• <

Wynik wyszukiwania - "SOV" - Wiadomości

Eco Edison, statek serwisowy Ørsted oficjalnie ochrzczony

Amerykański łańcuch dostaw morskiej energii wiatrowej osiąga ważny kamień milowy w postaci chrztu pierwszego w historii amerykańskiego statku do obsługi morskiej energetyki wiatrowej (SOV), który odegra kluczową rolę w umożliwieniu krajowej produkcji energii i wzmocnieniu niezależności energetycznej Ameryki. To statek dla techników zajmujących się obsługą północno-wschodnich farm wiatrowych Ørsted.
14.05.2024

Rosyjski okręt szpiegowski działa na Bałtyku

Na Morzu Bałtyckim zaobserwowano okręt rozpoznawczy Czusowoj (GS 31), wchodzący w skład rosyjskiej Floty Północnej. Jednostka przeznaczona do m.in. rozpoznania radioelektronicznego ma odbyć przegląd konserwacyjny, niemniej są podejrzenia, że może być wykorzystywana do pozyskiwania informacji o infrastrukturze krytycznej państw nadbałtyckich.
14.05.2024

Vard zbuduje dwa statki serwisowe do obsługi tajwańskiej farmy wiatrowej na morzu

Vard, norweska spółka zależna włoskiej grupy Fincantieri i jedna z wiodących firm zajmujących się budową specjalistycznych statków, podpisała z tajwańskim klientem umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch statków CSOV (Commissioning Service Operation Vessels).
10.05.2024

Drugi kadłub CSOV wybudowany w stoczni Crist dotarł do Norwegii

Do norweskiej stoczni Ulstein Werft dotarł w środę wybudowany w gdyńskiej stoczni Crist kadłub drugiego z serii jednostek typu construction service operation vessels (CSOV) budowanych dla armatora Olympic.
09.05.2024

Nowe sankcje na Rosję mają dotyczyć żeglugi i portów

W najnowszej propozycji unijnych sankcji na Rosję znalazł się zakaz przeładunków rosyjskiego LNG i wykorzystywania portów UE przez statki transportujące towary „przyczyniające się do wysiłków wojennych Rosji”. Większa odpowiedzialność za to spada na barki operatorów.
07.05.2024

Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw

Norweski klaster Maritime CleanTech to przykład sprawnie działającego hubu wytyczającego kierunki innowacji w transporcie morskim i kreujące innowacyjne rozwiązania, które powielane są następnie przez naśladowców z innych krajów. W niektórych przypadkach również w Polsce.
02.05.2024

Polferries wprowadza nową usługę we współpracy z portem w Ystad

Od 1 maja Polferries wprowadza nową usługę we współpracy z portem w Ystad. Są to darmowe, elektryfikowane miejsca parkingowe dla naczep. Oznacza to, że przewoźnicy mogą utrzymać działanie chłodni lub innych urządzeń elektrycznych bez obaw o dodatkowe koszty energii.
22.04.2024

TECoNaut: nowe kompetencje dla ekologicznych jachtów

Rozpoczyna się TECoNaut, europejski projekt mający na celu zdefiniowanie umiejętności potrzebnych do zielonej transformacji w przemyśle jachtowym.
19.04.2024

Ulstein zwodował statek CSOV, którego kadłub powstał w stoczni Crist S.A.

W sobotę 6 kwietnia z hali dokowej w Ulstein Verft w Norwegii zwodowano statek CSOV Olympic Boreas. To kolejny etap budowy jednostki, której budowa rozpoczęła się w gdyńskiej stoczni Crist S.A.
09.04.2024

Prom Varsovia, nowy nabytek Polferries, wyrusza w morze

Prom, który tego lata uzupełni flotę Polferries, w najbliższą niedzielę wczesnym rankiem wyruszy ze stoczni i uda się na pierwsze próby morskie. Specjalnie na to przejście od początku marca trwa pogłębianie kanału łączącego stocznię z Morzem Adriatyckim. Ważnym momentem będzie ostatni etap przeprawy, znajdujący się w miejscowości Porto Levante we Włoszech. Varsovia będzie jak dotychczas największą jednostką, która opuści stocznię Cantiere Navale Visentini.
07.04.2024

Kongsberg na fali zysków. Korony z biznesu na morzu, lądzie i w powietrzu

Działalność i wyniki ekonomiczne Grupy Kongsberg w 2023 r. dowiodły, że działalność w przemysłach obronnych, morskich i kosmicznych to dobry i perspektywiczny biznes. Portfel zamówień Grupy wzrósł z 63 256 NOK na koniec 2022 r. do 88 550 mln NOK na koniec 2023 r. Portfel zamówień Kongsberg Maritime wzrósł o 2 674 mln NOK, Kongsberg Defence & Aerospace o 21 837 mln NOK, Kongsberg Discovery o 496 mln NOK, a Kongsberg Digital o 884 mln NOK w ciągu roku.
07.04.2024

35 lat temu w Morzu Norweskim zatonął sowiecki okręt podwodny K-278 Komsomolec

7 kwietnia 1989 r. zatonął okręt podwodny K-278 "Komsomolec". Miał być ukoronowaniem sowieckiej myśli technicznej. Głównym powodem katastrofy był niski poziom wyszkolenia załogi zastępczej - powiedział PAP ekspert Zespołu Badań i Analiz Militarnych w Warszawie Tomasz Grotnik.
07.04.2024

Dwa patrolowce za miliard euro. Fincantieri zawiera intratną umowę z Indonezją

Włoski koncern i Ministerstwo Obrony Indonezji podpisały kontrakt o wartości 1,18 miliarda euro w ramach współpracy zainicjowanej przez resort obrony z Włoch na dostawę dwóch wielozadaniowych patrolowców. To kolejna duża, międzynarodowa umowa związana z modernizacją indonezyjskich sił morskich.
05.04.2024

Siergiej Szojgu zatwierdził nowych dowódców rosyjskich sił morskich

Minister Obrony Federacji Rosyjskiej ogłosił dekret prezydenta kraju, Władimira Putina, w sprawie mianowania nowych dowódców sił morskich państwa. Zmiany kadrowe to potencjalnie także efekt reakcji na ciągłe niepowodzenia w trakcie wojny na Ukrainie, gdyż na Morzu Czarnym Flota Czarnomorska utraciła 1/3 swojej zdolności bojowej.
02.04.2024

Bezpiecznie do portu mimo niepogody

1 na 4 decydentów z sektora transportu morskiego uważa, że pogoda ma negatywny wpływ na branżę1. Tropikalne cyklony i huragany, monsuny i burze z piorunami – przyroda potrafi skutecznie spowolnić nawet najbardziej odporny kontenerowiec. Z perspektywy morskich spedytorów, każdy sztorm i kurs pod silny wiatr to wzrost ryzyka, ale i duże straty paliwa.
27.03.2024

Indyjska rafineria nie chce ropy z tankowców Sovcomflotu

Według niepotwierdzonych doniesień, indyjska Reliance Industries, jedna z większych rafinerii na świecie, będąca poważnym nabywcą rosyjskiej ropy, odmawia przyjmowania dostaw tankowcami rosyjskiego państwowego Sovcomflotu.
23.03.2024

Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Mateusz Kowalewski

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka Polish Offshore Wind Podcast, w którym Patryk Zbroja rozmawia z Mateuszem Kowalewskim - wydawcą portali: gospodarkamorska.pl i zielonagospodarka.pl, a jednocześnie Prezesem Polskiego Forum Technologii Morskich.
21.03.2024

DNV podkreśla potrzebę standaryzacji morskiej energetyki wiatrowej

DNV wzywa do głębszej współpracy branżowej w celu opracowania solidnych standardów dotyczących morskiej energetyki wiatrowej przed konferencją WindEurope w Bilbao. Najnowszy raport Energy Transition Outlook przewiduje, że energia wiatrowa stanie się głównym odnawialnym źródłem energii w Europie do roku 2050 i będzie odpowiadać za 43% całkowitej produkcji energii elektrycznej.
20.03.2024

Ocean Ark. DNV i Ocean Sovereign podpisują porozumienie dotyczące innowacyjnego statku do hodowli ryb

DNV i Ocean Sovereign podpisały 19 marca porozumienie w sprawie zapewnienia, zgodnie z francuskimi przepisami, działalności Ocean Ark, innowacyjnego statku przeznaczonego do działań związanych z hodowlą ryb do celów gospodarczych, opracowanego przez chilijską firmę Ocean Arks Tech of Chile (OATECH). Ma to być nowoczesne, przyszłościowe rozwiązanie dla gospodarki związanej z rybołówstwem.
19.03.2024

Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore

Statek operacyjny (Commissioning Service Operations Vessel, CSOV) znajduje się w końcowej fazie budowy w stoczni Vard Vung Tau w Wietnamie. Zostanie potem przekazany zamawiającemu, którym jest firma Rem Offshore. Jednostka będzie przeznaczona do obsługi i konserwacji morskich farm wiatrowych na całym świecie.
18.03.2024

eSOV na prąd za 20 mln funtów z Innovate UK. Rynek potrzebuje 300 SOV. Ile zbudujemy w Polsce?

Brytyjska agencja innowacji Innovate UK przyznała 20 milionów funtów na budowę dużych statków serwisowych (SOV), które będą mogły działać przy zerowej emisji. Agencja i beneficjent twierdzą, że to pierwsza tego typu jednostka. W Polsce wciąż zastanawiamy się czy w ogóle budować SOV. Brytyjczycy zapowiadają serię zeroemisyjnych eSOV.
17.03.2024

Zamknięto wstępny etap projektowania pierwszej polskiej jednostki CTV do obsługi farm wiatrowych na Bałtyku

Biuro Seatech Engineering ogłosiło zamknięcie wstępnego etapu projektowania pierwszej polskiej jednostki CTV do obsługi elektrowni wiatrowych na Bałtyku.
28.02.2024

Europa węgla i stali zależy od portów. Gdańsk pobił kolejny rekord

Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).
22.02.2024

Dania ma kolejną bazę serwisową offshore

Port Hanstholm będzie bazą dla sześciu statków obsługujących dużą morską farmę wiatrową Dogger Bank.
19.02.2024

CRIST. Cięcie stali i położenie stępki pod dwa offshorowce

W stoczni CRIST odbyła się połączona ceremonia cięcia stali i położenia stępki pod budowę dwóch jednostek CSOV dla Bernhard Schulte.
05.02.2024

CRIST. Cięcie blach pod jednostkę do układania kabli podmorskich

W piątek w gdyńskiej stoczni CRIST odbyło się pierwsze cięcie stali na potrzeby nowej jednostki do układania podmorskich kabli. To już drugi tego typu statek budowany dla tego odbiorcy.
29.01.2024

ARP chce zaangażować PLO w proces zamawiania trzech jednostek serwisowych dla spółki z grupy Orlen

ARP pracuje nad zaangażowaniem Polskich Linii Oceanicznych w proces zamawiania trzech małych jednostek serwisowych (CTV) dla firmy z grupy Orlen oraz dewelopera morskiej farmy wiatrowej Baltic Power - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
26.01.2024

Vard podpisuje umowę na dwa dodatkowe hybrydowe statki operacyjne z Windward Offshore

Zakład specjalizujący się w budowie jednostek morskich dla szeroko pojętego offshore ogłosił podpisanie umowy z Windward Offshore, konsorcjum pod przewodnictwem morskiego oddziału ASSC SeaRenergy Group w Niemczech, na zaprojektowanie i budowę dwóch dodatkowych hybrydowych statków operacyjnych (CSOV). Dzięki tej umowie Windward zrealizuje opcje zawarte w początkowej umowie na dwa statki, podpisanej w październiku 2023 roku.
25.01.2024

PŻM ochrzcił jeziorowiec Jamno

W piątek, 12 stycznia 2024 r., przy Sovena Terminal w Lizbonie miała miejsce uroczystość nadania imienia statkowi Polskiej Żeglugi Morskiej Jamno.
17.01.2024

Ponad połowa nowych duńskich statków gotowa na zielone paliwa

Według danych Danske Rederier, duńskiego stowarzyszenia zrzeszającego armatorów, ponad połowa statków zamówionych przez tamtejsze przedsiębiorstwa żeglugowe będzie mogła korzystać z ekologicznych paliw.
12.01.2024

Nowy prom dla Polferries z wybraną nazwą

Varsovia - pod taką nazwą będzie pływał nowy prom, który uzupełni flotę Polferries w połowie bieżącego roku. Jednostka wpisze się w styl nazewnictwa statków tego armatora pływających obecnie na linii Świnoujście-Ystad. Będzie swoistym uzupełnieniem promu Mazovia, który wprost nawiązuje do centralnego regionu Polski. Budowa Varsovii przebiega zgodnie z harmonogramem.
11.01.2024

Świąteczna wizyta szefa włoskiego MON w Gdyni. W tle polsko-włoska współpraca sił morskich

Boże Narodzenie to czas, gdy wielu myśli o odpoczynku i spędzeniu czasu z rodziną. Jednak potrzeba zachowania bezpieczeństwa państwa i jego instytucji powoduje, ze służby, w tym siły zbrojne, wykonują swoje zadania także w tym okresie. W tym roku ma to wyjątkowy wymiar, bo w Polsce stacjonuje okręt Marynarki Wojennej Włoch, ITS Antonio Marceglia. Odbywających służbę marynarzy odwiedził minister obrony kraju, Guido Crosetto.
26.12.2023

Prysmian zamówił kablowiec w norweskiej stoczni Grupy Fincantieri

Vard, norweska spółka należąca do Grupy Fincantieri, otrzymała zamówienie od Prysmian Group na projekt i budowę nowego kablowca.
21.12.2023

Czarter na czas – „off-hire”

W naszych opracowaniach „Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I, Czarter na czas - klauzula Off-hire. Część II, Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część III) dokonaliśmy szczegółowej analizy klauzul wyłączających czasowo obowiązek zapłaty przez czarterujących opłaty czarterowej („hire”). Wobec wielu pytań i komentarzy, które wywołały przedmiotowe opracowania, pozwolimy sobie na zbiorcze podsumowanie tego niezwykle istotnego zagadnienia kontraktowego.
01.12.2023

Damen wprowadza w pełni elektryczny statek SOV z możliwością ładowania na morzu

Damen Shipyards Group zaprezentował w pełni elektryczny statek Service Operations Vessel (SOV) wyposażony w możliwość ładowania na morzu, wykorzystujący energię elektryczną dostarczaną bezpośrednio z morskich farm wiatrowych.
30.11.2023

Windcat rozszerza swoją flotę CSOV do pięciu statków z Damen Shipyards

Windcat jest zaangażowany w dalszą rozbudowę swojej floty CSOV i złożył dodatkowe zamówienie na dwa statki typu Commissioning Service Operation Vessels (CSOV) w Damen Shipyards. Zamówienie to zwiększa flotę CSOV Windcat do pięciu statków, pozostawiając opcję nabycia szóstego statku. Rozwój ten jest następstwem wstępnego ogłoszenia z listopada 2022 r. dotyczącego budowy serii CSOV napędzanych wodorem, "Elevation Series".
28.11.2023

Zainstalowano pierwszą turbinę morskiej farmy wiatrowej South Fork, która zasili Nowy Jork

Pierwszy z 12 generatorów turbin wiatrowych Siemens Gamesa dla morskiej farmy wiatrowej South Fork został 20 listopada br. postawiony na miejscu przeznaczenia przez zespół budowniczych na miejscu realizacji projektu, 55 mil od Montauk w stanie Nowy Jork.
21.11.2023

Statki dostarczone przez Damen będą obsługiwać tajwańskie morskie farmy wiatrowe

Damen Shipyards podpisał 21 listopada br. umowę z Ta San Shang Marine Co. Ltd, spółką joint venture pomiędzy Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. z Japonii i Ta Tong Marine Co., Ltd. z Tajwanu na dostawę nowego statku do usług budowlanych CSOV (Commissioning Service Operation Vessels). Oznaczony jako 9020 będzie przeznaczony do prac budowlanych i eksploatacji farm wiatrowych na morzu, ulokowanych w pobliżu wyspy.
21.11.2023

Ślady agresji. Wpływ konfliktu Rosji z Ukrainą na globalny rynek żeglugowy

Agresja Rosji przeciwko Ukrainie pozostawia trwałe ślady na globalnych rynkach żeglugi i budowy statków, wywołując zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie skutki dla branży.
15.11.2023

W Zatoce Fińskiej przebywa rosyjski statek reperujący kabel telekomunikacyjny

Należący do Rosji statek znajduje się obecnie w Zatoce Fińskiej, gdzie naprawia kabel telekomunikacyjny należący do rosyjskiego koncernu Rostelecom i częściowo ułożony w fińskiej wyłącznej strefie ekonomicznej - poinformowała w poniedziałek telewizja ERR.
06.11.2023

Konsorcjum Windward Offshore

Pierwsze decyzje nowopowstałego konsorcjum Windward Offshore koncentrują się w szczególności na zamówieniu dwóch hybrydowych statków operacyjnych do obsługi morskich farm wiatrowych
03.11.2023

Windward Offshore rozpoczyna projekt MEW z nowoczesnymi statkami CSOV

Windward Offshore, konsorcjum joint venture utworzone przez SeaRenergy Group we współpracy z Blue Star Group, Diana Shipping Inc. i SeraVerse GmbH, podejmuje kluczowy krok we wzmacnianiu sektora morskiej energetyki wiatrowej. Konsorcjum zamówiło od VARD dwa najnowocześniejsze statki do świadczenia usług rozruchowych (CSOV), aby stworzyć solidną podstawę dla usług związanych z aktywami morskimi, koncentrujących się na wspieraniu rozwijającego się przemysłu morskiej energetyki wiatrowej.
27.10.2023

Polska firma zaprojektuje dla LOTOS Petrobaltic pierwszą jednostkę CTV do obsługi farm wiatrowych na Bałtyku

LOTOS Petrobaltic podpisał kontrakt z polskim biurem projektowym Seatech Engineering na realizację projektu jednostki do transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych. To ważny krok w stworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Zgodnie z założeniami spółki docelowo zbudowane zostaną trzy tego typu jednostki.
19.10.2023

Inwestycje w jednostki pływające dla morskiej energetyki wiatrowej. Crew Transfer Vessels (CTV) – zaopatrzeniowce

W ciągu najbliższych lat polska wyłączna strefa ekonomiczna na Bałtyku stanie się miejscem nigdy dotąd niespotykanej aktywności gospodarczej. Rozpocznie się budowa morskich farm wiatrowych (MFW), których moc osiągnie kilkanaście GW, a do roku 2040 nawet kilkadziesiąt. Wygeneruje to istotny przepływ pracowników oraz ładunków z portów do farm wiatrowych. Jednym ze sposobów transportu będzie wykorzystywanie jednostek typu CTV.
16.10.2023

Seatech Engineering świętuje 20lecie działalności, a plany na kolejne lata ma bardzo ambitne!

Za nami 20 lat historii biura projektowego Seatech, zajmującego się projektowaniem specjalistycznych jednostek na potrzeby przemysłu stoczniowego. To właśnie 15 października 2003 roku, dokładnie 20 lat temu, Gerard Jasiński, ówczesny Dyrektor Biura Statków Centromor, wraz z Pascalem Piriou, reprezentującym francuską stocznię Chantiers Piriou, założyli firmę o nazwie Seatech Engineering Sp. z o.o.
15.10.2023

Czarter na czas – klauzula „off-hire” [Część III]

Charakter prawno-kontraktowy, rodzaje i zakres praw i obowiązków stron umowy czarteru na czas, w relacji do klauzul „off-hire” został przeanalizowany w Części I Czarter na czas - klauzula "off-hire" Część I i II Czarter na czas - klauzula "off-hire". Część II.
06.10.2023

Chartwell Marine i VARD łączą siły, aby opracować oryginalny projekt statku serwisowego dla morskiej energetyki wiatrowej

Chartwell Marine ogłasza współpracę z VARD w celu wprowadzenia nowej jednostki do zadań serwisowych, tzw. "Midi-SOV". Statek, który ma trafić na rynek amerykański i europejski już w przyszłym roku, ma zaprezentować efekt połączenia specjalistycznej wiedzy obu przedsiębiorstw w celu budowy jednostek morskich przeznaczonych do transferu pracowników i zadań serwisowych, zapewniając zupełnie nowe rozwiązanie dla ciągłego wyzwania, jakim jest rozwój morskiej energetyki wiatrowej na całym świecie.
04.10.2023

Rejs z GospodarkaMorska.pl, panel II: wciąż budujemy kompetencje, zbudujemy też statki [RELACJA]

Pierwszy dzień konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl. wieńczył panel dyskusyjny dotyczący tego, czy i jak transformacja energetyczna, na czele z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej, może stać się motorem napędowym dla sektora morskiego w Polsce.
01.10.2023

Marynarka Wojenna Włoch wciela do służby duży patrolowiec z najnowszej serii okrętów

W stoczni Fincantieri we włoskim Muggiano odbyła się 27 września br. uroczystość przekazania siłom morskim trzeciego okrętu patrolowego, ITS Raimondo Montecuccoli (P432). Jest trzecią, z zaplanowanych szesnastu, jednostek z serii Thaon di Revel, przeznaczonych do ważnych zadań w zakresie obrony wód terytorialnych i interesów państwa na Morzu Śródziemnym. To w obliczu kryzysu migracyjnego stawia marynarkę wojenną (Marina Militare) w obliczu nowych wyzwań.
29.09.2023

Rejs z GospodarkaMorska.pl, panel I: polskie stocznie z zamówieniami i niespełnionymi obietnicami, ale bez kadr [RELACJA]

Konferencja Rejs z GospodarkaMorska.pl już za nami. Po raz trzeci reprezentanci branży morskiej popłynęli wspólnie promem Nova Star, by rozmawiać o problemach, jakie spotykają sektor, ale też o ich rozwiązaniach.
28.09.2023

W Chinach zwodowano pierwsze statki przeznaczone do obsługi morskich farm wiatrowych

W chińskiej stoczni ZMPC w Szanghaju odbyła się ceremonia zwodowania dwóch pierwszych statków serwisowych (Service Operation Vessels, SOV) dla lokalnego rynku morskiej energetyki wiatrowej.
21.09.2023

Rosja chwali się chrztem statków transportowych o klasie lodowej

Najwyższe władze Federacji Rosyjskiej były obecne w stoczni Zwiezda w miejscowości Bolszoj, gdzie wzięły udział w ceremonii nadania imienia dwóm statkom, które znajdą się w wyposażeniu rosyjskich firm z branży morskiej. Rząd chce je wykorzystać w ramach swojego "wyścigu po Arktykę" i rozwoju branży stoczniowej.
13.09.2023

Azimut bohaterem Cannes Yachting Festival 2023

Festiwal Yachting w Cannes 2023, odbywający się w dniach 12–17 września, to idealna okazja dla Azimut do zaprezentowania światowych premier dwóch nowych produktów: Magellano 60, crossovera o ponadczasowym designie, który przejawia współczesne akcenty, oraz Verve 48, nowego silnika zaburtowego dla miłośników adrenaliny.
22.08.2023

Czarter na czas – klauzula „Off-hire” [Część II]

W Części I Czarter na czas – klauzula „Off-hire” rozpoczęliśmy analizę niezwykle ważnych klauzul czarterowych, określonych jako „off-hire clause”. Ich istota, sprowadza się do umownego uregulowania okoliczności, w których czarterujący zwolniony zostaje ze swojego podstawowego obowiązku wynikającego z umowy czarteru na czas – obowiązku dokonywania opłaty czarterowej (hire).
15.08.2023

Seatech Engineering o zaawansowanych pracach projektowych nad jednostką CTV

Biuro projektowe Seatech Engineering Sp. z o.o. prezentuje najnowszy projekt jednostki CTV (Crew Transport Vessel).
07.08.2023

Fincantieri – biznes w dokach po włosku. Nauki dla Polski

Przychody na poziomie 3 669 mln euro i ich wzrost o 4,5% w porównaniu z I półroczem 2022 r. EBITDA 185 mln euro, przy marży EBITDA na poziomie 5% oraz portfelem zamówień na 88 statki i okręty o wartości 22 mld euro. Dołączając do tego zamówienia na projekty, systemy i wyposażenie, portfel kontraktów osiągnął na koniec czerwca br. wartość 34,2 mld euro – to najkrótsza recenzja możliwości jednej grupy stoczni w realiach europejskich. Zarząd Grupy Fincantieri ogłosił wyniki za pierwsze półrocze 2023 r.
29.07.2023

Grupa Przemysłowa Baltic potwierdza zdolność budowy kompletnie wyposażonych statków serwisowych dla polskiego offshore wind

Dziś w siedzibie Grupy Przemysłowej Baltic w Gdańsku odbyło się istotne spotkanie z udziałem przedstawicieli Grupy Baltic, Baltic Operator oraz Lotos Petrobaltic. Głównym tematem dyskusji było potwierdzenie zdolności budowy statków serwisowych, dedykowanych obsłudze morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
20.07.2023

Ørsted wspiera szybsze przejście na ekologiczne paliwo dzięki kolejnemu statkowi SOV zasilanemu metanolem

Ørsted i ESVAGT podpisały umowę na budowę pierwszego na świecie statku serwisowego (SOV) napędzanego metanolem, pogłębiając zaangażowanie firm w redukcję emisji dwutlenku węgla z morskiego łańcucha dostaw energii wiatrowej. SOV będzie gotowy do startu w 2026 roku, gdzie będzie operował z East Coast Hub w Wielkiej Brytanii na podstawie 10-letniego kontraktu.
06.07.2023

Czarter na czas – klauzula „Off-hire” (Część I)

W umowach czarteru na czas, dwa typy postanowień mają fundamentalne znaczenie dla stron umowy, armatora i czarterującego. Z jednej strony są to klauzule regulujące szczegółowe warunki płatności opłaty czarterowej (hire), z drugiej zaś okoliczności faktyczne i prawnie, które zwalniają czarterującego z obowiązku płacenia armatorowi opłaty czarterowej.
19.06.2023

Ulstein zaprojektuje dwa kolejne hybrydowe CSOV dla Acta Marine

Ulstein Design & Solutions podpisał kontrakt z turecką stocznią Tersan na zaprojektowanie dwóch napędzanych metanolem jednostek ULSTEIN SX216.
12.06.2023

Rem Purus odbiera CSOV Sofia

Rem Purus odebrał pierwszy z dwóch statków CSOV, od kontrolowanej przez Fincantieri norweskiej stoczni Vard.
31.05.2023

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.
29.05.2023

PŻB Offshore – nowy polski armator łapie wiatr w żagle

PŻB Offshore to nowa inicjatywa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polferries. Spółka celowa została zawiązana po to, aby świadczyć usługi floty serwisowej dla morskiej energetyki wiatrowej wraz z działaniami towarzyszącymi. O imponujących zamiarach i aspiracjach firmy rozmawiamy z prezesem nowej spółki – Radosławem Marciniakiem.
21.05.2023

Powstał model 3D obecnego stanu wraku Titanica. Zobacz niesamowitą wizualizację

Zespół ekspertów zakończył najbardziej szczegółowe badanie wraku Titanica, jakie dotychczas przeprowadzono, tworząc "cyfrowego bliźniaka" słynnego statku i miejsca jego spoczynku, o niespotykanym dotąd poziomie szczegółowości.
19.05.2023

Czarter na czas "hire" - wybrane zagadnienia

W kontynuacji naszych opracowań dotyczących czarteru na czas powracamy do jednej z kluczowych kwestii – warunków płatności opłaty czarterowej – „hire”. Standardową praktyką czarterów tego typu, jest ustalenie płatności „z góry”(„in advance”) dokonywanej w okresach „miesięcznych” („per calendar month in advance” – Kl. 9, linia 109 SHELLTIME 4), „półmiesięcznych” („semi-monthly in advance” – Kl 5, linia 58 NYPE 1946), czy „15-dniowych” („15 days in advance” - Kl. 11, linia 147 NYPE 93).
24.04.2023

Lotniskowiec Admirał Kuzniecow ma zostać przezbrojony

Marynarka Wojenna Federacji Rosyjskiej (Военно-Морской Флот Российской Федерации) bierze się za modernizację uzbrojenia swojego jedynego lotniskowca. Cieszący się złą sławą z racji na częste wypadki i potrzebne naprawy ma zostać wzmocniony i stanowić w końcu realną podporę morskich sił Rosji.
24.04.2023

Rozpoczęto budowę statku serwisowego Eco Edison

W USA rozpoczęto budowę pierwszego w Stanach Zjednoczonych statku serwisowego (SOV) dla farm wiatrowych, spełniającego wymogi Jones Act. Jednostka będzie wspierała realizację projektów morskich deweloperów Ørsted i Eversource.
15.04.2023

Purus Wind i Damen Shipyards zapewnią nowe statki dla offshore wind

Dostawca usług w zakresie morskiej energetyki wiatrowej Purus Wind podpisał umowę z grupą stoczniową Damen Shipyards na budowę i dostawę ośmiu nowych statków.
05.04.2023

Mikroplastik zaburza produkcję energii u małych organizmów wodnych

Cząstki mikroplastiku ograniczają fotosyntezę u mikroskopijnych stworzeń wodnych. Robią to, zaburzając symbiozę między glonami i bakteriami.
26.03.2023

Geir Håøy, CEO, Kongsberg: kurs na partnerstwo i morskie farmy wiatrowe. Szansa dla polskich firm

W czasie Nor-Shipping 2023 Kongsberg zaprezentuje potencjał rozwoju innowacji w przemysłach morskich, ze szczególnym naciskiem na umocnienie wiodącej pozycji na świecie w morskiej energetyce wiatrowej – zapowiada Geir Håøy, dyrektor generalny Grupy Kongsberg.
19.03.2023

Ulstein Poland. Projektowanie statków z myślą o przyszłości

Bardzo dużo mówi się obecnie o potrzebie budowy polskiej floty offshore. Zawsze przy okazji wspomina się, że polskie stocznie są gotowe do tego typu realizacji, ale praca nad statkiem zaczyna się od biur projektowych. Funkcjonujące w Gdyni biuro Ulstein ma już bogate doświadczenie w tego typu jednostkach, ale nie tylko. W ciągu dziesięciu lat istnienia firma wypracowała sobie pokaźne portfolio i mocną pozycję na rynku. O dotychczasowych doświadczeniach i rozwijającym się rynku rozmawiamy z Danielem Joskowskim, General Managerem U
15.03.2023

Wiatraki będą budowane bez polskich statków. Nie ma decyzji i narodowego operatora (RELACJA)

Polska ma umiejętności w zakresie projektowania i budowy jednostek dla offshore wind, ale nie ma zdolności do podejmowania decyzji. Wszystko wskazuje, że pierwsza faza będzie realizowana bez polskich jednostek instalacyjnych. Szansą może być druga faza, ale to też nie jest pewne. Opcją są zagraniczne rynki – wynika z dyskusji podjętej podczas „Konferencji Offshore Wind – Ryzyka, Finansowanie, Bezpieczeństwo”, która odbyła się 6-7 marca 2023 r. Patronem medialnym wydarzenia był portal GospodarkaMorska.pl.
08.03.2023

Edda Wind zwiększa swoją flotę statków do obsługi morskich farm wiatrowych

Norweska firma Edda Wind chce zwiększyć swoje zaangażowanie na rynku offshore poprzez zamówienia nowych statków. W tym celu zawarła umowę ze spółką zależną włoskiego koncernu Fincantieri, wietnamską stocznią Vard, na budowę czterech statków do obsługi technicznej morskich farm wiatrowych (Commissioning Service Operation Vessel, CSOV) o wartości 268 mln dolarów, z możliwością zamówienia kolejnych.
06.03.2023

Przekręty na morskich szlakach. Rosji (nie tylko) halsowanie między sankcjami

Rosja omijała sankcje, stosując proste chwyty z przeładunkiem towarów na morzu lub w porcie, lub wykorzystując zmiany bandery lub armatora. A pomagają jej armatorzy wielu państw, pływający pod wygodnymi banderami. A także wiele państw, które nie włączyły się w ogóle w proces ograniczenia handlu z Rosją. Wiele państw i firm wykorzystało ten moment do robienia na wojnie biznesu.
05.03.2023

Prognozy rynkowe a rozwój morskiej energetyki wiatrowej - raport

Dekarbonizacja stała się już faktem, ale tempo jej postępu jest dużo mniejsze niż pierwotnie zakładano. Nie do końca też wiadomo, jaki kierunek należy obrać w obszarze wyboru najlepszej technologii oraz źródeł energii, które miałyby zastąpić te konwencjonalne. Nie ma też jednoznacznej ścieżki wyboru najlepszych metod jej magazynowania a w przypadku niektórych źródeł, takich jak choćby wodór w postaci ciekłej, sprawdzonej metody ich transportu na odległość.
02.03.2023

Drony ograniczą przestoje i emisje CO2 na MFW

W ramach projektu realizowanego w Danii opracowywana jest koncepcja inspekcji i naprawy turbin wiatrowych, w której wykorzystywane są w pełni autonomiczne drony operujące ze statków serwisowych (SOV), wyposażonych w ich stacje ładowania. Jeśli takie rozwiązanie zostanie wdrożone na szeroką skalę, może znacząco zmniejszyć czas przestojów, emisję CO2 oraz koszty eksploatacji i utrzymania (O&M)
22.02.2023

Statek należący do Lotos Petrobaltic z pierwszym w Polsce systemem wiertniczym

Sylur, statek spółki Lotos Petrobaltic, został właśnie pierwszą polską jednostką posiadającą system wiertniczy, który umożliwia prowadzenie badań geologiczno-inżynierskich do 120 metrów.
21.02.2023

Czarter na czas – warunki płatności hire

W naszym artykule Czarter na czas - hire (opłata czarterowa) rozpoczęliśmy analizę prawną warunków czarterowych oraz, w ogólniejszym ujęciu common law, płatności „hire” (opłaty czarterowej).
17.02.2023

Statek do obsługi morskich farm wiatrowych od Damen z nagrodą OSJ Awards 2023

Czasopismo Offshore Support Journal ogłosiło 8 lutego zwycięzców nagród podczas dorocznej konferencji OSJ i pokazu nagród w Londynie. Wśród zwycięzców znalazł się projekt statku Elevation Series, opracowany przez firmy Damen i Windcat.
11.02.2023

Mimo sankcji, 250 transportów z paliwem wywiozły w ostatnim miesiącu z Rosji europejskie statki

Pomimo sankcji europejskie statki wywożą miliony ton paliw z Rosji i zapewniają tym samym fundusze potrzebne Moskwie do prowadzenia wojny przeciw Ukrainie - wynika z dochodzenia portalu śledczego Investigate Europe.
27.01.2023

Marynarka Wojenna wesprze brytyjski offshore w zakresie bezpieczeństwa

Brytyjska Królewska Flota Pomocnicza (Royal Fleet Auxiliary) ma w najbliższych dniach odebrać dostawę pierwszego z dwóch okrętów przeznaczonych do wspierania podmorskich konstrukcji offshore, inicjując nową misję Ministerstwa Obrony polegającą na patrolowaniu i ochronie kluczowych aktywów podmorskich.
20.01.2023

RWE czarteruje nowe CSOV firmy Rem Offshore

Niemiecki koncern RWE podpisał długoterminową umowę na czarter specjalistycznej jednostki pływającej typu CSOV, przeznaczonej do budowy dla offshore. Statek będzie pracował przy brytyjskiej morskiej farmie wiatrowej.
18.01.2023

Kontenerowiec utknął na falochronie

Kontenerowiec linii MSC osiadł na mieliźnie przy falochronie we włoskim porcie Giogia Tauro.
10.01.2023

Edda Wind informuje o opóźnieniach w odbiorze statków dla offshore wind

Edda Wind, norweska spółka zapewniająca statki na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej, poinformowała, że spodziewa się opóźnień w odbiorze zamówionego statku serwisowego typu CSOV Edda Breeze oraz statków serwisowych typu SOV - Edda Brint i Edda Goelo (C416).
05.01.2023

Rosja ma kolejny tankowiec. Pomoże omijać sankcje

29 grudnia Sovcomflot odebrał pierwszy zbudowany i sfinansowany przez Rosję tankowiec Aframax napędzany LNG. To ważna wiadomość dla samych Rosjan, bo każdy tankowiec jest teraz dla nich na wagę złota ze względu na zachodnie sankcje i price cap na rosyjską ropę.
30.12.2022

Rosyjski lotniskowiec znów w ogniu

Rosyjski lotniskowiec Admirał Kuzniecow to chyba najbardziej pechowy okręt świata. Wschodnie media donoszą, że na jednostce stacjonującej w stoczni w Murmańsku wybuchł pożar.
22.12.2022

Windcat Offshore i Damen Shipyards opracowują przyszłościowe statki do obsługi farm wiatrowych

W celu znacznego zmniejszenia emisji CO2 przez statki, firmy Windcat i CMB.TECH dostarczą do statkom serii Elevation tę samą technologię dwupaliwowego wodoru, która znajduje się na pokładzie Hydrocat, pierwszej na świecie jednostki morskiej CTV (Crew Transfer Vessel) zasilanej wodorem. Takie podejście wniesie również decydujący wkład w rozwój zasad i przepisów związanych z wykorzystaniem wodoru jako paliwa w średniej wielkości statkach.
29.11.2022

Rosja sprawdza Północną Drogę Morską. Ropa płynie do Chin

Vasily Dinkov, specjalistyczny tankowiec do transportu ładunków ropy naftowej, wyruszył z Rosji do Chin wzdłuż Północnej Drogi Morskiej. Rosja nie ma już żadnego interesu w korzystaniu z klasycznej trasy przez Kanał Sueski, więc chce eksploatować własny szlak.
08.11.2022

Nielegalny handel ropą na morzu spowoduje więcej wypadków

Nałożone na Rosję sankcje handlowe spowodowały zwiększenie zjawiska tzw. „mrocznej floty” tankowców uczestniczących w nielegalnym handlu ropą. To z kolei może spowodować więcej wypadków zbiornikowców.
07.11.2022

Windea Leibniz zostanie zmodernizowana w stoczni Ulstein Verft

Należący do niemieckiej grupy Bernhard Schulte Offshore statek serwisowy (Service Operation Vessel, SOV) do obsługi morskich farm wiatrowych przejdzie modernizację, dzięki której poszerzy się jego zakres operacyjny w ramach energetyki wiatrowej.
04.11.2022

Polski offshore – szanse i zagrożenia teraz

Przedstawiciele wielu stron zaangażowanych w rozwój sektora morskich farm wiatrowych w Polsce spotkali się po raz kolejny. Tym razem w Gdyni, gdzie na konferencji Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej podsumowali najnowszy stan rozwoju i aktualne wyzwania rzucone branży.
02.11.2022

GC Rieber zamawia dwa statki do obsługi serwisowej w Turcji

Norweska firma GC Rieber Shipping zamówiła w stoczni Cemre w Turcji dwa statki obsługi serwisowej do morskich operacji związanych z konserwacją farm wiatrowych. Dostarczenie pierwsze jednostki planowane jest na I kwartał 2025 roku.
31.10.2022

Equinor zamawia PSV i W2W dla pływającej farmy wiatrowej Hywind Tampen

Firma Equinor przedłużyła umowę z Island Offshore Shipholding LP na Island Clipper - jednostkę do zaopatrywania platform (Platform Supply Vessel - PSV) i jednostkę serwisową (Walk-To-Work - W2W), które obsługiwały pole naftowo-gazowe Oseberg w Norwegii i mają również pracować na pływającej morskiej farmie wiatrowej Hywind Tampen.
16.10.2022

USA. Blinken: wyciek z Nord Stream raczej bez znaczącego wpływu na sytuację energetyczną Europy

Jeśli okaże się, że wyciek z gazociągów Nord Stream to efekt sabotażu, nie będzie to w niczyim interesie. Ale z tego co rozumiem, wyciek nie będzie miał znaczącego wpływu na odporność energetyczną Europy - powiedział we wtorek amerykański sekretarz stanu Antony Blinken. Jak dodał, USA pomagają Europie uniezależnić się od Rosji.
27.09.2022

Finlandia. Ekspert: dla wszystkich jest jasne, że za wyciekami z Nord Stream stoi Rosja

To nie jest żaden wypadek, gdy do wycieków doszło w obu rurociągach Nord Stream, „dla wszystkich jest oczywiste, że stoi za tym Rosja” – uważa fiński ekspert ds. polityki energetycznej i środowiskowej Rosji Veli-Pekka Tynkkynen.
27.09.2022

GE Power Conversion współpracuje ze stocznią Tersan w zakresie dostawy jednostek nowej generacji dla Acta Marine

GE Power Conversion dostarczy systemy zasilania, dynamicznego pozycjonowania oraz sterowania dla dwóch nowych jednostek do obsługi farm wiatrowych. Statki nowej generacji są pierwszymi, które mogą pracować na dwóch paliwach: metanolu i oleju napędowym, co w połączeniu z energooszczędną technologią GE może znacznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
08.09.2022

Norweskie doświadczenia mogą wesprzeć budowę offshore wind na Pomorzu

Ponad 28 gigawatów potencjalnej mocy wyprodukowanej przez farmy wiatrowe, inwestycje warte nawet 30 mld euro i liberalne prawo – polska branża offshore wind stanie się w najbliższych latach jedną z najważniejszych w Europie. Odbywające się w Stavanger międzynarodowe targi Offshore Northern Seas (ONS) są okazją do pozyskania doświadczonych partnerów w realizacji tego celu. Istotnym punktem programu wydarzenia był panel dyskusyjny „Strong winds towards Polish-Norwegian Offshore cooperation” zorganizowany przez Invest in Pomerania,
01.09.2022

Kto jest kim w polskim offshore? StoGda: Mamy pomysł na statki instalacyjne i jednostki CTV

StoGda Ship Design & Engineering to wiodące biuro projektowe w Polsce, które działa na rynku od 25 lat. Założyciele biura związani ze Stocznią Gdańską zaczynali od branży okrętowej, rozszerzając szybko ofertę usług o rynek offshore i energetykę. Biuro jest także zaangażowane w rozwój morskiej energetyki wiatrowej poprzez projekty statków instalacyjnych typu jack-up. Na tym nie koniec.
25.08.2022

Port Aberdeen i Stillstrom zainwestują w morski hub do ładowania statków [WIDEO]

Morski port Aberdeen i oraz Stillstrom, spółka należąca do morskiego lidera Maersk, zainwestują w morski hub ładowania elektrycznych statków. W tym celu powstanie spółka joint venture (JV), która będzie rozwijała ten pionierski projekt. Celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń emitowanych przez statki.
19.08.2022

Transport wodny staje się coraz bardziej ekologiczny. To nie tylko kwestia napędów i zielonych paliw

Gdyńska Stocznia Crist, która za swój pierwszy w Unii Europejskiej hybrydowy prom Elektra zdobyła w 2018 roku nagrodę Ship of the Year, niedawno zwodowała drugi tego typu statek. Spodziewa się więcej zamówień na niskoemisyjne jednostki, ponieważ regulacje związane z ograniczeniem emisyjności transportu morskiego zmuszają operatorów żeglugi do inwestowania w takie rozwiązania. Na rynku od lat sprawdza się gaz LNG, ale inną niskoemisyjną alternatywą jest też metanol. Rośnie także zainteresowanie wodorem.
18.08.2022

Stocznia Safe. "Od 15 lat budujemy dla offshore, ale zagranicznego. Polska nie ma armatorów koordynujących jego budowę"

Ile i jakich statków potrzeba do budowy polskiego offshore, jakie są szanse na to, że zabiorą się za to polskie biura projektowe i stocznie, oraz na ile realny jest udział polskiego local content w tych inwestycjach? O to pytamy przedstawicieli stoczni Safe z Gdańska.
28.07.2022

Offshore - binarny morski system instalacyjny zgodny z Jones Act

Bleutec Industries z siedzibą w Houston zaprezentował to, co opisuje jako transformacyjne rozwiązanie w zakresie transportu i instalacji morskich farm wiatrowych, które również integruje zdolności do wykonywania rozruchu, operacji i konserwacji oraz działań likwidacyjnych.
17.07.2022

Seatech Engineering: jesteśmy gotowi projektować statki dla polskiego offshore wind [WYWIAD]

Polska część Bałtyku weszła w czynną fazę realizacji zagospodarowania jej pod morskie farmy wiatrowe. Aktualnie złożonych jest ponad 137 wniosków. Realizacja związana z pierwszym etapem budowy farm wiatrowych jest na wysokim poziomie zaawansowania – organizowane są przetargi, spotkania z dostawcami, składanie łańcuchów dostaw. W tym momencie należy zadać kluczowe pytanie, kto i w jaki sposób dostarczy elementy do budowy tych farm, ile i jakie jednostki będą niezbędne do tego procesu, który przyczyni się do zielonej transformacji
12.07.2022

Ukraina. Władze: jesteśmy głęboko rozczarowani decyzją Kanady ws. odesłania turbiny do Nord Stream 1

Ministerstwo energetyki oraz ministerstwo spraw zagranicznych Ukrainy wyraziły w niedzielę "głębokie rozczarowanie w związku z decyzją Kanady" o odesłaniu do Niemiec, mimo obowiązujących sankcji wobec Rosji, serwisowanej w Kanadzie turbiny do rosyjskiego gazociągu Nord Stream 1.
10.07.2022

Kanclerz Scholz zadowolony z decyzji Kanady ws. odesłania turbiny do Nord Stream 1

Po tygodniach nacisków ze strony rządu Niemiec Kanada zgodziła się na odesłanie serwisowanej turbiny do rosyjskiego gazociągu Nord Stream 1. Szef rządu w Berlinie Olaf Scholz wyraził z tego powodu zadowolenie oraz nadzieję na „niezakłócone, tanie dostawy gazu na nadchodzącą jesień i zimę” – informuje w niedzielę portal dziennika „Welt”.
10.07.2022

Rosja dalej nie płaci, Daewoo anuluje produkcję kolejnego tankowca

Pod koniec maja koreański gigant stoczniowy DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) poinformowała o anulowaniu zamówienia na pierwszy z trzech tankowców LNG, jakie stocznia miała zbudować dla rosyjskiego koncernu Sovcomflot. Koreańczycy podali, że zamawiający nie dokonał płatności raty z tytułu umowy. Obecnie DSME anulowała z tego samego powodu zamówienie na drugi tankowiec dla Sovcomflotu i czeka na rozwój sytuacji w przypadku trzeciego.
05.07.2022

Pierwszy podkład grawitacyjny gotowy na projekt w Fécamp

Pierwszy z 71 fundamentów grawitacyjnych dla morskiej farmy wiatrowej Fécamp o mocy 500 MW został umieszczony na barce transportowej w stoczni Bougainville w Grand Port Maritime w Le Havre we Francji. Zostanie on przed przetransportowany i zamontowany u wybrzeży Normandii.
01.07.2022

Breeze i Seatech razem dla jednostek SOV dedykowanych dla polskiego offshore wind

Dwa biura projektowe - norweskie Breeze Ship Design i polskie Seatech Engineering - podpisały 27 czerwca list intencyjny dotyczący współpracy i rozwoju wspólnych projektów statków operacyjnych typu SOV. Jednostki będą oferowane firmom pracującym na rzecz polskiej morskiej energetyki wiatrowej.
01.07.2022

Vallianz z partnerami zbuduje wodorowy statek HTV dla offshore wind

Spółka Vallianz z siedzibą w Singapurze we współpracy ze Ulstein, Shift Clean Energy i Bureau Veritas opracowuje pierwszy w swoim rodzaju hybrydowy statek do transportu ciężkiego (HTV). Statek będzie dostosowany do potrzeb sektora morskiej energetyki wiatrowej.
26.06.2022

Południowokoreańska stocznia odmawia budowy rosyjskiego tankowca

Stocznia Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) anulowała zamówienie na tankowiec LNG, który rosyjski Sovcomflot zamówił na potrzeby projektu Arctic LNG 2 realizowanego przez Novatek.
27.05.2022

Sovcomflot wyprzedaje statki

Rosyjski państwowy armator Sovcomflot (SCF) podał, że sprzedał „znaczną” część swojej floty w ramach restrukturyzacji swojego portfela kredytowego.
23.05.2022

Shell. Do eksploatacji wracają cztery dawne rosyjskie tankowce na skroplony gaz ziemny

Koncern Shell podjął decyzję o przywróceniu eksploatacji czterech dawnych rosyjskich tankowców przewożących skroplony gaz ziemny (LNG) - informuje belgijska agencja prasowa Belga. Firma zdecydowała wcześniej o wyłączeniu ich z użytku wkrótce po agresji Rosji na Ukrainę.
20.05.2022

Operator Windea CTV rozpoczął budowę trzech statków do obsługi offshore wind w USA

Spółka Windea CTV, amerykański operator morskich statków wiatrowych Crew Transfer Vessels, ogłosiła rozpoczęcie budowy trzech hybrydowych jednostek o długości 30 metrów każda.
02.05.2022

Kto jest kim w polskim offshore? Lotos Petrobaltic: "Statki serwisowe będą gotowe w 2025 roku"

Lotos Petrobaltic to polski podmiot górniczy specjalizujący się w poszukiwaniu i eksploatacji złoż ropy i gazu na obszarze Morza Bałtyckiego. Oferuje także usługi logistyczne dla sektora morskiego oraz obsługę badań morskich. Przedstawiciele wielokrotnie zapowiadali, że podmiot chce aktywnie zaangażować się w rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Kluczem będzie budowa statków niezbędnych do instalacji i obsługi farm wiatrowych. O plany i postępy w pracach pytamy Grzegorza Strzelczyka, prezesa zarządu Lotos Petrobaltic.
27.04.2022

Rosjanie uprowadzili załogi dwóch statków w Mariupolu

Ukraińska rzeczniczka praw człowieka Ludmyła Denisowa poinformowała w środę, że w porcie handlowym Mariupola wojska rosyjskie zatrzymały składające się z Ukraińców i Syryjczyków załogi statków: Azburg pływającego pod banderą Dominiki i Lady Augusta pod banderą Jamajki.
13.04.2022

Port w Mariupolu. Rosjanie uprowadzili załogę statku handlowego

Na terenie portu w Mariupolu na południowym wschodzie Ukrainy rosyjscy żołnierze uprowadzili załogę statku handlowego SMARTA - poinformowała w poniedziałek ukraińska rzeczniczka praw człowieka Ludmyła Denisowa.
11.04.2022

Ørsted i Esvagt : Hornsea 2 będzie obsługiwana przez pierwszy na świecie statek na zielone paliwo

Duńskie firmy Ørsted i Esvagt postanowiły zainwestować w pierwszy na świecie statek serwisowy (SOV), który może być zasilany ekologicznymi paliwami.
10.04.2022

Rosyjskie tankowce wyłączają lokalizatory? Sovcomflot zaprzecza

Po danych, jakie opublikowała firma analityczna Windward, wskazujących na wyłączanie przez rosyjskie tankowce lokalizatorów AIS w celu omijania sankcji, rosyjski armator Sovcomflot opublikował oświadczenie, w którym stwierdza, że informacje są nieprawdziwe.
04.04.2022

Niemcy. Premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego: poparcie dla Nord Stream 2 było błędem

Premier Meklemburgii-Pomorza Przedniego (MV) Manuela Schwesig po raz pierwszy określiła poparcie dla budowy gazociągu Nord Stream 2 i powołanie fundacji ochrony klimatu MV jako błędy - informuje w środę portal stacji NDR.
30.03.2022

TSS Pioneer będzie obsługiwał farmy wiatrowe Greater Changhua pod banderą Tajwanu [WIDEO]

Do stoczni VARD Vung Tau w Wietnamie, należącej do norweskiej grupy VARD Group, dostarczono 8 marca nowy statek serwisowy SOV (service operation vessel) zbudowany przez Ta San Shang Marine, wspólną spółkę Mitsui O.S.K. Lines (MOL)i Ta Tong Marine.
15.03.2022

Są chętni na rosyjską ropę. Statki już w gotowości

Jak donoszą branżowe źródła, już wschodnie spółki przygotowują już kilka statków, które mają transportować ropę z Rosji do Indii.
13.03.2022

Czy rosyjskie statki utkną na morzu?

Rosyjski gazowiec, którego przyjęcia odmówiono w Wielkiej Brytanii jednym z wielu statków, które mogą utknąć z ładunkiem na morzu.
11.03.2022

Rosjanie mają nowy prom. Będzie pływał do Bałtijska

W trakcie, kiedy rosyjskie oddziały atakują Ukrainę, na północy Rosji odbyła się ceremonia wciągnięcia flagi na nowy dwupaliwowy prom.
07.03.2022

Rekordowy Kongsberg. Innowacje w koronach

Grupa Kongsberg osiągnęła w 2021 bardzo dobre wyniki. To efekt dobrego zarządzania finansami i rekordową ilością zrealizowanych kontraktów w ubiegłym roku. W związku z powyższym Zarząd Grupy Kongsberg zaproponuje Walnemu Zgromadzeniu wypłacenie całkowitej dywidendy w wysokości 2,7 mld NOK, czyli 15,30 NOK za akcję, oraz odkupienie akcji o wartości 500 mln NOK w celu ich umorzenia.
05.03.2022

Spółka Nord Stream 2 AG nie potwierdza wniosku o bankructwo

Właściciel gazociągu Nord Stream 2 - zarejestrowana w Szwajcarii spółka Nord Stream 2 ogłosiła w środę, że nie potwierdza medialnych doniesień, jakoby złożyła wniosek o bankructwo.
02.03.2022

Amerykańskie sankcje obejmują rosyjskie statki

Pośród aktywów objętych amerykańskimi sankcjami w reakcji na rosyjską agresję wobec Ukrainy jest pięć statków oraz firmy zaangażowane w gospodarkę morską.
23.02.2022

Lotos Petrobaltic: rozmawiamy o kilkunastu jednostkach do obsługi offshore

Lotos Petrobaltic pracuje nad przebudową swojej floty w kierunku obsługi morskich farm wiatrowych. Armator rozmawia łącznie o kilkunastu jednostkach.
15.02.2022

Farmy wiatrowe mają pod wiatr. Szukamy local content, a mamy globalny problem [GALERIA]

Zapotrzebowanie na statki instalacyjne dla turbin większych niż 9 MW będzie gwałtownie rosło w tej dekadzie, a popyt przekroczy 60 jednostek w 2030 r. – alarmuje Rystad Energy.
06.02.2022

Trwa akcja ratunkowa opuszczonego masowca u wybrzeży Holandii [WIDEO]

Holenderska straż przybrzeżna próbuje odholować dryfujący masowiec, który wcześniej zderzył się z tankowcem z ropą lub chemikaliami u wybrzeży IJmuiden w Holandii. Masowiec Julietta D dryfuje zaledwie kilka mil od wybrzeża.
31.01.2022

Ładowanie statków na morzu – Maersk i Ørsted uruchamiają pierwszą instalację

Maersk Supply Service we współpracy z Ørsted przymierzają się do uruchomienia pierwszej pełnoskalowej instalacji służącej do ładowania akumulatorów statków offshore. Przyczyni się to do zmniejszenia emisji podczas cumowania w porcie.
26.01.2022

USA. Kongresmen Demokratów dla PAP: powinniśmy nałożyć sankcje na NS2 i zwiększyć pomoc dla Ukrainy

Ogłaszając stan podwyższonej gotowości dla żołnierzy USA, administracja pokazała, że poważnie traktuje obecny kryzys. Uważam jednak, że powinniśmy nałożyć sankcje na Nord Stream 2 i zwiększyć pomoc wojskową dla Ukrainy - powiedział PAP kongresmen Demokratów Mike Quigley.
25.01.2022

Nowa Zelandia wysłała dwa okręty wojenne z pomocą do Królestwa Tonga

Władze Nowej Zelandii poinformowały w środę o wysłaniu do dotkniętego erupcją wulkanu Hunga Tonga Hunga Ha'apai królestwa Tonga dwóch okrętów wojennych z pomocą humanitarną. Jednostki te mają przybyć do w rejon katastrofy w piątek.
19.01.2022

Rosja. Wicepremier Nowak: nie bierzemy pod uwagę braku certyfikacji dla Nord Stream 2

Wicepremier i minister energetyki Rosji Aleksandr Nowak powiedział w środę, że Moskwa nie bierze pod uwagę braku zgody na certyfikację Nord Stream 2 i wierzy, że gazociąg zostanie uruchomiony zgodnie z harmonogramem.
29.12.2021

Najnowszy statek Siemens Gamesa typu SOV będzie napędzany zielonym wodorem

Flota statków serwisowych dla morskich farm wiatrowych Siemens Gamesa poszerzyła się o jednostkę, na której może zostać zainstalowany akumulator o mocy 12 MW umożliwiający zmniejszenie zużycia energii. Statek będzie również zdolny do bezemisyjnej pracy dzięki zielonemu wodorowi. Dopóki w Niemczech nie rozwinie się w pełni gospodarka wodorowa, będzie zasilany generatorami diesla.
19.12.2021

USA. Axios: Niemcy starają się odwieść Kongres od nowych sankcji na Nord Stream 2

Niemcy starają się przekonać kongresmenów USA, by nie nakładali nowych sankcji przeciwko Nord Stream 2 - podaje w niedzielę portal Axios, publikując nieoficjalny dokument ambasady Niemiec w USA. Placówka argumentuje w nim m.in., że sankcje będą "zwycięstwem dla Putina", i prezentuje ewentualny zakres działań przeciwko Rosji.
28.11.2021

Ukraina. Prezydent: Nord Stream 2 to dla nas tragedia

Gazociąg Nord Stream 2 to nie jest to prostu biznes między niektórymi krajami; dla Ukrainy to jest wielka tragedia - powiedział w piątek prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.
26.11.2021

SCF pozyskał zieloną pożyczkę na dwa nowe tankowce

Największa rosyjska firma transportowa PAO Sovcomflot (Grupa SCF) pozyskała nowy kredyt w wysokości 110 mln dolarów na sfinansowanie dwóch nowych tankowców klasy lodowej.
16.11.2021

Zielona energia z fal zasili statki

Carnegie Clean Energy we współpracy z wybitnym instytutem badawczym, Blue Economy Cooperative Research Centre (Blue Economy CRC) uruchomiła demonstracyjny projekt energii falowej MoorPowerTM Scaled Demonstrator.
06.11.2021

Seatech Engineering stawia na ludzi. „Projektowanie statków to coś więcej niż linia produkcyjna”

Firma Seatech Engineering powstała w 2003 roku w Gdańsku i od samego początku stawia na sukcesywny i stabilny rozwój, którego jednym z kluczowych filarów jest zespół zaangażowanych i wykwalifikowanych ludzi, gdyż projektowanie statków, to coś więcej niż linia produkcyjna.
03.11.2021

Mitsubishi Shipbuilding skutecznie wychwytuje CO2 ze spalin statków

Mitsubishi Shipbuilding, część MHI Group, wraz ze swoimi partnerami uruchomiła projekt wychwytywania dwutlenku węgla na statku towarowym z ambicją opracowania komercyjnych systemów, które zmniejszyłyby wkład sektora w zmiany klimatu.
30.10.2021

Eksperci: Rosyjski szantaż energetyczny to test dla administracji Bidena ws. NS2

Eksperci nie mają wątpliwości, że rosyjski szantaż energetyczny wobec Europy w sprawie Nord Stream 2 jest testem dla polityki USA i amerykańsko-niemieckiej umowy. Źródło PAP zbliżone do administracji Joe Bidena przyznaje zaś, że otoczenie prezydenta powinno być wcześniej przygotowane na ruchy Putina i testowanie wiarygodności USA.
21.10.2021

Sovcomflot przedstawiło statki Green Funnel LNG

Największa rosyjska firma żeglugowa Sovcomflot (SCF) przedstawiła technologię swoich tankowców zasilanych LNG z serii „Green Funnel” Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
19.10.2021

Premier: teraz widać, że mieliśmy rację walcząc z Nord Stream 2

Obecna sytuacja w Europie z cenami gazu, energii pokazuje, że Polska miała rację walcząc z Nord Stream 2 - podkreślił premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że ten gazociąg jest elementem szantażu Rosji wobec UE.
15.10.2021

Naftohaz chce wziąć udział w debatach w sprawie NS2

Ukraiński koncern naftowy Naftohaz zwrócił się z wnioskiem do Komisji Europejskiej o włączenie go jako trzecią stronę do negocjacji w sprawie certyfikacji gazociągu Nord Stream 2 - poinformowała wicepremier Ukrainy Olha Stefaniszyna, cytowana w piątek przez Europejską Prawdę.
15.10.2021

Local Content: Baltic Pipe przestrogą dla Morskich Farm Wiatrowych?

W niniejszej publikacji autorzy przybliżą czytelnikowi regulacje prawne oraz samą inwestycję służącą do dywersyfikacji źródła energii pochodzącego z gazu, czyli Baltic Pipe. Przedstawimy również udział polskiego local content w tej inwestycji, skupiając się tylko na części ww. gazociągu biegnącej po dnie Morza Bałtyckiego. Powyższe ma na celu pokazanie pewnych bardzo niepokojących analogii dotyczących Baltic Pipe w odniesieniu do planowanych inwestycji na polskich obszarach morskich, związanych z energetyką wiatrową.
14.10.2021

Eidesvik i Wärtsilä realizują pierwszy na świecie projekt konwersji na napęd amoniakowy

Norweski armator Eidesvik Offshore podpisał umowę o współpracy z grupą technologiczną Wärtsilä na modernizację morskiego statku dostawczego (OSV). Fiński koncern zainstaluje silnik spalinowy napędzany amoniakiem wraz z wymaganym systemem bezpieczeństwa.
11.10.2021

Bariery produkcji zielonego wodoru na morzu

Zwolennicy niektórych z pierwszych morskich projektów wodorowych mają niewielką nadzieję na osiągnięcie zysku.
07.10.2021

Van Oord zamawia Mega Jack-Up do instalacji morskich turbin wiatrowych o mocy 20 MW

Van Oord zamówił nowy, ekologiczny statek instalacyjny, który będzie mógł pracować na metanolu i instalować turbiny wiatrowe o mocy do 20 MW. Inwestycja wpisuje się w rosnące światowe zapotrzebowanie na morskie farmy wiatrowe. Statek zostanie zwodowany w 2024 roku.
04.10.2021

Niemcy zaniepokojeni rosnącymi cenami i malejącymi zapasami gazu

W magazynach gazu w RFN jest obecnie mniej surowca niż zwykle, a jego ceny hurtowe gwałtownie wzrosły. Gospodarstwa domowe już odczuwają tego skutki. – Sytuacja z pustymi magazynami Gazpromu została prawdopodobnie celowo wywołana – uważa wiceszef frakcji Zielonych w Bundestagu Oliver Krischer. Polityk mówi o szantażu w związku z Nord Stream 2.
21.09.2021

Strzelczyk: "Offshore wind to dla nas szansa - zamierzamy z niej skorzystać"

Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu Lotos Petrobaltic S.A., wziął udział w debacie na temat morskiej energetyki wiatrowej zorganizowanej w ramach Konferencji Naukowej „Bezpieczeństwo Energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”. Przedstawiciel polskiej spółki powiedział, że na przestrzeni lat planowana zmiana profilu spółki – z oil&gas na zieloną energetykę.
14.09.2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.