• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Drugi największy statek wycieczkowy na świecie zwodowany we Francji

20.09.2023 13:55 Źródło: Royal Carribean
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Drugi największy statek wycieczkowy na świecie zwodowany we Francji

Partnerzy portalu

Fot. Chantiers de l’Atlantique/Bernard Biger

Trwa budowa przyszłego Utopia of the Seas, który znajdzie się we flocie Royal Caribbean International. To szósta jednostka w klasie Oasis, która już w przyszłym roku ma rozpocząć działalność.

Budowa odbywa się w stoczni w Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire we Francji, gdzie w sumie powstawały cztery wycieczkowce tej serii (dwie pierwsze zbudowano w Finlandii). Wyprowadzenie na wodę było złożonym przedsięwzięciem, trwającym blisko 15 godzin, które odbyło się 16 września br. Trudność zadania wynikała z racji na rozmiary kadłuba, mającego 362 metry długości. Za pomocą holowników przeniesiono go na nabrzeże, gdzie będzie też doposażony i pozostanie do planowanych na kolejny rok prób morskich.

Utopia of the Seas będzie mieć wyporność 236 860 ton. Cięcie blach miało miejsce w kwietniu ubr., a montaż elementów kadłuba zaczęto kilka miesięcy później, w lipcu. Wycieczkowiec składa się w sumie z 74 bloków, które zostały zmontowane w stoczni, tworząc kadłub i nadbudówkę. Jak podkreśliła firma Royal Carribean, statek jest faktycznie przez to konstrukcyjnie ukończony i teraz będą trwały długie prace związane z doposażaniem i aranżacją wnętrza. Oprócz ogromu elementów składających się na przyszłe atrakcje oraz usługi, w siłowni zostaną zamontowane trzy pędniki o mocy 20 MW i sześć silników wytwarzających moc 96 kW.  Na tle poprzedników w swojej klasie wyróżnia go projekt powstały z myślą o wykorzystaniu LNG jako niskoemisyjnego paliwa. Jest wiec drugim po Icon of the Seas wycieczkowcem firmy zdolnym do wykorzystania dwupaliwowego napędu, pozostając też w zgodzie z ideą dekarbonizacji żeglugi. Podobnie ma to wyglądać w przypadku Icon of the Seas, kolejnej jednostce tej serii, mającej być nie tylko największym wycieczkowcem na świecie, ale również korzystającym z LNG. Ten statek z kolei działalność ma rozpocząć w styczniu przyszłego roku.

Na pokładzie zwodowanego wycieczkowca ma znaleźć się 2834 kabin o różnym standardzie, przeznaczonych dla 5668 pasażerów. Załoga statku będzie liczyła 2290 osób. Na 18 pokładach znajdzie się m.in.: 21 lokali gastronomicznych, 23 bary, 5 basenów, 8 jacuzzi, 3 zjeżdżalnie wodne, a także strefy komercyjne ze sklepami i rozrywkowe. W przypadku tych ostatnich dotyczy to symulatora surfingu, tematyczny plac zabaw dla dzieci, strefa relaksu dla dorosłych, lodowisko, teatr, kino czy też salę koncertową. Utopia of the Seas ma się wyróżniać najdłuższą suchą zjeżdżalnią Ultimate Abyss, jaką kiedykolwiek zamontowano na morskiej jednostce.

Statek ma być przeznaczony do kilkudniowych, zwykle trwających 3-4 dni rejsów wycieczkowych. Będzie pływał na trasie z Port Canaveral w USA na Bahamy. Ma to napędzić rynek krótkich rejsów wycieczkowych, jak i całej branży turystycznej zarówno w Florydzie, jak i odwiedzanych wyspach.

Fot. Royal Carribean

Z serii Oasis trwa wciąż budowa największego, wspomnianego już Icon of the Seas, a także dwóch mniejszych, bliźniaczych jednostek, które w odróżnieniu od pozostałej czwórki są budowane w Finlandii.

W kwestii ograniczenia emisji CO2 Royal Caribbean International planuje także rozszerzyć testy wykorzystania niskoemisyjnych paliw na budowane, Symphony of the Seas oraz Celebrity Apex. Na pierwszym z nich jako pierwszym w branży morskiej pomyślnie przetestowano i zastosowano w Barcelonie mieszankę biopaliw w celu pokrycia części swojego zapotrzebowania na paliwo. Sprawdzone w ten sposób mieszanki zostały wyprodukowane poprzez oczyszczenie surowców odnawialnych, takich jak oleje i tłuszcze odpadowe, i połączenie ich z olejem opałowym w celu stworzenia czystszego i bardziej zrównoważonego paliwa alternatywnego. Gigant branży turystycznej, do którego należy kilka mniejszych przedsiębiorstw spodziewa się, że te wyniki testów pomogą przyspieszyć plany kontynuacji prób w zakresie zastosowania różnych rodzajów zielonych paliw podczas nadchodzących, europejskich rejsów tej jesieni.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.