Niższe ceny LNG spowodowały większy popyt na gaz w portach. W Rotterdamie sprzedaż LNG wzrosła o prawie 109% kwartał do kwartału, osiągając w drugim kwartale poziom 266 tys. m³. W Singapurze armatorzy w czerwcu zabunkrowali 17,9 tys. m³, a w lipcu 18,3 tys. m³ LNG. Prognozuje się, że będzie również popyt na metanol, który może stać się paliwem przyszłości.
Inwazja Rosji na Ukrainę zakłóciła światowe rynki LNG i spowodowała, że w ubiegłym roku ceny LNG przekroczyły 2500 dolarów za tonę w Rotterdamie i ponad 2000 dolarów za tonę bunkru w Singapurze. Jednak od tego czasu ceny znacznie spadły i od kilku miesięcy LNG jest dostępny z dużymi zniżkami. Gaz znowu na statkach stał się bardziej atrakcyjny niż VLSFO, co dało się szybko zauważyć w głównych światowych portach, gdzie obroty bunkru osiągają znaczne wolumeny.
W Rotterdamie sprzedaż LNG wyniosła 112 069 m³ w drugim kwartale 2022 r. Sprzedaż LNG w drugim kwartale była również najwyższą kwartalną wielkością sprzedaży od trzeciego kwartału 2021 r. (212 719 m³). W pierwszym półroczu 2023 r. sprzedaż LNG wyniosła 265 892 m³. Dla porównania, w analogicznym okresie 2022 r. na statki zatankowano 214 648 m³. Operatorzy statków lub firmy nimi zarządzające obawiali się zmienności cen i możliwości korzystania z regularnych dostaw gazu.
Informacja o popycie na bunkier to również informacja o aktywności gospodarek i zależnych od nich portów. Według nowych danych Zarządu Portu Rotterdam całkowity wolumen sprzedaży bunkru w Rotterdamie (z wyłączeniem smarów) spadł o 10% w drugim kwartale 2023 r. Zadecydowała niska sprzedaż VLSFO.
Popyt spadł w II kwartale br. o 8% do 906 368 ton, czyli poziomu o 15% niższego niż w roku poprzednim. W II kwartale nadal przeważającą część popytu stanowiły tradycyjne paliwa okrętowe, bo ich udział osiągnął 38% całkowitej sprzedaży. Z kolei sprzedaż HSFO wzrosła w kwartale drugim o 5%, a udział tego paliwa w sprzedaży wzrósł z 30% do 35%. Całkowity wolumen sprzedaży również wzrósł w ciągu roku, osiągając 18% przyrost w porównaniu z poziomem z 2021 roku.
Przyrost sprzedaży HSFO nastąpił pomimo coraz bardziej niekonkurencyjnych cen tego rodzaju paliwa w stosunku do VLSFO w drugim kwartale. Malejąca dostępność ropy spowodowała zmniejszenie produkcji paliw o wysokiej zawartości siarki w rafineriach, powodując, że ceny w połowie kwietnia przekroczyły najwyższe poziomy od siedmiu miesięcy.
Platts wycenił średnie ceny bunkra HSFO w Rotterdamie na 458 USD/t w drugim kwartale 2023 r., co oznacza wzrost o 15% w stosunku do kwartału poprzedniego, podczas gdy średnie ceny VLSFO spadły o 4%, osiągając średnio 543 USD/t. W rezultacie średni spread Hi-5, czyli premia dla VLSFO w stosunku do tańszego gatunku HSFO, spadł ze 166 USD/t do 85 USD/t w kwartale.
Dla porównania, we wrześniu w Rotterdamie VLSFO osiągało 609,5 USD/t, a w Singapurze – 641,5 USD/t. Natomiast HSFO na początku września kosztowało odpowiednio 918 oraz 916,5 USD/t.
Popyt na HSFO utrzymywał się w wyniku zapotrzebowania na to paliwo przez operatorów zarządzających statkami z płuczkami. Dziś wiemy, że po znacznych inwestycjach w tego typu rozwiązania wielu armatorów postanowiło przyjąć inne strategie osiągnięcia niskoemisyjności statków i zwiększenia oszczędności w zużyciu paliwa. Armatorzy obsługujący statki wyposażone w płuczki nadal dążą zatem do uzyskania zwrotu z inwestycji w płuczki w 2023 r., nadal wybierając HSFO.
W tym roku, po raz pierwszy właściciele statków dwupaliwowych LNG mają ekonomiczne uzasadnienie, aby skorzystać z inwestycji w innowacyjne systemy zasilania silników okrętowych nowego typu.
Ponieważ jednak przez większą część lat 20. XX w. cena LNG była zbyt wysoka, to zdecydowana większość operatorów statków dwupaliwowych korzystała z tradycyjnego paliwa okrętowego.
Z chwilą, gdy tylko gaz potaniał, opłacało się również wprowadzić na rynek bunkierkę. W czerwcu do eksploatacji w ramach Gasum powrócił zbiornikowiec Kairos. Jest to statek do bunkrowania LNG, należący do Gasum. Armator od października 2022 r. skierował do wykorzystania na wolnym rynku poza firmą.
– Powrót Kairos zwiększa zdolność Gasum do jak najskuteczniejszej obsługi klientów morskich LNG i Bio-LNG – informował operator. Zbiornikowiec Kairos ma pojemność zbiorników 7500 m³ i jest wyposażony w silnik dwupaliwowy wykorzystujący LNG jako główne paliwo. Posiada szereg rozwiązań technicznych, które pozwalają mu obsługę statków z systemami LNG oraz terminali LNG.
Zakłada się, że biogaz oferowany przez Gasum zmniejszy emisję dwutlenku węgla średnio o 90 procent w porównaniu z tradycyjnymi paliwami kopalnymi. – Zwiększanie wykorzystania bio-LNG to jedno z konkretnych działań, które poprowadzą branżę żeglugową w stronę niskoemisyjnej przyszłości – podkreśliła firma.
– Strategicznym celem Gasum jest wprowadzanie na rynek siedmiu terawatogodzin (7 TWh) gazu odnawialnego rocznie do 2027 r. Osiągnięcie tego celu oznaczałoby roczną skumulowaną redukcję emisji dwutlenku węgla dla klientów Gasum o 1,8 mln ton – wyjaśniła firma.
Latem br. operator przeprowadził pierwszą operację bunkrowania LNG w porcie w Reykjaviku na Islandii. Bunkierka LNG Coral Energy dostarczyła LNG i skroplony biogaz (LBG) dla siłowni statku wycieczkowego PONANT Le Commandant Charcot.
O wprowadzeniu takiego zbiornikowca do eksploatacji w Polsce mówiono przy okazji uruchamiania terminalu LNG w Świnoujściu. Od wielu lat silniki dwupaliwowe z możliwością spalania gazu zaczęły dominować w portfelach zamówień na statki. Z najnowszych szacunków towarzystwa klasyfikacyjnego DNV wynika, że liczba statków z silnikami dwupaliwowymi i systemami LNG, które znajdują się w eksploatacji i są zamówione, przekroczyła 900 jednostek. Kairos stanowi dobry przykład dla potencjalnego operatora polskiej bunkierki LNG.
Zbiornikowiec został zaprojektowany tak, że może dostarczać LNG na statki różnych typów i rozmiarów we wszystkich możliwych miejscach bunkrowania w północno-zachodniej Europie. Statek może dostarczać LNG z szybkością pompowania od 60 m³ na godzinę do 1250 m³ na godzinę. Być może jest czas na wprowadzenie na bałtycki rynek polskiej bunkierki LNG.
Fot. Depositphotos
Port morski – zainwestujesz albo wypadniesz z rynku. 80 mld euro potrzebne od zaraz
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO