• <
gryfia_70lat

Rosyjskie tankowce wyłączają lokalizatory? Sovcomflot zaprzecza

jm

04.04.2022 19:00
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rosyjskie tankowce wyłączają lokalizatory? Sovcomflot zaprzecza

Partnerzy portalu

Rosyjskie tankowce wyłączają lokalizatory? Sovcomflot zaprzecza - GospodarkaMorska.pl
Fot. Sovcomflot

Po danych, jakie opublikowała firma analityczna Windward, wskazujących na wyłączanie przez rosyjskie tankowce lokalizatorów AIS w celu omijania sankcji, rosyjski armator Sovcomflot opublikował oświadczenie, w którym stwierdza, że informacje są nieprawdziwe.

W zeszłym tygodniu izraelska firma badawcza Windward, na zlecenie agencji Bloomberg, opracowała raport, z którego wynika, że rosyjskie tankowce od czasu wprowadzenia międzynarodowych sankcji zdecydowanie częściej wykonują operacje z wyłączonymi systemami automatycznej identyfikacji AIS, co jest niezgodne z międzynarodowymi przepisami. Windward zwrócił uwagę, że taka działalność najczęściej dotyczy wód terytorialnych Rosji. Analitycy połączyli to także z informacjami o ruchu statków pod innymi flagami w Rosji. Zrodziło to podejrzenie, że objęte sankcjami rosyjskie towary, szczególnie ropa naftowa, są z rosyjskich tankowców przeładowywane poza portami na statki pływające pod inną banderą. O sprawie pisaliśmy na Gospodarce Morskiej.

Po publikacji danych Windward na portalu branżowym Tradewinds rosyjski Sovcomflot, armator tankowców, wydał oświadczenie, w którym zaprzeczył, że do takich praktyk dochodzi. Nikita Sekretarev, rzecznik prasowy spółki, miał przekazać TradeWinds, że „nie było przypadków, aby statki SCF celowo wyłączały swoje nadajniki AIS lub otrzymały polecenie takiego działania, co stanowiłoby bezpośrednie naruszenie międzynarodowych zasad i przepisów”. Spółka przypomniała, że AIS może być wyłączony jedynie w momencie, kiedy jednostka znajduje się w terminalu portowym lub na wodach portu, a i takie sytuacje muszą być odnotowane w dokumentacji pokładowej i przedstawione odpowiednim władzom. Sekretarev dodał także, że wyłączenie AIS podczas rejsu jest ściśle zabronione przez samą spółkę i jest wbrew przepisom SOLAS (Safety of Life at Sea).




Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.