Brytyjska spółka Avenir LNG poinformowała o podpisaniu memorandum of understanding (MoU) dotyczącego budowy terminalu LNG/BioLNG w porcie Oxelösund w Szwecji.
Umowa o współpracy została podpisana z Oxelösunds Hamn, operatorem portu. Avenir zamierza nabyć 100 proc. udziałów w OXGAS AB, spółce dedykowanej projektowi terminala, która obecnie jest własnością Oxelösunds Hamn AB. OXGAS posiada już wszystkie pozwolenia środowiskowe i budowlane wymagane do budowy terminalu LNG/BioLNG.
Terminal OXGAS będzie składał się z jednego zbiornika atmosferycznego o pełnej kontroli, będzie dostarczał gaz ziemny poprzez regazyfikację surowca do lokalnej sieci gazociągów, oraz LNG poprzez dwa stanowiska do załadunku ciężarówek w celu szerszej dystrybucji poza portem. Terminal sąsiaduje z kluczowymi odbiorcami przemysłowymi i ma doskonałe połączenie z drogami i koleją, co umożliwi dostęp do istniejących i nowych ośrodków popytu w Szwecji.
Avenir będzie obsługiwał cały łańcuch dostaw LNG/BioLNG, wykorzystując flotę gazowców LNG do zaopatrywania terminalu. OXGAS pozwoli Avenir na konsolidację niektórych kluczowych klientów w regionie, którzy będą obsługiwani przez terminal, co pozwoli na uwolnienie mocy przerobowych i zwiększenie przepustowości floty.
Firmy uzgodniły również, że ocenią rozwój przyszłego huby energetycznego w celu przejścia z LNG/BioLNG na OZE. Avenir wraz z portem wspólnie ocenią projekt w celu wdrożenia programów redukcji CO2 i samowystarczalności energetycznej.
– Wyzwania stojące przed europejskimi rynkami gazu wzmocniły zaangażowanie Avenir w inwestycje w krytyczną infrastrukturę i łańcuchy dostaw, które zwiększają bezpieczeństwo energetyczne w regionach o słabym popycie i dalej umożliwiają przejście na czystsze, bardziej ekologiczne i zrównoważone formy energii – powiedział Peter Mackey, prezes zarządu Avenir LNG.
Z kolei Douglas Heilborn, dyrektor generalny Oxelösunds Hamn, podkreślił, że w regionie Morza Bałtyckim będzie rosło zapotrzebowania na paliwa alternatywne takie jak LNG/LBG. Kluczowym elementem zrównoważonej żeglugi jest więc rozwinięta infrastruktura dla takich paliw.
–Posiadanie dostępu do terminali jest ważne, ponieważ stworzy możliwości dla nowych rozwiązań żeglugowych – dodał Heilborn.
Źródło: Avenir LNG
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej