W I kw. 2025 r. przychody Grupy OTL wyniosły 72 mln zł wobec 79,4 mln zł r/r, EBITDA 6,6 mln zł i 10,9 mln zł straty netto w I kw. 2025 r. Utrzymująca się niekorzystna sytuacja w segmencie surowców masowych, głownie energetycznych i hutniczych. Firma wskazuje na konsekwentną realizację strategii, jaką jest transformacja w stronę uniwersalności, traktowana jako odpowiedź na nieprzewidywalność rynku i związane z tym wyzwania.
Grupa OTL podkreśla, że wyzwania rynkowe, które wpływały na jej działalność w 2024 roku, nie ustąpiły wraz z początkiem kolejnego i wciąż mierzy się z trudnym otoczeniem gospodarczym, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak i krajowym. Pogarszająca się sytuacja gospodarcza w Chinach oraz nasilająca się wojna handlowa z USA powodują wzmożoną presję cenową, zwłaszcza w sektorze stalowym. Wysokie koszty energii w Europie dodatkowo ograniczają konkurencyjność lokalnych producentów. Rynek produktów masowych cechuje się dużą zmiennością, a sektor portowy nadal odczuwa niski popyt na przeładunki tych towarów. Segment agro nadal znajduje się pod presją niskich cen na rynkach międzynarodowych, co ogranicza skłonność do kierowania produktów na eksport.
– Wpływ na wyniki Grupy w dużej mierze miała utrzymująca się niekorzystna sytuacja w sektorze energetycznym i hutniczym, które bezpośrednio przełożyła się na wyniki finansowe naszego portu w Świnoujściu, historycznie dedykowanego do przeładunku tych surowców. Z drugiej strony zmniejszenie lokalnej produkcji stali oraz ograniczenie konsumpcji węgla energetycznego prowadzą do bezprecedensowego deficytu surowców dla innych segmentów, które dotąd były dostępne lokalnie. Konieczność ich importu drogą morską tworzy perspektywę pojawienia się nowych grup ładunkowych. Dodatkowo europejskie programy inwestycyjne, w tym zbrojeniowe, mogą pobudzić lokalną produkcję. W obliczu tych wyzwań podejmujemy konsekwentne działania adaptacyjne w wielu obszarów naszej działalności – wyjaśnia Kamil Jedynak, prezes OT Logistics.
– Liczymy na ożywienie gospodarcze i przełamanie negatywnych trendów rynkowych, szczególnie w segmencie ładunków agro. Przemawiają za tym zbliżające się żniwa oraz potrzeba zwiększenia podaży zbóż w portach poprzez uwolnienie przestrzeni magazynowej w kraju. Oczekujemy także wzrostu importu węgla i pelletów w związku z przygotowaniami do sezonu grzewczego. Mamy również nadzieję na wzrost popytu na stal wykorzystywaną w przemyśle zbrojeniowym. Pozytywne efekty wpływające na wzrost zapotrzebowania na usługi portowe powinny być widoczne w przemyśle hutniczym, zwłaszcza w odniesieniu do importu rudy żelaza. W obliczu trudnej sytuacji rynkowej wdrażamy szereg rozwiązań optymalizacyjnych, których celem jest obniżenie kosztów działalności operacyjnej. Dążymy do tego, aby z jednej strony dostosować koszty do aktualnego poziomu popytu, a z drugiej zapewnić utrzymanie zasobów w pełnej gotowości, umożliwiającej niezakłócone świadczenie bieżących usług – dodaje Karol Bowżyk, członek zarządu OTL.
Przychody Grupy OTL spadły w I kwartale 2025 r. o 9,31% do 72 mln zł r/r. W spedycji odnotowano spadek o 13,96% r/r (głównie przewozy kolejowe towarów masowych oraz frachty morskie), natomiast w segmencie portowym przychody zmniejszyły się o 9,59% r/r, głównie z powodu niższego poziomu usług przeładunkowych agro, węgla energetycznego, koksu czy biomasy, a także usług składowania i dodatkowych. Wzrosły natomiast przychody z obsługi rudy oraz pozostałych ładunków masowych. W działalności hydrotechnicznej oraz kolejowej przychody zwiększyły się w I kwartale 2025 r. o odpowiednio: 32,16% i 29,67%.
W OT Port Świnoujście przeładunki towarów masowych, w tym rudy żelaza, węgla i koksu, wzrosły w analizowanym okresie o 48%, podczas gdy niższe wolumeny odnotowano w przypadku przeładunków agro, kruszyw i towarów drobnicowych. Z kolei w OT Port Gdynia przeładunki drobnicy w niemal wszystkich kategoriach ładunków wzrosły o 31% r/r, natomiast poziom przeładunków masowych w I kwartale 2025 r. był niższy rok do roku, głównie za sprawą mniejszych wolumenów agro.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych