Duński gigant żeglugowy A.P. Moller–Maersk zainwestował w amerykańską firmę startową Prometheus Fuels, która koncentruje się na opracowywaniu opłacalnych, neutralnych pod względem emisji e-paliw dla żeglugi.
Inwestycja ta jest dokonywana przez Maersk Growth, jednostkę korporacyjną A.P. Moller–Maersk.
Firma spodziewa się, że w przyszłym miksie paliw będzie istniało kilka ich rodzajów i zidentyfikowała 4 potencjalne ścieżki paliwowe do dekarbonizacji: biodiesel, alkohole, alkohole wzbogacone ligniną i amoniak.
Inwestycja wspiera jej działania elektropaliwami, w tym alkoholami wytwarzanymi z energii odnawialnej. Według giganta żeglugi już dziś, obok biodiesla, alkohole, w tym zielony metanol, są możliwymi technologiami paliwowymi.
– Oczekuje się, że elektropaliwa odegrają kluczową rolę w dekarbonizacji żeglugi, a jeśli zostanie pomyślnie skalowana, technologia Prometheus Fuels rozwiąże kluczowe ograniczenie dla elektropaliw węglowych – a mianowicie konkurencyjność kosztową bezpośredniego wychwytywania dwutlenku węgla z powietrza – powiedział Morten Bo Christiansen, szef Działu Dekarbonizacji w AP Moller–Maersk.
Dalsze inwestycje Maerska
Alkohole syntetyczne i inne elektropaliwa mogą odgrywać dużą rolę w dekarbonizacji żeglugi ze względu na ich długofalowe zalety skalowalności w porównaniu z biopaliwami. Wytwarzane z energii odnawialnej oraz wody i CO2 z otoczenia, te paliwa mogą oferować nieskończoną dostępność niezależnie od zasięgu geograficznego.
– Inwestycja w Prometheus Fuels wesprze nasze prace nad realizacją strategii dekarbonizacji operacji morskich – podsumował Maersk.
Na początku tego miesiąca Maersk zainwestował w WasteFuel, kalifornijski startup produkujący zielony biometanol z odpadów. WasteFuel będzie rozwijać biorafinerie, które wykorzystują najskuteczniejsze dostępne technologie do produkcji zrównoważonych paliw z nieodzyskiwalnych odpadów, które w przeciwnym razie ulegają degradacji i uwalniają metan oraz inne szkodliwe emisje do atmosfery.
Inwestycje w nowe paliwa zostały poczynione po ogłoszeniu przez firmę dodania ośmiu kontenerowców napędzanych metanolem, które mają zostać ukończone w pierwszym kwartale 2024 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów