Za nami uroczyste cięcie stali do kolejnej, trzeciej jednostki do przewozu LNG zamówionej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Przy tej okazji poinformowało, że gazowce będą użytkowane we współpracy z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime.
W tej chwili PGNiG realizuje przewozy, opierając się o czarter krótkoterminowy trzech gazowców LNG. PGNiG z 8 gazowcami LNG od 2023 r. zdecydowanie wchodzi na rynek transportu LNG. Będzie je wprowadzała do eksploatacji przez najbliższe 3 lata. Pierwszy gazowiec, który otrzyma imię Prezydenta Lecha Kaczyńskiego (zarejestrowana nazwa: Lech Kaczyński) został zwodowany w czerwcu br. Zarejestrowana nazwa drugiego gazowca to Grażyna Gęsicka.
W tej chwili na pierwszych dwóch jednostkach prowadzone są prace wyposażeniowe, w tym montaż instalacji gazowej i przygotowanie do montażu zbiorników. Jednostki zamówione zostały przez dwa przedsiębiorstwa armatorskie pod czartery PGNiG. Gazowce Lech Kaczynski i Grazyna Gesicka budowane są w stoczni grupy Hyundai w Ulsan, natomiast trzecia jednostka, której budowę formalnie właśnie rozpoczęto, powstaje w stoczni Hyundai Samho.
Knutsen Group – norweskie doświadczenie
Knutsen Group z siedzibą Haugesund w Norwegii składa się z kilku zintegrowanych operatorów żeglugowych. W ramach Grupy działa Knutsen NYK Offshore Tankers oraz KNOT Offshore Partners LP (notowana na giełdzie jako KNOP.N). Firma została uruchomiona w lutym 2013 r. w celu zarządzania zbiornikowcami wahadłowymi obsługującymi platformy offshore.
- Nasze tankowce zazwyczaj transportują ropę z instalacji morskich do obiektów lądowych w podobny sposób, w jaki rurociąg transportuje ropę po dnie oceanu. Każdy statek działa zazwyczaj jest budowany zgodnie z wymaganiami czarterujących i jest często używany na określonych polach naftowych przez długi czas. Statki realizują czartery z National Oil Companies i Oil Majors – informuje KNOT.
Knutsen NYK Offshore Tankers AS (Knutsen NYK), jest wiodącym na rynku niezależnym właścicielem i operatorem zbirnikowców wahadłowych, którego współwłasnością są TS Shipping Invest AS (TSSI) i Nippon Yusen Kaisha (NYK).
Firmą kieruje zespół: Svein Steimler, przewodniczący, prezes i dyrektor generalny NYK Group Europe Ltd. i dyrektor korporacyjny Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Line), Trygve Seglem, prezes i dyrektor generalny, większościowy udziałowiec TSSI i właściciel 50% udziałów w Knutsen NYK offshore Tankers oraz Takashi Domyo, Wiceprezes Zarządu, działa w Knutsen Group od 2019 i NYK od 1989 r. TSSI kontrolowana przez prezesa i jest prywatną norweską spółką posiadającą udziały własnościowe w zbiornikowcach, w tym do przewozu LNG.
Flota LNG
Zbiornikowcami LNG zarządza Knutsen OAS Shipping, które rozpoczęło działalność na rynku LNG z jednym zbiornikowcem do przewozu płynnego gazu w 2004 r. Pierwszy zbiornikowiec LNG o pojemności 138,4 tys. m3 został zbudowany w Hiszpanii. Kolejne 4 jednostki zostały wprowadzone na rynek w 2010 r. Jednostki ze zbiornikami o pojemności 173,4 tys. m3 zbudowane zostały w koreańskiej stoczni DSME. W 2016 r. wprowadzono do eksploatacji dwa zbiornikowce LNG o pojemności 176,3 tys. m3, a w latach 2019/2020 trzy zbiornikowce LNG 180 tys. m3. W I kwartale 2021 r. Knutsen odebrał zbiornikowiec LNG 30 tys. m3 z napędem XDF.
W połowie 2022 r. Knudsten eksploatuje flotą 18 statków, w tym 15 gazowców LNG i 3 produktowe. Ponadto Knutsen zakontraktował w stoczniach 15 gazowców LNG. Cztery z nich znajdą się w czarterze PGNiG. Brokerzy informowali, że zamówione w tym roku dwa zbiornikowce LNG, które przeznaczone są do wykorzystania w czarterze przez PGNiG, Knutsen zakontraktował w Hyundai Samho za około 450 mln USD.
Wszystkie zbiornikowce LNG wykorzystują membranowy system przechowywania gazu. Statki są przeznaczone do transportu LNG z prędkością eksploatacyjną 19,5 węzła. Jeden ze zbiornikowców posiada klasę lodową DNV 1A.
Strategię działalności Grupy oparta jest na długoterminowych czarterach, a branżę transportu zbiornikowcami LNG uznana została przez menadżment za perspektywiczny obszar biznesowy dla firmy w przyszłości. Zarządzanie flotą LNG odbywa się z norweskiej centrali w Haugesund i oddziału w Madrycie. Flota rejestrowana jest pod banderami hiszpańską i Norwegian International Ship Register (NIS).
Angelicoussis – grecki lider w żegludze
Maran Gas Maritime Inc. (MGM) to wydzielony podmiot Angelicoussis Shipping Group (ASGL). Firma MGM została założona w lipcu 2003 roku w celu zarządzania przewozami LNG i LPG. ASGL jest czołowym armatorem w greckim klastrze morskim i ma niepodważalną pozycję na rynku przewozów masowych, ropy naftowej i gazu. Dla każdego rodzaju transportu utworzono wyspecjalizowane zarządy działające pod marką Maran, w tym Maran Tankers Management, Maran Dry Management oraz Maran Gas Maritime.
Grupą Angelicoussis zarządza Marię Angelicoussis, córka Johna A. Angelicoussisa, który firmę rozbudował i wypozycjonował na lidera greckiego klastra żeglugowego. Jest to firma z tradycjami. Została utworzona w 1947 r. przez Antonisa I. Angelicoussisa, którą rozbudował ją na bazie przewozów ładunków masowych.
John A. Angelicoussis stworzył strategię rozwoju firmy w oparciu o rynek przewozu ropy naftowej, a następnie wszedł na kurs rozwoju transportu LNG. Z flotą 141 statków Grupa Angelicoussis dysponuje łączną nośnością 26,4 mln dwt. Statki corocznie przewożą około 103 mln t towarów i notują ponad 2500 zawinięć do portów całego świata. Grupa zajmuje pierwsze miejsce wśród greckich armatorów od 2003 r.
MGM został założony w lipcu 2003 roku w celu zarządzania zbiornikowcami LNG i LPG znajdującymi się w flocie ASGL. Maran Gas Maritime był pierwszym greckim armatorem, który zamówił statki LNG i wprowadził je pod grecką banderę.
Pierwszy czarter - pierwsza dostawa
Współpracę z MGM zapoczątkował kontrakt na przewóz gazu ze Stanów Zjednoczonych przez „Maran Gas Apollonia”. Do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu gazowiec dostarczył w maju br. ponad 65 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. To pierwsza dostawa wykonana statkiem wyczarterowanym od MTG przez GK PGNiG.
– Po raz pierwszy ładunek LNG został dostarczony statkiem wyczarterowanym przez PGNiG, co otwiera nowy etap w działalności Grupy. Do tej pory kupowaliśmy tylko ładunki LNG, które miały zapewniony transport. Teraz kupujemy gaz również bezpośrednio z terminali skraplających. To zdecydowanie poszerza nasze możliwości pozyskania LNG. Własna flota daje nam dostęp do rynku kontraktów free-on-board, a więc takich, w których to kupujący odpowiada za odbiór i transport LNG od producenta – mówiła Iwona Waksmundzka-Olejniczak, Prezes Zarządu PGNiG SA. z okazji przyjęcia statku do rozładunku w Świnoujściu.
– Maran Gas jest zaszczycony, że może współpracować z PGNiG przy realizacji pierwszej dostawy w formule FOB. Niedawno nasze firmy zawarły długoterminowe umowy czarteru dwóch tankowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego, co przyczyni się do realizacji polskich aspiracji w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu i wzmocnienia łańcucha dostaw LNG. W związku z przyspieszonym wzrostem aktywności handlowej w świecie, który jest znacznie bardziej podzielony niż jeszcze kilka miesięcy temu, i w obliczu rosnących wyzwań środowiskowych, takie partnerstwo dwóch silnych europejskich firm jest bardziej istotne niż kiedykolwiek – zaznaczył Sveinung J. S. Stohle, wiceprezes Angelicoussis Group.
– Misją Maran Gas jest świadczenie światowej klasy usług żeglugowych w sposób bezpieczny, niezawodny i zrównoważony, przy jednoczesnym uwzględnieniu transformacji energetycznej. Robimy to rzetelnie, koncentrując się na efektywnym i terminowym dostarczaniu ładunków, zgodnie z oczekiwaniami naszych klientów. Co nie mniej ważne, w Maran Gas dbamy o długoterminowe relacje z naszymi partnerami. Dlatego cieszymy się, że będziemy kluczowym przewoźnikiem dla długoterminowych dostaw LNG dla PGNiG na rynek polski – powiedział Sveinung J. S. Stohle.
MGM posiada w tej chwili portfel zamówień na 11 nowych zbiornikowców LNG, które zostaną wprowadzone do serwisów w ciągu najbliższych 4 lat. Cztery z nich będą wyczarterowane na 10 lat przez PGNiG, z możliwością przedłużenia czarteru. W tej chwili MGM zarządza flotą 45 gazowców, z których większość pływa pod banderą grecką, a 5 pod banderą Wysp Marshalla. Średni wiek gazowca eksploatowanego przez MGM wynosi 5 lat i 6 miesięcy.
Z przytoczonych informacji widać, że PGNiG postawiło na sprawdzonych operatorów gazowców. Szkoda, że w czasach, gdy podejmowano decyzję o budowie alternatywnych dostaw gaz drogą morską nie pomyślano, by rozwijać polską aktywność na rynku morskiego transportu LNG.
Wszak posiadaliśmy i posiadamy wciąż doświadczą kadrę w Polskiej Żegludze Morskiej i obchodzących 70 lat działalności Polskich Liniach Oceanicznych. Mamy kadrę zarządzającą statkami w firmach stowarzyszonych w Polskim Związku Przedsiębiorców Żeglugowych, a wśród nich wielu absolwentów wydziałów ekonomicznych naszych uniwersytetów i politechnik oraz Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Akademii Morskiej w Szczecinie, a niedługo Politechniki Morskiej. Czas wykorzystać ich potencjał na szerszą niż dotąd skalę również w rozwoju morskiego transportu LNG.
Fot. Depositphotos
Odwołano wiceprezesów LOTOS Petrobaltic
Allseas uzyskuje kontrakt dla morskiej farmy wiatrowej Gennaker na Morzu Bałtyckim
MFW Baltica. Ogłoszono chętnych na przeprowadzenie monitoringu morświnów
Władze USA ogłaszają pięcioletni harmonogram dzierżaw morskich farm wiatrowych
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką
U brzegów Namibii odkryto jedno z największych złóż ropy naftowej