• <
nauta_2024

Maersk zamawia sześć statków napędzanych metanolem

rk

26.06.2023 15:58 Źródło: Maersk
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Maersk zamawia sześć statków napędzanych metanolem

Partnerzy portalu

Maersk

A.P. Moller - Maersk (Maersk) złożył zamówienie na sześć średniej wielkości kontenerowców - wszystkie z silnikami dwupaliwowymi zdolnymi do pracy na zielonym metanolu 1. Yangzijiang Shipbuilding Group zbuduje sześć statków o pojemności 9 000 TEU, które zostaną dostarczone w 2026 i 2027 roku.

W 2021 roku Maersk zamówił pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, zgodnie z zasadą zamawiania wyłącznie nowo budowanych statków, które mogą pływać na ekologicznych paliwach. Zaledwie dwa lata później globalny portfel zamówień obejmuje ponad 100 statków obsługujących metanol. Wiąże się z to przedsięwzięciami dotyczącymi dekarbonizacji żeglugi jak i ogólnie całej branży morskiej.

- Dzięki temu zamówieniu robimy kolejny krok w kierunku ekologicznej transformacji naszej floty i realizacji naszego celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto w 2040 roku. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych naszych zamówień w ciągu ostatnich dwóch lat, statki te będą mogły być napędzane ekologicznym metanolem. Zamówienie dodatkowych statków sprawi, że Maersk ma obecnie w zamówieniu 25 jednostek na metanol. W przypadku tych sześciu kontenerowców wybraliśmy projekt i rozmiar statku, które sprawiają, że są one bardzo elastyczne z punktu widzenia wdrażania. Dzięki temu statki te będą mogły pełnić wiele funkcji zarówno w naszej obecnej, jak i przyszłej sieci, oferując tym samym elastyczność, której wymagają nasi klienci. Po stopniowym wdrożeniu zastąpią one istniejącą pojemność naszej floty - dyrektor ds. infrastruktury w firmie Maersk Rabab Boulos 

Jeszcze tego lata do Maersk zostanie dostarczona pierwsza jednostka obsługujący metanol, o pojemności 2100 TEU. 172-metrowa jednostka pływająca pod duńską banderą ma się stać kamieniem milowym w planach Maersk dotyczących osiągnięcia przez firmę zerowej emisji CO2 do 2040 roku. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyer oficjalnie nada nazwę transportowcowi podczas ceremonii w Kopenhadze 14 września, gdzie statek wyruszy w swój dziewiczy rejs, a następnie uda się na swoją regularną trasę operacyjną na Morzu Bałtyckim.

Nowe statki mają być zdolne do transportu 9 000 kontenerów. Zostaną zbudowane w stoczni Yangzijiang Shipbuilding Group w Chinach, a ich przekazanie zamawiającemu ma odbywać się w latach 2026-2027. Wszystkie z nich mają posiadać silniki dwupaliwowe, dzięki czemu będą mogły pracować zarówno na oleju opałowym, jak i metanolu. Po dostarczeniu statki zastąpią starsze istniejące jednostki we flocie Maersk w podobnym segmencie wielkości. Ich obecność ma zmniejszyć emisję CO2 o około 450 000 ton CO2 w oparciu o cykl zużycia paliwa, gdy będą działać na zielonym metanolu. Wynika to z zaangażowania żeglugowego giganta w użycie zielonych paliw w branży morskiej i osiągnięcie wyższych redukcji emisji CO2 niż progi prawne m.in. UE.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.