Szwajcarska firma energetyczna Axpo zawarła dziesięcioletnią umowę na czarter statku do bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG), co sprzyja idei zielonej zmiany energetycznej przemysłu morskiego. Statek, który ma rozpocząć działalność w 2025 r., odegra kluczową rolę w przyspieszeniu przechodzenia branży na bardziej zrównoważone źródła energii. Projekt będzie realizowany we Włoszech i będzie obejmował wdrożenie innowacyjnej i zrównoważonej technologii do ciągłych operacji statek-ciężarówka.
Dziesięcioletnia umowa została podpisana z włoską firmą Gas and Heat SpA oraz stocznią San Giorgio del Porto, które są liderami w dziedzinie przechowywania kriogenicznego i konwersji statków. Statek o potencjalnej pojemności 7500 metrów sześciennych powstanie w stoczni San Giorgio w Piombino we Włoszech. Statek mógłby również w przyszłości transportować bio-LNG i amoniak, które pojawiają się jako paliwa o zerowej emisji dwutlenku węgla.
Operując u wybrzeży Neapolu, statek będzie oferował usługi ship-to-ship i ship-to-truck. Ta ostatnia będzie polegać na przeładunku LNG do cystern na lądzie, które następnie będą rozprowadzać LNG drogą lądową do użytkowników końcowych. Włoski statek będzie wyposażony w innowacyjną, elastyczną platformę do bunkrowania wielu ciężarówek, która umożliwia załadunek kilku ciężarówek jednocześnie, znacznie skracając czas bunkrowania. Technologia, będąca własnością firmy Gas and Heat SpA, jest pierwszym w Europie zastosowaniem ciągłej operacji „ship-to-truck”.
Ten statek do bunkrowania LNG jest zgodny z rosnącym wykorzystaniem LNG jako paliwa żeglugowego, ważnego czynnika dekarbonizacji i przejścia na bardziej zrównoważone źródła energii w sektorze morskim.
Projekt, realizowany we współpracy z ministerstwem infrastruktury i transportu rządu włoskiego, a także władzami portowymi, ma na celu wsparcie wysiłków przemysłu na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z żeglugi i poprawy ogólnego zrównoważenia środowiskowego.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów