Iran planuje rozpocząć budowę tankowca typu Aframax. Będzie to pierwsza taka jednostka wybudowana w kraju od ponad dekady.
O planach rozpoczęcia budowy poinformowało irańskie państwowe przedsiębiorstwo naftowe NITC (National Iran Tanker Company) i państwowa stocznia ISOICO (Iran Shipbuilding & Offshore Industries Complex Co) w Bandar Abbas.
Obecnie NITC dysponuje flotą tankowców do transportu ropy naftowej, są to jednak jednostki leciwe. Władze Iranu zabiegają o zniesienie zachodnich sankcji nałożonych na tamtejszy przemysł naftowy, na co szanse rosną z każdym kolejnym dniem trwającej inwazji Rosji na Ukrainę. Jednocześnie NITC chwali się, że ograniczenia nie wpłynęły na działalność spółki i irański eksport ropy rośnie. Stąd też potrzeba odnowienia floty tankowców.
NITC ogłosiło, że zamierza nowe jednostki budować w krajowych stoczniach. Formalne zamówienie ma być złożone na dniach, a umowa z ISOICO podpisana wkrótce. Zamówiony statek typu Aframax będzie pierwszym od ponad dekady tankowcem, jaki NITC pozyska. NITC dodało, że w ramach rewitalizacji floty do remontu przeznaczone zostały dwadzieścia cztery inne statki armatora. Prace również mają odbywać się w miejscowych zakładach.
Nowy Aframax NITCO ma odpowiadać najnowszym wytycznym IMO. Jego pojemność ma wynosić 113 tys. ton. Statek ma być hybrydowy – jego podstawowe silniki mają być napędzane LNG, ale ma też mieć możliwość korzystania z paliw kopalnych o niskiej zawartości siarki. Spółki jednak nie doprecyzowały, czy ISOICO w całości zajmie się konstrukcją jednostki, czy poszczególne jej elementy zostaną zamówione u zagranicznych producentów. Druga z opcji wydaje się o tyle bardziej prawdopodobna, że irański przemysł stoczniowy rozwija się tak naprawdę dopiero od trzech lat – po latach zastoju w budowie statków handlowych wznowiono ją dopiero w 2018 roku. Dwa lata później zwodowano pierwszy tankowiec dla zagranicznego klienta.
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędu od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu