Damen Shipyards podpisał 21 listopada br. umowę z Ta San Shang Marine Co. Ltd, spółką joint venture pomiędzy Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. z Japonii i Ta Tong Marine Co., Ltd. z Tajwanu na dostawę nowego statku do usług budowlanych CSOV (Commissioning Service Operation Vessels). Oznaczony jako 9020 będzie przeznaczony do prac budowlanych i eksploatacji farm wiatrowych na morzu, ulokowanych w pobliżu wyspy.
Zamawiany statek jest drugim, po TSS Pioneer, przeznaczonym do tych działań. Pierwszy został dostarczony w 2022 roku, a kolejny ma do niego dołączyć trzy lata później. Budowa będzie realizowana w wietnamskiej stoczni należącej do Damen, specjalizującej się w produkcji jednostek SOV (Service Operation Vessels). Jednostka będzie miała 90 metrów długości i zapewni zakwaterowanie dla maksymalnie 120 pracowników, wraz z wyposażeniem do pracy i funkcjonowania. Będzie wyposażony w trap z kompensacją ruchu zapewnia szybki, zapewniający bezpieczny transfer do i z turbin i podstacji, a także hybrydowe systemy wytwarzania energii z akumulatora wysokoprężnego, w pełni przygotowane do przyszłego wykorzystania ekologicznego paliwa metanolowego. Statek posłuży zarówno do instalacji turbin wiatrowych na różnych etapach budowy, jak też okresu ich eksploatacji.
- Dodanie nowego SOV do TSS Pioneer umocni pozycję TSSM jako wiodącego gracza SOV na Tajwanie. Zamierzamy również wykorzystać ten projekt jako kamień milowy w rozwoju działalności MOL w regionie azjatyckim, w tym w Japonii - zaznaczył Masayuki Sugiyama, dyrektor wykonawczy MOL odpowiedzialny za projekty energetyki wiatrowej.
- Dzięki naszemu doświadczeniu w obsłudze pierwszego w Azji dedykowanego morskiego statku powietrznego typu SOV jesteśmy teraz gotowi zaoferować więcej dla branży zielonej energii. Nowy Damen SOV będzie nową, cenną siłą wspierającą rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Tajwanie i inne przyszłe projekty w regionie Azji i Pacyfiku. Jak zawsze będziemy nadal zapewniać bezpieczne środowisko pracy i wygodny dom na morzu dla techników i załogi morskiej - powiedział prezes TSSM, Hrong Nain Lin.
Jesteśmy zaszczyceni, że możemy powitać TSSM w rodzinie Damen. Jesteśmy również bardzo szczęśliwi, że po zapoznaniu się z opcjami TSSM zdecydowało się na projekt Damen CSOV 9020. Jesteśmy pewni, że ten nowy statek w znaczący sposób przyczyni się do rozwoju tajwańskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej i nie tylko. Nie możemy się doczekać bardzo owocnej i długiej współpracy z TSSM - podkreślił Arnout Damen, dyrektor wykonawczy Damen Shipyards.
Tajwan jest obecnie jednym z czołowych rynków azjatyckich w zakresie rozwoju energetyki wiatrowej. Władze tego wyspiarskiego państwa zamierzają zapewnić sobie dzięki temu nawet 40-55 GW energii, z czego 15 GW ma być dostarczanych do 2035 roku. Wiąże się to z ambicjami w ramach osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku i zwiększenia niezależności energetycznej. Aktualnie tajwański miks energetyczny pozostaje silnie zdominowany przez energię węglową i gazową. Celem rządu jest doprowadzenie do stanu, gdzie w 2025 roku 20% dostarczanej energii będzie pochodzić z OZE. Zgodnie z planami do 2025 roku mają powstać wiatraki o mocy 5,7 GW oraz dodatkowo 10 GW do 2035 roku. Projekty morskich farm Formosa 1, Formosa 2 i Formosa 3 mają zapewnić łącznie 2,5 GW mocy.
W marcu tego roku spółka projektowa Formosa 2 poinformowała, że kończy instalację turbin na terenie morskiej farmy wiatrowej na Tajwanie. 80%. z nich przesyła już energię do sieci. Wykorzystuje turbiny wiatrowe o mocy jednostkowej 8MW, wyprodukowane przez Siemens Gamesa. Średnica wirnika sięga 167 metrów, wysokość piasty 116,4 metrów, z kolei łopaty są długie na 81 metrów. Ich łączna moc wynosi 376 MW, dzięki czemu mogą generować wystarczający wolumen zeroemisyjnej energii elektrycznej dla nawet 380 tys. gospodarstw domowych rocznie. Z kolei pod koniec września tego kanadyjski producent energii Northland Power oraz japońska firma Mitsui & Co ogłosiły decyzję inwestycyjną dotyczącą wartego 6,5 miliarda dolarów projektu Hai Long Offshore Wind Power Project w Tajwanie. Projekt zakłada budowę 73 dużych turbin wiatrowych zlokalizowanych w odległości 45-70 kilometrów od wybrzeża Changhua County na zachodnim wybrzeżu Tajwanu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów