Holenderska firma żeglugowa Lenten Scheepvaart przejdzie do historii jako właściciel pierwszej na świecie barki śródlądowej napędzanej wodorem. To ważny krok w kierunku bezemisyjnego transportu na holenderskich śródlądowych drogach wodnych. Wodorowo-elektryczny statek towarowy "Antonie" (WEVA) został zrealizowany przez Concordia Damen.
23 października odbyły się techniczne próby morskie, podczas których statek został skontrolowany przez Lloyd's Register i otrzymał tymczasowy certyfikat dopuszczający go do eksploatacji.
- Ogniwo paliwowe będzie wkrótce służyć jako dostawca energii dla zestawów akumulatorów po zainstalowaniu panelu dystrybucyjnego i umieszczeniu zbiorników wodoru. Samo ogniwo paliwowe, które przekształca wodór w energię elektryczną, zostało już zainstalowane na pokładzie. Po dostarczeniu panelu dystrybucyjnego pozostaje tylko kwestia doboru rozmiaru i wyprodukowania ostatnich elementów orurowania oraz dostosowania samej instalacji ogniwa paliwowego. Generator diesla nie będzie już wtedy używany, więc Antonie będzie pływać całkowicie bezemisyjnie - mówi Bart van Driel, kierownik projektu w Concordia Damen.
Statek do przewozu ładunków suchych będzie transportował sól dla Nobian, europejskiego lidera w produkcji niezbędnych chemikaliów dla różnych gałęzi przemysłu. Od lat Lenten Scheepvaart transportuje sól z Delfzijl do zakładu Nobian w Botlek. Firma przekształca tę sól między innymi w chloro-alkalię, której produktem ubocznym jest wodór. Wodór wytwarzany w procesie produkcji chloro-alkaliów wkrótce stanie się czystym paliwem dla Antonie. To podręcznikowy przykład łańcucha okrężnego. Z trzema zbiornikami wodoru na pokładzie, Antonie wkrótce będzie miał wystarczającą ilość energii do w pełni bezemisyjnego transportu między Delfzijl-Rotterdam-Delfzijl. Stacja bunkrowania wodoru została już zbudowana w Delfzijl dzięki dotacji.
Concordia Damen zbudowała znaczące portfolio, jeśli chodzi o budowę zrównoważonych statków żeglugi śródlądowej. Kilka nagród morskich przyznanych firmie i jej klientom świadczy o dążeniu do ciągłego wprowadzania innowacji i przesuwania granic tego, co jest możliwe.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii