• <
nauta_2024

Niemiecki rząd dofinansowuje dekarbonizację żeglugi przybrzeżnej

rk

23.11.2023 10:59 Źródło: Damen
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Niemiecki rząd dofinansowuje dekarbonizację żeglugi przybrzeżnej

Partnerzy portalu

Fot. Damen

Gerdes Green, spółka joint-verture Reederei Gerdes i Over-C. Reederei Gerdes współpracująca z Damen, otrzymała od niemieckiego rządu dotację na  inwestycję w związku z zamówionymi statkami Damen Combi Freighter (CF) 3850, które mają zostać w wyposażone w nowoczesne, nisko- i zeroemisyjne rozwiązania dla żeglugi. Wpisuje się to w politykę władz Niemiec odnośnie wspierania dekarbonizacji branży morskiej i związanych z tym przedsięwzięć.

Dotacja została wręczona przez ministra transportu Volkera Wissinga podczas wydarzenia zorganizowanego w berlińskiej siedzibie Ministerstwie Cyfryzacji i Transportu. Dotacja ta była jedną z wielu przyznanych przedsiębiorstwom morskim w ramach dyrektywy Namkü, realizowanej przez niemiecki rząd. Jej celem jest modernizacja statków w celu ograniczenia emisji CO2 wytwarzanej przez żeglugę przybrzeżną kraju.

Gerdes Green jest spółką joint venture pomiędzy Reederei Gerdes i Over-C. Reederei Gerdes działa w segmencie żeglugi przybrzeżnej od 30 lat i przez ostatnie kilka lat obsługiwał siedem statków CF 3850 firmy Damen. Firma nawiązała współpracę z europejskim specjalistą od żeglugi przybrzeżnej i firmą czarterową Over-C, aby opracować flotę bezemisyjnych, zrównoważonych statków. Podejście spółki polega na opracowywaniu jednostek nawodnych wspólnie z podmiotami czarterującymi, dostosowując je do wymagań klientów.

- Dzięki temu finansowaniu osiągnęliśmy znaczący kamień milowy w naszej strategii budowy floty neutralnej dla klimatu. Statki wniosą cenny wkład w naszą podróż mającą na celu zmniejszenie wpływu łańcuchów dostaw na środowisko, wyznaczając drogę do dekarbonizacji handlu żeglugą bliskiego zasięgu w Europie - podkreśliła Nicole Gerdes, partnerka zarządzająca w Gerdes Green

Informacja o planowanym przekazaniu dotacji na inwestycję pierwotnie została ogłoszona 4 października tego roku. Wiąże się ona z budowanym obecnie statkiem transportowym do żeglugi przybrzeżnej. Został on opracowany przez Damen, Gerdes Green oraz firmą czarterową Cargill. W wyniku przyznanej dotacji firma zainwestuje otrzymane środki w szereg opcji, które posłużą do dalszego zwiększenia wydajności statków proj. CF 3850. Wiąże się to z zastosowaniem układu napędowego zasilanego akumulatorowo, dzięki czemu jednostki będą mogły krótkoterminowo pływać w trybie całkowicie elektrycznym, przy zerowej emisji, choćby podczas zbliżania się do portów lub przepływania przez obszary zaludnione, zapewniając w ten sposób czyste powietrze. Ponadto statki będą również wyposażone w napęd wspomagany wiatrem w postaci składanych skrzydeł wentylacyjnych firmy Econowind. To innowacyjne urządzenie w kształcie skrzydła wykorzystuje wiatr, aby zapewnić dodatkową siłę napędową, zmniejszając zależność od silnika, a tym samym zmniejszając emisję gazów cieplarnianych. Będą mogły także pływać na biodieslu B100, co znacznie obniży emisję CO2. Co więcej, obejmą one przyłącze lądowe o mocy 130 kW, co wyeliminuje emisję gazów podczas dokowania statków.

- Cieszymy się, że Gerdes Green otrzymała tę dotację, aby pomóc w zwiększeniu wydajności ich statków. Stanowi to potwierdzenie, że kroki, które podjęliśmy wspólnie z Gerdes Green i Cargill, są istotne i pomogą wesprzeć transformację energetyki morskiej. Jesteśmy dumni z tego, co osiągnęliśmy dzięki nowemu CF 3850. Wybraliśmy zasłużenie popularny statek i dostosowaliśmy go do przyszłości, stosując szereg sprawdzonych, niezawodnych technologii, które generują wymierne rezultaty - zaznaczył Remko Bouma dyrektor handlowy Damen Cargo Vessels.

Statki transportowe Damen CF 3850 są jednym z "towarów eksportowych" holenderskiego giganta stoczniowego, wykorzystywanym na całym świecie i stale dostosowywane do potrzeb klientów. W tym przypadku jest to wersja hybrydowa, przebudowana z użyciem najnowszych narzędzi i i wykorzystująca obliczeniową dynamikę płynów (Computational Fluid Dynamics, CFD) oraz znacznie obniżając opór statku w wodzie.  Wśród technologii jest także platforma zdalnego monitorowania Damen Triton, połączony z systemami na całym statku i zapewniający informacje zwrotne na temat ich wydajności. W ten sposób Damen może na podstawie otrzymanych danych ocenić stan wydajności wyposażenia i umożliwić dalszą poprawę projektu, zapewniając jego dalszy rozwój w kolejnych generacjach statków.

Dofinansowanie takich przedsięwzięć jak to wpisuje się w opublikowany w czerwcu tego roku dokument niemieckiej Narodowej Strategii Bezpieczeństwa, będący efektem m.in. przedłużającego się konfliktu na Ukrainie i zachowania bezpieczeństwa energetycznego państwa, wyraźnie źle znoszącego polityczną decyzję o zamknięciu elektrowni jądrowych. Wiąże się też z nowelizacją z 26 lipca tego roku Krajowej strategii wodorowej (Nationale Wasserstoffstrategie), która określa główne kierunki, założenia i instrumenty wsparcia polityki władz na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej. Zawiera ona pewne zmiany po trzech latach od jej ogłoszenia, gdy zaszły gwałtowne zmiany geopolityczne w związku z pandemią COVID-19, jak i wojną na Ukrainie. W zaktualizowanej strategii zdefiniowano cztery obszary działania wraz z zaplanowanymi do realizacji w krótkim (w bieżącym roku 2023) i średnim okresie (2024–2026) instrumentami, jak zapewnienie dostępności niskoemisyjnego wodoru (w 2030 roku konsumpcja wodoru w Niemczech ma wynieść 95–130 TWh), budowa infrastruktury wodorowej (w tym sieci wodorowej o długości ok. 1800 km, opartej na już istniejących gazociągach), promocja stosowania wodoru w określonych obszarach gospodarki (zarówno w przemyśle, jak i transporcie, w tym morskim), a także tworzenie sprzyjających warunków ramowych (prawnych i regulacyjnych) dla rozwoju krajowej gospodarki wodorowej. Stąd też władze dążą wspierają różne inwestycje sprzyjające zwiększaniu produkcji wodoru i innych zielonych paliw w kraju, widząc potrzebę szybszego odejścia od węgla, działając na rzecz dekarbonizacji gospodarki.




etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.