Duński gigant żeglugowy A.P. Moller–Maersk zainwestował w amerykańską firmę startową Prometheus Fuels, która koncentruje się na opracowywaniu opłacalnych, neutralnych pod względem emisji e-paliw dla żeglugi.
Inwestycja ta jest dokonywana przez Maersk Growth, jednostkę korporacyjną A.P. Moller–Maersk.
Firma spodziewa się, że w przyszłym miksie paliw będzie istniało kilka ich rodzajów i zidentyfikowała 4 potencjalne ścieżki paliwowe do dekarbonizacji: biodiesel, alkohole, alkohole wzbogacone ligniną i amoniak.
Inwestycja wspiera jej działania elektropaliwami, w tym alkoholami wytwarzanymi z energii odnawialnej. Według giganta żeglugi już dziś, obok biodiesla, alkohole, w tym zielony metanol, są możliwymi technologiami paliwowymi.
– Oczekuje się, że elektropaliwa odegrają kluczową rolę w dekarbonizacji żeglugi, a jeśli zostanie pomyślnie skalowana, technologia Prometheus Fuels rozwiąże kluczowe ograniczenie dla elektropaliw węglowych – a mianowicie konkurencyjność kosztową bezpośredniego wychwytywania dwutlenku węgla z powietrza – powiedział Morten Bo Christiansen, szef Działu Dekarbonizacji w AP Moller–Maersk.
Dalsze inwestycje Maerska
Alkohole syntetyczne i inne elektropaliwa mogą odgrywać dużą rolę w dekarbonizacji żeglugi ze względu na ich długofalowe zalety skalowalności w porównaniu z biopaliwami. Wytwarzane z energii odnawialnej oraz wody i CO2 z otoczenia, te paliwa mogą oferować nieskończoną dostępność niezależnie od zasięgu geograficznego.
– Inwestycja w Prometheus Fuels wesprze nasze prace nad realizacją strategii dekarbonizacji operacji morskich – podsumował Maersk.
Na początku tego miesiąca Maersk zainwestował w WasteFuel, kalifornijski startup produkujący zielony biometanol z odpadów. WasteFuel będzie rozwijać biorafinerie, które wykorzystują najskuteczniejsze dostępne technologie do produkcji zrównoważonych paliw z nieodzyskiwalnych odpadów, które w przeciwnym razie ulegają degradacji i uwalniają metan oraz inne szkodliwe emisje do atmosfery.
Inwestycje w nowe paliwa zostały poczynione po ogłoszeniu przez firmę dodania ośmiu kontenerowców napędzanych metanolem, które mają zostać ukończone w pierwszym kwartale 2024 roku.
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy