• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Trwa rozbudowa portu w Pucku. To największa tego typu inwestycja w regionie, wkrótce "oaza" dla żeglarzy [ZDJĘCIA]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Trwa rozbudowa portu w Pucku. To największa tego typu inwestycja w regionie, wkrótce "oaza" dla żeglarzy [ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Trwa rozbudowa portu w Pucku. To największa tego typu inwestycja w regionie, wkrótce "oaza" dla żeglarzy [ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Zmienia się krajobraz Zatoki Puckiej. Port w Pucku dostanie drugie życie w ramach projektu "Rozbudowa i przebudowa portu w Pucku dla rozwoju funkcji rybackich, turystycznych, żeglarskich". Obecnie trwa pierwszy etap projektu. Wartość inwestycji to ponad 32 mln zł, a po jej zakończeniu pojawi się 98 nowych miejsc cumowania dla jachtów. Pytamy wykonawcę, firmę NDI, o postępy w przedsięwzięciu.

Na dzień dzisiejszy port w Pucku mieści 60 jednostek, do tego dochodzi port rybacki przewidziany dla kolejnych 20. Wkrótce jednak to się zmieni.

Pierwszy etap trwającej inwestycji obejmuje budowę części falochronu północnego dla osłony basenu rybackiego przed nadmiernym zafalowaniem, budowę stałego pomostu połączeniowego o długości 180 m wraz z trzema pomostami pływającymi dla jachtów oraz przygotowaniem nasady zaplecza portu.

Na pomostach zainstalowane zostaną postumenty do poboru energii i wody, stanowiska ze sprzętem ratowniczym, drabinkami oraz knagami cumowniczymi. W efekcie, oprócz już istniejących, powstanie aż 98 nowych miejsc cumowania dla jachtów.

CZYTAJ też: NDI rozbuduje port w Pucku: Burmistrz: "Koncepcję mariny konsultowało ponad 100 osób" 

Co zostało już zrobione, jakie zadania obecnie przed ekipą NDI?

– Na początku roku wykonaliśmy prace rozbiórkowe. Obecnie trwają roboty związane z wykonaniem nabrzeża zamykającego - pogrążanie ścianki szczelnej – informuje Paweł Ciomek, dyrektor projektu NDI.

I jak dodaje, lada moment rozpoczną się prace związane z zakotwieniem ścianki szczelnej, a następnie, wraz z nadejściem wiosny wykonaniem oczepów żelbetowych na tym fragmencie inwestycji.

Paweł Ciomek mówi nam, że obecnie rozpoczęły się transporty kluczowych materiałów, czyli około 1200 ton ścianki szczelnej oraz 25 000 ton kamienia hydrotechnicznego. 

Jaki będzie najtrudniejszy element inwestycji?

– Kluczowe będzie wykonanie konstrukcji falochronu północnego wraz z zabezpieczeniem go kamiennym narzutem. Będzie to ten etap realizacji najbardziej narażony na niekorzystne warunki pogodowe – przewiduje dyrektor projektu NDI.

CZYTAJ: Rozbudowa portu w Pucku. Pierwszy etap przed nami

Co przesądzi o wyjątkowości, w kontekście funkcjonalności, nowej części portu w Pucku? – Inwestycja jest największą tego typu w regionie. Umożliwi dalszy rozwój turystyczny miasta będącego swoista "oazą" dla żeglarzy na Zatoce Puckiej. Zupełnie zmieni kształt i funkcjonalność portu czyniąc go bardzo atrakcyjnym dla przybywających żeglarzy i turystów – podkreśla.

Zakończenie prac zgodnie z umową, która opiewa na kwotę 32 810 393,20 zł brutto, ma nastąpić do września 2023.

– Dokładamy jednak starań aby skrócić czas realizacji i udostępnić nową marinę nieco wcześniej, czyli w wakacje 2023. Proszę trzymać za nas kciuki – podsumowuje Paweł Ciomek.

Dodajmy, że umowa została podpisana na kwotę 32 810 393 zł brutto, a wartość kosztów kwalifikowalnych (tj. wartość pomniejszona min. o wartość podatku VAT), to kwota 26 675 116 zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 22 244 548 zł co stanowi prawie 84 proc. dofinansowania wymienionych kosztów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.