Prezydent Elbląga Michał Missan podkreślił, że możliwość wykorzystania środków unijnych na rozwój portu w Elblągu to ogromna szansa dla miasta. Komisja Europejska wyraziła zgodę na odblokowanie 200 mln zł z regionalnego programu UE na inwestycje portowe.
- To bardzo dobra wiadomość, że KE zgodziła się uruchomić fundusze na projekty portowe i drogowe w rejonie elbląskiego portu. To największy impuls rozwojowy dla Elbląga od pół wieku. Zrobię wszystko, by tę szansę wykorzystać. To historyczny moment dla miasta - mówił Missan podczas konferencji w porcie.
Zaznaczył, że trwa konkurs na opracowanie koncepcji budowy terminala T2 przy ul. Żytniej oraz modernizacji terminala przy ul. Radomskiej. Zgłosiło się dziewięciu projektantów, z których czterech dopuszczono do dalszego etapu. Prace konkursowe można składać do 12 stycznia 2026 r., a oceni je sąd konkursowy.
Missan poinformował, że pierwsze statki będą mogły zawijać do portu już w przyszłym roku dzięki prowadzonemu pogłębianiu toru wodnego. Pełne parametry dostosowane do kanału przez Mierzeję Wiślaną tor osiągnie w 2027 r., kiedy jego głębokość wyniesie 5 m, a szerokość w dnie — 36 m. Wówczas port będzie mógł przyjmować statki o długości 100 m, szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m. Rząd planuje też budowę 160-metrowej obrotnicy na rzece Elbląg.
Marszałek województwa Marcin Kuchciński podkreślił, że negocjacje z KE o odmrożenie środków nie należały do łatwych, ale współpraca miasta, województwa i europosła Jacka Protasa przyniosła efekt.
Europoseł Jacek Protas przypomniał, że poprzedni rząd prowadził budowę przekopu przez Mierzeję z pominięciem procedur unijnych i środowiskowych, co wstrzymywało później rozmowy z Komisją. Jego zdaniem dopiero po uporządkowaniu sytuacji udało się „otworzyć drzwi” w KE, co umożliwia teraz nie tylko uzyskanie obecnych, ale także przyszłych funduszy.
Protas zwrócił też uwagę, że port w Elblągu ma znaczenie zarówno dla polskiej, jak i europejskiej sieci transportowej, nie stanowi zagrożenia dla portu w Gdańsku, wpisuje się w strategię rozwoju regionu oraz ma szczególne znaczenie w obecnych warunkach geopolitycznych.
Obecnie przeładunki w elbląskim porcie są na bardzo niskim poziomie z powodu sankcji unijnych i ograniczeń infrastrukturalnych. W 2023 r. wyniosły 12,5 tys. ton i w tym roku mają być podobne.
Kanał przez Mierzeję Wiślaną, otwarty 17 września 2022 r., jest częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Korzystają z niego głównie jednostki rekreacyjne. Inwestycja ma zwiększyć niezależność Polski od Rosji i wzmocnić port w Elblągu oraz porty na Zalewie Wiślanym.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej