• <
nauta_2024

Concordia Damen: próba pierwszego na świecie statku żeglugi śródlądowej napędzanego wodorem przebiega pomyślnie

gm

16.11.2023 20:02
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Concordia Damen: próba pierwszego na świecie statku żeglugi śródlądowej napędzanego wodorem przebiega pomyślnie

Partnerzy portalu

Fot. Concordia Damen

Holenderska firma żeglugowa Lenten Scheepvaart przejdzie do historii jako właściciel pierwszej na świecie barki śródlądowej napędzanej wodorem. To ważny krok w kierunku bezemisyjnego transportu na holenderskich śródlądowych drogach wodnych. Wodorowo-elektryczny statek towarowy "Antonie" (WEVA) został zrealizowany przez Concordia Damen.

23 października odbyły się techniczne próby morskie, podczas których statek został skontrolowany przez Lloyd's Register i otrzymał tymczasowy certyfikat dopuszczający go do eksploatacji.

- Ogniwo paliwowe będzie wkrótce służyć jako dostawca energii dla zestawów akumulatorów po zainstalowaniu panelu dystrybucyjnego i umieszczeniu zbiorników wodoru. Samo ogniwo paliwowe, które przekształca wodór w energię elektryczną, zostało już zainstalowane na pokładzie. Po dostarczeniu panelu dystrybucyjnego pozostaje tylko kwestia doboru rozmiaru i wyprodukowania ostatnich elementów orurowania oraz dostosowania samej instalacji ogniwa paliwowego. Generator diesla nie będzie już wtedy używany, więc Antonie będzie pływać całkowicie bezemisyjnie - mówi Bart van Driel, kierownik projektu w Concordia Damen.

Statek do przewozu ładunków suchych będzie transportował sól dla Nobian, europejskiego lidera w produkcji niezbędnych chemikaliów dla różnych gałęzi przemysłu. Od lat Lenten Scheepvaart transportuje sól z Delfzijl do zakładu Nobian w Botlek. Firma przekształca tę sól między innymi w chloro-alkalię, której produktem ubocznym jest wodór. Wodór wytwarzany w procesie produkcji chloro-alkaliów wkrótce stanie się czystym paliwem dla Antonie. To podręcznikowy przykład łańcucha okrężnego. Z trzema zbiornikami wodoru na pokładzie, Antonie wkrótce będzie miał wystarczającą ilość energii do w pełni bezemisyjnego transportu między Delfzijl-Rotterdam-Delfzijl. Stacja bunkrowania wodoru została już zbudowana w Delfzijl dzięki dotacji.

Concordia Damen zbudowała znaczące portfolio, jeśli chodzi o budowę zrównoważonych statków żeglugi śródlądowej. Kilka nagród morskich przyznanych firmie i jej klientom świadczy o dążeniu do ciągłego wprowadzania innowacji i przesuwania granic tego, co jest możliwe.  

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.