W tygodniach 25-27 nadal było dość aktywnie na rynkach inwestycji tonażowych. Było to szczególnie widoczne w ilości transakcji używanymi masowcami. Pojawiły się również nowe zamówienia. Niewielka była za to ilość złomowań tego typu tonażu. Spokojniej było na rynku gazowców, i to zarówno tych do przewozu LPG, jak i LNG. Ze względu na obecnie panujące coraz lepsze warunki frachtowe i czarterowe dla przewozów ropy naftowej i jej pochodnych również w inwestycjach w zbiornikowce było dużo więcej zaangażowania niż jeszcze całkiem niedawno.
Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko- i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej.
W tygodniu 25. doszło do sprzedaży 4 masowców o łącznej wartości 70 mln USD. Nie odnotowano za to innych transakcji.
Tydzień 26. to z kolei 12 transakcji używanymi masowcami na kwotę 248,76 mln USD. Nie doszło do żadnych złomowań. Zamówiono za to aż 14 nowych masowców (1 305 tys. DWT) o łącznej wartości kontraktowej na poziomie 341 mln USD.
W tygodniu 27. doszło do sprzedaży 9 masowców o wartości 204,7 mln USD. Jednocześnie zostały zezłomowane 3 jednostki tego typu o łącznym DWT na poziomie 160,3 tys. ton. Nie odnotowano za to żadnych nowych zamówień.
Pomimo sezonowego spowolnienia widocznego na rynku frachtowym i czarterowym jak na razie poziom inwestycji tonażowym w segmencie masowców utrzymuje się na podobnym poziomie od co najmniej kilku tygodni. Główną tendencją jest brak złomowań, niewielka ilość nowych zamówień, pojawiająca się od czasu do czasu i średnia, ale w miarę stała ilość obrotu tonażem używanym.
W tygodniach 25-26 nie odnotowano żadnych sprzedaży jednostek używanych w sektorach LPG, czy LNG. Jedynie w tygodniu 27. odnotowano pewne ruchy w inwestycjach tonażowych tego typu statków. Zarejestrowano bowiem jedną transakcję używanym gazowcem. Nie odnotowano żadnych złomowań, ale za to były dwa nowe zamówienia tego typu statków w stoczniach produkcyjnych. Było to 192 tys. DWT oraz zainwestowany kapitał na poziomie 468 mln USD.
Po bardzo dużym boomie na zamówienia nowych gazowców – głównie LNG – w poprzednich miesiącach i latach trend ten co najmniej od kilku tygodni wyhamował. Niewielkie są również ilości obrotu używanym tonażem i sporadyczna ilość złomowań tego typu statków.
W tygodniu 25. doszło do sprzedaży 4 tankowców o łącznej wartości 86,3 mln USD.
W kolejnym 26. tygodniu doszło do 11 transakcji kupna-sprzedaży używanych tankowców na kwotę ponad 344 mln USD. W tym samym tygodniu zamówiono również 4 nowe zbiornikowce (200 tys. DWT) o wartości 187,2 mln USD.
Tydzień 27. to z kolei 4 transakcje kupna – sprzedaży używanych tankowców na łączną kwotę 111,7 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Pojawiły się za to 4 nowe zamówienia (58 200 DWT; 42 mln USD).
Po wieloletniej zapaści rynek zbiornikowców dedykowanych przewozom surowej ropy naftowej i produktów ropopochodnych kontynuuje odbudowę. Jest mało złomowań, ale widoczny jest ruch na rynku seconhandów. Pojawiają się też coraz odważniejsze inwestycje w nowy tonaż.
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii