Przychody Grupy OTL wyniosły w 2024 roku 321 mln zł, EBITDA sięgnęła 58,2 mln zł, a strata netto 9,1 mln zł. Spółka opublikowała dane za miniony rok.
Istotny wpływ na działalność i wyniki spółki miały wysokie wartości bazowe z rekordowego pod względem wyników 2023 roku, a także czynniki rynkowe, takie jak niedobór podaży produktów agro czy stagnacja w przemyśle hutniczym. Natomiast Grupa OTL inwestuje w kluczowe aktywa - terminale portowe w Gdyni i Świnoujściu. Wzmacnia segmenty przeładunków ro-ro i drobnicowych. Inwestuje w spedycję kontenerową oraz zapowiada poszerzenie działalności o nowe produkty. Rozpoczęto współpracę z międzynarodowymi partnerami – uruchomiono nową linię ro-ro z armatorem Lakeway Link na regularnych trasach łączących Polskę ze Szwecją i Finlandią oraz linię do obsługi kontenerów w terminalu w Świnoujściu z firmą Eimskip.
– Na wyniki Grupy OT Logistics w 2024 r. istotny wpływ miała wyjątkowo trudna sytuacja rynkowa, będąca konsekwencją bezprecedensowych zmian gospodarczych i geopolitycznych, które rozpoczęły się już od pandemii COVID-19 i nadal trwają, zmieniając codziennie otoczenie, w którym funkcjonujemy. Dodatkowym czynnikiem pogłębiającym spadek były bardzo wysokie wartości bazowe osiągnięte w 2023 roku, które wynikały zarówno z rekordowego wzrostu przychodów, jak i zdarzeń jednorazowych, takich jak rozwiązanie rezerwy na zobowiązanie z tytułu opcji put oraz sprzedaż akcji Luka Rijeka. Rok 2024 charakteryzował się nadwyżkami węgla energetycznego na krajowym rynku, stagnacją w przemyśle hutniczym, znaczącym spadkiem tranzytu ukraińskich ładunków agro oraz utrzymującymi się niskimi cenami zbóż na rynkach międzynarodowych. Te aspekty spowodowały istotne ograniczenie wolumenów przeładunków w polskich portach, bezpośrednio wpływając na działalność terminali należących do naszej Grupy - wyjaśnia Kamil Jedynak, Prezes OT Logistics. – Pragniemy jednak podkreślić, że obecną sytuację traktujemy jako przejściową. Konsekwentnie realizujemy nasze długoterminowe założenia, zgodnie z którymi porty morskie pozostają naszymi kluczowymi aktywami o strategicznym znaczeniu.
Jak dodał, dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników, wsparciu ze strony partnerów biznesowych oraz konsekwentnemu wdrażaniu przyjętej strategii rozwoju, Grupa OT Logistics jest przygotowana, aby skutecznie sprostać tym zmianom. - Jednocześnie będziemy dostosowywać koszty, skalę działalności oraz efektywność naszych aktywów do zmieniających się warunków rynkowych, aby jeszcze lepiej wykorzystać pojawiające się szanse oraz wyjść z obecnej sytuacji wzmocnieni i konkurencyjni w nowych realiach biznesowych – mówi Kamil Jedynak.
W 2024 r. skonsolidowane przychody Grupy OTL wyniosły 321 mln zł, co oznacza spadek o 45,8% r/r. Sprzedaż była niższa w segmentach portowym (-47% r/r), spedycyjnym (-47,5% r/r) oraz w hydrotechnice (-29,9% r/r). Wzrosty sprzedaży Grupa OTL odnotowała natomiast w segmencie kolejowym (+21% r/r). Spadek sprzedaży dotyczył przede wszystkim obsługi przeładunkowej towarów masowych.
W przypadku OT Port Świnoujście, znaczny spadek przeładunków towarów masowych o 36% r/r wynika z wysokiej bazy porównawczej lat 2022–2023. W tym czasie, w związku z wojną w Ukrainie i zmianami w globalnych łańcuchach logistycznych, nastąpiło przeniesienie na drogę morską dużej części transportu towarów – zwłaszcza węgla, koksu i rudy, co istotnie zawyżyło dane okresu bazowego. Z kolei OT Port Gdynia zanotował 38% spadek przeładunków towarów masowych w ujęciu rok do roku, co było głównie efektem obniżenia wolumenów produktów agro, węgla oraz kruszyw. Jednocześnie zanotowano wzrost przeładunków towarów drobnicowych o 18% r/r, obejmujący niemal wszystkie grupy ładunkowe, z wyjątkiem nawozów.
EBITDA Grupy OTL wyniosła 58,17 mln zł, a strata netto wyniosła 9,10 mln zł wobec 158,1 mln zł zysku netto przed rokiem.
W maju 2024 r., zarząd ogłosił strategię Grupy Kapitałowej OT Logistics w perspektywie do 2026 r. Jej zamierzenia zostały dostosowane do dynamicznie zmieniającego się i nieprzewidywalnego otoczenia rynkowego, makroekonomicznego, politycznego i regulacyjnego. Hasłem przewodnim strategii, zakładającej trzy filary wzrostu, jest „ROZWÓJ, ORGANIZACJA, UNIWERSALNOŚĆ”. Zgodnie z jej założeniami Grupa dąży do stania się jak najbardziej uniwersalnym operatorem oferującym pełny łańcuch usług logistycznych opartych przede wszystkim o aktywa portowe z optymalnym wykorzystaniem zautomatyzowanych procesów biznesowych. W ramach strategii zakładane jest uzyskanie w perspektywie do 2027 r. 916 mln zł przychodów i 28% rentowności EBITDA. Planowane nakłady inwestycyjne w latach 2024 - 2026 osiągną poziom 256 mln zł.
- Plan inwestycyjny Grupy OTL na latach 2024- 2026 ma na celu dalsze wzmocnienie pozycji i konkurencyjności Grupy OTL. Inwestycje w 2024 r. dotyczyły urządzeń przeładunkowych, układów technologicznych oraz sprzętu zmechanizowanego, takiego jak nowe ładowarki czy przeciągarki wagonów, które mają istotnie zwiększyć możliwości przeładunkowe towarów masowych, w tym agro oraz towarów drobnicowych w Gdyni i Świnoujściu. Przeprowadzono też modernizację placów dostosowując je do wymogów, jakie muszą spełniać w procesach składowania. Zwiększyliśmy również zdolności składowe dla ładunków poprzez budowę nowych uniwersalnych magazynów. Pracujemy także nad rozwojem systemów teleinformatycznych wspierających procesy zarządzania – wymienia Karol Bowżyk, Członek Zarządu OT Logistics. – Efektem inwestycji będzie poprawienie konkurencyjności portów Grupy OTL, poprzez zwiększenie raty przeładunkowej kluczowych towarów i czasu obsługi środków transportowych oraz uzyskanie optymalizacji kosztowej. W drugiej połowie 2025 r. w OTPŚ zakończy się nasza sztandarowa inwestycja, rozbudowa terminala agro, dzięki której Świnoujście stanie się jednym z głównych terminali przeładunkowych zbóż i produktów rolnych.
Strategia Grupy OT Logistics przewiduje również rozwój transportu intermodalnego, w tym budowę terminala kontenerowego i rozbudowę infrastruktury związanej z transportem ro-ro. W te działania wpisują się współpraca z międzynarodowymi partnerami, takimi jak szwedzki armator Lakeway Link, z którym w 2024 r. OTL uruchomił nową linię ro-ro na regularnych trasach łączących Polskę ze Szwecją i Finlandią czy firma Eimskip z Islandii, z którą Grupa będzie rozwijać obsługę kontenerów w terminalu w Świnoujściu.
Wśród czynników rynkowych, które będą pozytywnie oddziaływać na Grupę OTL zarząd wskazuje także stabilizację na rynku agro. W pierwszym kwartale 2025 r. obserwowany jest rosnący eksport zbóż i produktów rolnych z Polski, choć bez tak gwałtownych wzrostów jak rok wcześniej. Prognozowany dalszy spadek inflacji w Polsce w 2025 r. poprawia siłę nabywczą konsumentów, co sprzyja rozwojowi segmentu ładunków drobnicowych i ro-ro. Zwiększa się również zapotrzebowanie na substytut węgla energetycznego, tj. biomasę. W przypadku zapotrzebowania na surowce, takie jak węgiel czy ruda, wpływ ma m.in. polityka unijna. Grupa OTL będzie dopasowywać zdolności produkcyjne świadczonych usług do bieżących trendów.
Działalność Grupy OTL w najbliższych latach kształtować będą także transformacja energetyczna, zmiany regulacyjne i rosnące zapotrzebowanie na zintegrowane usługi logistyczne. Te trzy obszary stanowią fundament dalszego rozwoju Grupy i umocnienia pozycji lidera na rynku portów morskich w Polsce oraz rozszerzenia działalności na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.
Grupa OTL to największy i najbardziej wszechstronny operator portowy w Polsce, od ponad 70 lat świadczący usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Podstawowym obszarem działalności Grupy OTL są rynki Europy Środkowo-Wschodniej – głównie: Polska, Czechy, Słowacja i Ukraina. W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. Grupa OTL jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo Szczecin, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych.
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone