• <
nauta_2024

Kriti Future - pierwszy na świecie tankowiec z napędem umożliwiającym wykorzystanie amoniaku

10.02.2022 21:14
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Kriti Future - pierwszy na świecie tankowiec z napędem umożliwiającym wykorzystanie amoniaku

Partnerzy portalu

Kriti Future - pierwszy na świecie tankowiec z napędem umożliwiającym wykorzystanie amoniaku - GospodarkaMorska.pl
Fot. AEINAYTES

Grecki armator Avin International odebrał Suezmax Kriti Future, pierwszy na świecie tankowiec z napędem umożliwiającym wykorzystanie amoniaku. Ceremonia przekazania okrętu odbyła się w stoczni New Times Shipbuilding w styczniu br.

Okręt klasy ABS Suezmax ma długość 274 metrów i nośność 156 700 ton. Przyjazny dla środowiska statek został zamówiony jesienią 2020 roku. Tankowiec jest obecnie zasilany paliwem konwencjonalnym, ale spełnia wymagania ABS Ammonia Ready Level 1 i ABS LNG Fuel Ready Level 1 , co oznacza, że został zaprojektowany tak, aby w przyszłości mógł być przystosowany do zasilania amoniakiem i LNG.

Level 1 oznacza, że statek spełnia wymagania określone w przewodniku ABS dla statków gotowych do użycia gazu i innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu. Jest to część pakietu wytycznych branżowych dotyczących paliw alternatywnych opracowanych przez ABS, w tym wsparcia dla rozwoju amoniaku jako paliwa żeglugowego. W październiku 2020 roku ABS opublikował dokument „Sustainability Whitepaper: Ammonia as Marine Fuel”, oceniając wyzwania związane z projektowaniem i eksploatacją statków zasilanych amoniakiem.

– Ten statek to kamień milowy w rozwoju przemysłu morskiego i krok w kierunku do zwiększenia wykorzystania alternatywnych paliw żeglugowych – podkreślił Filippos Nikolatsopoulos, ABS Manager w Greece Business Development.

Amoniak został uznany za kluczowe paliwo wspierające dekarbonizację transportu morskiego na świecie. Według dostępnych szacunków można go wykorzystać do dekarbonizacji nawet 25-30 procent floty morskiej. Amoniak zyskuje coraz większą popularność i niewykluczone, że stanie się jednym z głównych paliw czwartej rewolucji napędowej w przemyśle morskim.

Zgodnie z przewidywaniami Międzynarodowej Agencji Energetyki (IEA), w 2050 roku amoniak będzie odpowiadał za około 45 procent zapotrzebowania na energię w żegludze na świecie. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) postawiła cel zdecydowanego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, tak aby w perspektywie 2050 roku spadły o 50 proc.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.