Trwa budowa przyszłego Utopia of the Seas, który znajdzie się we flocie Royal Caribbean International. To szósta jednostka w klasie Oasis, która już w przyszłym roku ma rozpocząć działalność.
Budowa odbywa się w stoczni w Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire we Francji, gdzie w sumie powstawały cztery wycieczkowce tej serii (dwie pierwsze zbudowano w Finlandii). Wyprowadzenie na wodę było złożonym przedsięwzięciem, trwającym blisko 15 godzin, które odbyło się 16 września br. Trudność zadania wynikała z racji na rozmiary kadłuba, mającego 362 metry długości. Za pomocą holowników przeniesiono go na nabrzeże, gdzie będzie też doposażony i pozostanie do planowanych na kolejny rok prób morskich.
Utopia of the Seas będzie mieć wyporność 236 860 ton. Cięcie blach miało miejsce w kwietniu ubr., a montaż elementów kadłuba zaczęto kilka miesięcy później, w lipcu. Wycieczkowiec składa się w sumie z 74 bloków, które zostały zmontowane w stoczni, tworząc kadłub i nadbudówkę. Jak podkreśliła firma Royal Carribean, statek jest faktycznie przez to konstrukcyjnie ukończony i teraz będą trwały długie prace związane z doposażaniem i aranżacją wnętrza. Oprócz ogromu elementów składających się na przyszłe atrakcje oraz usługi, w siłowni zostaną zamontowane trzy pędniki o mocy 20 MW i sześć silników wytwarzających moc 96 kW. Na tle poprzedników w swojej klasie wyróżnia go projekt powstały z myślą o wykorzystaniu LNG jako niskoemisyjnego paliwa. Jest wiec drugim po Icon of the Seas wycieczkowcem firmy zdolnym do wykorzystania dwupaliwowego napędu, pozostając też w zgodzie z ideą dekarbonizacji żeglugi. Podobnie ma to wyglądać w przypadku Icon of the Seas, kolejnej jednostce tej serii, mającej być nie tylko największym wycieczkowcem na świecie, ale również korzystającym z LNG. Ten statek z kolei działalność ma rozpocząć w styczniu przyszłego roku.
Na pokładzie zwodowanego wycieczkowca ma znaleźć się 2834 kabin o różnym standardzie, przeznaczonych dla 5668 pasażerów. Załoga statku będzie liczyła 2290 osób. Na 18 pokładach znajdzie się m.in.: 21 lokali gastronomicznych, 23 bary, 5 basenów, 8 jacuzzi, 3 zjeżdżalnie wodne, a także strefy komercyjne ze sklepami i rozrywkowe. W przypadku tych ostatnich dotyczy to symulatora surfingu, tematyczny plac zabaw dla dzieci, strefa relaksu dla dorosłych, lodowisko, teatr, kino czy też salę koncertową. Utopia of the Seas ma się wyróżniać najdłuższą suchą zjeżdżalnią Ultimate Abyss, jaką kiedykolwiek zamontowano na morskiej jednostce.
Statek ma być przeznaczony do kilkudniowych, zwykle trwających 3-4 dni rejsów wycieczkowych. Będzie pływał na trasie z Port Canaveral w USA na Bahamy. Ma to napędzić rynek krótkich rejsów wycieczkowych, jak i całej branży turystycznej zarówno w Florydzie, jak i odwiedzanych wyspach.
Z serii Oasis trwa wciąż budowa największego, wspomnianego już Icon of the Seas, a także dwóch mniejszych, bliźniaczych jednostek, które w odróżnieniu od pozostałej czwórki są budowane w Finlandii.
W kwestii ograniczenia emisji CO2 Royal Caribbean International planuje także rozszerzyć testy wykorzystania niskoemisyjnych paliw na budowane, Symphony of the Seas oraz Celebrity Apex. Na pierwszym z nich jako pierwszym w branży morskiej pomyślnie przetestowano i zastosowano w Barcelonie mieszankę biopaliw w celu pokrycia części swojego zapotrzebowania na paliwo. Sprawdzone w ten sposób mieszanki zostały wyprodukowane poprzez oczyszczenie surowców odnawialnych, takich jak oleje i tłuszcze odpadowe, i połączenie ich z olejem opałowym w celu stworzenia czystszego i bardziej zrównoważonego paliwa alternatywnego. Gigant branży turystycznej, do którego należy kilka mniejszych przedsiębiorstw spodziewa się, że te wyniki testów pomogą przyspieszyć plany kontynuacji prób w zakresie zastosowania różnych rodzajów zielonych paliw podczas nadchodzących, europejskich rejsów tej jesieni.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?