Około 2 500 statków szarej floty przewozi ropę naftową z krajów objętych sankcjami, do krajów które te sankcje nałożyły lub udają, że nałożyły. Do nich dołączyły zbiornikowce-zombie. - Objęte sankcjami zbiornikowce systematycznie przejmują „martwe” identyfikacyjne numery statków IMO [głównie statków złomowanych – MG] i numery istniejących statków, ukrywają się za fałszywymi banderami, aby kontynuować handel pod nazwami innych zbiornikowców – alarmuje Lloyd’s List w najnowszej analizie wykonanej we współpracy z SynMax Intelligence
Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.
Wietnam ma trzy porty kontenrowe na liście 30 według najnowszej listy One Hundred Container Ports 2025 Lloyd’s List. Wysoką pozycję uzyskały Ho Chi Minch City (22. miejsce), port Hajfong (29. miejsce) i port Cai Mep (30. miejsce). Roczny przyrost przeładunków w tych portach wyniósł tyle, co przeładowują polskie terminale kontenerowe łącznie.
W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.
Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Od początku br. utrzymuje się dotychczasowy trend. Eksport z Dalekiego Wschodu napędza statystyki globalnego wzrostu podaży kontenerów w handlu morskim. Do końca lata br. zwiększył się o +6%. Wynika to z danych Container Trades Statistics Limited obliczonych od początku roku 2025 r.
Nowe badanie opublikowane przez Centrum Rozwiązań Oceanicznych Uniwersytetu Stanforda oraz analityków Oceana ujawniło, że porozumienia mające ograniczyć nielegalne połowy wciąż są wciąż dziurawe jak oczka w rybackich sieciach.
30 listopada w Towarzystwie Miłośników Gdyni odbył się wernisaż obrazów poświęconych Gdyni. Inicjatorem i komisarzem wystawy jest dr Wojciech Pasko-Porys ze Stowarzyszenia Marynistów Polskich. Na wystawie zgromadzono kilkadziesiąt obrazów związanych z Gdynią. Planowana jest wystawa w Sejmie RP i wydanie albumu.
„Port i miasto czy port kontra miasto? Współzależność mogąca być motorem rozwoju czy też barierami hamującymi rozwój obojga” to tytuł panelu na Forum Gospodarki Morskiej, który miał rozgrzać dyskusję. Nie rozgrzał. A stonowały ją pierwsze wypowiedzi uczestników panelu. Na wątek podatkowy postawił prowadzący panel Piotr Pawłowski, Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia XIV kadencji.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim