Pierwsze wakacyjne tygodnie dla wielu segmentów żeglugi oznaczały coraz większe spowolnienie. Było ono widoczne w ostatnim czasie między innymi w żegludze masowej. Występujące na rynku warunki są nadal sporym wyzwaniem dla przewoźników. Spokojnie było w żegludze zbiornikowcowej. W ostatnich tygodniach warunki rynków żeglugowych nieco słabły. Pomimo tego stawki czarterowe i frachtowe są dużo lepsze niż miało to miejsce jeszcze w analogicznym okresie rok temu.
O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
Głównymi ładunkami napędzającymi rynek w ostatnich tygodniach nadal pozostawały eksport zbóż z Ukrainy oraz import węgla do Chin. To te dwie kategorie ładunków w tych destynacjach dyktowały w znacznej części warunki całego rynku. Poziom wskaźnika Baltic Dry Index wzrastał. 20 czerwca BDI oscylował wokół poziomu około 1 000 punktów. 23 czerwca indeks miał już ponad 1 200 punktów. Jednak po tym czasie znów zaczął gwałtownie spadać, osiągając na początku lipca poziom już poniżej 1 000 punktów.
Ostatnie tygodnie to ciężki okres dla segmentu Capesize, gdzie aktualnie tydzień do tygodnia spadki osiąganych frachtów wynosiły nawet 30%. Jedynie w miarę dobre poziomy osiąganych frachtów i stawek czerterowych w tym segmencie obserwowano na kierunku Australia – Chiny. W miarę pozytywne korekty obserwowano w segmencie Panamax. Dla segmentu Ultramax/Supramax oba rynki, tj. atlantycki i pacyficzny, charakteryzowały się nadpodażą tonażu.
Nieustannie wzrasta eksport ropy naftowej z USA. Rosną tam też zapasy tego surowca. Tylko w tym roku wzrosty w przeładowywanych ładunkach tego surowca w eksporcie wyniosły już o +9,4 %. Obecnie USA są po Arabii Saudyjskiej, Iraku i Rosji czwartym eksportem ropy naftowej na świecie.
Ostatnie tygodnie to również raczej spokojny okres dla segmentu VLCC (ang. Very Large Crude Carriers). Słabsze wyniki notował segment Aframax. W miarę dobre warunki dla tego segmentu znajdowały się jedynie w obszarze Morza Północnego.
Korzystniej zapowiadają się kolejne tygodnie. Pojawiające się zapowiedzi podaży ładunkowych dla jednostek VLCC w okresie 10–20 lipca zapowiadają wzrosty stawek frachtowych i czarterowych.
W ogólnym obrazie średnie stawki czarterowe dla najważniejszych sektorów przewozów masowych są i tak lepsze niż miało to miejsce w analogicznym okresie zeszłego roku.
Dla jednostek VLCC dzienna średnia stawka czarteru na czas na okres jednego roku wynosi około 36 500 USD (w czerwcu 2022: 22 – 24 000 USD), dla Suezmax – ok. 39 000 USD (w czerwcu 2022 r.: ok. 19 000 USD), a dla Aframax 45 – 46 000 USD (w czerwcu 2022 r.: 23 500 USD).
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów