• <
nauta_2024

Westcon Design Poland. Kurs na metanol

Partnerzy portalu

Fot. Westcon

Westcon Design Poland, jedno z wiodących biur projektowych w branży morskiej, nieprzerwanie inwestuje swoje wysiłki w prowadzenie dyskusji z klientami na temat modernizacji systemów paliwowych w istniejących jednostkach. To integralny element kompleksowego planu przemysłowego, skoncentrowanego na rozwijaniu innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań dla przyszłości żeglugi. 

Norweski magazyn branżowy Skipsrevyen uhonorował we wrześniu 2021 roku prom MF Hydra tytułem Statku Roku. Jest to pionierska jednostka wyprodukowana przez stocznię Westcon Yards w Ølen. Po ponad dwóch latach od wodowania statku Norweska Administracja Morska przyznała mu zezwolenie na żeglugę. MF Hydra jest napędzany ciekłym wodorem przechowywanym w zbiorniku kriogenicznym o pojemności 80 m3, co pozwala obniżyć jego roczną emisję CO2 nawet o 95%. Energia elektryczna jest generowana za pomocą ogniw paliwowych o mocy 400 kW. Prom o długości 82,4 m może pomieścić do 300 pasażerów i 80 pojazdów na trójstronnej trasie pomiędzy Hjelmeland, Skipavik i Nesvik w Norwegii.

Fot. Westcon

Westcon Design Poland, będące biurem projektowym stoczni Westcon Yards AS, mocno angażuje się w rozmowy z klientami na temat implementacji w istniejących statkach bardziej ekologicznego, metanolowego napędu.

– Znakomitym przykładem jest tutaj Maersk, który wprowadził do eksploatacji swoje pierwsze zasilane metanolem kontenerowce, zwodowane w stoczni Hyundai Mipo Dockyard – zwraca uwagę Joanna Hebda-Nowacka, dyrektor zarządzający biura projektowego Westcon.

Biuro Westcon w pełni zgadza się z przedstawicielami DNV, że metanol, obok LNG, ma potencjał stać się wiodącym paliwem przyszłości, zwłaszcza wziąwszy pod uwagę dynamicznie rosnący portfel zamówień w tym segmencie.

– Dla istniejących już jednostek modernizacja systemów paliwowych na metanol jest rozwiązaniem prostszym i tańszym, choć naturalnie wymaga dodatkowej przestrzeni na statku – podkreśla Joanna Hebda-Nowacka.

Według DNV, aby uzyskać taką samą zawartości energii, metanol wymaga zbiorników o ok. 2,5 razy większej pojemności niż w przypadku tradycyjnych, przeznaczonych do tankowania paliwa ciężkiego lub 1,3 razy większej niż w przypadku tych przeznaczonych do tankowania LNG. Istotną zaletą metanolu jest zaś to, że pozostaje ciekły w temperaturze otoczenia, co oznacza, że nie wymaga kosztownych materiałów do chłodzenia zbiorników czy rur.

– Zamierzamy rozwijać nasze kompetencje i poszerzać listę referencyjnych projektów związanych ze statkami niskoemisyjnymi, ponieważ to jest przyszłość tego sektora. Na razie nie możemy ujawnić więcej szczegółów dotyczących rozmów z naszymi klientami, ale mamy nadzieję już niebawem to uczynić – zapowiada dyrektor zarządzająca Westcon Design Poland.

Westcon Design Poland realizuje także cały szereg innych, fascynujących projektów.

– Dla jednego z wiodących niemieckich armatorów ukończyliśmy niedawno studium projektowe dotyczące wymiany gruszki dziobowej na konstrukcję przystosowaną do znacznie mniejszych prędkości niż w oryginalnej koncepcji. Dla tego samego klienta realizujemy również studium projektowe zwiększenia zanurzenia bez konieczności wprowadzania zmian konstrukcyjnych kadłuba. Obie te zmiany prowadzą do zwiększenia nośności i redukcji zużycia paliwa, co w konsekwencji przekłada się na obniżenie współczynnika CII (Carbon Intensity Indicator) i EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index) – zdradza Joanna Hebda-Nowacka.

Wprowadzanie paliw alternatywnych to kluczowy krok w dekarbonizacji transportu morskiego. Przyszłość sektora niewątpliwie wiąże się z ekologicznymi rozwiązaniami projektowymi, a Westcon Design Poland jest gotowy kontynuować swoje zaangażowanie w rozwój statków niskoemisyjnych i przyczynić się do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych, ugruntowując tym swoją pozycję czołowego gracza w branży.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.