Przemysł i branża transportowa to po energetyce dwa obszary, które odpowiadają za największą część emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego European Energy angażuje się w produkcję zielonych paliw do napędzanych e-metanolem kontenerowców Maersk. To przełom w myśleniu o realizacji modelu zeroemisyjnej gospodarki.
– Wykorzystując energię elektryczną z wybudowanego przez nas parku słonecznego Kassø o mocy 300 MW wyprodukujemy zielony wodór i e-metanol w tzw. procesie Power-to-X. Inicjatywa ta otwiera znaczące możliwości w obszarze dekarbonizacji w przypadku dużych emitentów - wyjaśnia Olga Sypuła, country manager European Energy w Polsce.
Co więcej, nadwyżka ciepła z produkcji zielonego paliwa będzie wspierać ogrzewanie miejskie, zapewniając zielone ciepło dla ponad 2000 gospodarstw domowych w okolicy instalacji. Do produkcji e-metanolu European Energy wykorzystuje wychwycony biogeniczny CO2. W związku z tym podczas spalania e-metanolu nie zostanie uwolniony nowy CO2, a jedynie zwrócony biogeniczny CO2. Ten cykl wytwarzania odzwierciedla cykl węglowy na Ziemi.
Około 90 procent wszystkich towarów wysyłanych jest drogą morską, a prognozuje się, że transport morski wciąż będzie się rozwijał. W lipcu 2023 r. Międzynarodowa Organizacja Morska podjęła ważny krok, zobowiązując się do osiągnięcia nowych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz planując opracowanie i przyjęcie do 2025 r. środków służących osiągnięciu tych celów.
Jednocześnie UE zapewnia, że transport morski przyczyni się do osiągnięcia neutralności klimatycznej w Europie do 2050 roku. Do stycznia 2024 r. unijny system handlu uprawnieniami do emisji zostanie rozszerzony o emisje CO2 ze wszystkich dużych statków (o pojemności brutto 5000 i większej) wpływających do portów UE, niezależnie od ich bandery.
– Oprócz środków regulacyjnych mających na celu znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z żeglugi międzynarodowej, światowi liderzy branży żeglugowej zadeklarowali swoje zaangażowanie w dekarbonizację i zrównoważony rozwój – podkreśla Olga Sypuła, Country Manager European Energy.
Światowy rynek e-metanolu jest przygotowany na dalszy rozwój. Instytut Metanolu przewiduje, że globalna produkcja metanolu wzrośnie z obecnych 100 Mt do ponad 120 Mt do 2025 roku i 500 Mt do 2050 roku. Projekty Power-to-X prowadzone przez European Energy mają również na celu dekarbonizację nie tylko transportu, ale także branże chemiczną, tworzyw sztucznych, nawozową i inne.
– Kontenerowiec Laura Maersk, który jako pierwszy w historii napędzany jest e-metanolem, to dowód na to, jak ogromne znaczenie ma wielowymiarowa współpraca. Osiągnięcie celów klimatycznych wymaga nie tylko ustanowienia ram regulacyjnych z szeregiem ograniczeń, nakładania obowiązków i podatków, ale także oferowania zachęt ekonomicznych, które mogą wspierać płynne i finansowo opłacalne przejście z paliw kopalnych na bardziej ekologiczne alternatywy - dodaje Olga Sypuła.
– Dobrze skonstruowana polityka energetyczna może zachęcać uczestników rynku do inwestowania, wspierać tworzenie bardziej ekologicznych narzędzi finansowych i generować dodatkowe miejsca pracy w sektorze energetycznym. Co więcej, może ona również przyczynić się do dywersyfikacji łańcuchów dostaw energii, tym samym wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne Polski – kończy Country Manager European Energy Polska.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów