Grecki armator Avin International odebrał Suezmax Kriti Future, pierwszy na świecie tankowiec z napędem umożliwiającym wykorzystanie amoniaku. Ceremonia przekazania okrętu odbyła się w stoczni New Times Shipbuilding w styczniu br.
Okręt klasy ABS Suezmax ma długość 274 metrów i nośność 156 700 ton. Przyjazny dla środowiska statek został zamówiony jesienią 2020 roku. Tankowiec jest obecnie zasilany paliwem konwencjonalnym, ale spełnia wymagania ABS Ammonia Ready Level 1 i ABS LNG Fuel Ready Level 1 , co oznacza, że został zaprojektowany tak, aby w przyszłości mógł być przystosowany do zasilania amoniakiem i LNG.
Level 1 oznacza, że statek spełnia wymagania określone w przewodniku ABS dla statków gotowych do użycia gazu i innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu. Jest to część pakietu wytycznych branżowych dotyczących paliw alternatywnych opracowanych przez ABS, w tym wsparcia dla rozwoju amoniaku jako paliwa żeglugowego. W październiku 2020 roku ABS opublikował dokument „Sustainability Whitepaper: Ammonia as Marine Fuel”, oceniając wyzwania związane z projektowaniem i eksploatacją statków zasilanych amoniakiem.
– Ten statek to kamień milowy w rozwoju przemysłu morskiego i krok w kierunku do zwiększenia wykorzystania alternatywnych paliw żeglugowych – podkreślił Filippos Nikolatsopoulos, ABS Manager w Greece Business Development.
Amoniak został uznany za kluczowe paliwo wspierające dekarbonizację transportu morskiego na świecie. Według dostępnych szacunków można go wykorzystać do dekarbonizacji nawet 25-30 procent floty morskiej. Amoniak zyskuje coraz większą popularność i niewykluczone, że stanie się jednym z głównych paliw czwartej rewolucji napędowej w przemyśle morskim.
Zgodnie z przewidywaniami Międzynarodowej Agencji Energetyki (IEA), w 2050 roku amoniak będzie odpowiadał za około 45 procent zapotrzebowania na energię w żegludze na świecie. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) postawiła cel zdecydowanego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, tak aby w perspektywie 2050 roku spadły o 50 proc.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów