też przegląd pod kątem możliwej aktualizacji strategii rozwoju.
„Zdolności przeładunkowe w OTPŚ w produktach agro wynoszą obecnie 500 tys. ton rocznie, ale liczymy, że po zakończeniu inwestycji zwiększymy nasze możliwości przeładunkowe do 2 mln ton. Niezmiennie stawiamy na uniwersalność naszych terminali, by móc elastycznie dostosowywać usługi do trendów rynkowych, a ładunki agro długoterminowo postrzegamy jako strategiczne. Dobrym prognostykiem zwiększonej podaży na eksport są wysokie zapasy, a dobre prognozy zbiorów sugerują zwiększoną podaż na eksport” – dodaje Karol Bowżyk, Członek Zarządu OTL.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland