• <
smartre_2023

Rosja ma kolejny tankowiec. Pomoże omijać sankcje

jm

30.12.2022 12:52
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Rosja ma kolejny tankowiec. Pomoże omijać sankcje

Partnerzy portalu

Rosja ma kolejny tankowiec. Pomoże omijać sankcje - GospodarkaMorska.pl
Fot. Zvezda

29 grudnia Sovcomflot odebrał pierwszy zbudowany i sfinansowany przez Rosję tankowiec Aframax napędzany LNG. To ważna wiadomość dla samych Rosjan, bo każdy tankowiec jest teraz dla nich na wagę złota ze względu na zachodnie sankcje i price cap na rosyjską ropę.

Nazwany Okeansky Prospekt tankowiec ma nośność 112 650 DWT i został zbudowany w zakładzie Zvezda SSC. Zamawiającym jest Sovcomflot, który od razu wyczarteruje jednostkę Rosneftowi. 250-metrowy statek będzie pływał pod flagą Rosji. W budowie jest jeszcze jedna identyczna jednostka.

Ze względu na potrzeby zakładów energetycznych i paliwowych zlokalizowanych na północy kraju, Okeansky Prospekt i jego siostrzana jednostka są wyposażone w klasę lodową 1A/1B, co ma umożliwić im transport ropy przez cały rok. Są zasilane dwupaliwowymi silnikami, które będą mogły korzystać z konwencjonalnego oleju opałowego oraz LNG. Rozwiną maksymalną prędkość 14,6 węzła.

Okeansky Prospekt to jeden z pierwszych tankowców typu Aframax zbudowanych w Rosji. Zvezda ma łącznie wybudować 12 takich jednostek, ale plany – większość z nich już w realizacji – są znacznie większe. Dwa pierwsze Aframaxy – Władimir Monomach i Władimir Winogradow – Rosnefteflot odebrał już w 2020 i 2022 roku. Obecnie Zvezda buduje statki dla Sovcomflotu – poza siostrzaną jednostką opisywanego tankowca, trwają jeszcze prace nad czterema gazowcami. Łącznie zakład ma wypuścić 20 tankowców i arktycznych gazowców o nośności 2 mln DWT.

Budowa Okeanskyego Prospekta rozpoczęła się latem 2020 roku, a statek zwodowano i ochrzczono w sierpniu i wrześniu 2022 roku. Zanim jednostka została oddana oficjalnie armatorowi, przeszła dość skrupulatne próby morskie.

– Tankowce tego typu, takie jak Okeansky Prospekt, są budowane w Rosji po raz pierwszy – skomentował Daniil Algulyan, wiceprzewodniczący VEB.RF, która finansowała budowę. – To nie tylko wymierny wkład w rozwój rosyjskiego przemysłu stoczniowego, ale także kolejny krok w kierunku wprowadzenia paliwa LNG jako głównego paliwa dla tankowców o dużej pojemności.

Wybudowane przez Zvezdę statki pozwolą nabrać nieco oddechu Sovcomflotowi, który mocno odczuł zachodnie sankcje. W ich wyniku armator najpierw popadł w techniczną niewypłacalność w zakresie swoich euroobligacji, a następnie został zmuszony do sprzedaży części statków, by zmniejszyć swoją ekspozycję na zachodnie instytucje finansowe. Z powodu braku płatności kolejnych rat budowę trzech zamówionych przez Sovcomflot gazowców odwołało południowokoreańskie DSME.


Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022

Dziękujemy za wysłane grafiki.