Fińska grupa technologiczna Wärtsilä, we współpracy z brytyjską spółką Silverstream Technologies, zajmującą się czystymi technologiami, zainstaluje na próbę autorski system nawilżania powietrzem na dużym kontenerowcu należącym do duńskiego Maerska.
Jak wyjaśniono, test zbada możliwą poprawę ogólnej sprawności statku, koncentrując się na zmniejszeniu zużycia paliwa i związanych z tym poziomów emisji. Program będzie kładł szczególny nacisk na potencjalne zastosowanie systemu Silverstream na statkach Maersk napędzanych metanolem.
Strony stwierdziły, że ostatecznym celem wszystkich trzech firm jest wspieranie wysiłków na rzecz dekarbonizacji operacji żeglugowych.
System „nawilżania” powietrzem Silverstream tworzy dywan z mikropęcherzyków, które pokrywają całe płaskie dno kadłuba. Dywan ten skutecznie zmniejsza opór tarcia między kadłubem a wodą. Technologia działa w każdych warunkach morskich, nie jest zależna od pogody i nie ogranicza ani nie wpływa negatywnie na normalny profil eksploatacji statku.
10-procentowy spadek spalania paliwa
W przypadku nowych statków „nawilżanie” powietrzem może w znacznym stopniu poprawić zgodność ze wskaźnikiem projektowym efektywności energetycznej (EEDI). Udowodniono, że system zmniejsza spalanie paliwa i związane z nim emisje o pięć do dziesięciu procent, w zależności od typu statku.
– Cieszymy się, że firma Maersk wspiera naszą technologię, która, jak udowodniono, znacznie poprawia wydajność operacyjną i zmniejsza związaną z tym emisję gazów cieplarnianych. Chcielibyśmy również podziękować firmie Wärtsilä za współpracę przy dostarczaniu tego zintegrowanego rozwiązania – skomentował Noah Silberschmidt, założyciel i dyrektor generalny Silverstream Technologies.
– Wszystko, co robimy dzisiaj, nieuchronnie wyznacza przyszłość dla przyszłych pokoleń, dlatego musimy działać w pozytywny sposób, aby ekologiczny napęd statków był skutecznym priorytetem dla branży. Taki pogląd podziela firma Maersk, z którą ściśle współpracujemy od wielu lat. System nawilżania powietrzem firmy Silverstream jest ważnym krokiem na tej drodze – powiedział Bernd Bertram, wiceprezes ds. napędów w Wärtsilä Marine Power.
Oczekuje się, że sprzęt Wärtsilä/Silverstream zostanie dostarczony w drugim kwartale 2022 roku.
Kilka tygodni temu inny gigant żeglugowy zdecydował się na technologię Silverstream. Szwajcarska firma transportu kontenerowego Mediterranean Shipping Company (MSC) zamówiła łącznie 30 systemów dla produkowanych dużych kontenerowców.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii