• <
mewo_2022

Ładowanie statków na morzu – Maersk i Ørsted uruchamiają pierwszą instalację

jm

26.01.2022 10:43
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Ładowanie statków na morzu – Maersk i Ørsted uruchamiają pierwszą instalację

Partnerzy portalu

Ładowanie statków na morzu – Maersk i Ørsted uruchamiają pierwszą instalację - GospodarkaMorska.pl
Fot. Maersk Supply Service

Maersk Supply Service we współpracy z Ørsted przymierzają się do uruchomienia pierwszej pełnoskalowej instalacji służącej do ładowania akumulatorów statków offshore. Przyczyni się to do zmniejszenia emisji podczas cumowania w porcie.

Będzie to pierwsza tego typu instalacja na świecie. Stillstrom („cicha moc, bo taką nazwę będzie nosić, jest ulokowana na polu testowym u wybrzeży Norwegii. Powstaje we współpracy ze spółką Ørsted, specjalizującą się w realizacjach offshore.

Za projektem stoi potrzeba zmniejszenia emisji wydzielanych przez żeglugę poprzez wyeliminowanie ich podczas cumowania w porcie – statki będą mogły korzystać wtedy z czystej energii, zamiast generować ją z silników spalinowych.

Stillstrom ma postać boi ładującej, do której statek może się podłączyć by podładować baterie. Pierwsze próby wykorzystania instalacji zaplanowane są na trzeci kwartał tego roku. Polegać będą na nocnym ładowaniu jednego ze statków serwisowych (SOV) Ørsted. Boja ma być w stanie naładować w tym czasie baterię jednostki tej wielkości lub statek o napędzie hybrydowym.

Maersk nie ukrywa jednak, że ma w stosunku do Stillstrom ambitne plany. Rozwiązanie ma być bowiem skalowalne – w większej i mocniejszej wersji ma być w stanie zasilać większe jednostki, co pozwoli im na wyłączenie silników podczas postoju.

Technologia ma przyczynić się do wyeliminowania przez Maersk emisji z własnych operacji. Sebastian Klasterer Toft, menedżer programu w Maersk Supply Service podał, że misją firmy jest ograniczenie emisji CO2 o 5,5 mln ton w ciągu pięciu lat od wprowadzenia Stillstrom na rynek, jak również wyeliminowanie cząstek stałych NOx i Sox. Stillstrom ma też posłużyć planom Ørsted – firma zamierza osiągnąć zerowy poziom emisji w 2025 roku.

Ørsted zapowiedział ponadto, że zamierza udostępnić publicznie wszelką własność intelektualną dotyczącą integracji boi z zasobami morskiej energii wiatrowej, by zmaksymalizować możliwości absorpcji tej energii, a tym samym przyczynić się do znacznego ograniczenia emisji dwutlenku węgla w żegludze za pomocą energii wiatrowej. Oznacza to, że z poszczególne elementy rozwiązania będą dostępne dla innych, konkurencyjnych firm.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.