• <

Morscy partnerzy PGNiG. Polska wchodzi na rynek morskiego transportu LNG

13.08.2022 12:59
Strona główna Energetyka Morska, Offshore Morscy partnerzy PGNiG. Polska wchodzi na rynek morskiego transportu LNG

Partnerzy portalu

Morscy partnerzy PGNiG. Polska wchodzi na rynek morskiego transportu LNG  - GospodarkaMorska.pl

Za nami  uroczyste cięcie stali do kolejnej, trzeciej jednostki do przewozu LNG zamówionej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Przy tej okazji poinformowało, że gazowce będą użytkowane we współpracy z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime.

W tej chwili PGNiG realizuje przewozy, opierając się o  czarter krótkoterminowy trzech gazowców LNG. PGNiG z 8 gazowcami LNG od 2023 r. zdecydowanie wchodzi na rynek transportu LNG. Będzie je wprowadzała do eksploatacji przez najbliższe 3 lata. Pierwszy gazowiec, który otrzyma imię Prezydenta Lecha Kaczyńskiego (zarejestrowana nazwa: Lech Kaczyński) został zwodowany w czerwcu br. Zarejestrowana nazwa drugiego gazowca to Grażyna Gęsicka.

W tej chwili na pierwszych dwóch jednostkach prowadzone są prace wyposażeniowe, w tym montaż instalacji gazowej i przygotowanie do montażu zbiorników. Jednostki zamówione zostały przez dwa przedsiębiorstwa armatorskie pod czartery PGNiG. Gazowce Lech Kaczynski i Grazyna Gesicka budowane są w stoczni grupy Hyundai w Ulsan, natomiast trzecia jednostka, której budowę formalnie właśnie rozpoczęto, powstaje w stoczni Hyundai Samho. 

Knutsen Group – norweskie doświadczenie

Knutsen Group z siedzibą Haugesund w Norwegii składa się z kilku zintegrowanych operatorów żeglugowych. W ramach Grupy działa Knutsen NYK Offshore Tankers oraz KNOT Offshore Partners LP (notowana na giełdzie jako KNOP.N). Firma została uruchomiona w lutym 2013 r. w celu zarządzania zbiornikowcami  wahadłowymi obsługującymi platformy offshore.

- Nasze tankowce zazwyczaj transportują ropę z instalacji morskich do obiektów lądowych w podobny sposób, w jaki rurociąg transportuje ropę po dnie oceanu. Każdy statek działa zazwyczaj jest budowany zgodnie z wymaganiami czarterujących i  jest często używany na określonych polach naftowych przez długi czas. Statki realizują czartery z National Oil Companies i Oil Majors – informuje KNOT.

Knutsen NYK Offshore Tankers AS (Knutsen NYK), jest wiodącym na rynku niezależnym właścicielem i operatorem zbirnikowców wahadłowych, którego współwłasnością są TS Shipping Invest AS (TSSI) i Nippon Yusen Kaisha (NYK).

Firmą kieruje zespół:  Svein Steimler, przewodniczący, prezes i dyrektor generalny NYK Group Europe Ltd. i dyrektor korporacyjny Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Line), Trygve Seglem, prezes i dyrektor generalny, większościowy udziałowiec TSSI i właściciel 50% udziałów w Knutsen NYK offshore Tankers oraz Takashi Domyo, Wiceprezes Zarządu, działa w Knutsen Group od 2019 i NYK od 1989 r.  TSSI kontrolowana przez prezesa i jest prywatną norweską spółką posiadającą udziały własnościowe w zbiornikowcach, w tym do przewozu LNG.

Flota LNG

Zbiornikowcami  LNG zarządza  Knutsen OAS Shipping, które rozpoczęło działalność na rynku LNG z jednym zbiornikowcem do przewozu płynnego gazu w 2004 r. Pierwszy zbiornikowiec LNG o pojemności 138,4 tys. m3 został zbudowany w Hiszpanii.  Kolejne 4 jednostki zostały wprowadzone na rynek w 2010 r. Jednostki ze zbiornikami o pojemności 173,4 tys. m3 zbudowane zostały w koreańskiej stoczni DSME. W 2016 r. wprowadzono do eksploatacji dwa zbiornikowce LNG o pojemności 176,3 tys.  m3, a w latach 2019/2020 trzy zbiornikowce LNG 180 tys. m3. W I kwartale 2021 r. Knutsen odebrał zbiornikowiec LNG 30 tys. m3 z napędem XDF.

W połowie  2022 r.  Knudsten eksploatuje flotą 18 statków, w tym 15 gazowców LNG i 3 produktowe. Ponadto Knutsen zakontraktował w stoczniach 15 gazowców LNG. Cztery z nich znajdą się w czarterze PGNiG. Brokerzy informowali, że zamówione w tym roku dwa zbiornikowce LNG, które przeznaczone są do wykorzystania w czarterze przez PGNiG, Knutsen zakontraktował w Hyundai Samho za około 450 mln USD.

Wszystkie zbiornikowce LNG wykorzystują membranowy system przechowywania gazu. Statki są przeznaczone do transportu LNG z prędkością eksploatacyjną 19,5 węzła. Jeden ze zbiornikowców posiada klasę lodową DNV 1A.

Strategię działalności Grupy oparta jest na długoterminowych  czarterach, a branżę transportu zbiornikowcami LNG uznana została przez menadżment za perspektywiczny obszar biznesowy dla firmy w przyszłości. Zarządzanie flotą LNG odbywa się z norweskiej centrali w Haugesund i oddziału w Madrycie. Flota rejestrowana jest pod banderami hiszpańską i Norwegian International Ship Register (NIS).

Angelicoussis – grecki lider w żegludze

Maran Gas Maritime Inc. (MGM) to wydzielony podmiot Angelicoussis Shipping Group (ASGL). Firma MGM została założona w lipcu 2003 roku w celu zarządzania przewozami LNG i LPG. ASGL jest czołowym armatorem w greckim klastrze morskim i ma niepodważalną pozycję na rynku przewozów masowych, ropy naftowej i gazu.  Dla każdego rodzaju transportu utworzono wyspecjalizowane zarządy działające pod marką Maran, w tym Maran Tankers Management, Maran Dry Management oraz Maran Gas Maritime.

Grupą Angelicoussis zarządza Marię Angelicoussis, córka  Johna A. Angelicoussisa, który firmę rozbudował i wypozycjonował na lidera greckiego klastra żeglugowego. Jest to firma z tradycjami. Została   utworzona w 1947 r. przez Antonisa I. Angelicoussisa, którą  rozbudował ją na bazie przewozów ładunków masowych.

John A. Angelicoussis stworzył strategię rozwoju firmy w oparciu o rynek przewozu ropy naftowej, a następnie wszedł na kurs rozwoju transportu LNG. Z flotą 141 statków Grupa Angelicoussis dysponuje łączną nośnością  26,4 mln dwt. Statki corocznie przewożą około 103 mln t towarów i notują ponad 2500 zawinięć do portów całego świata. Grupa zajmuje pierwsze miejsce wśród greckich armatorów od 2003 r. 

MGM został założony w lipcu 2003 roku w celu zarządzania zbiornikowcami LNG i LPG znajdującymi się w flocie ASGL. Maran Gas Maritime był pierwszym greckim armatorem, który zamówił statki LNG i wprowadził je pod grecką banderę.

Pierwszy czarter - pierwsza dostawa

Współpracę z MGM zapoczątkował kontrakt na przewóz gazu ze Stanów Zjednoczonych przez „Maran Gas Apollonia”.  Do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu gazowiec dostarczył w maju br. ponad 65 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. To pierwsza dostawa wykonana statkiem wyczarterowanym od MTG przez GK PGNiG.

– Po raz pierwszy ładunek LNG został dostarczony statkiem wyczarterowanym przez PGNiG, co otwiera nowy etap w działalności Grupy. Do tej pory kupowaliśmy tylko ładunki LNG, które miały zapewniony transport. Teraz kupujemy gaz również bezpośrednio z terminali skraplających. To zdecydowanie poszerza nasze możliwości pozyskania LNG. Własna flota daje nam dostęp do rynku kontraktów free-on-board, a więc takich, w których to kupujący odpowiada za odbiór i transport LNG od producenta – mówiła Iwona Waksmundzka-Olejniczak, Prezes Zarządu PGNiG SA. z okazji przyjęcia statku do rozładunku w Świnoujściu.

– Maran Gas jest zaszczycony, że może współpracować z PGNiG przy realizacji pierwszej dostawy w formule FOB. Niedawno nasze firmy zawarły długoterminowe umowy czarteru dwóch tankowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego, co przyczyni się do realizacji polskich aspiracji w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu i wzmocnienia łańcucha dostaw LNG. W związku z przyspieszonym wzrostem aktywności handlowej w świecie, który jest znacznie bardziej podzielony niż jeszcze kilka miesięcy temu, i w obliczu rosnących wyzwań środowiskowych, takie partnerstwo dwóch silnych europejskich firm jest bardziej istotne niż kiedykolwiek – zaznaczył Sveinung J. S. Stohle, wiceprezes Angelicoussis Group.

– Misją Maran Gas jest świadczenie światowej klasy usług żeglugowych w sposób bezpieczny, niezawodny i zrównoważony, przy jednoczesnym uwzględnieniu transformacji energetycznej. Robimy to rzetelnie, koncentrując się na efektywnym i terminowym dostarczaniu ładunków, zgodnie z oczekiwaniami naszych klientów. Co nie mniej ważne, w Maran Gas dbamy o długoterminowe relacje z naszymi partnerami. Dlatego cieszymy się, że będziemy kluczowym przewoźnikiem dla długoterminowych dostaw LNG dla PGNiG na rynek polski – powiedział Sveinung J. S. Stohle.

MGM posiada w tej chwili portfel zamówień na  11 nowych zbiornikowców LNG, które zostaną wprowadzone do serwisów w ciągu najbliższych 4 lat. Cztery z nich będą wyczarterowane na 10 lat przez PGNiG, z możliwością  przedłużenia czarteru. W tej chwili MGM zarządza flotą 45 gazowców, z których większość pływa pod banderą grecką, a 5 pod banderą Wysp Marshalla. Średni wiek gazowca eksploatowanego przez MGM wynosi 5 lat i 6 miesięcy.

Z przytoczonych informacji widać, że PGNiG postawiło na sprawdzonych operatorów gazowców. Szkoda, że w czasach, gdy podejmowano decyzję o budowie alternatywnych dostaw gaz drogą morską nie pomyślano, by rozwijać polską aktywność na rynku morskiego transportu LNG.

Wszak posiadaliśmy i posiadamy wciąż doświadczą kadrę w Polskiej Żegludze Morskiej i obchodzących 70 lat działalności Polskich Liniach Oceanicznych. Mamy kadrę zarządzającą statkami w firmach stowarzyszonych w Polskim Związku Przedsiębiorców Żeglugowych, a wśród nich wielu absolwentów wydziałów ekonomicznych naszych uniwersytetów i politechnik oraz Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Akademii Morskiej w Szczecinie, a niedługo Politechniki Morskiej. Czas wykorzystać ich potencjał na szerszą niż dotąd skalę również w rozwoju morskiego transportu LNG.


Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

seaway7
ASTE_390X100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.