Damen Shipyards Group zaprezentował w pełni elektryczny statek Service Operations Vessel (SOV) wyposażony w możliwość ładowania na morzu, wykorzystujący energię elektryczną dostarczaną bezpośrednio z morskich farm wiatrowych.
Statek o wymiarach 70 na 17 metrów stanowi znaczący krok w kierunku ograniczenia emisji podczas konserwacji morskich farm wiatrowych.
Damen zainicjował rozwój SOV trzy lata temu w celu poprawy zrównoważonego charakteru eksploatacji statków na morskich farmach wiatrowych. Aby koncepcja była wykonalna, Damen musiał opracować możliwości ładowania na morzu, a także ocenić uzasadnienie biznesowe, biorąc pod uwagę wzrost kosztów nakładów inwestycyjnych (CAPEX).
Damen połączył siły z brytyjską firmą MJR Power & Automation, która wcześniej opracowała system ładowania na morzu dla statku transferowego załogi.
W procesie ładowania wykorzystuje się trap z kompensacją ruchu, sterowany ze sterówki, co eliminuje potrzebę ręcznej interakcji. Ładowanie statku odbywa się w „zielonym” trybie DP o niskim poborze mocy i zużywa mniej energii niż obciążenie hotelu. Pełne naładowanie można osiągnąć w ciągu kilku godzin, wykorzystując energię z pojedynczej turbiny.
System ładowania spełnia międzynarodowe standardy bezpieczeństwa, w tym IEC/IEEE 80005-1, i uzyskał aprobatę DNV AIP. Zostało również zaprojektowane tak, aby spełniać przyszłe standardy ładowania na morzu opracowywane przez DNV w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
SOV 7017 E jest wyposażony w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 15 MWh, zapewniający energię na cały dzień i zwiększone bezpieczeństwo. Damen twierdzi, że akumulatory LFP są korzystne, ponieważ są w mniejszym stopniu zależne od wrażliwych surowców, takich jak kobalt.
Konstrukcja może także pracować przy użyciu konwencjonalnego napędu diesla, gdy nie ma dostępu do energii elektrycznej.
Statek wykorzystuje układ DPX-DRIVE™ firmy Damen, który obejmuje cztery silniki azymutalne zapewniające niezależny napęd w dowolnym kierunku i obniżony poziom hałasu pod wodą. Statek ma również dużo miejsca do przechowywania, warsztatów i miejsca na pokładzie do celów transportowych i roboczych. Posiada 60 kabin zapewniających komfortowe zakwaterowanie załogi i do 40 techników.
– Wprowadzenie na rynek SOV 7017 E pokazuje, że technologia jest dostępna i pozwala na pełną elektryzację operacji na morzu. Ograniczenie kosztów operacyjnych osiągnięte dzięki wykorzystaniu energii bezpośrednio z morskich farm wiatrowych stanowi przekonujące uzasadnienie biznesowe dla tego modelu. Jednak nie jesteśmy w stanie tego osiągnąć sami. Przekształcenie tej koncepcji w rzeczywistość wymaga współpracy w całym łańcuchu wartości, w której stocznie, operatorzy statków i twórcy farm wiatrowych współpracują ze sobą dla obopólnych korzyści. Z niecierpliwością czekamy na udział w takiej współpracy w ramach rozwijania tej koncepcji. Razem możemy sprawić, że produkcja energii na morzu będzie bardziej zrównoważona – mówi Mark Couwenberg, menedżer produktu Damen Service Operations Vessels.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii