• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdańsk z historycznym rekordem przeładunków - 53,2 mln ton: "Mamy bardzo duże aspiracje" [WIDEO]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk z historycznym rekordem przeładunków - 53,2 mln ton: "Mamy bardzo duże aspiracje" [WIDEO]

Partnerzy portalu

Port Gdańsk z historycznym rekordem przeładunków - 53,2 mln ton: "Mamy bardzo duże aspiracje" [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W Porcie Gdańsk w 2021 roku w sumie przeładowano 53,2 mln ton towarów. W porównaniu do poprzedniego roku stanowi to 11 proc. wzrost. 

– Jest to najlepszy wynik w naszej historii. Udało nam się pobić rekord z 2019 roku, w którym przeładowaliśmy 52 mln ton – podkreślał na konferencji Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.  

Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie ostatniej dekady, z dynamiką wzrostu na poziomie 110 proc.

– Ale jeśli porównany obecny wynik do tego z 2016, czyli roku, w którym podjęliśmy decyzję o wielkich inwestycjach - w infrastrukturę dostępową do terminali głębokowodnych, w przebudowę toru wodnego i modernizację blisko 5 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym, to widzimy, że właśnie w tym okresie dynamika była najwyższa – wzrost o blisko 16 mln ton towarów – dodał.

Historyczny wynik. Naftoport z rekordem 17 mln ton

Na rekordowy wynik z 2021 r. złożyły się m.in. przeładunki paliw płynnych – 18,8 mln ton z  dynamiką wzrostu 37,9 proc. (ponad 5 mln ton więcej niż w 2020 r). To absolutny rekord Naftoportu - blisko 17 mln ton.

Wzrost na poziomie 10 proc. zanotowały kontenery. Przeładunki w terminalu DCT sięgnęły 2,1 mln TEU. – To wynik, który robi wrażenie w skali europejskiej. Natomiast jeśli weźmiemy pod uwagę zapowiedzi inwestycji, na które podpisaliśmy umowy, jestem przekonany, że w krótkim czasie terminal DCT powinien być w pierwszej dziesiątce terminali w Europie. A to spowoduje, że również nasz port awansuje w rankingach – zaznaczył prezes Greinke.

Osiągnięcia jeszcze lepszych wyników należy się spodziewać w związku powstaniem Baltic Hub 3 oraz rozbudową zaplecza przy terminalu T2. Przypomnijmy, że DCT planuje zalądowienie obszaru morskiego o blisko 36 hektarów.  

CZYTAJ więcej: DCT Gdańsk i Port Gdańsk gotowi na Baltic Hub 3. Terminal za 2 miliardy złotych w 2024 roku [WIDEO]

Wzrost o 7,6 proc. zanotowały zboża – przeładunki ziarna sięgnęły blisko 1,6 mln ton. W przeładunkach drobnicy ogółem, w tym skonteneryzowanej nastąpił 5,5 proc. wzrost – łączne przeładunki tej grupy towarowej dały wynik 23,3 mln ton.  Najwyższy wzrost zanotowało drewno - skok aż o 795 proc. To grupa ładunkowa, która występuje w Porcie Gdańsk w zależności od koniunktury na rynku lokalnym.

Wielkie inwestycje za nimi. Wkrótce kolejne 

W roku 2021 Port Gdańsk zakończył inwestycje związane z pogłębianiem toru wodnego, przebudowę nabrzeża w Porcie Wewnętrznym oraz przebudowę i wybudowanie nowego układu drogowo-kolejowego w największych terminalach w Porcie Zewnętrznym.

– W tej chwili kolejny mniejszy układ drogowo-kolejowy realizujemy na zapleczu nabrzeża Przemysłowego – przypominał prezes Greinke. – Przygotowujemy przetargi, które będą ogłoszone już w tym roku, czyli m.in. przebudowę blisko kilometra nabrzeża Wiślanego. Planujemy również przebudowę nabrzeża Węglowego w Basenie Górniczym, jednak to nie wszystko.

Na początku stycznia w przetargu na dzierżawę tzw. Deepwater, czyli 27 hektarów w głębokowodnej części Portu Gdańsk oferty złożyły dwie firmy: terminal DCT i Copenhagen Merchants. 

– Prowadzimy również bardzo zaawansowane rozmowy z Gas-Systemem, który planuje zlokalizować pływającą stację regazyfikacji w obszarze administracyjnym naszego portu – przypomniał prezes Portu Gdańsk.

Mają apetyt na więcej. Prezes: "Interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce"

– Należy podkreślić, że ten rekord udało nam się osiągnąć w trakcie procesu inwestycyjnego. Port nigdy nie zasypia. Choć inwestycje szły pełną parą, operatorzy realizowali swoje przeładunki. Wynik, który osiągnęliśmy w roku ubiegłym, cieszy nas, ale nie satysfakcjonuje. Mamy bowiem bardzo duże aspiracje, chcemy być jednym z największych portów w Europie, interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce. Na razie awansowaliśmy na 18. pozycję w Europie, nadal pozostajemy na bałtyckim podium – zajmujemy trzecie miejsce w przeładunkach ogółem. Jestem przekonany, że kolejne nasze inwestycje, które będziemy realizowali już niebawem, wprowadzą port w Gdańsku na nowe wolumeny. W ciągu 2-3 lat, zamiast piątki z przodu, będziemy mieli szóstkę, a w kolejnych pięciu latach – siódemkę – zapewniał prezes Greinke.

CZYTAJ również: Porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu podają wyniki za rok 2021 [WIDEO]

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.