Pierwsze wakacyjne tygodnie dla wielu segmentów żeglugi oznaczały coraz większe spowolnienie. Było ono widoczne w ostatnim czasie między innymi w żegludze masowej. Występujące na rynku warunki są nadal sporym wyzwaniem dla przewoźników. Spokojnie było w żegludze zbiornikowcowej. W ostatnich tygodniach warunki rynków żeglugowych nieco słabły. Pomimo tego stawki czarterowe i frachtowe są dużo lepsze niż miało to miejsce jeszcze w analogicznym okresie rok temu.
O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
Głównymi ładunkami napędzającymi rynek w ostatnich tygodniach nadal pozostawały eksport zbóż z Ukrainy oraz import węgla do Chin. To te dwie kategorie ładunków w tych destynacjach dyktowały w znacznej części warunki całego rynku. Poziom wskaźnika Baltic Dry Index wzrastał. 20 czerwca BDI oscylował wokół poziomu około 1 000 punktów. 23 czerwca indeks miał już ponad 1 200 punktów. Jednak po tym czasie znów zaczął gwałtownie spadać, osiągając na początku lipca poziom już poniżej 1 000 punktów.
Ostatnie tygodnie to ciężki okres dla segmentu Capesize, gdzie aktualnie tydzień do tygodnia spadki osiąganych frachtów wynosiły nawet 30%. Jedynie w miarę dobre poziomy osiąganych frachtów i stawek czerterowych w tym segmencie obserwowano na kierunku Australia – Chiny. W miarę pozytywne korekty obserwowano w segmencie Panamax. Dla segmentu Ultramax/Supramax oba rynki, tj. atlantycki i pacyficzny, charakteryzowały się nadpodażą tonażu.
Nieustannie wzrasta eksport ropy naftowej z USA. Rosną tam też zapasy tego surowca. Tylko w tym roku wzrosty w przeładowywanych ładunkach tego surowca w eksporcie wyniosły już o +9,4 %. Obecnie USA są po Arabii Saudyjskiej, Iraku i Rosji czwartym eksportem ropy naftowej na świecie.
Ostatnie tygodnie to również raczej spokojny okres dla segmentu VLCC (ang. Very Large Crude Carriers). Słabsze wyniki notował segment Aframax. W miarę dobre warunki dla tego segmentu znajdowały się jedynie w obszarze Morza Północnego.
Korzystniej zapowiadają się kolejne tygodnie. Pojawiające się zapowiedzi podaży ładunkowych dla jednostek VLCC w okresie 10–20 lipca zapowiadają wzrosty stawek frachtowych i czarterowych.
W ogólnym obrazie średnie stawki czarterowe dla najważniejszych sektorów przewozów masowych są i tak lepsze niż miało to miejsce w analogicznym okresie zeszłego roku.
Dla jednostek VLCC dzienna średnia stawka czarteru na czas na okres jednego roku wynosi około 36 500 USD (w czerwcu 2022: 22 – 24 000 USD), dla Suezmax – ok. 39 000 USD (w czerwcu 2022 r.: ok. 19 000 USD), a dla Aframax 45 – 46 000 USD (w czerwcu 2022 r.: 23 500 USD).
fot. Depositphotos
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów