• <

Wynik wyszukiwania - "aframax" - Wiadomości

Indie – nowy rozgrywający na morskich szlakach ropy i produktów rafineryjnych

Indie złapały wiatr w rafineryjne żagle po wprowadzeniu sankcji na handel z Rosją i ograniczeniu importu rosyjskiej ropy przez państwa UE. Szczególnie dobry biznesowo był rok 2022. Również w 2023 r. nie było najgorzej. Jak wynika z danych opublikowanych przez firmę wywiadowczą Kpler, import ropy naftowej do Indii wzrósł w marcu 2024 r. do 5,2 mln baryłek dziennie.
01.04.2024

Raport wypadków i zdarzeń morskich – luty 2024 r.

Miesiąc luty to przede wszystkim kontynuacja niebezpiecznych zdarzeń dotyczących ataków na statki handlowe na Morzu Czerwonym i na Zatoce Adeńskiej. Łącznie od listopada 2023 roku takich ataków było już ponad 50. Sytuacja spowodowała zaangażowanie sił marynarki wojennej wielu krajów, które starają się chronić szlaki handlowe, ale nie jest to do końca skuteczne. Z tego też względu bardzo duża liczba armatorów przekierowała swoje jednostki na trasy okrężne, co spowodowało liczne opóźnienia i wzrost kosztów transportu.
07.03.2024

Po 145 latach wycofują się z budowy statków handlowych. Liczą na remonty i offshore

Japońska stocznia Sumitomo Heavy Industries Marine and Engineering, znana w ostatnich latach głónie z budowy tankowców aframax, ogłosiła zaprzestanie przyjmowanie nowych zamówień na statki handlowe. Stocznia nie wytrzymała konkurencji z Chinami i celuje w rynek offshore.
15.02.2024

Deltamarin i BAR Technologies rozwijają wspólny projekt statku napędzanego siłą wiatru

Deltamarin i BAR Technologies wprowadzają nową, wspólnie opracowaną konstrukcję kadłuba, zoptymalizowaną pod kątem wiatru. Obie firmy podkreślają, że ich partnerstwo w ramach tego przedsięwzięcia wskazuje na ich ciągłe zaangażowanie w dekarbonizację żeglugi oraz sięganie po przyszłościowe rozwiązania dla żeglugi. Wiatr, który niegdyś był głównym napędem statków i okrętów przemierzających morza i oceany w ich wizji wraca do łask, zaczynając nowy rozdział w historii transportu morskiego.
15.02.2024

Unijny rynek ropy naftowej. Port Gdańsk w czołówce importerów

Przez morskie terminale paliwowe przepompowano w 2023 około 2,16 mld t ropy naftowej, z czego morskie terminale Unii Europejskiej przeładowały ponad 470 mln t. Ten wynik przebiła gospodarka ChRl, która sprowadziła drogami morskimi 512 mln ton w okresie styczeń-grudzień ubr. – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. Port Gdańsk znalazł się w czołówce portów UE przeładowujących ropę naftową.
11.02.2024

Ropa pod kontrolą do 2025 r. Beneficjenci wojny na Morzu Czarnym i ataków na Morzu Czerwonym

Rok 2023 był kolejnym pozytywnym okresem dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen i ryzyka recesji gospodarczej. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. światowe przeładunki ropy naftowej wzrosły o 5,3% r/r informuje Banchero Costa Research, powołując się na dane wynikające z obserwacji ruchu statków przez Refinitiv, z wyłączeniem całego handlu kabotażowego. Ten wzrostowy trend zanotowano również w Gdańsku i Gdyni, głównych paliwowych portach Polski.
31.01.2024

IMO decyduje się na poważniejsze działania w sprawie zwalczania "floty cieni"

W środę Międzynarodowa Organizacja Żeglugi (International Maritime Organization’s, IMO), będąca agendą Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję dotyczącą prowadzonych od lat nielegalnych praktyk żeglugowych ze strony tak zwanej „floty cieni” (zwanej też "flotą widmo" oraz "flotą zombie"). Działające nieregulaminowo, w sposób nierejestrowany state statki transportowe są zmorą żeglugi i metodą dla państw objętych sankcjami, aby omijać międzynarodowe przepisy. Organizacja chce wreszcie ukrócić ten proceder.
07.12.2023

Halloween na oceanie. Flota „duchów” coraz większa

Technologie satelitarne wspomagają w śledzeniu zbiornikowców z nielegalną ropą. Windward w najnowszych statystykach podaje, że zidentyfikował już około 1100 statków, które stanowią „ghost ships”. Rosnąca ilość „statków duchów” w światowej flocie skoncentrowana jest na obsłudze nielegalnego handlu ropą naftową i zbożami.
01.11.2023

Atmosfera chaosu i niepewności wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrosty poziomów czarterów i frachtów w żegludze masowej. To również bardzo duża niepewność płynąca z wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie, a także kontynuowanej wojny na Ukrainie. Ma to znaczący wpływ na transport morski realizowany na Morzu Czarnym. Dane rynków wskazują na dalsze spowolnienie gospodarek państw zachodnich.
30.10.2023

Atmosfera chaosu i niepewności wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrosty poziomów czarterów i frachtów w żegludze masowej. To również bardzo duża niepewność płynąca z wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie a także kontynuowanej wojnie na Ukrainie. Ma to znaczący wpływ na transport morski realizowany na Morzu Czarnym. Dane rynków wskazują na dalsze spowolnienie gospodarek państw zachodnich. Niektórzy z analityków wieszczą, iż takie spowolnienie może również przenieść się w większym stopniu do Azji.
28.10.2023

Ropa na wojennej ścieżce. Kto zarabia na wojnie? Producenci, operatorzy zbiornikowców i terminali

Wojna w Ukrainie wciąż napędzała w 2023 r. popyt na ropę transportowaną drogą morską. Pomimo wysokich cen ropy i ryzyka recesji gospodarczej wiele krajów kupuje ropę „na zapas” i napędza ceny. W tym roku korzystają na tym głównie operatorzy capsize. Choć i operatorzy innych zbiornikowców również na narzekają. W 2022 roku ponad 55% eksportu ropy z Europy Północno-Zachodniej zostało załadowane na statki Aframax, 34% na Suezmax, a 9% na VLCC. W 2023 r. proporcje niewiele się zmieniły.
07.10.2023

Okres małej stabilizacji. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2023)

Ostatnie tygodnie to raczej spadki warunków frachtowych i czarterowych dla tonażu zbiornikowcowego. Z kolei dla przewozów masowych można było mówić o pewnej stabilizacji.
17.09.2023

Rosja chwali się chrztem statków transportowych o klasie lodowej

Najwyższe władze Federacji Rosyjskiej były obecne w stoczni Zwiezda w miejscowości Bolszoj, gdzie wzięły udział w ceremonii nadania imienia dwóm statkom, które znajdą się w wyposażeniu rosyjskich firm z branży morskiej. Rząd chce je wykorzystać w ramach swojego "wyścigu po Arktykę" i rozwoju branży stoczniowej.
13.09.2023

Rosyjskie statki widma z transportem ropy i zboża omijają sankcje. Greccy operatorzy robią to oficjalnie

Rosyjskie statki nieprzerwanie eksportują zboże i ropę naftową, wykorzystując technikę wyłączania systemów identyfikacji. Technika przemytu jest bardzo prosta. Statki załadowane w portach rosyjskich docierają z ładunkami do zaprzyjaźnionych portów – wykazało wspólne dochodzenie Lloyd's List, Bellingcat i Scripps News. Greccy armatorzy przewożą rosyjską ropę i produkty, wykorzystując luki prawne.
27.08.2023

Azjatycki przemysł stoczniowy płynie cała naprzód. Europejski w kilwaterze

Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.
04.08.2023

Reaktory na statki. W poszukiwaniu zeroemisyjności

Pod koniec lipca br. angielska firma zajmująca się technologiami jądrowymi „newcleo”, grupa stoczniowa Fincantieri i towarzystwo klasyfikacyjne RINA podpisały historyczne porozumienie. Planują wdrożyć bezpieczną technologią jądrową do transportu morskiego wykorzystując innowacyjne reaktory IV generacji. Na jednostkach wykorzystywano już reaktory jądrowe do napędu lodołamaczy i statków handlowych.
03.08.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. w panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w pro
19.06.2023

BAR Technologies i Deltamarin realizują wizję kontenerowca zasilanego siłą wiatru

Fińsko-brytyjski duet technologicznej branży morskiej dąży do urzeczywistnienia innowacyjnego projektu budowy kontenerowców Aframax napędzanych siłą wiatru. Powrót do historycznych rozwiązań ma być kluczem do dekarbonizacji żeglugi.
06.06.2023

Ucieczka przed recesją. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 15-17/2023)

Na rynkach handlu morskiego pojawiają się nadal uzasadnione obawy, co do stanu światowej gospodarki, ale zwraca się również uwagę, że w aktualnych warunkach są także i pozytywne informacje. W wielu przypadkach światowe gospodarki notują drobne wzrosty, ale co najważniejsze unikają w szerszym ujęciu przynajmniej jak na razie recesji.
11.05.2023

Wojenne rynki ropy naftowej. Transport morski potrzebuje VLCC i produktowców

Początek 2023 roku to dobry czas dla handlu ropą naftową, pomimo wysokich cen ropy i rosnącego ryzyka recesji gospodarczej. Według danych Refinitiv, w okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku podaż ropy naftowej w handlu morskim wzrosła o 9,4%, do 717,8 mln ton. Skorzystali na tym głównie operatorzy z Grecji w których rękach jest 28% floty zbiornikowców do przewozu ropy naftowej oraz 17% światowej floty produktowców.
11.05.2023

Lekka poprawa parametrów rynku po pierwszym kwartale. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-14/2023)

Według Międzynarodowej Organizacji Handlu (ang. World Trade Organization) globalny handel spadnie z poziomu 2,2 % odnotowanych w 2022 roku do poziomu około 1,7 % w roku 2023. Aczkolwiek przewidywania na 2024 rok są dużo lepsze. Według prognoz WTO ma nastąpić mocniejszy rozwój światowej gospodarki, co przełoży się również na poprawę parametrów międzynarodowego handlu, w tym tego realizowanego drogą morską.
20.04.2023

Wojna na lądzie, biznes na morzu. Nowi gracze na rynku transportu ropy naftowej i produktów

Z chwilą napaści Rosji na Ukrainę na rynku transportu morskiego pojawili się nowi gracze. Popyt na używane tankowce wzrósł, co spowodowało wzrost stawek frachtowych po długim okresie stagnacji, a to zachęciło nowych graczy do dynamicznego wejścia na rynek.
14.04.2023

Transfer ropy na morzu jako metoda Rosji na unikanie sankcji

Rosja zaczęła przeładowywać olej napędowy metodą ze statku na statek (ship-to-ship, STS) w pobliżu afrykańskich portów, szukając nowych dróg sprzedaży, jak podają obserwatorzy i dane Refinitiv Eikon. To kolejna próba ominięcia embarga na rosyjskie produkty naftowe funkcjonującego od 5 lutego br.
05.04.2023

Imperium kontratakuje! Flota cieni z rosyjską ropą na morzach i oceanach

Mimo nałożonych przez Unię Europejską, G-7 oraz Australię sankcji na handel rosyjską ropą, ten trwa w najlepsze. Transport rosyjskiej ropy drogą morską odbywa się za sprawą „floty cieni”, czyli starszych tankowców o niejasnej strukturze własnościowej oraz powiązaniach biznesowych.
04.04.2023

Rosyjska “flota cieni” korzysta z 443 tankowców, dzięki czemu Moskwa nadal sprzedaje ropę na masową skalę

Ze śledztwa dziennikarzy madryckiego El Mundo wynika, że pomimo nałożonych na nią sankcji po inwazji na Ukrainę Rosja w dalszym ciągu sprzedaje masowo ropę naftową. Osiąga to dzięki 443 tankowcom pływającym pod innymi flagami, które zaopatruje w surowiec na wodach międzynarodowych.
30.03.2023

Czy rynek azjatycki przebudzi żeglugę? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 7-9/2023)

Ostatnie tygodnie to nieco pozytywniejsza atmosfera na rynkach frachtowych i czarterowych jednostek masowych. Z różnych regionów, dla różnych segmentów zaczęły napływać całkiem pozytywne wieści na temat zapotrzebowania na tonaż. Z kolei na rynku przewozów ładunków ropy naftowej i jej pochodnych nadal sporo zamieszania. Sytuacja w tym segmencie zależała od wielu czynników, tj. typ statku, obsługiwany obszar, itp. Indie są obecnie trzecim największym importerem ropy na świecie
10.03.2023

Bloomberg: Rosja wciąż potrzebuje europejskich tankowców, by eksportować ropę do Azji

Rosja wciąż potrzebuje europejskich tankowców, by eksportować ropę do Azji, bo z trudem obchodzi zachodnie sankcje, korzystając z własnej floty - poinformowała w środę agencja Bloomberg.
15.02.2023

Pomylili tankowiec z terminalem. W Norwegii trwa rozprawa w sprawie katastrofy fregaty

W Norwegii toczy się rozprawa sądowa mająca ustalić, kto powinien ponieść odpowiedzialność za zderzenie fregaty Helge Ingstad z tankowcem Sola TS, do którego doszło w 2018 roku. W wyniku wypadku fregata przewróciła się i osiadła na mieliźnie, a zniszczenia okazały się zbyt poważne, by dało się ją przywrócić do użytku.
08.02.2023

Rosyjska ropa ma iść w świat na chińskich tankowcach. Niebezpieczny deal?

Rząd w Moskwie szuka sposobów na ominięcie sankcji narzuconych mu przez państwa sprzeciwiające się agresji na Ukrainę. Tym razem w proceder zostały włączone tankowce należące do chińskich armatorów.
16.01.2023

Logistyka ropy naftowej i produktów w 2022 r. Radykalne zmiany tras, portów i frachtów

Rok 2022 przyniósł radykalne zmiany w trasach transportu ropy naftowej i produktów. Po napaści Rosji na Ukrainę importerzy odczuli rekordowy wzrost stawek frachtowych operatorów zbiornikowców ropy i jej produktów. Lokalna wojna zmieniła obraz makroekonomiczny gospodarki światowej.
03.01.2023

Rosja ma kolejny tankowiec. Pomoże omijać sankcje

29 grudnia Sovcomflot odebrał pierwszy zbudowany i sfinansowany przez Rosję tankowiec Aframax napędzany LNG. To ważna wiadomość dla samych Rosjan, bo każdy tankowiec jest teraz dla nich na wagę złota ze względu na zachodnie sankcje i price cap na rosyjską ropę.
30.12.2022

"FT": Rosja po cichu skupuje tankowce, by omijać zachodnie embargo na sprzedaż ropy

Rosja po cichu zgromadziła flotę ponad 100 starzejących się tankowców, aby za ich pomocą obchodzić ograniczenia na sprzedaż ropy, które Zachód nałożył na Moskwę po jej inwazji na Ukrainę - podał w sobotę "Financial Times", przywołując opinie analityków rynku.
03.12.2022

Druga bunkierka LNG zwodowana w stoczni w Korei

W środę w koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd. (HMD) zwodowano jednostkę do bunkrowania LNG. To drugi tego typu statek budowany dla singapurskiego armatora FueLNG.
16.11.2022

Nielegalny handel ropą na morzu spowoduje więcej wypadków

Nałożone na Rosję sankcje handlowe spowodowały zwiększenie zjawiska tzw. „mrocznej floty” tankowców uczestniczących w nielegalnym handlu ropą. To z kolei może spowodować więcej wypadków zbiornikowców.
07.11.2022

Chiński Aframax z rosyjską ropą zatrzymany w Hiszpanii

Chiński tankowiec LINDA I, załadowany rosyjską ropą naftową, utknął w porcie Algeciras na Gibraltarze. Swoją podróż do Turcji przerwał 27 października, po tym, jak odkryto, że nielegalnie dryfował po wodach Morza Śródziemnego.
03.11.2022

Dziurawe sankcje. W biznesie morskim potrzebne nowoczesne technologie obiegu dokumentów

Badanie przeprowadzone wśród ponad 500 decydentów pokazuje, że szwajcarskie i brytyjskie banki nie mają możliwości monitorowania sankcji nałożonych na banki i firmy rosyjskie i prowadzące biznes z partnerami z Rosji – wynika z badania Pole Star.
19.09.2022

Rekordowe zamówienia zbiornikowców LNG, rekordowe ceny. PGNiG wchodzi na rynek z portfelem na 8 zbiornikowców

Globalny portfel zamówień statków na skroplony gaz ziemny osiągnął prawie 230 gazowców LNG i stanowi to 38 proc. wielkości obecnej floty operacyjnej. PGNiG z kontraktem na 8 statków funkcjonuje na rynku jako nowy inwestor.
10.08.2022

Grecja liderem na morzach i oceanach. Ponad 5,5 tys. statków o wartości około 180 mld USD wpiera grecką gospodarkę

Grecja jest dziś krajem, którego armatorzy dysponują największą flotą na świecie. Greccy armatorzy z 5514 statkami kontrolują obecnie około 21% światowej floty pod względem nośności. Jej wartość można dzisiaj szacować na 180 mld USD. Grecka żegluga świetnie sobie radzi w okresie pandemii i w czasie wojny. I inwestuje w nowe energooszczędne statki.
31.07.2022

Czarny rynek tankowców

Dane Vortexa, platformy w branży energetycznej, pokazują, że Iran, Rosja i Wenezuela walczą o sprzedaż ropy do Azji. Według analizy rosnący eksport ropy obłożonej sankcjami przez Rosję zmusił niektórych bliskowschodnich dostawców do obniżenia cen w obliczu konkurencji.
24.07.2022

Coraz więcej nowych zamówień i coraz wyższe ceny. Analiza rynku tonażowego (tydzień 23-26/2022)

Jak pokazują dane z rynków tonażowych z ostatnich tygodni wzrasta aktywność w zakresie kontraktowania nowych jednostek. Szczególne wzrosty były zauważalne między innymi w segmencie gazowców do przewozu LNG, co wprost wynikało z sytuacji rynkowej i politycznej, występującej na świecie. Większemu zainteresowaniu nowymi jednostkami towarzyszy równolegle ogólny wzrost cen nowych statków. Z kolei w złomowaniach jednostek nadal stagnacja.
05.07.2022

[WIDEO] 26 osób zaginionych po katastrofie pływającego dźwigu

W sobotę na Morzu Południowo-Chińskim przełamał się i zatonął offshorowy dźwigowiec Fu Jing 001. 26 osób pozostaje zaginionych, uratowano 4 członków załogi. Media donoszą, że jednostka powstała w polskiej stoczni w latach 80-tych, a następnie była kilkakrotnie przebudowywana.
04.07.2022

"Z Gdyni w daleki świat…". Niezwykłe modele statków na pokładzie Sołdka

Czym różni się masowiec od drobnicowca? Co kryje się pod tajemniczym skrótem ro-ro? Na jakich statkach produkuje się konserwy rybne? Na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź odwiedzając nową wystawę czasową „Z Gdyni w daleki świat. Stocznia Gdynia i jej statki” w Ładowni nr 2 na Sołdku.
28.06.2022

Rosną opłaty za tankowce. Winna niestabilność geopolityczna i ceny paliwa żeglugowego

Według danych amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej (EIA), gwałtownie rosną stawki za europejskie tankowce z powodu niestabilności geopolitycznej i kosztów paliwa żeglugowego.
03.06.2022

Sovcomflot wyprzedaje statki

Rosyjski państwowy armator Sovcomflot (SCF) podał, że sprzedał „znaczną” część swojej floty w ramach restrukturyzacji swojego portfela kredytowego.
23.05.2022

Top 10 morskich nacji. Chiny na pierwszym miejscu. Polska poza rankingiem

Chiny, Japonia i Grecja zdominowały rynek transportu morskiego. Dziś ta trójka należy najpotężniejszych krajów posiadających statki handlowe i pasażerskie. W końcu 2021 łączna wartość flot będąca w dyspozycji armatorów z tych krajów osiągnęła około 520 mld USD – oszacowali analitycy VesselsValue. To więcej niż łączna wartość flot armatorów działających w pozostałych 7. krajach uwzględnionych w rankingu.
16.04.2022

Iran buduje pierwszy pierwszy tankowiec od dawna

Iran planuje rozpocząć budowę tankowca typu Aframax. Będzie to pierwsza taka jednostka wybudowana w kraju od ponad dekady.
22.03.2022

Amerykańskie sankcje obejmują rosyjskie statki

Pośród aktywów objętych amerykańskimi sankcjami w reakcji na rosyjską agresję wobec Ukrainy jest pięć statków oraz firmy zaangażowane w gospodarkę morską.
23.02.2022

SCF pozyskał zieloną pożyczkę na dwa nowe tankowce

Największa rosyjska firma transportowa PAO Sovcomflot (Grupa SCF) pozyskała nowy kredyt w wysokości 110 mln dolarów na sfinansowanie dwóch nowych tankowców klasy lodowej.
16.11.2021

Korea Południowa bada transport kontenerowy na rosyjskim szlaku Morza Północnego

Inwestorzy z Korei Południowej badają możliwość transportu kontenerowego wzdłuż rosyjskiego Szlaku Morza Północnego (NSR). Rozbudowa arktycznego szlaku żeglugowego pozostaje dla Rosji priorytetem, przy czym coraz większy nacisk kładzie się na rozwój żeglugi kontenerowej.
15.11.2021

Zadyszka i chwilowe spowolnienie rynku? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 40-44/2021)

Po bardzo dobrych ostatnich miesiącach dla segmentu masowców mijające tygodnie to już raczej nie tylko korekta „w dół” parametrów rynków frachtowych i czarterowych, ale postępujący najprawdopodobniej krótko – lub nawet średnioterminowy trend spadkowy. Pomimo tego średnioroczny wzrost handlu morskiego liczony rok do rok na ten moment szacuje się na około 4%. Nieco inaczej sytuacja wygląda na rynku offshore, który dzięki wysokim cenom ropy naftowej i jej pochodnych podlega zauważalnemu ożywieniu i dalszej, ale też niełatwej odbudow
08.11.2021

Wietnamski tankowiec Afamax w środku tajemniczego incydentu

Islamska Republika poinformowała 3 listopada, że siły amerykańskie skonfiskowały tankowiec przewożący irańską ropę na Morzu Omańskim, a następnie przeniosły ją na inny tankowiec. Siły irańskiej Gwardii Rewolucyjnej miały następnie przeprowadzić desant helikopterowy na drugi statek, co pozwoliło im przejąć nad nim kontrolę i skierować go z powrotem na irańskie wody, unikając w ten sposób amerykańskich okrętów wojennych i samolotów, które podobno podjęły pościg.
07.11.2021

Sovcomflot przedstawiło statki Green Funnel LNG

Największa rosyjska firma żeglugowa Sovcomflot (SCF) przedstawiła technologię swoich tankowców zasilanych LNG z serii „Green Funnel” Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
19.10.2021

Ceny surowców energetycznych szybują w górę, a frachty mają się dobrze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2021)

Na świecie ceny surowców zaczęły coraz szybciej rosnąć. Analitycy gospodarczy informują, iż inwestorzy obawiają się o związane z tym zagrożenie w odbudowie światowej gospodarki. Jednym z głównych problemów są znaczące braki zapasu gazu ziemnego w świetle znaczącego wzrostu jego zapotrzebowania. Na rynki frachtowe nadal mają wpływ również kongestie doświadczane w wielu światowych portach. Mowa tutaj między innymi o portach chińskich, ale też i amerykańskich.
08.10.2021

Dla przewoźników warunki najlepsze od lat. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 27-31/2021)

Zgodnie z informacją z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (IMF – International Monetary Fund) światowa gospodarka jest od pewnego już czasu na fali wyraźnego wzrostu. Jednakże nie jest on równomierny we wszystkich rejonach świata. Lepiej radzą sobie gospodarki państw, w których najlepiej funkcjonują programy wsparcia i odbudowy po okresie pandemii a także tam, gdzie akcje szczepień przeciwko wirusowi SARS Covid–19 są najbardziej sprawne i skuteczne.
12.08.2021

Jeszcze ostrożnie przed euforią. Analiza rynku tonażowego (tydzień 23-26/2021)

Jak pokazują statystyki ostatnich tygodni ilość złomowań statków na świecie zaczęła wreszcie wzrastać. Wolumeny statków przekazywanych do okrętowego recyklingu nie są jednak oszałamiające. Jak pokazują statystyki średnia spadków złomowań dla całego świata wynosi 2%, przy czym mocno tracą tradycyjne azjatyckie lokalizacje na rzecz innych. Sprzyjają temu rekordowe ceny stali (w Bangladeszu oferuje się aktualnie cenę 580 USD za tonę statku pustego).
14.07.2021

BIMCO: Zamówienia na nowe statki wzrosły ponad dwukrotnie z powodu większego popytu na kontenerowce

Dane BIMCO pokazują, że łączna liczba zamówień w pierwszych pięciu miesiącach tego roku wzrosła o 119,7% w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku.
31.05.2021

Flota tankowców się starzeje - w 2023 jedna czwarta będzie miała ponad 20 lat

Ponad 25 procent aktywnej floty tankowców przekroczy wiek 20 lat do końca 2023 roku, co ustawi wyeksploatowane jednostki w kolejce do złomowania.
03.05.2021

Od początku roku zamówiono już 27 statków napędzanych LNG

Od początku tego roku armatorzy zamówili już 27 jednostek napędzanych LNG – informuje firma Gibson Shipbrokers. Wśród nich 14 to były tankowce, dziewięć kontenerowce, dwa drobnicowce i jeden samochodowiec. Statki będą dostarczane do 2024 roku.
14.04.2021

Problemów nie brakuje, ale życie gospodarcze toczy się dalej. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 10-13/2021)

Za sprawą zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec „Ever Given” konsekwencje tego wydarzenia wpłynęły również na inne segmenty żeglugi. W związku z tym wykorzystanie, czyli tzw. utylizacja statków znacznie wzrosła, ponieważ wiele z nich przekierowało się na znacznie dłuższą trasę dookoła Afryki via Przylądek Dobrej Nadziei. Krótkoterminowa dostępność przestrzeni ładunkowych pod przewozy znacznie spadła.
06.04.2021

Dużo gadania, mało wyników. Tak wygląda złomowanie na rynku tankowców

Zapowiadana duża ilość złomowań przyniosła w rzeczywistości niewielki tonaż na złomowiskach, co zmiażdżyło nadzieje związane ze złomowaniem na rynku - powiedziało BIMCO.
14.03.2021

Więcej pozytywów z dobrymi perspektywami na horyzoncie. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 6-9/2021)

Rynki żeglugowe w ostatnich tygodniach odznaczały się coraz bardziej pozytywnymi symptomami wzrostów dla wielu segmentów a to za sprawą wzrastającej wielkości światowej produkcji widocznej w pierwszej kolejności na obszarach azjatyckich. Jednakże trudna sytuacja miała miejsce nadal między innymi dla zbiornikowców.
08.03.2021

Cięcie stali pod trzeci tankowiec MR zasilany LNG

Rosyjska Shipbuilding Complex Zvezda pocięła stal pod trzeci tankowiec do przewozu produktów naftowych typu MR (średniego zasięgu). Jednostka o napędzie LNG została w 2019 roku zamówiona w stoczni przez rodzimego armatora – Sovcomflot.
18.01.2021

Stena Bulk, czyli dlaczego gaz LNG powinien zawsze podróżować pierwszą klasą

Dzisiaj kolejny z cyklu artykułów na temat armatorów i ich flot, których statki zawijają do polskich portów. Tym razem zajmiemy się przedsiębiorstwem armatorskim Stena Bulk, będącym jedną ze spółek bardzo renomowanej Grupy Stena. Jednymi z bardziej charakterystycznych jednostek wykorzystywanych we flocie Steny Bulk są tzw. metanowce, a więc jednostki do przewozu LNG. Właśnie jeden z takich statków pod koniec grudnia 2020 roku zawinął do świnoujskiego terminala LNG, przywożąc do kraju kolejną partię gazu z USA.
08.01.2021

Aegean Shipping zamawia kolejny ekologiczny tankowiec Aframax

Grecki armator Aegean Shipping Management skorzystał z opcji budowy trzeciego tankowca Aframax w Chinach.
28.12.2020

Rynek liczy na rok 2021. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 48-50)

Trudne i skomplikowane wydarzenia roku 2020 skłaniają do podsumowań, ale również i prognoz na 2021. Wielu analityków różnorodnych rynków uważa, że powstały podstawy do odbudowy światowej gospodarki i to ma mieć właśnie miejsce w przyszłym roku. Równocześnie zintensyfikuje się transformacja gospodarki, co ma miejsce już w zasadzie teraz.
14.12.2020

Wybuch miny w saudyjskim porcie. Uszkodzony tankowiec

Dzierżawiony przez Grecję tankowiec został uszkodzony w wyniku eksplozji miny w saudyjskim terminalu - poinformowała w środę brytyjska morska firma ochroniarska Ambrey. Uszkodzony został kadłub jednostki.
25.11.2020

Grecki armator odnawia flotę i utrzymuje stały zysk, czekając na normalizację rynku

Grecki armator tankowców Tsakos Energy Navigation (TEN) utrzymał stały kurs podczas szalonego roku 2020, notując dobre wyniki finansowe i realizując plan modernizacji floty.
25.11.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych na początku września 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
11.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu sierpnia 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
09.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu sierpnia 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
28.08.2020

Grecki armator kończy działalność kontenerową sprzedażą ostatniej jednostki

Grecki armator Performance Shipping skupi się tylko na działalności na rynku tankowców Aframax, po tym, jak pozbył się ostatniego kontenerowca ze swojej floty.
24.08.2020

Zvezda rozpoczęła pracę nad kolejnym tankowcem zasilanym LNG

Rosyjska stocznia Zvezda rozpoczęła budowę kolejnego tankowca Aframax napędzanego gazem ziemnym dla rodzimego armatora - Rosnieftu.
10.07.2020

ISR: Clarksons znacząco obniża prognozy globalnej produkcji stoczniowej w tym roku

Przed branżą stoczniową rysują się nieciekawe perspektywy dla kontraktów do realizacji w drugiej połowie tego roku. Powód jest oczywisty – brakuje zapytań.
09.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu czerwca 2020 roku

Choć gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej gałęziach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
02.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w pierwszym tygodniu czerwca 2020 roku

Wybuch pandemii Covid-19 wciąż odbija się na globalnej gospodarce, silnie odczuwalny jest nadal w branży morskiej. W ostatnim tygodniu maja Komisja Europejska zaproponowała utworzenie „funduszu naprawczego" dla wszystkich 27 państw członkowskich o wartości 750 mld euro (825 mld dolarów) na odbudowę gospodarki po pandemii Covid-19. Fundusz w wysokości 750 mld EUR stanowiłby uzupełnienie uzgodnionego w kwietniu pakietu wsparcia w wysokości 540 mld EUR, którego uruchomienie zaplanowano na 1 czerwca.
10.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu maja 2020

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na już zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień.
28.05.2020

Przemysł stoczniowy w ujęciu globalnym na koniec kwietnia 2020 r.

Z końcem kwietnia 2020 r. zaczynają pojawiać się zbiorcze i wiarygodne informacje dotyczące najważniejszych obszarów działalności stoczni w ujęciu globalnym na koniec kwietnia. Przedmiotowe dane ukazują również realny wpływ pandemii Covid-19 na poszczególne obszary składające się na branżę stoczniową w ujęciu globalnym.
25.05.2020

Nowy rosyjski kompleks stoczniowy Zvezda zwodował pierwszą jednostkę w historii

Ogromny nowy rosyjski kompleks stoczniowy Zvezda zwodował swój pierwszy statek, tankowiec Aframax o nazwie Vladimir Monomakh. Dwupaliwowa jednostka, napędzana tradycyjnym paliwem i skroplonym gazem ziemnym, jest zaprojektowana do przewozu ropy.
17.05.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych za tydzień 27 kwietnia-1 maja

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na już zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień.
13.05.2020

Raport z rynku żeglugowego – upadek i nadzieja na powstanie (tydzień 16-17)

Na przestrzeni ostatnich dwóch tygodni na rynku żeglugowym było nadal bardzo ciężko. Na sytuację wpływały przede wszystkim: zapaść na rynkach ropy, powszechna niepewność co do dalszego rozwoju wypadków i jako konsekwencja wstrzymywanie oraz ograniczanie części inwestycji żeglugowych i offshorowych. Towarzyszyła temu stosunkowo niewielka liczba przeprowadzanych transakcji kupna – sprzedaży statków z drugiej ręki. Ceny statków, zarówno nowych jak i używanych, były stabilne dla niektórych segmentów jak tankowce, ale dla więks
27.04.2020

MGMiŻŚ: Sytuacja przemysłu stoczniowego na świecie na koniec 2019 r. jako punkt referencyjny

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na już zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień.
14.04.2020

Poziom magazynowania ropy na morzu zbliża się do poziomu z 2009 roku

Handlujący ropą naftową przechowują aż 80 milionów baryłek ropy na zbiornikowcach na morzu, a kolejne statki są poszukiwane, ponieważ składowiska lądowe szybko zapełniają się z powodu globalnego nadmiaru zapasów.
01.04.2020

Przemysł stoczniowy w ujęciu globalnym na koniec lutego 2020 r.

Globalna branża produkcji okrętowej mocno wyhamowuje. Oprócz spadków rozmiaru portfela zamówień świat mierzy się także z epidemią koronawirusa, który wyraźnie zaczyna wpływać również na przemysł stoczniowy.
30.03.2020

OPEC zdecydowało się zmniejszyć produkcję, by zmniejszyć wpływ epidemii koronawirusa na zapotrzebowanie na ropę

W odpowiedzi na bieżące zapotrzebowanie na ropę członkowie OPEC zaproponowali dziś zmniejszenie produkcji tego surowca o 1,5 miliona baryłek dziennie do 30 czerwca 2020 roku.
05.03.2020

Złomowanie tankowców pozostanie niskie także w czasie zimy

Złomowanie tankowców prawdopodobnie pozostanie na niskim poziomie w nadchodzących miesiącach, tak jak miało to miejsce przez cały obecny rok - twierdzi Gibson Shipbrokers w swoim najnowszym raporcie o rynku tankowców.
11.11.2019

USA zaniepokojone wyłączaniem transponderów na chińskich tankowcach

USA ostrzegają chińskich armatorów, by nie wyłączali na swych tankowcach transponderów w celu ukrycia zabronionych przez amerykańskie sankcje przewozów irańskiej ropy - podał w środę Reuters, powołując się na dwóch przedstawicieli Białego Domu.
16.10.2019

Największy europejski port gotowy na przyjęcie morskich gigantów (wideo)

Zakończono poszerzanie kanału Nieuwe Waterweg w Porcie Rotterdam, co pozwoli największemu portowi w Europie na przyjęcie największych jednostek oceanicznych. Jedna z najbardziej ruchliwych dróg wodnych w Holandii została pogłębiona o półtora metra na odległości 25 kilometrów.
07.10.2019

Napędzany LNG tankowiec z ropą po raz pierwszy przekracza Północną Drogę Morską

Napędzany LNG tankowiec z ponad 100 tys. m3 ropy na pokładzie po raz pierwszy płynie Północną Drogą Morską. To efekt zmian klimatycznych, które uczyniły ten szlak bardziej dostępnym dla komercyjnej żeglugi.
08.09.2019

Duży tankowiec napędzany LNG Sovcomflotu po raz pierwszy ruszył w rejs przez Arktykę

Korolew Prospect, napędzany LNG tankowiec Aframax Sovcomflotu, rozpoczął 26 sierpnia podróż Północnym Szlakiem Morskim (NSR).
29.08.2019

Shell wyczarterował 14 tankowców napędzanych LNG

Koncern Shell podpisał umowy na czarter czternastu nowych tankowców napędzanych LNG, w celu dekarbonizacji żeglugi.
21.08.2019

Sovcomflot zmniejszył znacząco emisję CO2 dzięki nowym tankowcom z napędem LNG

Rosyjski armator PAO Sovcomflot (SCF Group) znacząco zmniejszył emisję dwutlenku węgla od czasu dostarczenia pierwszych tankowców aframax o napędzie LNG rok temu.
10.07.2019

Sovcomflot znów z zyskiem, dzięki wyższym stawkom frachtu

Rosyjska firma żeglugowa Sovcomflot w końcu zanotowała zysk w czwartym kwartale 2018 roku, dzięki poprawie stawek frachtu.
18.03.2019

Sovcomflot zamówił trzy tankowce LNG

Czołowy rosyjski armator Sovcomflot (SCF) złożył zamówienie na trzy tankowce napędzane LNG. Zbudować je ma stocznia Zvezda Shipbuilding Complex.
07.03.2019

Naftoport pobił historyczny rekord. W 2018 r. przeładowano 14,92 mln t ropy i paliw

Historyczny rekord w gdańskim Naftoporcie. W 2018 r. spółka przeładowała 14,92 mln t ropy naftowej i paliw płynnych. To wzrost o 20% w stosunku do czwartego pod względem wielkości wyniku zanotowanego w 2017 r., kiedy przeładunki sięgnęły 12,48 mln t.
06.02.2019

Czołowa rosyjska stocznia z 42-procentowym wzrostem portfela zamówień

Rosyjska Zvezda Shipbuilding Complex zwiększyła swój portfel zamówień w drugiej połowie 2018 rok o 42 procent. Obecnie stocznia ma zakontraktowane 37 statków i wciąż zdobywa nowe zlecenia.
16.01.2019

Sovcomflot z zamówieniem na trzy tankowce napędzane LNG

Czołowy rosyjski armator Sovcomflot (SCF) złożył zamówienie na trzy tankowce napędzane LNG. Zbudować je ma stocznia Zvezda Shipbuilding Complex.
03.01.2019

Turecki armator zainstaluje systemy uzdatniania wód balastowych Alfa Laval na swoich 16 statkach

Turecki armator Advantage Tankers & Advantage Products podpisał umowę flotową ze szwedzką grupą inżynieryjną Alfa Laval na modernizację systemów uzdatniania wody balastowej w 16 tankowcach. Zamówienie jest warte 10,5 miliona dolarów.
23.12.2018

Gibson: Ponad 70 tankowców VLCC zostanie dostarczonych armatorom w 2019 roku

Ponad 70 nowych tankowców VLCC ma wejść do służby w przyszłym roku. 24 z nich trafi do armatorów już w 1 kwartale.
19.12.2018

Rosyjski Sovcomflot rozważa nabycie kolejny statków napędzanych LNG

Rosyjski koncern żeglugowy Sovcomflot rozważa zakup statków napędzanych paliwem LNG – przyznał prezes firmy, Sergei Frank.
22.11.2018

Lomonosov Prospect zakończył podróż szlakiem arktycznym

Lomonosov Prospect, największy tankowiec napędzany LNG rosyjskiego armatora Sovcomflot, zakończył 30 października podróż szlakiem arktycznym.
05.11.2018

Dziewiczy rejs przełomowego tankowca Sovcomflot

Gagarin Prospect, pierwszy tankowiec zasilany głównie paliwem LNG, zakończył właśnie swój pierwszy rejs, z Rotterdamu do Primorska.
28.10.2018

2018 tragicznym rokiem dla armatorów tankowców

W tym roku obserwujemy historycznie wielkie załamanie na rynku tankowców, a w najbliższym czasie ciężko spodziewać się zmian – czytamy w raporcie organizacji Baltic and International Maritime Council (BIMCO).
20.09.2018

Sovcomflot zamówił olbrzymie tankowce w rosyjskiej stoczni

Czołowy rosyjski armator, Sovcomflot, podpisał serię umów z Rosneftem, Zvezda Shipbuilding Complex i VEB Group, które zakończyła się zamówieniem dwóch tankowców aframax o dużej pojemności.
17.09.2018

Złomowanie tankowców najwyższe od ponad 30 lat

W drugim kwartale 2018 roku złomowanie tankowców wzrosło na dawno niewidzianą skalę. To efekt niskich stawek frachtowych, wysokich cen złomu i coraz starszej floty tych jednostek.
04.09.2018

Bardzo dobre wyniki Naftoportu w pierwszym półroczu tego roku

Bardzo dobre pierwsze półrocze tego roku w gdańskim Naftoporcie. Przeładunki osiągnęły wielkość 8 mln t, z czego 6,5 mln t to przeładunki ropy naftowej. To wzrost odpowiednio o 30 i 40% w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r., kiedy przeładowano 6 mln t, w tym 4,7 mln t ropy naftowej.
16.08.2018

BIMCO: 2018 tragicznym rokiem dla armatorów tankowców

W tym roku obserwujemy historycznie wielkie załamanie na rynku tankowców, a w najbliższym czasie ciężko spodziewać się zmian – czytamy w raporcie organizacji Baltic and International Maritime Council (BIMCO).
10.07.2018

Przed armatorami tankowców dużo pracy, by wyjść z kryzysu

Wysoki poziom złomowania i konsolidacja rynku przyczynią się do zwiększenia zysków armatorów tankowców w ciągu najbliższych kilku lat – wynika z raportu portalu VesselsValue.
24.04.2018

Złomowanie tankowców najwyższe od 1982 roku

W pierwszym kwartale 2018 roku złomowanie tankowców wzrosło na dawno niewidzianą skalę. To efekt niskich stawek frachtowych, wysokich cen złomu i coraz starszej floty tych jednostek.
09.04.2018

Wzmożone złomowanie i konsolidacja rynku kluczem do poprawy rynku kontenerowego

Wysoki poziom złomowania i konsolidacja rynku przyczynią się do zwiększenia zysków armatorów tankowców w ciągu najbliższych kilku lat – wynika z raportu portalu VesselsValue.
01.03.2018

Rynek tankowców wciąż pod presją

Nadpodaż jednostek, słaby popyt rynkowy i obniżka produkcji krajów OPEC są przyczyną obecnej bessy na rynku transportu tankowcami. Jak widać po obecnych niskich stawkach frachtu ten trend będzie utrzymywał się także w tym roku – twierdzą eksperci Baltic and International Maritime Council (BIMCO).
19.02.2018

Armatorzy tankowców wciąż będą zarabiać mało w tym roku

Ożywienie na rynku tankowców najprawdopodobniej się mocno przesunie w czasie i trzeba będzie na nie poczekać dłużej. Powodem jest wciąż utrzymująca się nadpodaż jednostek.
04.02.2018

Wciąż mała liczba zamówień na tankowce

Mimo sporego napływu nowych kontraktów, portfel zamówień stocznia na budowę tankowców jest obecnie najniższy w historii – czytamy w raporcie Capital Product Partners L.P. Obecne jego poziom wynosi 7,2 proc. całości obecnej floty.
29.01.2018

Andrzej Brzózka prezesem Naftoportu

Rada Nadzorcza Przedsiębiorstwa Przeładunku Paliw Płynnych Naftoport wybrała na stanowisko prezesa Andrzeja Brzózkę, dotychczasowego wiceprezesa Naftoportu, a wcześniej wieloletniego pracownika oraz prokurenta.
17.11.2017

Armatorzy tankowców wciąż będą zarabiać mało w przyszłym roku

Ożywienie na rynku tankowców najprawdopodobniej się mocno przesunie w czasie i trzeba będzie na nie poczekać dłużej niż do końca roku. Powodem jest wciąż utrzymująca się nadpodaż jednostek.
14.11.2017

Wciąż trudna sytuacja na rynku tankowców

Stawki frachtu największych jednostek przewożących ropę i paliwa (VLCC) ponownie spadła w tym tygodniu. Trudno oczekiwań w najbliższym czasie zmiany tego trendu, gdyż na rynku pojawiło się za dużo tonażu.
13.11.2017

Historycznie niska liczba zamówień na tankowce

Mimo sporego napływu nowych kontraktów, portfel zamówień stocznia na budowę tankowców jest obecnie najniższy w historii – czytamy w raporcie Capital Product Partners L.P. Obecne jego poziom wynosi 7,2 proc. całości obecnej floty.
28.10.2017

Mniejsze przeładunki w Naftoporcie po trzech kwartałach 2017 r.

Mniejsze przeładunki w gdańskim Naftoporcie – poinformował portal wnp.pl. Przez pierwsze 9 miesięcy tego roku spółka przeładowała 8,5 mln ton płynnych węglowodorów. To o prawie 8 % mniej niż w ubiegłym roku.
17.10.2017

W trzecim kwartale wzrosło złomowanie tankowców

Trzeci kwartał obecnego roku okazał się rekordowym pod względem zezłomowanych jednostek od 2010 roku. Ogółem na żyletki trafiło 2,69 mln ton złomu pochodzącego z tankowców, co odpowiada 40 jednostkom.
17.10.2017

Trwają poszukiwania 12 osób po kolizji tankowca z kutrem rybackim

Tankowiec Brightoil Lucky zderzył się z chińskim kutrem rybackim Lurong Yuanyu 378 na Morzy Japońskim – donosi japońska straż przybrzeżna.
05.10.2017

Grecja z największym portfelem zamówień w pierwszej połowie 2017 roku

Greccy armatorzy zamówili w tym roku największą liczbę nowych statków. Mowa o 40 nowych jednostkach.
20.06.2017

5 statków jednocześnie w gdańskim Naftoporcie. Zajęte były wszystkie stanowiska (foto,wideo)

Niecodzienna sytuacja w gdańskim Naftoporcie. W piątek przy wszystkich stanowiskach zacumowane było 5 tankowców. Jak poinformował Andrzej Brzózka, członek zarządu Naftoportu, spółka jest przygotowana na takie okoliczności i wywiązuje się bez zakłóceń z realizacji zapotrzebowania.
28.05.2017

BIMCO: Styczeń rekordowy pod względem nowych tankowców

W styczniu dostarczono armatorom rekordową w historii liczbę tankowców o łącznej nośności 5,5 mln dwt. To o 220 proc. więcej niż w styczniu zeszłego roku - wyliczają eksperci z BIMCO (Baltic and International Maritime Council).
02.02.2017

Gdańsk: Kolejna dostawa ropy irańskiej dla polskiej rafinerii

Kilka miesięcy temu - w sierpniu ubiegłego roku w Gdańsku obsłużono największy w historii portu tankowiec z irańską ropą na potrzeby Rafinerii Lotos, który przywiózł wówczas do portu blisko 300 tysięcy ton surowca.
24.01.2017

Dobry czasy tankowców zbliżają się do końca?

Niższa cena ropy naftowej oraz pojawienie się nowych eksporterów tego surowca (Iran i USA) sprzyjały dotąd armatorom tankowców. W ocenie agencji Seatrade Maritime sytuacja może się niedługo zmienić.
05.10.2016

Interpretacja klauzuli czarterowej „ship-to-ship” w świetle prawa angielskiego. Analiza sprawy – „The Falkonera” [1]

Statek „Falkonera” – super-zbiornikowiec (VLCC) został wyczarterowany przez armatora („owners”) czarterującemu („charterers”) na jedną podróż (czarter na czas – „voyage charter”) do przewozu ropy z Yemenu do „1-2 ports far east”. Umowa czarteru nie była podpisana przez strony ale zgodnie z ustalonym „fixture recap” oparta była na formularzu BPVOY 4 [2] z uzupełnieniami i poprawkami.
05.12.2015

Naftoport oczekuje rekordowych przeładunków w tym roku

W 2015 roku przeładunki w gdańskim Naftoporcie przekroczą prawdopodobnie 14 mln ton – wynika z zapowiedzi Dariusza Kobiereckiego, prezesa terminalu. Na ten wynik ma się składać aż 10 mln ton przeładunków ropy. Gdyby prognozy się spełniły, oznaczałoby to rekordowy wynik.
02.11.2015

Deltamarin i Aker Arctic z nowym projektem arktycznego tankowca

Fińskie biura konstrukcyjne Deltamarin razem z Aker Arctic Technology stworzył nowy projekt tankowca typu aframax przystosowanego do działań w Arktyce. Jednostka o nazwie Arctic Aframax oprócz specjalnego kadłuba, odpornego a lód, odznacza się też oszczędnością.
18.09.2015

Naftoport na fali – rekordowe przeładunki w pierwszym półroczu

Gdański Naftoport płynie na fali znakomitej kondycji rynku transportu ropy i paliw na świecie. W pierwszym półroczu obecnego roku przeładowano tam aż 7,13 mln ton tych towarów. To najwyższy wynik półroczny w historii terminalu!
15.07.2015

Irańskie tankowce szykują się do „inwazji” na Europę

Irańskie tankowce już niedługo mogą powrócić na europejskie wody. Zbliża się bowiem moment wycofania sankcji, jakie zachodnie kraje nałożyły na jednego z największych producentów czarnego złota.
15.07.2015

Rynek tankowców wciąż na fali. Rosną stawki frachtowe

To był dobry miesiąc dla armatorów tankowców. W maju zwiększyły się zarobki wszystkich typów ich jednostek, co jest dość niespodziewanym zjawiskiem w tej części roku – wynika z raportu Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC).
17.06.2015

Raport: Tankowce Suezmax i VLCC czeka bardzo dobry rok

Tankowce Suezmax zanotują świetne wyniki w obecnym roku. Mały spadek zarobków przewidywany jest dopiero w przyszłym roku, ale za to w 2017 r. będzie kolejny wzrost – wynika z badań shipbrokera Charles R. Webera. Równie dobrze przedstawia się przyszłość tankowców VLCC.
07.05.2015

Raport: Tankowce z najlepszymi od 7 lat zarobkami w I kwartale 2015 roku

Zarobki tankowców transportujących ropę naftowe zwiększyły się w I kwartale 2015 roku. Ostatnie tak duże stawki obserwowano w tym okresie w 2008 roku – wynika z raportu BIMCO.
27.04.2015

Armatorzy tankowców zamówili w tym roku już 84 nowych jednostek

Armatorzy tankowców zamówili 84 jednostki o łącznej nośności 12,1 mln ton. Wśród nowych statków znajdziemy 19 aframaxów, 18 suezmaxów i 13 VLCC. Połowa z wszystkich zamówień została wysłana już w styczniu. To najlepszy wynik od 2007 roku.


20.04.2015

Wzrost opłat tonażowych w porcie Noworosyjsk

Według informacji podanych przez GAC stawki opłat tonażowych w porcie Noworosyjsk (RUNVS), jednym z głównych portów Morza Czarnego, wzrosną w przybliżeniu o 9%. Zmiany w zostną wprowadzone 27. kwietnia.
23.04.2014

5.850 tys ton do końca maja

Dariusz Kobierecki, prezes Naftoportu: „Wyładunek 15 tys. ton paliwa trwa czasami dłużej niż 100 tys ton ropy. Powoduje to konieczność stworzenia specjalnych stanowisk przeładunku paliw celem „odblokowania ”nabrzeży już istniejących. W roku bieżącym planujemy instalację dodatkowego ramienia przeładunkowego dla paliw jasnych na stanowisku „O” i rozpoczęcie budowy nowego stanowisku przy pirsie „T”, przeznaczonego wyłącznie do przeładunku paliw płynnych”
31.05.2011

Dziękujemy za wysłane grafiki.