Myląca nazwa ziemia sprawia, że zapominamy, iż powierzchnia naszego globu pokryta jest w 70% wodami. A i na lądzie, by skrócić sobie drogę, budujemy mosty lub przeprawy promowe. Z żabiej perspektywy przemysły morskie są nawet dla wielu mieszkańców Gdańska i Gdyni bardziej odległe, niż dla wielu mieszkańców Szczecina bliskie.
Dlatego dobrze się stało, że Uniwersytet Gdański wydał pozycję pt. Kierunki rozwoju gospodarki morskiej na świecie. Jej autorzy, prof. Eugeniusz Gostomski i dr Tomasz Nowosielski, znaleźli się w trudnej sytuacji. Branże morskie rozwijają się pod presją i skumulowanym wpływem pandemii covid, wojen i sankcji, nowych regulacji związanych z dekarbonizacją transportu morskiego, a wreszcie niezwykle dynamicznych zmian technologicznych.
Autorzy poradzili sobie z tematem i przygotowali kompletne opracowanie zapewniające czytelnikowi kompleksową wiedzą o dynamice światowej gospodarki morskiej. Z książki dowiadujemy się, że gospodarka morska to mechanizm wielowymiarowy, z widocznymi i ukrytymi sprężynami, widocznymi i ukrytymi trybami osadzonymi na wielu osiach.
Częściowo jest to mechanizm samonapędzający się i dający bogactwo tym narodom, które traktują położenie nadmorskie i przemysły morskie jako dobry sposób na robienie biznesu. Jest to mechanizm napędzający przemysły lądowe, od produkcji energii począwszy, poprzez produkcję i przetwórstwo żywności aż po turystykę, sport i wypoczynek. W globalnym świecie bez gospodarki morskiej nie mogłaby istnieć gospodarka globalna. Widać to na satelitarnej mapie świata. Wyraźnie rozświetlone wokół portów energetyczne skupiska ludzi, miast i stref przemysłowych. To porty stały się osiami na których osadzone są tryby gospodarek światowych.
W 8. rozdziałach autorzy dokonali solidnej systematyki gospodarki morskiej, wspartej dogłębną analizą statystyczną. Czytelnik otrzymuje skumulowana wiedzę w formie 65 tabel oraz 6 rysunków. Istotną zaletą jest, iż praca oparta jest nie tylko o źródła w języku polskim i obcym. Autorzy przywołują jako źródła dokumenty normatywne, są odwołania do stron internetowych oraz raportów UNCTAD, VSM-Jahresbericht i roczników statystycznych gospodarki morskiej GUS.
Opracowanie nabiera nowego wymiaru i znaczenia w kontekście sytuacji, jaka zaistniała na globalnym rynku transportu morskiego i w przemysłach morskich w czasie pandemii Covid-19. Inny kontekst i nowe spojrzenie na rozwój gospodarki morskiej i jej rolę w gospodarce światowej powstały po napaści Rosji na Ukrainę, wprowadzeniu sankcji gospodarczych na rosyjskie obroty handlu zagranicznego, a szczególnie eksport surowców i import towarów.
Radykalne zmiany w globalnej logistyce mają też wpływ na kierunki rozwoju różnych branż gospodarki morskiej. Zdecydowana zmiana łańcuchów dostaw, kurs na deglobalizację, ograniczona dostępność portów w niektórych regionach, zwiększenie się operacji STS oraz aktywności statków wyłączających systemy identyfikacyjne to nowe zjawisko w transporcie morskim. Przybrało ono niezwykle dużą skalę, niespotykaną od wielu lat. Przeniesienie aktywności przemysłu okrętowego do Azji, a konkretnie zdominowanie produkcji statków w grupach stoczni Chin i Korei Płd. wraz z transferem najnowszych technologii, stało się trwałą cechą alokacji globalnej produkcji stoczniowej.
Wciąż dynamiczny jest rozwój sektora oil & gas. Szczególnie szybko rozwija się przemysł budowy morskich farm wiatrowych. Prowadzone są zaawansowane prace nad wydobyciem innych surowców niż ropa i gaz ziemny. Rozwijane są prace nad produkcją energii, wykorzystujące fale oraz pływające farmy słoneczne. Na skalę przemysłową prowadzona jest produkcja żywności w farmach morskich.
Te aktywności wywołały nowe trendy w rozwoju przemysłów oceanicznych oraz transportu morskiego. Prace nad jednostkami częściowo bezzałogowymi oraz z napędami na paliwa alternatywne weszły w nową fazę.
Transport morski w wraz z portami wprowadza na szeroką skalę rozwiązania wykorzystujące IoT, IT, AI, VR oraz systemy autonomiczne i układy zasilania statków z lądu i bunkrowania paliwami alternatywnymi. Kolejne wymagania nakłada na użytkowników oceanów MARPOL oraz IMO i Komisja Europejska. To sprawia, że kierunki rozwoju gospodarki morskiej wciąż ulegają modyfikacji. Autorzy świetnie uchwycili i opisali te trendy w swojej pracy.
Dynamika zmian w gospodarce morskiej sprawia, że w wielu kierunkach i pod różnymi kątami widzenia rozwijają się badania oraz edukacja (na poziomie wyższym i zawodowym) na znaczenie szerszą skalę niż dotąd. Dziś te badania są interdyscyplinarne i umiędzynarodowione jak nigdy dotąd. Przykładem jest aktywny udział Uniwersytetu Gdańskiego w międzynarodowym projekcie Europejskiego Uniwersytetu Morskiego SEA EU, Politechniki Gdańskiej w stowarzyszeniu europejskich uniwersytetów technicznych IAMU, a Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w International Association of Maritime Universities IAMU z siedzibą w Tokio.
Rozwijające się przemysły morskie wymagają ludzi o wiedzy interdyscyplinarnej, a badania, nauczenie i szkolenie specjalistów dla różnych rodzajów aktywności w niebieskiej gospodarce stało się przedmiotem rozwiniętej działalności. Duży obszar aktywności stanowi recykling, związany nie tylko ze złomowaniem statków, ale również z usuwaniem innego rodzaju śmieci, w tym ton wyrobów z tworzyw sztucznych.
Dlatego warto tu rozszerzyć tytuł jednego z rozdziałów Morze jako podstawa funkcjonowania gospodarki morskiej. Z opracowania wynika, że morze praktycznie łączy regiony gospodarcze w jeden organizm, stało się więc dziś podstawą funkcjonowania gospodarki światowej. Książkę polecam naukowcom i praktykom gospodarczym, nauczycielom i studentom, tym z morzem związanych, a jeszcze bardziej tym, którzy o morzu wiedzą niewiele.
Trawestując znane hasło wyborcze Clintona z 1992 r. Liczy się gospodarka, głupcze! – można po przeczytaniu książki, którą napisali Gostomski i Nowosielski, zawołać Gospodarka morska, głupcze!
Książka do nabycia tutaj >>
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów