• <
nauta_2024

Damen zleca ABB dostawę zintegrowanego systemu zasilania i dystrybucji dla belgijsko-holenderskich fregat

11.10.2023 12:57 Źródło: Damen
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Damen zleca ABB dostawę zintegrowanego systemu zasilania i dystrybucji dla belgijsko-holenderskich fregat

Partnerzy portalu

Fot. Damen

Damen Naval wybrał firmę ABB na dostawcę zintegrowanego systemu zasilania i dystrybucji Onboard DC Grid dla nowych fregat zwalczania okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASW). Stocznia buduje cztery okręty, dwie dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) i dwie dla  Belgijskiego Komponentu Morskiego (Marinecomponent/Composante marine). To druga współpraca obu firm. Na początku 2022 roku norweski oddział firmy otrzymał kontrakt na projekt fregaty F126 dla Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine).

Nowe fregaty ZOP zastąpią obecnie używane fregaty typu Karel Doorman, wprowadzane do służby w latach 1991-1995. Oba kraje Beneluksu intensywnie je eksploatowały, przez co znajdują się blisko kresu dalszego użytkowania, choć zdaniem planistów mają przed sobą jeszcze kilka lat służby. To wystarczająco długo, by służący na nich marynarze mogli właściwie z marszu "przesiąść się" na nowe jednostki. . Nacisk zostanie położony na walkę z okrętami podwodnymi i zostaną one zaprojektowane tak, aby pływać tak cicho, jak to możliwe, aby w jak największym stopniu uniknąć wykrycia przez siły podwodne. Zwalczanie ich to jedno z najtrudniejszych i najważniejszych zadań dla marynarek wojennych, regularnie ćwiczone w ramach przedsięwzięć narodowych i międzynarodowych. Już jeden okręt podwodny jest zdolny do unieruchomienia tak floty jak i całej żeglugi, angażując znaczne środki, tak morskie jak i powietrzne, celem zlokalizowania go i odstraszenia bądź wyeliminowania. Stąd przedsięwzięcie, określane niekiedy jako "Niderlandzki Miecznik" jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa obu państw.

– Świadectwem pozytywnej współpracy między naszymi dwiema firmami oraz jakości ich systemów jest fakt, że podpisaliśmy teraz umowę na projekt ASW. Onboard DC Grid firmy ABB zapewnia wydajność operacyjną i zrównoważony rozwój, jakich oczekują marynarki holenderskie i belgijskie od swoich nowych fregat – wyjaśnia Joop Noordijk, dyrektor projektu ASWF w Damen Naval.

Onboard DC Grid to wszechstronny i elastyczny system dystrybucji energii elektrycznej. W przypadku wspomnianych fregat będzie obejmował magazynowanie energii, transformatory, silniki i generatory, a także umożliwi zmniejszenie emisji CO2 i zapewni zwiększenie zasięgu operacyjnego. System został wzmocniony celem zastosowania go do działań morskich w trudnych warunkach.

– Zapewnienie drugiego zamówienia firmie Damen Naval jest wyraźnym wskaźnikiem, że stocznia, jak i ogólnie rynek morski, ma pełne zaufanie do zdolności Onboard DC Grid do ułatwienia bardzo wymagających operacji okrętów wojskowych. ABB ma wyjątkową pozycję, dzięki której może wspierać marynarki wojenne w ich wysiłkach na rzecz poprawy wydajności operacyjnej i zmniejszenia wpływu swoich statków na środowisko zgodnie z wymogami IMO – powiedział Sindre Satre, kierownik linii biznesowej ABB ds. straży wybrzeża i marynarki wojennej.

Obecnie Damen Naval prowadzi serię projektów morskich dla partnerów NATO/UE, w tym program fregaty F126 dla niemieckiej marynarki wojennej, okręt wsparcia bojowego dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii. Wkrótce rozpocznie realizację przyszłościowego projektu, jakim jest budowa fregat ZOP dla Holandii i Belgii.

Fot. MW Holandii

Długość zaplanowanych fregat ma wynosić 133 metry, a wyporność wynosić 5 500 ton. Do prowadzenia działań będą wykorzystywać uzbrojenie pozwalające wykonywać zadania w ramach zwalczania i wykrywania okrętów podwodnych na odległość, w czym ma pomagać śmigłowiec pokładowy NH90. Zarówno jednostka morska jak i powietrzna ma być wystrzelić torpedę (ma być to w przyszłości Mk54) w celu unieszkodliwienia lub zmuszenia przeciwnika do wynurzenia. Co istotne, nowa fregata ma być trudna do wykrycia przez siły podwodne, co ma zapewnić jej skuteczną obronę przed wrogimi atakami torpedowymi. Oprócz tego w wyposażeniu znajdą się też rakiety przeciwokrętowe (Naval Strike Missile, NSM) oraz przeciwpowietrzne ESSM Block 2. Okręt będzie posiadał ponadto sensory przeznaczone do działań podwodnych (Under Water Warfare Suite) Dzięki temu licząca 117 osób (z możliwością zwiększenia do 152) załoga otrzyma wgląd w zagrożenie ze strony okrętów podwodnych.

Oczekuje się, że pierwsza fregata zostanie dostarczona przez Damen Naval w 2028 roku.  Wcielanie do służby okrętów dla zamawiających ma rozpocząć się w 2029 roku naprzemiennie. Swoją jednostkę otrzyma najpierw Holandia, a rok później Belgia itd. Cała inwestycja ma kosztować holenderski budżet obrony 1,9 mld euro. Nowe jednostki dla Holandii otrzymają nazwy od imion kobiet, które miały wielkie znaczenie dla holenderskiej wolności. Izba uchwaliła wniosek w tej sprawie już w 2020 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.