• <

Wynik wyszukiwania - "paliwa alternatywne" - Wiadomości

Konieczność zastosowania paliw alternatywnych jest faktem. Seatech Engineering z odpowiedzią na rosnące potrzeby budowy floty jednostek LNG

W dynamicznym świecie inżynierii morskiej i w obliczu rosnącego znaczenia zielonej energetyki rola biur projektujących statki jest nie do przecenienia. Służą one zmaterializowaniu wymogów armatora oraz poszukiwaniu skutecznych i ekonomicznych rozwiązań odpowiadających na potrzeby zmieniającego się rynku, zgodnych z rosnącymi wymogami środowiskowymi oraz wspierających zrównoważony rozwój transportu morskiego.
14.03.2024

System usuwania N2O dla statków napędzanych amoniakiem ze wsparciem japońskiego Funduszu Zielonych Innowacji

Hitachi Zosen Corporation i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) ogłaszają, że ich wspólnie zaproponowany projekt rozwoju reaktora N2O dla statku napędzanego amoniakiem został wybrany przez Japońską Organizację Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO) jako „statek nowej generacji” oraz otrzyma wsparcie w ramach projektów z funduszu zielonych innowacji.
08.03.2024

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
28.01.2024

Hapag-Lloyd bada możliwość napędzania swoich kontenerowców siłą wiatru

Jedna z czołowych firm z branży transportowej przekazała, że rozpoczyna prace koncepcyjne kontenerowca o wyporności 4 500 TEU, wyposażonego w układ napędowy wspomagany wiatrem. Inwestując w odnawialne źródła energii Hapag-Lloyd w ten sposób chce zbliżyć się do celu, jakim jest dekarbonizacja żeglugi i osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla
28.12.2023

Gospodarka morska, głupcze

Myląca nazwa „ziemia” sprawia, że zapominamy, iż powierzchnia naszego globu pokryta jest w 70% wodami. A i na lądzie, by skrócić sobie drogę, budujemy mosty lub przeprawy promowe. Z żabiej perspektywy przemysły morskie są nawet dla wielu mieszkańców Gdańska i Gdyni bardziej odległe, niż dla wielu mieszkańców Szczecina bliskie.
14.12.2023

Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG. Na jakim etapie jesteśmy?

Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
05.12.2023

Nowe zamówienia statków: LNG i metanol łeb w łeb

Według informacji DNV, w listopadzie złożono w stoczniach zamówienia na łącznie osiem jednostek zasilanych paliwami alternatywnymi. Są to samochodowce i ro-ro. Cztery z nich mają korzystać z LNG, cztery z metanolu.
05.12.2023

MKiŚ podsumowuje kadencję Anny Moskwy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wystosowało komunikat, w którym podsumowuje działania resortu w ciągu ostatnich dwóch lat, pod przewodnictwem minister Anny Moskwy. Publikujemy komunikat w całości:
27.11.2023

Port Gdynia na Targach TransLogistica 2023

Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki Translogistica to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce, gromadzące przedstawicieli sektora transportu, logistyki, i przewozów. To idealna okazja do prezentacji najnowszych rozwiązań, nawiązywania kontaktów handlowych oraz omawiania najważniejszych wyzwań w branży. W tegorocznej edycji tych prestiżowych targów Portu Gdynia nie mogło zabraknąć.
08.11.2023

Kto bogatemu zabroni? UNCTAD wzywa do kosztownej dekarbonizacji sektora żeglugowego

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wydała kolejny, doroczny Przegląd Transportu Morskiego. W tegorocznej edycji Przeglądu mamy do czynienia ze szczególnym naciskiem na kwestię dekarbonizacji sektora żeglugowego.
29.10.2023

Royal IHC zbuduje nową, ekologiczną pogłębiarkę dla Boskalis

Boskalis podpisał kontrakt z holenderską firmą Royal IHC na budowę dużej, nowoczesnej pogłębiarki nasiębiernej ssącej ze smokiem wleczonym (trailing suction hopper dredger, TSHD). Przyznanie zamówienia następuje po obszernej fazie projektowania. Statek będzie miał zbiornik o pojemności 31 000 m3 i zostanie zbudowany w ciągu najbliższych kilku lat w stoczni IHC w Krimpen aan den IJsselw Holandii.
27.10.2023

Drugi największy statek wycieczkowy na świecie zwodowany we Francji

Trwa budowa przyszłego Utopia of the Seas, który znajdzie się we flocie Royal Caribbean International. To szósta jednostka w klasie Oasis, która już w przyszłym roku ma rozpocząć działalność.
20.09.2023

Metanol w porcie. IAPH opracował zestaw procedur bezpieczeństwa. Polskie porty mają „gotowce” do wdrożenia

Metanol staje się potencjalnie alternatywnym paliwem bunkrowym w transporcie morskim. Jest paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Od 2015 rośnie skala jego użycia w związku z rosnącym portfelem zamówień na statki w których są stosowane silniki dwupaliwowe, mogące wykorzystywać zielone paliwo. Oczekuje się, że w nadchodzącej dekadzie liczba statków korzystających z metanolu szybko wzrośnie, przewiduje IAPH (International Association of Ports and Harbours).
13.09.2023

Zielona rewolucja w shippingu nabiera tempa. 6,5 tys. statków na paliwa alternatywne w 2025 r.

Badanie Clarksons Green Technology Tracker z maja wskazuje, że armatorzy przeznaczyli znaczną kwotę inwestycji tonażowych w niskoemisyjne technologie. Statki z silnikami przystosowanymi do stosowania dwóch lub trzech rodzajów paliw są coraz powszechniej zamawiane przez operatorów i stanowią obecnie 48% całkowitego portfela zamówień. Oznacza to, że operatorzy wprowadzą w najbliższym czasie na rynek 843 statki z instalacjami LNG – wyliczyli dokładnie eksperci Clarksons.
05.09.2023

W portach rośnie popyt na paliwa alternatywne. LNG wraca do łask. Czas na polską bunkierkę LNG

Niższe ceny LNG spowodowały większy popyt na gaz w portach. W Rotterdamie sprzedaż LNG wzrosła o prawie 109% kwartał do kwartału, osiągając w drugim kwartale poziom 266 tys. m³. W Singapurze armatorzy w czerwcu zabunkrowali 17,9 tys. m³, a w lipcu 18,3 tys. m³ LNG. Prognozuje się, że będzie również popyt na metanol, który może stać się paliwem przyszłości.
04.09.2023

Lato z metanolem. Armatorzy eksperymentują. Porty i administracja morska pod presją operatorów

Maersk i Hong Lam Marine pomyślnie przeprowadziły pierwszą na świecie operację bunkrowania metanolem kontenerowca Maersk w Raffles Reserved Anchorage w Singapurze ogłosiły Zarząd Portu Singapur i Maersk w końcu lipca br. Ale nie jest to pierwsze bunkrownie statku metanolem. Szlak przetarły Stena Line i Port w Göteborgu. Przebudowany w stoczni Remontowa prom Stena Germanica wykonał milowy krok w zakresie wykorzystania metanolu jako paliwa okrętowego.
07.08.2023

Azjatycki przemysł stoczniowy płynie cała naprzód. Europejski w kilwaterze

Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.
04.08.2023

Ørsted wspiera szybsze przejście na ekologiczne paliwo dzięki kolejnemu statkowi SOV zasilanemu metanolem

Ørsted i ESVAGT podpisały umowę na budowę pierwszego na świecie statku serwisowego (SOV) napędzanego metanolem, pogłębiając zaangażowanie firm w redukcję emisji dwutlenku węgla z morskiego łańcucha dostaw energii wiatrowej. SOV będzie gotowy do startu w 2026 roku, gdzie będzie operował z East Coast Hub w Wielkiej Brytanii na podstawie 10-letniego kontraktu.
06.07.2023

Stena Line i Wärtsilä współpracują nad przystosowaniem statków do zasilania metanolem

Stena Line, szwedzki operator promowy, ogłosił zawarcie współpracy z firmą technologiczną Wärtsilä w celu konwersji niektórych swoich statków na zasilanie metanolem. Ta innowacyjna inicjatywa ma na celu zwiększenie zrównoważoności operacji żeglugowych i przyczynienie się do dekarbonizacji sektora morskiego.
30.06.2023

Dekarbonizacja w klastrze (nie tylko) norweskim. Polski BSSC ZEV HUB jest na kursie

Globalny transport jest odpowiedzialny za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG). W ciągu najbliższych trzech dekad globalna flota pojazdów wzrośnie z 1,2 miliarda do 2 miliardów pojazdów, liczba lotów pasażerskich wzrośnie o 130%, a tonomil ładunków na morzu wzrośnie o 35% - alarmował Remi Eriksen, prezes i dyrektor generalny grupy DNV w czasie spotkania z dziennikarzami podczas Nor Shipping 2023.
29.06.2023

Finał I edycji Akademii Wodorowej

63 wykładowców i ekspertów, 8 wybranych lokalizacji w Polsce oraz 30 uczestników, spośród których 5 najlepszych już wkrótce będzie mogło rozpocząć płatny staż w Grupie ORLEN – to efekt pierwszej edycji Akademii Wodorowej. Celem projektu jest wsparcie kształcenia kadr w zaawansowanych technologiach wodorowych.
26.06.2023

Nor-Shipping 2023. Partnerstwo biznesu i innowacji. Polska błysnęła wodorem

Odbywające się na początku czerwca Nor-Shipping 2023 to niewątpliwie najważniejsze wydarzenie roku w biznesie morskim. Przytłaczał ogrom około 1 000 wystawców oraz około 50 tys. uczestników - przedstawicieli biznesu i polityki, nauki i klastrów morskich, czołowych firm badawczych i eksperckich z całego świata. Polska przyjechała na Nor Shipping z wodorem.
12.06.2023

Westcon Design Poland. Kurs na metanol

Westcon Design Poland, jedno z wiodących biur projektowych w branży morskiej, nieprzerwanie inwestuje swoje wysiłki w prowadzenie dyskusji z klientami na temat modernizacji systemów paliwowych w istniejących jednostkach. To integralny element kompleksowego planu przemysłowego, skoncentrowanego na rozwijaniu innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań dla przyszłości żeglugi.
18.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
02.05.2023

Raport "Focus on Maritime Sector" - globalne trendy przekładają się na lokalną gospodarkę

Zielone napędy, statki autonomiczne, digitalizacja, technologie VRowe – to tylko niektóre z tematów, które porusza najnowszy raport zespołu Invest in Pomerania, w którym aktualne trendy technologiczne zostały zestawione z kondycją lokalnego sektora morskiego.
05.04.2023

Kontenerowce i statki pasażerskie w portach UE będą musiały korzystać z zasilania lądowego

W ubiegłym tygodniu doszło do ważnego porozumienia Parlamentu Europejski oraz Rady Unii Europejskiej w zakresie pakietu regulacyjnego Fit For 55. Nowe przepisy obejmują zmiany mające na celu przyspieszenie dekarbonizacji sektora żeglugowego, w tym przyspieszenie wdrażania „czystszych” paliw.
05.04.2023

Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim

Rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem Pionu Morskiego w Alfa Laval, który w branży morskiej aktywnie pracuje od ponad 30 lat.
29.01.2023

Pierwsza w Polsce Akademia Wodorowa dla studentów ruszy w marcu 2023 roku w ramach Grupy Orlen

Celem programu jest edukacja inżynierów realizujących zadania związane z rozwojem i zarządzaniem łańcuchem wartości technologii wodorowych w takich gałęziach przemysłu jak lotnictwo, żegluga czy transport ciężki
03.12.2022

Jak przemysł morski zmienił się na przestrzeni lat? [WIDEO]

Rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem Pionu Morskiego w Alfa Laval, który w branży morskiej aktywnie pracuje od ponad 30 lat.
25.11.2022

Powstał nowy, zielony hub w celu przyspieszenia dekarbonizacji żeglugi

Podczas COP27 w Egipcie zainicjowano program Blueprint for Future Ports, którego celem jest rozwijanie zielonej energii na morzu oraz zeroemisyjności. W związku z tym powołano hub The Green Shipping Corridors Hub, aby wspierać działania mające na celu realizację ekologicznych korytarzy żeglugowych.
17.11.2022

Wyścig paliw. Więcej zamówień na statki napędzane metanolem niż LNG

Towarzystwo klasyfikacyjne DNV podało, że pośród zamówień na nowe dwupaliwowe statki złożonych w październiku, więcej dotyczy jednostek zasilanych metanolem niż LNG.
14.11.2022

PRS wpływa na bezpieczeństwo i ekologię. Powstały wytyczne m.in. w kwestii zastosowania paliw alternatywnych

Polski Rejestr Statków S.A. uczestniczy w polskich inicjatywach związanych ze zmianami energetycznymi, dlatego też zostały wydane kolejne trzy Publikacje Informacyjne PRS. Zawierają one wytyczne bezpiecznego wykorzystania innowacyjnych rozwiązań technicznych w ramach bezpieczeństwa eksploatacji urządzeń energetycznych statków i obiektów pływających oraz transportu na statkach pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii.
19.10.2022

Dużo pracy i dobre perspektywy – dyskusje o wodorze jako paliwie w Gdyni

„Energia odnawialna podstawą gospodarki wodorowej” to hasło, które towarzyszyło tegorocznej konferencji PCHET – Polish Conference on Hydrogen Energy & Technologies, która odbyła się 4 i 5 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Organizatorem wydarzenia jest Klaster Technologii Wodorowych.
13.10.2022

Energia z wodoru a braki regulacyjne w polskim systemie prawnym (nowe regulacje od 2023 roku)

W dzisiejszym artykule autorzy skupią się na nowych regulacjach, które mają wejść w styczniu 2023 r., a które dotyczą pozyskiwania energii z wodoru. Czy faktycznie akty prawne, które staną się częścią polskiego systemu prawnego z dniem 1 stycznia 2023 r., rozwiązują wcześniej zgłaszane problemy problemy regulacyjne związane z wytwarzaniem energii z wodoru? Czy inwestorzy, zamierzający skupić się na tym źródle energii, mogą bezpiecznie planować swoje inwestycje?
20.09.2022

100 lat będzie trwała wymiana statków na jednostki korzystające z alternatywnych technologii paliwowych

W stoczniach buduje się aktualnie ponad 1 000 statków z napędem na paliwa alternatywne. Ponad połowa z nich to statki z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Tendencja do zamawiania przez operatorów dużych statków z napędem na paliwa alternatywne utrzymuje tempo.
15.09.2022

W szwedzkim porcie Oxelösund powstanie terminal LNG

Brytyjska spółka Avenir LNG poinformowała o podpisaniu memorandum of understanding (MoU) dotyczącego budowy terminalu LNG/BioLNG w porcie Oxelösund w Szwecji.
18.08.2022

Singapur i Rotterdam utworzą "najdłuższy na świecie" zielony cyfrowy korytarz żeglugowy

Władze dwóch największych portów na świecie - w Singapurze i Rotterdamie, nawiązały współpracę w celu uruchomienia - według nich najdłuższego na świecie zielonego cyfrowego korytarza dla żeglugi.
15.08.2022

Szewczak: inwestycje w Grupie Orlen mają zapewnić bezpieczeństwo energetyczne Polski

Inwestycje w Grupie Orlen, w tym w odnawialne źródła energii i paliwa alternatywne, mają zapewnić bezpieczeństwo energetyczne Polski - podkreślił członek zarządu PKN Orlen ds. finansowych Jan Szewczak. Według koncernu, w pierwszym półroczu na inwestycje w Grupie Orlen przeznaczono 6,3 mld zł.
05.08.2022

Obajtek: rejestracja połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos zamyka proces fuzji

Proces rejestracji połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos zamyka proces fuzji, która staje się faktem; połączona firma będzie coraz bardziej większym kołem zamachowym dla całej polskiej gospodarki – oświadczył w poniedziałek prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
01.08.2022

Prezes PKN Orlen: przejęcie operacyjne PGNiG w IV kw. 2022 r

Przejęcie operacyjnie PGNiG przez Orlen nastąpi w IV kw. br - powiedział PAP prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. Jak dodał, po podpisaniu planu szczegółowego planu połączenia spółek, pozostaje pozyskanie zgód statutowych i rejestracja.
30.07.2022

Wodór spadł z podium. Nie będzie szybkiej transformacji energetycznej na bazie wodoru

Wprowadzanie wodoru do miksu energetycznego będzie wolniejsze niż dotąd prognozowano. Dzieje się tak z powodu słabego zaangażowania wielu rządów w realizację polityki przestawienia energetyki na wodór oraz małego przekonania banków do finansowania projektów wodorowych. Inicjatywy i projekty mają charakter demonstratorów i nie przekształcają się w skalę przemysłową.
27.07.2022

Ponad 75% statków handlowych niezgodnych z EEXI

Na 6 miesięcy przed wprowadzeniem EEXI flota handlowa nie spełnia warunków IMO. Ponad 75% wszystkich zbiornikowców, masowców i kontenerowców nie będzie spełniało wymogów z chwilą wprowadzenia wskaźnika efektywności energetycznej IMO EEXI (International Maritime Organisation Existing Index) wynika z najnowszego raportu VesselsValue.
23.07.2022

Obajtek: zgody akcjonariuszy PKN Orlen i Grupy Lotos na połączenie to historyczne decyzje

Zgody akcjonariuszy PKN Orlen i Grupy Lotos na połączenie obu podmiotów to historyczne decyzje, które dobrze wróżą transformacji energetycznej i wzmacniają koncern - powiedział w czwartek dziennikarzom prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
21.07.2022

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PKN Orlen poparło połączenie z Grupą Lotos

Akcjonariusze PKN Orlen podczas czwartkowego Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia poparli połączenie spółki z Grupą Lotos, podwyższenie kapitału zakładowego i zgodzili się na zmiany w statucie spółki. Za odpowiednią uchwałą padło 98,27 proc. oddanych głosów.
21.07.2022

Obajtek o połączeniu Orlenu i Lotosu: wzmacnia podmioty, miejsca pracy i daje szansę na rozwój

Połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos spowoduje wzmocnienie tych podmiotów, wzmocnienie miejsc pracy i stworzy szansę na dalszy rozwój - powiedział we wtorek prezes płockiego koncernu Daniel Obajtek.
19.07.2022

Bureau Veritas kończy nowe badania nad amoniakiem jako paliwem

Bureau Veritas, światowy lider w dziedzinie badań, inspekcji i certyfikacji, przeprowadził badanie mające na celu zmniejszenie ryzyka stosowania amoniaku jako paliwa żeglugowego, ze szczególnym uwzględnieniem mitygacji ryzyka i reagowaniu na wycieki, we współpracy z globalnym koncernem multienergetycznym TotalEnergies.
27.06.2022

PGNiG ma 8 projektów badawczych dotyczących wodoru o wartości 300 mln zł

PGNiG ma 8 projektów dotyczących wodoru o wartości 300 mln zł. Gotowość infrastruktury PGNiG na przyjęcie wodoru to jeszcze lata prac badawczych. Są miejsca o ogromnym ryzyku technologicznym - stwierdziła dyrektor Oddziału, Centralne Laboratorium Pomiarowo-Badawcze PGNiG Agata Urbaniak.
25.06.2022

Komisja Europejska zgadza się na przejęcie Lotosu przez Orlen

Komisja Europejska zatwierdziła zaproponowanych przez PKN Orlen nabywców aktywów sprzedawanych w ramach realizacji środków zaradczych przy przejęciu kontroli nad Grupą Lotos – poinformował w poniedziałek PKN Orlen.
20.06.2022

„Wodór w polskiej energetyce a braki regulacyjne” – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

06.06.2022

Flota statków Boskalis zostanie wyposażona w napędy hybrydowe

Firma Boskalis przekształci część floty swoich statków do obsługi morskich farm wiatrowych w jednostki z napędem hybrydowym, wyposażając je m.in. w systemy magazynowania energii.
23.04.2022

Finansowanie transformacji energetycznej w Polsce w obecnej sytuacji geopolitycznej

„Musimy uniezależnić się od rosyjskiej ropy naftowej, węgla i gazu. […] Im szybciej przejdziemy na odnawialne źródła energii i wodór w połączeniu z większą efektywnością energetyczną, tym szybciej staniemy się naprawdę niezależni i będziemy panować nad systemem energetycznym” – powiedziała na początku marca przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen. Konflikt w Ukrainie i sankcje wobec Rosji zmusiły Komisję Europejską do rewizji dotychczasowej strategii transformacji energetycznej.
31.03.2022

Energia z wodoru w polskim systemie prawnym

W poprzednich swoich artykułach, autorzy niniejszego opracowania zwrócili uwagę czytelników na problemy legislacyjne związane z morską energetyką wiatrową na polskich obszarach morskich. W niniejszej publikacji środek ciężkości analizy zostanie przesunięty na energię pozyskiwana z wodoru. Mając na uwadze podpisane, w Warszawie 14 października 2021 roku, „Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej”, przenalizujemy na jakim obecnie etapie jest proces legislacyjny, związany z tym rodzajem energii.
13.03.2022

Seminarium „Fit For 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego” – czy jesteśmy gotowi?

Niepokój związany z terminami, optymizm stoczni i firm technologicznych oraz mnóstwo możliwych wariantów do obrania – takie konkluzje można było wysnuć po pierwszym seminarium „Fit For 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego” zorganizowanym przez PRS w auli Uniwersytetu Morskiego w Gdyni 10 lutego.
14.02.2022

Alfa Laval z pierwszym w przemyśle morskim zatwierdzeniem (AIP) dla kotłów opalanych metanolem

Alfa Laval otrzymała aprobatę (AIP) w dniu 4 listopada 2021 roku, w oparciu o prowadzone testy tego rozwiązania w Centrum Testowo-Szkoleniowym Alfa Laval. Morskie towarzystwo klasyfikacyjne American Bureau of Shipping (ABS) przyznało Alfa Laval pierwsze w przemyśle morskim zatwierdzenie (AIP) dla kotłów opalanych metanolem.
27.01.2022

Pływające elektrownie - zeroemisyjne źródła energii

Zapotrzebowanie na energię elektryczną wciąż rośnie. Dlatego w najbliższej przyszłości napotkamy problemy z zaspokojeniem potrzeb konsumenckich, szczególnie w okresach występowania tzw. pików zapotrzebowania. Dodatkowo regulacje dotyczące ograniczenia emisji CO2 wymuszają odchodzenie od elektrowni używających węgla jako podstawowego paliwa, czego przykładem jest wstrzymanie przez polski rząd budowy elektrowni węglowej w Ostrołęce. Jest to potwierdzenie decyzji o zwróceniu się ku paliwom nisko lub zeroemisyjnym.
14.01.2022

Bunkierki LNG a łańcuch dostaw. Optymalne projektowanie to konieczność

Transport morski stanowi dominujący element międzynarodowego łańcucha dostaw. Według raportu przedstawionego w tym roku przez Europejską Agencję Środowiskową wraz z Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa na Morzu, transport morski odpowiada za 77 proc. handlu zewnętrznego UE oraz 35 proc. handlu wewnętrznego państw unijnych. Z tego względu wywiera globalny wpływ nie tylko na gospodarkę, ale również (i być może przede wszystkim) na środowisko.
21.12.2021

GEFCO: Ekologiczne rozwiązania w transporcie i paliwa alternatywne to rzeczywistość

Instytucje publiczne oraz firmy w ostatnich latach podjęły wiele inicjatyw na rzecz rozwoju strategii paliw alternatywnych, których celem jest zastąpienie niektórych lub wszystkich paliw kopalnych. Takie zmiany umożliwiają spedytorom korzystanie z transportu bardziej przyjaznego dla środowiska i obniżenie wydatków na paliwa, co sprzyja poprawie rentowność firm z branży TSL. Zmiany wymagają jednak znacznych inwestycji w modernizację tradycyjnych systemów transportowych. Starania w tym zakresie opisuje raport „Jak zwiększyć efektyw
30.11.2021

Trójmiasto. Mobilna stacja tankowania LNG częścią ciekawego projektu. Kto z niej skorzysta?

Mobilna stacja tankowania LNG powstanie na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni już w połowie przyszłego roku w Trójmieście. Skorzystają z niej m.in. mniejsze jednostki morskie jak na przykład tramwaje wodne. Urządzenie ma wyróżniać szczególna innowacyjność. Ale to tylko część projektu, który realizuje Instytut.
07.10.2021

Morska energetyka wiatrowa źródłem produkcji bezemisyjnego wodoru

Naszym zasadniczym celem jest produkcja wodoru zielonego, zeroemisyjnego. Takim źródłem będzie przede wszystkim morska energetyka wiatrowa – powiedział w czwartek w Szczecinie wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
30.09.2021

MOL zamawia cztery gazowce LNG na czarter dla rosyjskiego giganta

Mitsui OSK Lines (MOL) ogłosił, że zamówił cztery nowe gazowce skroplonego gazu ziemnego (LNG) od południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) z dostawą w 2024 roku.
22.09.2021

Zakończył się 8. Międzynarodowy Kongres Morski

Wrzesień obfituje w wydarzenia sprzyjające rozmowom o przyszłości zarówno polskiej, jak i międzynarodowej gospodarki morskiej. W ubiegłym tygodniu aktywnie uczestniczyliśmy w Targach BaltExpo, a w miniony wtorek i środę włączyliśmy się we współtworzenie 8. edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego. PRS patronował tegorocznym rozmowom toczącym się podczas wydarzenia.
17.09.2021

Sztuczna inteligencja ograniczy emisję CO2 z promu Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona

Przy pomocy sztucznej inteligencji Stena Line ograniczy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla z promu Stena Nordica, który kursuje na linii Gdynia-Karlskrona (Szwecja). To ósmy statek we flocie Stena Line wyposażony w moduł sztucznej inteligencji Stena Fuel Pilot, który wspiera kapitanów w energooszczędnym operowaniu statkiem.
14.09.2021

Japońskie trio chce produkować silniki napędzane wodorem

Kawasaki Heavy Industries, Yanmar Power Technology i Japan Engine Corporation utworzyło HyEng Corporation w ramach rozwoju napędu zerowego netto.
05.08.2021

MOL planuje budowę statków o zerowej emisji netto

Japoński armator Mitsui O.S.K. Lines (MOL) zamierza posiadać we flocie statki o zerowej emisji netto w najbliższych latach zgodnie z wizją środowiskową osiągnięcia zerowych emisji netto gazów cieplarnianych do 2050 roku.
21.06.2021

Port Tallinn chce od 2050 roku przyjmować tylko statki z napędem elektrycznym lub na czyste paliwo

Aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku, estoński port w Tallinie będzie musiał zapewnić, aby wszystkie statki zacumowane na jego terenie przestawiły się na zieloną energię elektryczną lub alternatywne, bardziej przyjazne dla środowiska paliwa - wynika z najnowszego raportu.
28.05.2021

Za nami 5. edycja Kongresu 590 pod hasłem „Polska/świat startujemy”!

Ponad 200 ekspertów i liderów różnych branż w ciągu dwóch dni Kongresu 590 dyskutowało na najważniejsze dla polskiej gospodarki tematy. Wydarzenie otworzył swoim wystąpieniem Prezydent RP Andrzej Duda, zaś drugi dzień rozpoczął Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki.
13.05.2021

MAN Energy Solutions przeprowadziła niezależne badanie dotyczące dekarbonizacji żeglugi

Firma MAN Energy Solutions, zajmująca się napędami i systemami energetycznymi, zleciła nowe niezależne badanie dotyczące dekarbonizacji żeglugi. Na podstawie analizy danych i raportu, wywnioskowano, że aby osiągnąć ambitne cele w zakresie ograniczenia emisji, przemysł „może być zmuszony do przedyskutowania zakazu używania paliw kopalnych” - i być może wcześniej niż jest to przewidywane.
24.04.2021

Stena Line przyspiesza eliminację energii z paliw kopalnych w żegludze poprzez zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030

W 2020 roku operator promowy Stena Line kontynuował plan redukcji emisji całkowitej CO2 i w związku z tym obecnie wyprzedza o dziesięć lat cele Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie obniżenia emisji w żegludze międzynarodowej. Oprócz tego szwedzkie przedsiębiorstwo żeglugowe chce przyspieszenia przejścia na żeglugę wolną od paliw kopalnych i przedstawia swój plan ograniczenia emisji całkowitej CO2 nawet o 30% do 2030 r.
07.04.2021

CMA CGM zbuduje sześć napędzanych LNG kontenerowców na trasy transpacyficzne

Francuski gigant żeglugowy, CMA CGM, ujawnił plan budowy sześciu zasilanych LNG kontenerowców przeznaczonych dla szlaków z Chin do USA.
26.02.2021

Maersk: pierwszy neutralny emisyjnie statek wypłynie w 2023 roku

Grupa żeglugowa Maersk oświadczyła w środę, że przyspieszy plany dekarbonizacji morskiej żeglugi kontenerowej. Ma to nastąpić w 2023 r. poprzez uruchomienie pierwszego na świecie statku napędzanego paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
17.02.2021

Lewiatan: nie ma pomysłu na zwiększenie produkcji wodoru

W projekcie strategii wodorowej rząd nie wskazuje przejrzystej ścieżki wzrostu wytwarzania wodoru - ocenia Konfederacja Lewiatan. Projekt Polskiej Strategii Wodorowej obejmuje m. in. przemysł, energetykę, transport.
17.02.2021

TSL stawia na LNG

Rosnąca liczba przewoźników decyduje się na inwestycję w paliwa alternatywne. Jest to spowodowane koniecznością przestrzegania coraz bardziej restrykcyjnych norm emisyjności i zapisami, które we Wspólnocie wprowadza European Green Deal. Przedsiębiorcy transportowi mają do wyboru elektryki i gaz. Rzeczywistość pokazuje, że ten drugi napęd jest popularniejszy. Czy LNG wkrótce stanie się wiodącym paliwem w ciężarówkach? O możliwych kierunkach rozwoju paliw alternatywnych w transporcie ciężarowym mówi Marta Staniszewska, ekspert GBox
11.02.2021

Zwodowano kolejny kontenerowiec CMA CGM zasilany LNG

Chińska stocznia China State Shipbuilding Corporation zwodowała CMA CGM Patagonia - zasilany LN kontenerowiec o ładowności 15 tys. TEU. Statek wraz z pięcioma siostrzanymi jednostkami został zamówiony jeszcze w 2019 roku.
01.02.2021

Ruszają konsultacje Polskiej Strategii Wodorowej

Ruszają konsultacje społeczne Polskiej Strategii Wodorowej - poinformował w czwartek minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. W kolejnych latach inwestycje w technologie wodorowe w Polsce mają wynieść kilkanaście miliardów zł - wskazują przedstawiciele rządu.
14.01.2021

Rząd planuje przyjąć strategię wodorową w I kwartale 2021 r.

Rząd na I kwartał 2021 r. planuje uchwałę w sprawie przyjęcia „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.” (PSW) - wynika z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
04.01.2021

Szwajcarska firma dostarczy technologię na kontenerowce

Burckhardt Compression zdobył zamówienie na sprężarki do gazu LNG dla dwóch kontenerowców o ładowności 14 tys. TEU. Kontrakt zakłada dostawę ośmiu niskociśnieniowych systemów sprężających dla gazów odparowujących.
07.12.2020

Prezes PKN Orlen: inwestycje w rafinerie ropy nadal sensowne

Inwestycje w obniżenie emisyjności przerobu ropy na tradycyjne paliwa nadal mają sens - powiedział PAP prezes PKN Orlen Daniel Obajtek o nowej strategii koncernu do 2030 r. Z kolei gaz będzie jeszcze długo wykorzystywany w produkcji petrochemicznej oraz odegra rolę paliwa przejściowego w energetyce.
03.12.2020

Krajowy plan energii i klimatu na lata 2021 – 2030 w ocenie Komisji Europejskiej

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu oraz zmianą wielu dyrektyw Polska opracowała wersję roboczą Krajowego planu energii i klimatu na lata 2021 – 2030 (KPEiK). Następnie w oparciu o otrzymane rekomendacje ze strony Komisji Europejskiej rząd przygotował wersję finalną, która pod koniec 2019 roku została przekazana do Brukseli. W dniu 14.10.2030 roku Komisja Europejska opublikowała ocenę finalnych
03.11.2020

Pierwsza w Polsce stacja ładowania na słupie oświetleniowym Energi w Porcie Gdynia

Energa z Grupy Orlen rozpoczyna pilotażowy projekt wykorzystania oświetlenia ulicznego jako stacji ładowania. Te innowacyjne rozwiązanie pozwoli ładować auta elektryczne, hulajnogi czy rowery ze stacji zainstalowanej bezpośrednio na słupie oświetleniowym. Pierwsza stacja rozpoczęła działanie dzięki współpracy z Portem Gdynia, dwie kolejne powstaną w innych częściach miasta.
14.10.2020

Japonia wraz z miastami Rotterdam i Singapur utworzyły sieć Future Fuels Network

Organizacje portowe Singapuru, Japonii i Rotterdamu podpisały list intencyjny mający na celu opracowanie mapy drogowej w zakresie przyjęcia czystych paliw żeglugowych.
11.10.2020

Minister Gróbarczyk uczestniczył w ministerialnej konferencji ds. żeglugi morskiej w Hamburgu

8 września 2020 r. Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wziął udział jako przedstawiciel rządu RP w ministerialnej konferencji ds. żeglugi morskiej w Hamburgu.
09.09.2020

Polskie szanse na zielone finansowanie gospodarki

Nowy raport opublikowany przez Climate Action Network (CAN) Europe oraz CEE Bankwatch Network wskazuje konkretne inwestycje wymienione krajowym planie na rzecz energii i klimatu (NECP) Polski, które dają szansę na zieloną odbudowę gospodarczą po pandemii oraz są dla niej zagrożeniem.
16.07.2020

Międzynarodowa konferencja TalkNET o multimodalnym, ekologicznym transporcie towarowym

Połączenia ostatniej mili, optymalizacja terminali multimodalnych, poprawa lub aktywacja usług multimodalnych oraz rozwiązania w zakresie innowacji ekologicznych, takich jak paliwa alternatywne, działania na rzecz efektywności energetycznej to sposoby na stworzenie bardziej zrównoważonego transportu.
14.07.2020

UE: Komisja środowiska za włączeniem transportu morskiego do systemu ETS

Przemysł żeglugowy musi przyczyniać się do neutralności klimatycznej - uznali europosłowie z komisji środowiska Parlamentu Europejskiego, wskazując, że do 2030 r. sektor ten powinien zredukować emisję gazów cieplarnianych o 40 proc.
07.07.2020

WWF Polska: Ocean umiera. Czasu coraz mniej

Co roku, 8 czerwca, obchodzimy Światowy Dzień Oceanów. W tym dniu Fundacja WWF przypomina o wspólnym dla nas wszystkich obowiązku zrównoważonego korzystania z zasobów oceanu oraz mobilizuje do walki o jego dobro. Niestety ocean ma poważne kłopoty i to my jesteśmy ich powodem. Prawie połowa powierzchni oceanów jest silnie dotknięta działalnością człowieka m.in. przełowieniem, ogromnym zanieczyszczeniem i zmianą klimatu. Czasu na działanie jest coraz mniej.
08.06.2020

CMA CGM chce zostać neutralne węglowo do 2050 rokuMammoet wybrany do obsługi projektu Arctic LNG 2

Jeden z największych armatorów kontenerowych, CMA CGM, dołączy do Maerska, dążąc do osiągnięcia przez przemysł celu neutralizacji emisji dwutlenku węgla do 2050 r.
04.06.2020

Prezes PGNiG: spółka będzie dywersyfikowała obszary działalności

Dla firm z sektora oil&gas czasy kryzysu są trudne, muszą dywersyfikować działalność i tą drogą pójdzie też PGNiG - mówi prezes spółki Jerzy Kwieciński. Jako obszary zainteresowania wskazuje m.in. na paliwa alternatywne, w tym wodór oraz ciepłownictwo.
29.05.2020

K Line dołącza do IWSA przy badaniu mocy latawców i napędu wiatru

Japońska firma żeglugowa Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) została członkiem International Windship Association (IWSA). IWSA jest organizacją non-profit, zajmującą się promocją i ułatwianiem dostępu do bezpośredniego napędu wiatrowego dla żeglugi handlowej.
27.05.2020

PKN Orlen wybuduje huby wodorowe we Włocławku i w Płocku

PKN Orlen wybuduje w 2021 r. hub wodorowy we Włocławku, gdzie działa spółka Anwil z Grupy Orlen. Inwestycja zakłada m.in. budowę instalacji produkującej wodór w jakości paliwa transportowego. Jak zapowiada prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, podobny hub ma powstać w Płocku.
27.05.2020

Budowa terminala LNG małej skali w Gdańsku wchodzi w kolejny etap

Zakończono studium wykonalności projektu budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku. Kolejnym krokiem jest decyzja inwestycyjna. Byłby to pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Inwestycja umożliwi wykorzystanie LNG jako paliwa w transporcie morskim i lądowym oraz tym samym wzmocni pozycję koncernu jako lidera w dziedzinie paliw alternatywnych.
19.05.2020

PGNiG ogłosiło pięć projektów w ramach nowego programu wodorowego

PGNiG ogłosiło we wtorek start nowego programu wodorowego, w ramach którego zrealizuje pięć projektów, m.in. zbuduje stację tankowania pojazdów napędzanych wodorem. Wartość projektu to 31 mln zł w ciągu 4 lat - podała spółka.
13.05.2020

LOTOS otworzy swoją pierwszą stację tankowania LNG

Grupa LOTOS, LOTOS Paliwa i Remontowa LNG Systems podpisały pod koniec marca 2020 r. umowę na budowę pilotażowej stacji dokującej LNG. Powstanie ona na stacji paliw LOTOS w Gdańsku-Osowej zlokalizowanej przy trójmiejskiej obwodnicy (w kierunku Gdyni). Planowany termin oddania do użytku to połowa 2021 roku.
31.03.2020

Skutek uboczny koronawirusa - spadek emisji CO2

Co łączy Polskę i Chiny? Wyzwania zdrowotne! I nie chodzi jedynie o koronawirusa, ale o wyzwania związane z chorobami spowodowanymi nadmiernymi emisjami CO2. Paradoksalnie obecnie jedno zagrożenie redukuje drugie, na co wskazują dane agencji Bloomberg. Jednak nawet gdyby koronawirus spowodował w Polsce spadki emisji CO2 proporcjonalne do tych w Chinach, to wciąż byłoby za mało, by sprostać ogłoszonemu przez Komisję Europejską projektowi nowego Prawa Klimatycznego. Zakłada ono podniesienie i tak wyśrubowanych celów redukcji emisji
25.03.2020

Trwa analiza najbardziej optymalnych dla Lotosu projektów inwestycyjnych

Trwa intensywna analiza najbardziej optymalnych projektów inwestycyjnych, które wpłyną na rozwój całego koncernu - powiedział PAP prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski. Dodał, że chodzi m.in. o produkcję wysokiej jakości bazowych olejów smarowych, czy budowę elektrociepłowni.
04.03.2020

Wyraźny wzrost popytu na przeładunki biopaliw w Porcie Rotterdam

W 2019 Port Rotterdam odnotował ogromny wzrost popytu na paliwa alternatywne w tym przede wszystkim LNG i paliwa o niskiej zawartości siarki (VLSFO). Całkowita sprzedaż w tym największym europejskim porcie świadczącym usługi bunkrowania paliwa wyniosła ok 9 mln m3.
20.02.2020

Raport: Zamówienia na nowe statki rosną bardzo wolno

Przemysł stoczniowy odnotowuje niewielki wzrost liczby zamówień w porównaniu do fatalnego 2016 roku, ale to ożywienie zwalnia - powiedział Steve Gordon, globalny szef Clarksons Research, przed wystawą Marintec 2019.
28.11.2019

MSC: LNG nie dla nas z powodu małej ilości stacji bunkrujących

Armator kontenerowy Mediterranean Shipping Company (MSC) nie rozważa użycia LNG na swoich jednostkach ze względu na zbyt małą liczbę stacji bunkrujących te paliwo w portach na całym świecie. Taką opinię wyraził Bud Darr, wiceprezes MSC, na Hansa Forum, które odbyło się w Hamburgu w zeszłym tygodniu.
27.11.2019

Singapur zachęca żeglugę do używania czystszych paliw

Singapur będzie zachęcać przemysł żeglugowy do stosowania czystszych paliw, takich jak skroplony gaz ziemny (LNG), w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w mieście – zapowiedział Zarząd Portu w Singapurze (MPA).
11.11.2019

Cztery firmy zakwalifikowały się do przetargu na budowę niemieckiego terminalu LNG

German LNG Terminal wybrał cztery firmy do przetargu na budowę terminala skroplonego gazu ziemnego w niemieckim Brunsbuettel. Realizacja inwestycji odbędzie się w formule EPC (inżynieria, zaopatrzenie i budowa).
03.10.2019

Zielony Port Gdynia wspiera paliwa alternatywne

Zielony Port Gdynia wspiera paliwa alternatywne. Kolejne bunkrowanie LNG cementowca „Greenland” odbyło się w miniony czwartek. To standardowa usługa dla statków obsługiwanych przez gdyński port.
02.08.2019

Niedługo ruszy przetarg na budowę niemieckiego terminalu LNG

Spółka German LNG Terminal rozpocznie w tym miesiącu proces przetargowy w wyborze wykonawcy dla terminalu LNG w niemieckim Brunsbuettel. Do ostatecznego przetargu mają zostać zaklasyfikowane cztery firmy.
23.06.2019

ABS: Paliwa alternatywne będą kluczowe w dekarbonizacji żeglugi

Amerykańskie towarzystwo klasyfikacyjne, American Bureau of Shipping (ABS), opublikowało prognozę Low Carbon Shipping Outlook, której celem jest ocena sposobów walki z emisjami w żegludze.
05.06.2019

Pierwsza w Polsce Scania LNG do dalekich tras

Właścicielem nowego pojazdu Scania R410 zasilanego LNG została firma Wojtex Transport Międzynarodowy. Pojazd został połączony z naczepą chłodniczą i będzie wykorzystywany do pracy na długich dystansach, na trasie Polska – Hiszpania. To pierwsza ciężarówka Scania tego typu w Polsce.
09.05.2019

Raport: LNG najlepszym przyjacielem zielonej żeglugi

LNG jest obecnie najbardziej przyjaznym dla środowiska, łatwo dostępnym paliwem dla żeglugi - wynika z nowych badań.
11.04.2019

Wodór paliwem przyszłości dla statków?

Wodór może być odpowiedzią dla żeglugi, która zmierza w stronę bezemisyjności - twierdzą eksperci z organizacji Yaskawa Environmental Energy/The Switch.
01.04.2019

LOTOS z bardzo dobrym zyskiem w 2018 roku

Wyniki finansowe Grupy Kapitałowej LOTOS S.A. osiągnięte w 2018 roku są dowodem na bardzo dobrą kondycję firmy. Spółka wypracowała skonsolidowany zysk netto w wysokości 1,6 mld zł. Udało się osiągnąć najwyższą w historii wartość oczyszczonej EBITDA wg. LIFO 3,1 mld zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły 30,1 mld zł (to o 24,5% więcej niż w 2017 r.), a na inwestycje przeznaczono 1 mld zł. Przerobiono też najwięcej ropy naftowej w historii rafinerii – 10,8 mln ton. Kurs akcji na GPW pod koniec 2018 r. zbliżył się do poziomu 90
13.03.2019

Holenderskie firmy będą wspólnie badać metanol jako paliwo alternatywne dla żeglugi

Holenderscy armatorzy, stocznie, producenci oraz porty z Rotterdamu i Amsterdamu połączyły siły nad badaniem metanolu jako paliwa alternatywnego dla żeglugi.
21.02.2019

Po metanolu i LNG, biopaliwa mogą być następnym paliwem przyszłości

LNG i metanol to obecnie najlepsze paliwa alternatywne w transporcie morskim. Uznaje się je również krokiem milowym w drodze do przejścia na biopaliwa.
21.02.2019

KE proponuje strategię klimatyczną – zerowe emisje do 2050 r.

KE przedstawiła w środę długoterminową strategię klimatyczną, przewidującą, że do połowy tego stulecia UE stanie się neutralna pod względem emisji gazów cieplarnianych. Efektem ma być odejście m.in. od węgla w energetyce, a także zmniejszenie importu gazu.
28.11.2018

ARP: Czwarta rewolucja przemysłowa to zmiana sposobu działania firm

Czwarta rewolucja przemysłowa to zmiana sposobu działania firm zgodnie z trendami automatyzacji, robotyzacji i cyfryzacji - brzmią najważniejsze wnioski raportu Agencji Rozwoju Przemysłu zaprezentowanym w czwartek podczas Kongresu 590 w Jasionce przez wiceprezesa ARP Dariusza Śliwowskiego.
16.11.2018

Bardzo dobre wyniki kwartalne LOTOS-u

W trzecim kwartale 2018 r. rafineria Grupy LOTOS pracowała przy maksymalnym wykorzystaniu swoich mocy wytwórczych. W tym czasie koncern znacząco poprawił swoje wyniki operacyjne i finansowe oraz istotnie obniżył zadłużenie.
30.10.2018

Biopaliwa ostatecznie zastąpią LNG jako ekologiczne paliwo przyszłości

LNG i metanol to obecnie najlepsze paliwa alternatywne w transporcie morskim. Uznaje się je również krokiem milowym w drodze do przejścia na biopaliwa.
08.10.2018

Damen podpisał kontrakt na budowę jednostki do bunkrowania LNG

Spółka macierzysta Eesti Gaas (wiodąca firma energetyczna w Estonii) i grupą Damen Shipyards została podpisały umowę pod budowę pierwszej z serii krótkodystansowych bunkierek LNG do eksploatacji na Morzu Bałtyckim. Statek klasy LGC 6000 LNG, który ma zostać dostarczony we wrześniu 2020 roku przyspieszy szersze stosowanie LNG jako czystszego paliwa alternatywnego na północno-wschodnim Morzu Bałtyckim, zapewniając po raz pierwszy mobilną i wydajną usługę dystrybucji tego paliwa ze statku na statek.
03.10.2018

Eksperci: LNG odegra istotną rolę w transformacji energetycznej

Gaz LNG będzie coraz ważniejszym elementem gospodarek, które chcą być bardziej niskoemisyjne – to jedna z konkluzji panelu „LNG oraz inne paliwa alternatywne sposobem na poprawę jakości powietrza”, który odbył się w Krynicy.
06.09.2018

Jakubowski: Rośnie znaczenie LNG dla gospodarki

– Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu jest niezbędna i przyniesie wymierne korzyści, szczególnie w kontekście nowych usług i możliwości, jakie daje zastosowanie LNG – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z grupy kapitałowej GAZ-SYSTEM, podczas panelu pt. „LNG oraz inne paliwa alternatywne sposobem na poprawę jakości powietrza. Przykłady z Chin, wnioski i rekomendacje przed COP24”. Dyskusja odbyła się 5 września 2018 r. podczas XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy Zdroju.
06.09.2018

Biopaliwa mogą być ostatecznym paliwem przyszłości dla statków

LNG i metanol to obecnie najlepsze paliwa alternatywne w transporcie morskim. Uznaje się je również krokiem milowym w drodze do przejścia na biopaliwa.
12.06.2018

SDCM: Redukcja emisji CO2? Zdecydowanie tak, ale nie kosztem innowacji i konkurencyjności

24 kwietnia br. w Europarlamencie w Brukseli odbyło się zorganizowane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) spotkanie eurodeputowanych z przedstawicielami firm produkujących części motoryzacyjne w Polsce. Debatowano o dużym wpływie jaki mają producenci części w dążeniu do dekarbonizacji transportu drogowego.
07.05.2018

Paliwa alternatywne coraz ważniejsze dla Grupy LOTOS

Grupa LOTOS w piątek w Warszawie rozpoczęła współpracę z Pocztą Polską oraz Telewizją Polską w sprawie poszukiwania synergii biznesowych wspierających rozwój transportu niskoemisyjnego w Polsce. Spółki będą się wzajemnie wspierały w ramach prac badawczych i rozwojowych oraz pilotażu rozwiązań promujących transport niskoemisyjny, w tym w planowaniu i budowie infrastruktury do zasilania pojazdów wyposażonych w napędy alternatywne.
20.04.2018

Konferencja ECO-ON Technologie Ekoefektywne w energetyce i budownictwie

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Agencja Rozwoju Przemysłu zapraszają na Konferencję ECO-ON Technologie Ekoefektywne w energetyce i budownictwie. Wydarzenie, które odbędzie się za tydzień w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, będzie poświęcone tematyce prac B + R w dziedzinie Inteligentnej Specjalizacji Pomorza 3 - technologiom ekoefektywnym w produkcji, przesyle, budownictwie, dystrybucji i zużyciu energii oraz paliw. Początek o godzinie 9:00.
18.04.2018

Biopaliwa mogą w przyszłości dołączyć do listy paliw alternatywnych dla żeglugi

LNG i metanol to obecnie najlepsze paliwa alternatywne w transporcie morskim. Uznaje się je również krokiem milowym w drodze do przejścia na biopaliwa.
16.04.2018

Wzrosła liczba zamówień na gazowce LNG w 2017 roku

Około 11 proc. wszystkich kontraktów na nowe jednostki w 2017 r. stanowiły zamówienia na gazowce LNG i ten trend ma się utrzymać w tym roku - przewiduje Titan LNG, dostawca tego surowca.
03.01.2018

Napęd przyszłości - statki autonomiczne, lng a może hybryda?

Napędem przyszłości będzie połączenie różnych systemów i to ekonomia zweryfikuje zastosowanie konkretnych rozwiązań - do takich wniosków doszli uczestnicy debaty „Impulsy da wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań w przemyśle okrętowym - nowe napędy, remonty i modernizacja, wymogi ochrony środowiska, kondycja sektor offshore i nowe nisze rynkowe”, która miała miejsce na targach Baltexpo.
13.09.2017

Szefowie MSZ Polski i Japonii o zacieśnianiu współpracy gospodarczej i politycznej

Perspektywy zacieśniania współpracy politycznej i gospodarczej między Japonią a Polską, Grupą Wyszehradzką i Unią Europejską były w czwartek tematem rozmów szefa polskiej dyplomacji Witolda Waszczykowskiego i ministra spraw zagranicznych Japonii Fumio Kishidy w Tokio.
18.05.2017

LOTOS przedstawił strategię na lata 2017-2022

Stabilizacja i bezpieczny rozwój w kluczowych obszarach działalności z równoległym silnym wsparciem dla procesu wdrażania innowacji to główne założenie działaności Grupy LOTOS w najbliższych latach. Spółka zakłada między innymi podwojenie średniorocznego skonsolidowanego wyniku EBITDA LIFO w latach 2019-2022 (względem lat 2015-2017) z poziomu ok. 2 mld zł do ok. 4 mld zł. Na inwestycje, w ciągu nadchodzących 6 lat firma zamierza przeznaczyć 9,4 mld zł. Zarząd Grupy LOTOS S.A. deklaruje również przywrócenie w spółce zdolnośc
15.12.2016

LNG i metanol mogą poprowadzić do przejścia na biopaliwa?

LNG i metanol zostały określone jako najlepsze paliwa alternatywne w transporcie morskim w raporcie opublikowanym przez Wspólne Centrum Badawcze (WCB) UE. Uznano je również krokiem milowym w drodze do przejścia na biopaliwa.
12.05.2016

Port w Antwerpii zaangażowany w rozwój LNG

Projekt LNG Master Plan dla kanału żeglugowego Ren-Men-Dunaj, którego celem było promowanie wykorzystywania LNG jako paliwa alternatywnego, został uroczyście zakończony w Rotterdamie w połowie grudnia ubiegłego roku.
15.01.2016

Stena Germanica szykuje się na kolejną konwersję

Już wkrótce rozpocznie się konwersja kolejnego silnika na promie Stena Germanica. Jednostka napędowa zostanie dostosowana do zasilania metanolem. To nie koniec zmian.
20.11.2015

Wybudowany w Remontowej prom z kolejną nagrodą

Napędzany metanolem prom Stena Germanica otrzymał doroczną nagrodę przyznawaną podczas spotkania przedstawicieli branży portowej. Laur ten stanowi wyraz uznania dla starań armatora zorientowanego na zrównoważony rozwój oraz rozbudowę floty przyjaznej środowisku.
30.09.2015

Lloyds Register wierzy w LNG

Firma klasyfikacyjna Lloyd\'s Register wierzy w przyszłość LNG jako paliwa morskiego. Spółka podkreśla, że usługi dostaw skroplonego gazu ziemnego rozwijają się szybciej niż zgłaszany na nie popyt.
19.06.2015

Już za kilka dni rozpocznie się długo zapowiadana modernizacja promu Stena Germanica. Gdańsk już czeka

Cała branża oczekuje już chwili, w której prom Stena Germanica trafi do Gdańska, gdzie w stoczni „Remontowa” przejdzie modernizację. Po jej przeprowadzeniu stanie się pierwszym tak dużym promem, który będzie zasilany metanolem. Procedura, która zajmie ok. 6 tygodni, powinna rozpocząć się już w najbliższych dniach.
21.01.2015

UE inwestuje w terminal LNG w Bremie

Program TEN-T Unii Europejskiej zainwestuje prawie 2,5 miliona euro w badania i pilotażowy projekt terminalu w Porcie Brema (Niemcy).
18.12.2014

Decyzja IMO usuwa obawy co do zastosowania LNG na promach

Interferry ogłosiło w komunikacie prasowym swoją akceptację decyzji IMO, którą Międzynarodowa Organizacja Morska podjęła na posiedzeniu Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu (MSC94). W czasie spotkania określono reguły lokalizacji zbiorników paliwa na statkach napędzanych LNG.
26.11.2014

LNG: Unia Europejska przyznaje dofinansowanie dla projektów LNG

W sumie 14 projektów dostało rekomendacje dofinansowania w ramach Transeuropejskiej Sieci transportowej (TEN-T). Dotacje zostały przyznane dla jedenastu krótkoterminowych i trzech długoterminowych inicjatyw związanych z LNG.
06.10.2014

Antwerpia planuje zbudowanie stałej stacji bunkrowania LNG

Wejście w życie dyrektyw siarkowej z dniem 1 stycznia 2015 roku spowodowało poszukiwanie przez operatorów promowych rozwiązań alternatywnych dla oleju napędowego. Jednym z tych rozwiązań jest LNG. Barierą jego wejścia na rynek jest między innymi fakt, iż obecnie nie istnieje jeszcze w 100% niezawodny łańcuch dostaw LNG.
29.07.2014

Dziękujemy za wysłane grafiki.