Do Lagos w Nigerii dotarła specjalna jednostka rzeczna o nazwie Sayonara, którą firma należąca do koncernu Damen przebudowała w związku ze specjalnym projektem. Dotychczasowa barka pływająca po holenderskich rzekach stała się pogłębiarką nasiębierną ssącą ze smokiem wleczonym (Trailing suction hopper dredger, TSDH).
Trzy lata temu stocznia Werkendam nawiązała kontakt z nigeryjską firmą pogłębiarską za pośrednictwem Damen Shipyards Gorinchem. Doprowadziło to do złożenia nietypowego zamówienia i ostatecznie rozpoczęcia złożonego projektu przebudowy, który trwał od grudnia 2021 roku. Przekazanie jednostki zamawiającemu przeprowadziły zakrojone szeroko testy, mające na celu upewnienie się, że statek po przybyciu do Nigerii nie będzie miał żadnych początkowych problemów. Pogłębiarka została załadowana na statek HLV Fairplayer należący do Jumbo-SAL-Alliance, który przetransportował ją do klienta, mającego siedzibę w nigeryjskim Lagos.
Według stoczni przebudowa barki celem przystosowania do nowej działalności zamiast budowy nowej ma kilka zalet, gdyż zapewnia to szybki czas dostawy i zaoszczędzić pieniądze. W perspektywie to ma być atrakcyjna opcja dla innych przedsiębiorstw zajmujących się pogłębianiem dna rzek oraz basenów portowych. Sprzęt, który znalazł się w jej wyposażeniu, został dostarczony przez Damen Dredging. Były to m.in. wleczona rura ssąca o średnicy 50 cm, suwnice, wciągarki, pompa pogłębiarki i zawory. Zmodernizowany TSHD ma pojemność około 1400 m3.
Dzięki ścisłej współpracy z kilkoma zaufanymi dostawcami, w tym z integratorem systemów Werkina Werkendam, konwersja śródlądowej pogłębiarki ssącej ze zbiornikiem wleczonym zakończyła się sukcesem. Aby stworzyć niezbędną przestrzeń dla pompy pogłębiarskiej, z napędem i różnymi rurami pogłębiarskimi, Concordia Damen przecięła barkę na pół i wydłużyła ją o 7,5 metra, dodając specjalną komorę pompy.

Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów