Grupa Lotos chce stać się wiodącym producentem zielonych paliw i już przygotowuje się do ekspansji w dziedzinie tankowania pojazdów zasilanych wodorem, w tym statków.
Lotos buduje w Jaśle pilotażową instalację, która będzie produkować wodór o czystości 99,999 procent. Na początku powstawać ma zaledwie 16 kg wodoru na dobę, co wystarczy zaledwie do zatankowania kilku wodorowych aut, ale koncern ma znacznie bardziej dalekosiężne plany.
– Przygotowujemy się do budowy stanowisk do tankowania statków na własnym nabrzeżu w budowanym właśnie porcie na Martwej Wiśle – poinformował Jarosław Wróbel, wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.
W planach lub we wstępnych fazach realizacji jest jeszcze kilka innych inwestycji dotyczących wodoru. Przed trzema laty grupa rozpoczęła projekt Pure H2. W jego ramach powstaje nie tylko instalacja do oczyszczania wodoru, ale także infrastruktura do jego dystrybucji i tankowania. Wróbel poinformował, że na stacjach paliw w Gdańsku i Warszawie powstaną HRS-y, czyli urządzenia do tankowania wodoru. Do stacji w Gdańsku wodór dotrze ciężarówkami – w gdańskiej rafinerii powstaje już odpowiednia infrastruktura do tankowania specjalnych cystern. Jednakże paliwo dla warszawskich stacji będzie produkowany zapewne w innej lokalizacji, gdyż ze względów ekonomicznych nie będzie opłacało się go wozić z Wybrzeża.
Według informacji, jakie Wróbel przekazał portalowi wnp.pl, na stacjach w Gdańsku i Warszawie pierwsze wodorowe auta będą mogły zatankować w 2023 roku.
Jednocześnie Lotos przygotowuje się także do tankowania przy gdańskiej rafinerii pociągów. HRS-y mają być zainstalowane także w innych lokacjach dogodnych dla kolei, m.in. w portach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu.
Po fuzji z PKN Orlen projektami wodorowymi rozpoczętymi przez Lotos będzie zajmować się specjalna spółka celowa. Wróbel przekazał, że na jej bazie powstanie w przyszłości centrum kompetencyjne wodoru na terenie Gdańska. Innym ciekawym pomysłem Lotosu jest umieszczenie na stacjach paliw koncernu mikroinstalacji do produkcji wodoru zasilanych energią słoneczną.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów