A.P. Moller - Maersk (Maersk) złożył zamówienie na sześć średniej wielkości kontenerowców - wszystkie z silnikami dwupaliwowymi zdolnymi do pracy na zielonym metanolu 1. Yangzijiang Shipbuilding Group zbuduje sześć statków o pojemności 9 000 TEU, które zostaną dostarczone w 2026 i 2027 roku.
W 2021 roku Maersk zamówił pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany
metanolem, zgodnie z zasadą zamawiania wyłącznie nowo budowanych
statków, które mogą pływać na ekologicznych paliwach. Zaledwie dwa lata
później globalny portfel zamówień obejmuje ponad 100 statków
obsługujących metanol. Wiąże się z to przedsięwzięciami dotyczącymi dekarbonizacji żeglugi jak i ogólnie całej branży morskiej.
- Dzięki temu zamówieniu robimy kolejny krok w kierunku ekologicznej transformacji naszej floty i realizacji naszego celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto w 2040 roku. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych naszych zamówień w ciągu ostatnich dwóch lat, statki te będą mogły być napędzane ekologicznym metanolem. Zamówienie dodatkowych statków sprawi, że Maersk ma obecnie w zamówieniu 25 jednostek na metanol. W przypadku tych sześciu kontenerowców wybraliśmy projekt i rozmiar statku, które sprawiają, że są one bardzo elastyczne z punktu widzenia wdrażania. Dzięki temu statki te będą mogły pełnić wiele funkcji zarówno w naszej obecnej, jak i przyszłej sieci, oferując tym samym elastyczność, której wymagają nasi klienci. Po stopniowym wdrożeniu zastąpią one istniejącą pojemność naszej floty - dyrektor ds. infrastruktury w firmie Maersk Rabab Boulos
We have ordered 6 additional green methanol powered vessels🚢💚We now have 25 methanol-enabled vessels on order. Already this summer, the world’s first green methanol-enabled vessel, a 2,100 TEU feeder vessel, will be delivered to #Maersk 🌊
— Maersk (@Maersk) June 26, 2023
Learn more: https://t.co/12mxcvBalm pic.twitter.com/3n8mvoPUel
Jeszcze tego lata do Maersk zostanie dostarczona pierwsza jednostka obsługujący metanol, o pojemności 2100 TEU. 172-metrowa jednostka pływająca pod duńską banderą ma się stać kamieniem milowym w planach Maersk dotyczących osiągnięcia przez firmę zerowej emisji CO2 do 2040 roku. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyer oficjalnie nada nazwę transportowcowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie statek wyruszy w swój dziewiczy rejs, a następnie uda się na swoją regularną trasę operacyjną na Morzu Bałtyckim.
Nowe statki mają być zdolne do transportu 9 000 kontenerów. Zostaną zbudowane w stoczni Yangzijiang Shipbuilding Group w Chinach, a ich przekazanie zamawiającemu ma odbywać się w latach 2026-2027. Wszystkie z nich mają posiadać silniki dwupaliwowe, dzięki czemu będą mogły pracować zarówno na oleju opałowym, jak i metanolu. Po dostarczeniu statki zastąpią starsze istniejące jednostki we flocie Maersk w podobnym segmencie wielkości. Ich obecność ma zmniejszyć emisję CO2 o około 450 000 ton CO2 w oparciu o cykl zużycia paliwa, gdy będą działać na zielonym metanolu. Wynika to z zaangażowania żeglugowego giganta w użycie zielonych paliw w branży morskiej i osiągnięcie wyższych redukcji emisji CO2 niż progi prawne m.in. UE.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem