Norweski armator Eidesvik Offshore podpisał umowę o współpracy z grupą technologiczną Wärtsilä na modernizację morskiego statku dostawczego (OSV). Fiński koncern zainstaluje silnik spalinowy napędzany amoniakiem wraz z wymaganym systemem bezpieczeństwa.
Projekt o nazwie Apollo będzie pierwszym tego typu na świecie, poinformował w piątek Eidesvik. Wstępny cel ukończenia projektu to koniec 2023 roku.
Jan Fredrik Meling, dyrektor generalny i prezes Eidesvik, skomentował: „Wykorzystywanie amoniaku jako paliwa jest postrzegane jako kluczowy przyszły czynnik przyczyniający się do transformacji energetycznej żeglugi.”
Eidesvik wyjaśnił, że statek rozważany do konwersji ma silniki dwupaliwowe Wärtsilä, które działają głównie na paliwo LNG, podczas gdy modernizacja umożliwi statkowi dostawczemu działanie z 70-procentową mieszanką amoniaku. Silnik zasilany taką procentową mieszanką amoniaku pomyślnie przeszedł testy laboratoryjne Wärtsilä.
Celem napęd spalający jedynie amoniak
Obie firmy wyraziły poparcie dla wysiłków branży na rzecz dekarbonizacji jej działalności i podkreśliły swoje zaangażowanie w proces transformacji. Ostatecznym celem jest praca silnika przy 100% amoniaku i minimalnym zapotrzebowaniu na paliwo do zapłonu, ponieważ amoniak może drastycznie zmniejszyć emisje CO2.
Eidesvik stosuje paliwo LNG w swojej flocie od 2003 roku, a ogniwa paliwowe od 2006 roku. Firma jest głęboko przekonana, że nowe jednostki muszą mieć odpowiednie technologie, podczas gdy istniejące statki muszą być odpowiednio zmodernizowane, aby osiągnąć cele w zakresie dekarbonizacji w branży. Firma przekonuje również, że przedłużanie życia istniejących aktywów wymaga nie tylko mniejszego kapitału, ale także jest mniej energochłonne niż budowa nowych.
Kierowany przez Wärtsilä projekt dystrybucji energii o zerowej emisji na morzu (ZEEDS), mający na celu opracowanie nowych statków zasilanych amoniakiem i przekształcenie odpowiednich istniejących statków, jest również powiązany z projektem konwersji amoniaku.
Obie firmy nawiązały również współpracę, aby wyposażyć statek dostawczy platformy Viking Energy w ogniwo paliwowe o mocy 2 MW zasilane zielonym amoniakiem w ramach finansowanego przez UE projektu ShipFC. Według Eidesvik instalacja ta ma się odbyć pod koniec 2023 roku.
W kwietniu tego roku firma Eidesvik wyraziła zamiar unowocześnienia swojego statku do obsługi serwisowej (SOV) Acergy Viking za pomocą zestawu akumulatorów i rozwiązania z napędem hybrydowym, w ramach ambicji firmy, aby osiągnąć 50-procentową redukcję emisji floty do 2030 roku.
Przebudowa ma zostać ukończona w pierwszym kwartale 2022 roku i ma przynieść zmniejszenie zużycia oleju napędowego (MGO) nawet o 350 ton rocznie, z odpowiednią redukcją emisji CO2 o ponad 1000 ton rocznie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów