Nowy statek o napędzie hybrydowym Hurtigruten Expeditions - MS Fridtjof Nansen, został nazwany podczas ceremonii w Longyearbyen.
Wydarzenie, opisywane jako najdalej na północ wysunięta ceremonia nadania imienia statkowi pasażerskiemu, odbyła się 14 września. Lokalizacją chrztu jednostki okazało się miejsce, w którym firma rozpoczęła rejsy ekspedycyjne w 1896 roku.
530-osobowy Fridtjof Nansen otrzymał imię po zmiażdżeniu kawałka lodu na swoim kadłubie, kontynuując rytuał wymyślony przez polarnego bohatera Roalda Amundsena.
Statek, zbudowany przez norweskie Kleven Yards Ulsteinvik, mierzy 140 metrów długości i jest wyposażony w hybrydowy układ napędowy zasilany bateryjnie. Oczekuje się, że dzięki temu nowemu układowi napędowemu jednostka zmniejszy zużycie paliwa i emisje CO2.
Aby uhonorować stuletnie dziedzictwo Svalbardu, MS Fridtjof Nansen jest pierwszym statkiem wycieczkowym, jaki kiedykolwiek został zarejestrowany w Longyearbyen.
– Nazywając ten bezprecedensowy statek imieniem Fridtjofa Nansena na Svalbardzie, składamy hołd mu jako odkrywcy i naukowcowi oraz bogatemu arktycznemu dziedzictwu Hurtigruten Expeditions – powiedział dyrektor generalny Hurtigruten Expeditions, Asta Lassesen.
Hurtigruten uważa, że przyszłość rejsów ekspedycyjnych jest cicha i przyjazna dla środowiska. Ich inwestycje w ekologiczne statki rozpoczęły się już w 2018 roku, wraz z podpisaniem umowy z Rolls-Royce na duży program modernizacji w oparciu o zasilenie hybrydowe. Plan zakładał przekształcenie głównych silników na maksymalnie dziewięciu wycieczkowcach z diesla na gaz i wyposażenie statków w hybrydowy system baterii.
W maju 2021 roku firma podpisała również umowę z norweską grupą Kongsberg Maritime na modernizację trzech statków pasażerskich o kompleksowe pakiety wyposażenia do eksploatacji hybrydowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española