Gerdes Green, spółka joint-verture Reederei Gerdes i Over-C. Reederei Gerdes współpracująca z Damen, otrzymała od niemieckiego rządu dotację na inwestycję w związku z zamówionymi statkami Damen Combi Freighter (CF) 3850, które mają zostać w wyposażone w nowoczesne, nisko- i zeroemisyjne rozwiązania dla żeglugi. Wpisuje się to w politykę władz Niemiec odnośnie wspierania dekarbonizacji branży morskiej i związanych z tym przedsięwzięć.
Dotacja została wręczona przez ministra transportu Volkera Wissinga podczas wydarzenia zorganizowanego w berlińskiej siedzibie Ministerstwie Cyfryzacji i Transportu. Dotacja ta była jedną z wielu przyznanych przedsiębiorstwom morskim w ramach dyrektywy Namkü, realizowanej przez niemiecki rząd. Jej celem jest modernizacja statków w celu ograniczenia emisji CO2 wytwarzanej przez żeglugę przybrzeżną kraju.
Gerdes Green jest spółką joint venture pomiędzy Reederei Gerdes i Over-C. Reederei Gerdes działa w segmencie żeglugi przybrzeżnej od 30 lat i przez ostatnie kilka lat obsługiwał siedem statków CF 3850 firmy Damen. Firma nawiązała współpracę z europejskim specjalistą od żeglugi przybrzeżnej i firmą czarterową Over-C, aby opracować flotę bezemisyjnych, zrównoważonych statków. Podejście spółki polega na opracowywaniu jednostek nawodnych wspólnie z podmiotami czarterującymi, dostosowując je do wymagań klientów.
- Dzięki temu finansowaniu osiągnęliśmy znaczący kamień milowy w naszej
strategii budowy floty neutralnej dla klimatu. Statki wniosą cenny wkład
w naszą podróż mającą na celu zmniejszenie wpływu łańcuchów dostaw na
środowisko, wyznaczając drogę do dekarbonizacji handlu żeglugą bliskiego
zasięgu w Europie - podkreśliła Nicole Gerdes, partnerka zarządzająca w Gerdes Green
Informacja o planowanym przekazaniu dotacji na inwestycję pierwotnie została ogłoszona 4 października tego roku. Wiąże się ona z budowanym obecnie statkiem transportowym do żeglugi przybrzeżnej. Został on opracowany przez Damen, Gerdes Green oraz firmą czarterową Cargill. W wyniku przyznanej dotacji firma zainwestuje otrzymane środki w szereg opcji, które posłużą do dalszego zwiększenia wydajności statków proj. CF 3850. Wiąże się to z zastosowaniem układu napędowego zasilanego akumulatorowo, dzięki czemu jednostki będą mogły krótkoterminowo pływać w trybie całkowicie elektrycznym, przy zerowej emisji, choćby podczas zbliżania się do portów lub przepływania przez obszary zaludnione, zapewniając w ten sposób czyste powietrze. Ponadto statki będą również wyposażone w napęd wspomagany wiatrem w postaci składanych skrzydeł wentylacyjnych firmy Econowind. To innowacyjne urządzenie w kształcie skrzydła wykorzystuje wiatr, aby zapewnić dodatkową siłę napędową, zmniejszając zależność od silnika, a tym samym zmniejszając emisję gazów cieplarnianych. Będą mogły także pływać na biodieslu B100, co znacznie obniży emisję CO2. Co więcej, obejmą one przyłącze lądowe o mocy 130 kW, co wyeliminuje emisję gazów podczas dokowania statków.
- Cieszymy się, że Gerdes Green otrzymała tę dotację, aby pomóc w zwiększeniu wydajności ich statków. Stanowi to potwierdzenie, że kroki, które podjęliśmy wspólnie z Gerdes Green i Cargill, są istotne i pomogą wesprzeć transformację energetyki morskiej. Jesteśmy dumni z tego, co osiągnęliśmy dzięki nowemu CF 3850. Wybraliśmy zasłużenie popularny statek i dostosowaliśmy go do przyszłości, stosując szereg sprawdzonych, niezawodnych technologii, które generują wymierne rezultaty - zaznaczył Remko Bouma dyrektor handlowy Damen Cargo Vessels.
Statki transportowe Damen CF 3850 są jednym z "towarów eksportowych" holenderskiego giganta stoczniowego, wykorzystywanym na całym świecie i stale dostosowywane do potrzeb klientów. W tym przypadku jest to wersja hybrydowa, przebudowana z użyciem najnowszych narzędzi i i wykorzystująca obliczeniową dynamikę płynów (Computational Fluid Dynamics, CFD) oraz znacznie obniżając opór statku w wodzie. Wśród technologii jest także platforma zdalnego monitorowania Damen Triton, połączony z systemami na całym statku i zapewniający informacje zwrotne na temat ich wydajności. W ten sposób Damen może na podstawie otrzymanych danych ocenić stan wydajności wyposażenia i umożliwić dalszą poprawę projektu, zapewniając jego dalszy rozwój w kolejnych generacjach statków.
Dofinansowanie takich przedsięwzięć jak to wpisuje się w opublikowany w czerwcu tego roku dokument niemieckiej Narodowej Strategii Bezpieczeństwa, będący efektem m.in. przedłużającego się konfliktu na Ukrainie i zachowania bezpieczeństwa energetycznego państwa, wyraźnie źle znoszącego polityczną decyzję o zamknięciu elektrowni jądrowych. Wiąże się też z nowelizacją z 26 lipca tego roku Krajowej strategii wodorowej (Nationale Wasserstoffstrategie), która określa główne kierunki, założenia i instrumenty wsparcia polityki władz na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej. Zawiera ona pewne zmiany po trzech latach od jej ogłoszenia, gdy zaszły gwałtowne zmiany geopolityczne w związku z pandemią COVID-19, jak i wojną na Ukrainie. W zaktualizowanej strategii zdefiniowano cztery obszary działania wraz z zaplanowanymi do realizacji w krótkim (w bieżącym roku 2023) i średnim okresie (2024–2026) instrumentami, jak zapewnienie dostępności niskoemisyjnego wodoru (w 2030 roku konsumpcja wodoru w Niemczech ma wynieść 95–130 TWh), budowa infrastruktury wodorowej (w tym sieci wodorowej o długości ok. 1800 km, opartej na już istniejących gazociągach), promocja stosowania wodoru w określonych obszarach gospodarki (zarówno w przemyśle, jak i transporcie, w tym morskim), a także tworzenie sprzyjających warunków ramowych (prawnych i regulacyjnych) dla rozwoju krajowej gospodarki wodorowej. Stąd też władze dążą wspierają różne inwestycje sprzyjające zwiększaniu produkcji wodoru i innych zielonych paliw w kraju, widząc potrzebę szybszego odejścia od węgla, działając na rzecz dekarbonizacji gospodarki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów