• <
nauta_2024

Damen z potwierdzeniem zgody na projekty statków napędzanych metanolem

gm

11.10.2023 16:35 Źródło: Damen
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Damen z potwierdzeniem zgody na projekty statków napędzanych metanolem

Partnerzy portalu

Damen

Począwszy od lata 2022 roku, współpracując z towarzystwem klasyfikacyjnym Bureau Veritas, Damen opracował i uzyskał zgodę na projekty kompaktowych statków napędzanych metanolem. Zbiorniki LNG wyznaczają standardy dla tego rodzaju paliwa, jednak ich wielkość spowodowała, że obowiązują zasady bardzo odmienne od tych wymaganych na znacznie mniejszych statkach. Potrzebne było nowe podejście do projektowania, aby można je było zastosować w jednostkach roboczych.

Dzięki ścisłej współpracy najpierw z Bureau Veritas, a później także z władzami Belgii i Holandii, Damen może teraz oferować projekty szerokiej gamy nawodnych jednostek roboczych napędzanych metanolem. Wśród nich znajdują się holowniki, pogłębiarki stacjonarne i statki szybkobieżne, a także statki serwisowe dla farm wiatrowych, szybkie łodzie, patrolowce i promy. Wiele tu zależy od  dostępności silników w zależności od typów jednostek, ich rozmiarów oraz wyporności. Rozszerzanie propozycji w tym zakresie dla firm i instytucji z branży morskiej wpisuje się w trend dekarbonizacji branży morskiej, a wśród promowanych rozwiązań na "zielone paliwa" jest użycie właśnie metanolu.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że zasadniczo posiadamy teraz zezwolenia. Jednym z interesujących wyników procesu projektowania jest to, że systemy magazynowania metanolu i paliwa zajmą mniej miejsca, niż wymagałyby obowiązujące przepisy. Małe statki stanowią prawdziwe wyzwanie, jeśli chodzi o przestrzeń o tak dużej wartości, ale nasze projekty nie tylko pozwolą zachować ich kompaktowość, ale będą również bardziej zrównoważone, ponieważ nie będą wymagały dodatkowych nakładów podczas budowy. To kolejny krok w realizacji ambicji Damena, aby stać się najbardziej zrównoważonym stoczniowcem na świecie – zaznaczył Pieter Spruijt, specjalista techniczny ds. paliw alternatywnych i właściciel Damen System Metanol Systems.

– Bureau Veritas miało zaszczyt pomagać Damenowi w uzyskaniu zasadniczej homologacji dla modułowego układu paliwowego metanolu. Opracowano kilka innowacyjnych rozwiązań technicznych dla statków kompaktowych, które pomyślnie przeszły testy zatwierdzenie i proces HAZID pod nadzorem uznanych państw bandery Królestwa Niderlandów i Królestwa Belgii. Z niecierpliwością czekamy na pomoc Damenowi w budowie inauguracyjnej jednostki – powiedział Herman Spilker, wiceprezes Bureau Veritas na Europę Północną.

Wstępne propozycje zostały przedstawione Bureau Veritas, a następnie zmiany były wdrażane w drodze ciągłego procesu. Dzięki dobrej współpracy z Bureau Veritas Damen zatrudnił na pokład państwa bandery Holandii i Belgii, uznając, że państwa bandery będą musiały wydać własne zezwolenia, zanim będzie można budować statki. Do krajów, które najprawdopodobniej jako pierwsze przyjmą zrównoważone łodzie robocze, wybrano Holandię i Belgię.

Kolejnym etapem było powołanie Pracowni Identyfikacji Zagrożeń. Pod przewodnictwem niezależnego eksperta zaprezentowano rozwiązania, zaproponowano alternatywne projekty a także, w razie potrzeby, zidentyfikowano dodatkowe środki i zabezpieczenia. Uzyskanie wkładu wszystkich kluczowych interesariuszy na stosunkowo wczesnym etapie pomogło skrócić czas potrzebny na wdrożenie wszystkich zmian, a tym samym uzyskać zgodę w zasadzie w stosunkowo krótkim czasie.

Ramy określają modyfikacje konstrukcyjne, które są wymagane, aby zapewnić, że łodzie robocze napędzane metanolem będą spełniać standardy bezpieczeństwa co najmniej równe ich odpowiednikom napędzanym olejem napędowym. Część procesu obejmowała identyfikację istniejących przepisów, które nie miały zastosowania do mniejszych statków, tak aby można je było zastąpić rozwiązaniami alternatywnymi, a następnie identyfikację i analizę ryzyka. Zespół Damena miał także dodatkowy cel, jakim było opracowanie standardowych rozwiązań, które można zastosować w całej gamie łodzi roboczych.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.