Holenderska firma żeglugowa Lenten Scheepvaart przejdzie do historii jako właściciel pierwszej na świecie barki śródlądowej napędzanej wodorem. To ważny krok w kierunku bezemisyjnego transportu na holenderskich śródlądowych drogach wodnych. Wodorowo-elektryczny statek towarowy "Antonie" (WEVA) został zrealizowany przez Concordia Damen.
23 października odbyły się techniczne próby morskie, podczas których statek został skontrolowany przez Lloyd's Register i otrzymał tymczasowy certyfikat dopuszczający go do eksploatacji.
- Ogniwo paliwowe będzie wkrótce służyć jako dostawca energii dla zestawów akumulatorów po zainstalowaniu panelu dystrybucyjnego i umieszczeniu zbiorników wodoru. Samo ogniwo paliwowe, które przekształca wodór w energię elektryczną, zostało już zainstalowane na pokładzie. Po dostarczeniu panelu dystrybucyjnego pozostaje tylko kwestia doboru rozmiaru i wyprodukowania ostatnich elementów orurowania oraz dostosowania samej instalacji ogniwa paliwowego. Generator diesla nie będzie już wtedy używany, więc Antonie będzie pływać całkowicie bezemisyjnie - mówi Bart van Driel, kierownik projektu w Concordia Damen.
Statek do przewozu ładunków suchych będzie transportował sól dla Nobian, europejskiego lidera w produkcji niezbędnych chemikaliów dla różnych gałęzi przemysłu. Od lat Lenten Scheepvaart transportuje sól z Delfzijl do zakładu Nobian w Botlek. Firma przekształca tę sól między innymi w chloro-alkalię, której produktem ubocznym jest wodór. Wodór wytwarzany w procesie produkcji chloro-alkaliów wkrótce stanie się czystym paliwem dla Antonie. To podręcznikowy przykład łańcucha okrężnego. Z trzema zbiornikami wodoru na pokładzie, Antonie wkrótce będzie miał wystarczającą ilość energii do w pełni bezemisyjnego transportu między Delfzijl-Rotterdam-Delfzijl. Stacja bunkrowania wodoru została już zbudowana w Delfzijl dzięki dotacji.
Concordia Damen zbudowała znaczące portfolio, jeśli chodzi o budowę zrównoważonych statków żeglugi śródlądowej. Kilka nagród morskich przyznanych firmie i jej klientom świadczy o dążeniu do ciągłego wprowadzania innowacji i przesuwania granic tego, co jest możliwe.
CMA CGM odbiera statki na LNG
Hanwha Ocean zbuduje najnowocześniejsze okręty podwodne dla Korei Południowej. Te same oferuje w ramach programu "Orka"
Deltamarin podpisuje umowę projektową na statki Wallenius Wilhelmsen
Doki w Chinach pękają w szwach. W Korei i UE pustoszeją
ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania dla nowych promów elektrycznych Auckland Transport
Zatwierdzenie AiP dla innowacyjnego projektu statku ekspedycyjnego