29 grudnia Sovcomflot odebrał pierwszy zbudowany i sfinansowany przez Rosję tankowiec Aframax napędzany LNG. To ważna wiadomość dla samych Rosjan, bo każdy tankowiec jest teraz dla nich na wagę złota ze względu na zachodnie sankcje i price cap na rosyjską ropę.
Nazwany Okeansky Prospekt tankowiec ma nośność 112 650 DWT i został zbudowany w zakładzie Zvezda SSC. Zamawiającym jest Sovcomflot, który od razu wyczarteruje jednostkę Rosneftowi. 250-metrowy statek będzie pływał pod flagą Rosji. W budowie jest jeszcze jedna identyczna jednostka.
Ze względu na potrzeby zakładów energetycznych i paliwowych zlokalizowanych na północy kraju, Okeansky Prospekt i jego siostrzana jednostka są wyposażone w klasę lodową 1A/1B, co ma umożliwić im transport ropy przez cały rok. Są zasilane dwupaliwowymi silnikami, które będą mogły korzystać z konwencjonalnego oleju opałowego oraz LNG. Rozwiną maksymalną prędkość 14,6 węzła.
Okeansky Prospekt to jeden z pierwszych tankowców typu Aframax zbudowanych w Rosji. Zvezda ma łącznie wybudować 12 takich jednostek, ale plany – większość z nich już w realizacji – są znacznie większe. Dwa pierwsze Aframaxy – Władimir Monomach i Władimir Winogradow – Rosnefteflot odebrał już w 2020 i 2022 roku. Obecnie Zvezda buduje statki dla Sovcomflotu – poza siostrzaną jednostką opisywanego tankowca, trwają jeszcze prace nad czterema gazowcami. Łącznie zakład ma wypuścić 20 tankowców i arktycznych gazowców o nośności 2 mln DWT.
Budowa Okeanskyego Prospekta rozpoczęła się latem 2020 roku, a statek zwodowano i ochrzczono w sierpniu i wrześniu 2022 roku. Zanim jednostka została oddana oficjalnie armatorowi, przeszła dość skrupulatne próby morskie.
– Tankowce tego typu, takie jak Okeansky Prospekt, są budowane w Rosji po raz pierwszy – skomentował Daniil Algulyan, wiceprzewodniczący VEB.RF, która finansowała budowę. – To nie tylko wymierny wkład w rozwój rosyjskiego przemysłu stoczniowego, ale także kolejny krok w kierunku wprowadzenia paliwa LNG jako głównego paliwa dla tankowców o dużej pojemności.
Wybudowane przez Zvezdę statki pozwolą nabrać nieco oddechu Sovcomflotowi, który mocno odczuł zachodnie sankcje. W ich wyniku armator najpierw popadł w techniczną niewypłacalność w zakresie swoich euroobligacji, a następnie został zmuszony do sprzedaży części statków, by zmniejszyć swoją ekspozycję na zachodnie instytucje finansowe. Z powodu braku płatności kolejnych rat budowę trzech zamówionych przez Sovcomflot gazowców odwołało południowokoreańskie DSME.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów