Iran planuje rozpocząć budowę tankowca typu Aframax. Będzie to pierwsza taka jednostka wybudowana w kraju od ponad dekady.
O planach rozpoczęcia budowy poinformowało irańskie państwowe przedsiębiorstwo naftowe NITC (National Iran Tanker Company) i państwowa stocznia ISOICO (Iran Shipbuilding & Offshore Industries Complex Co) w Bandar Abbas.
Obecnie NITC dysponuje flotą tankowców do transportu ropy naftowej, są to jednak jednostki leciwe. Władze Iranu zabiegają o zniesienie zachodnich sankcji nałożonych na tamtejszy przemysł naftowy, na co szanse rosną z każdym kolejnym dniem trwającej inwazji Rosji na Ukrainę. Jednocześnie NITC chwali się, że ograniczenia nie wpłynęły na działalność spółki i irański eksport ropy rośnie. Stąd też potrzeba odnowienia floty tankowców.
NITC ogłosiło, że zamierza nowe jednostki budować w krajowych stoczniach. Formalne zamówienie ma być złożone na dniach, a umowa z ISOICO podpisana wkrótce. Zamówiony statek typu Aframax będzie pierwszym od ponad dekady tankowcem, jaki NITC pozyska. NITC dodało, że w ramach rewitalizacji floty do remontu przeznaczone zostały dwadzieścia cztery inne statki armatora. Prace również mają odbywać się w miejscowych zakładach.
Nowy Aframax NITCO ma odpowiadać najnowszym wytycznym IMO. Jego pojemność ma wynosić 113 tys. ton. Statek ma być hybrydowy – jego podstawowe silniki mają być napędzane LNG, ale ma też mieć możliwość korzystania z paliw kopalnych o niskiej zawartości siarki. Spółki jednak nie doprecyzowały, czy ISOICO w całości zajmie się konstrukcją jednostki, czy poszczególne jej elementy zostaną zamówione u zagranicznych producentów. Druga z opcji wydaje się o tyle bardziej prawdopodobna, że irański przemysł stoczniowy rozwija się tak naprawdę dopiero od trzech lat – po latach zastoju w budowie statków handlowych wznowiono ją dopiero w 2018 roku. Dwa lata później zwodowano pierwszy tankowiec dla zagranicznego klienta.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów