Westcon Design Poland, jedno z wiodących biur projektowych w branży morskiej, nieprzerwanie inwestuje swoje wysiłki w prowadzenie dyskusji z klientami na temat modernizacji systemów paliwowych w istniejących jednostkach. To integralny element kompleksowego planu przemysłowego, skoncentrowanego na rozwijaniu innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań dla przyszłości żeglugi.
Norweski magazyn branżowy Skipsrevyen uhonorował we wrześniu 2021 roku prom MF Hydra tytułem Statku Roku. Jest to pionierska jednostka wyprodukowana przez stocznię Westcon Yards w Ølen. Po ponad dwóch latach od wodowania statku Norweska Administracja Morska przyznała mu zezwolenie na żeglugę. MF Hydra jest napędzany ciekłym wodorem przechowywanym w zbiorniku kriogenicznym o pojemności 80 m3, co pozwala obniżyć jego roczną emisję CO2 nawet o 95%. Energia elektryczna jest generowana za pomocą ogniw paliwowych o mocy 400 kW. Prom o długości 82,4 m może pomieścić do 300 pasażerów i 80 pojazdów na trójstronnej trasie pomiędzy Hjelmeland, Skipavik i Nesvik w Norwegii.
Fot. Westcon
Westcon Design Poland, będące biurem projektowym stoczni Westcon Yards AS, mocno angażuje się w rozmowy z klientami na temat implementacji w istniejących statkach bardziej ekologicznego, metanolowego napędu.
– Znakomitym przykładem jest tutaj Maersk, który wprowadził do eksploatacji swoje pierwsze zasilane metanolem kontenerowce, zwodowane w stoczni Hyundai Mipo Dockyard – zwraca uwagę Joanna Hebda-Nowacka, dyrektor zarządzający biura projektowego Westcon.
Biuro Westcon w pełni zgadza się z przedstawicielami DNV, że metanol, obok LNG, ma potencjał stać się wiodącym paliwem przyszłości, zwłaszcza wziąwszy pod uwagę dynamicznie rosnący portfel zamówień w tym segmencie.
– Dla istniejących już jednostek modernizacja systemów paliwowych na metanol jest rozwiązaniem prostszym i tańszym, choć naturalnie wymaga dodatkowej przestrzeni na statku – podkreśla Joanna Hebda-Nowacka.
Według DNV, aby uzyskać taką samą zawartości energii, metanol wymaga zbiorników o ok. 2,5 razy większej pojemności niż w przypadku tradycyjnych, przeznaczonych do tankowania paliwa ciężkiego lub 1,3 razy większej niż w przypadku tych przeznaczonych do tankowania LNG. Istotną zaletą metanolu jest zaś to, że pozostaje ciekły w temperaturze otoczenia, co oznacza, że nie wymaga kosztownych materiałów do chłodzenia zbiorników czy rur.
– Zamierzamy rozwijać nasze kompetencje i poszerzać listę referencyjnych projektów związanych ze statkami niskoemisyjnymi, ponieważ to jest przyszłość tego sektora. Na razie nie możemy ujawnić więcej szczegółów dotyczących rozmów z naszymi klientami, ale mamy nadzieję już niebawem to uczynić – zapowiada dyrektor zarządzająca Westcon Design Poland.
Westcon Design Poland realizuje także cały szereg innych, fascynujących projektów.
– Dla jednego z wiodących niemieckich armatorów ukończyliśmy niedawno studium projektowe dotyczące wymiany gruszki dziobowej na konstrukcję przystosowaną do znacznie mniejszych prędkości niż w oryginalnej koncepcji. Dla tego samego klienta realizujemy również studium projektowe zwiększenia zanurzenia bez konieczności wprowadzania zmian konstrukcyjnych kadłuba. Obie te zmiany prowadzą do zwiększenia nośności i redukcji zużycia paliwa, co w konsekwencji przekłada się na obniżenie współczynnika CII (Carbon Intensity Indicator) i EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index) – zdradza Joanna Hebda-Nowacka.
Wprowadzanie paliw alternatywnych to kluczowy krok w dekarbonizacji transportu morskiego. Przyszłość sektora niewątpliwie wiąże się z ekologicznymi rozwiązaniami projektowymi, a Westcon Design Poland jest gotowy kontynuować swoje zaangażowanie w rozwój statków niskoemisyjnych i przyczynić się do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych, ugruntowując tym swoją pozycję czołowego gracza w branży.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii