Stena Line, szwedzki operator promowy, ogłosił zawarcie współpracy z firmą technologiczną Wärtsilä w celu konwersji niektórych swoich statków na zasilanie metanolem. Ta innowacyjna inicjatywa ma na celu zwiększenie równoważności operacji żeglugowych i przyczynienie się do dekarbonizacji sektora morskiego.
W ramach umowy Wärtsilä będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie konwersji, obejmującej m.in. zmiany w systemie zasilania paliwem, modyfikacje silników oraz integrację nowych instalacji z istniejącymi systemami. Kontrakty na realizację tych prac zostały zaksięgowane przez Wärtsilä w czerwcu 2023 roku.
Stena Line podkreśla swoje zaangażowanie w dekarbonizację operacji i widzi metanol jako silne paliwo alternatywne, które przyczyni się do realizacji ich strategii dekarbonizacyjnej. Przykładem pozytywnych doświadczeń związanych z wykorzystaniem metanolu jest jednostka Stena Germanica, która już korzysta z tego paliwa.
Ian Hampton, przedstawiciel Stena Line, podkreślił, że kontynuowanie takich działań jest kluczowe dla realizacji ich strategii dekarbonizacji i przyszłego rozwoju zielonych korytarzy żeglugowych.
Wärtsilä podkreśla znaczenie metanolu jako kluczowego elementu dekarbonizacji w przemyśle morskim. Umowa ta umożliwi Stena Line osiągnięcie niezrównanej elastyczności paliwowej, stanowiąc ważny kamień milowy w podróży ku pozycji lidera zrównoważonej żeglugi.
Metanol jest paliwem płynnym w temperaturze i ciśnieniu otoczenia, co czyni go łatwiejszym w użyciu niż inne paliwa alternatywne, które wymagają chłodzenia lub zwiększenia ciśnienia. Ponadto metanol może być stosowany w istniejących silnikach wysokoprężnych, co sprawia, że proces konwersji jest znacznie tańszy niż w przypadku innych paliw alternatywnych.
Konwersja promów na paliwo metanolowe pozwoli Stena Line na spełnienie obowiązujących i przyszłych przepisów dotyczących emisji gazów cieplarnianych, takich jak wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla (CII), inicjatywa FuelEU Maritime oraz cel IMO 2050 w zakresie redukcji emisji.
Wärtsilä podkreśla swoje długofalowe partnerstwo z Stena Line i z zadowoleniem wspiera ich w tym ważnym projekcie konwersji. Firma inwestuje znaczne środki w rozwój silników przyjaznych dla środowiska, umożliwiając korzystanie z paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
Planuje się, że konwersja zostanie przeprowadzona w 2025 roku, co oznacza kolejny krok naprzód w realizacji celów zrównoważonej żeglugi.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów