• <
nauta_2024

Intensywny ruch w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 18-23/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Intensywny ruch w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tydzień 18-23/2023)

Partnerzy portalu

Obiecujące, ale również bardzo mieszane obecnie warunki rynku spowodowały wzrost ruchu inwestycyjnego w tonażu masowym oraz zbiornikowcowym. Obserwowano dużo transakcji zarówno na rynku jednostek używanych, jak i w nowych zamówieniach. Niewiele było za to złomowań.

Szczegóły inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie, gdzie podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko- i długoterminową analizę.

Rynek masowców


W tygodniu 18. doszło do 10 sprzedaży masowców z tzw. drugiej ręki. Przeprowadzone transakcje opiewały na łączną kwotę około 149,2 mln USD. W tym samym czasie nie doszło do żadnego złomowania. Zamówiono za to dwie jednostki o całkowitym DWT 126 tys. Zainwestowany w te jednostki kapitał wyniósł 64 mln USD.

Tydzień 19. to sporo, bo aż 16 transakcji używanych masowców na kwotę 286,3 mln USD. Nie było w tym czasie żadnych złomowań. Zamówiono również 3 nowe jednostki o łącznym DWT na poziomie 198 200, co odpowiadało zainwestowanemu kapitałowi na poziomie około 70 mln USD.

W kolejnym tygodniu 20. odnotowano 15 transakcji używanymi masowcami, co odpowiadało transakcjom na poziomie około 252 mln USD. Doszło do zezłomowania dwóch statków tego typu o łącznym DWT 65 835. W tym samym tygodniu doszło do 14 nowych zamówień jednostek masowych o DWT na poziomie 1 065 300 oraz wartości inwestycji 358 mln USD.

Następny tydzień 21. to 12 sprzedaży używanych masowców na łączną kwotę 150,75 mln USD. W tym samym tygodniu zezłomowano 3 masowce o nośności 66 570 ton. 10 nowych masowców zamówiono. Reprezentowały one łącznie DWT na poziomie 706 tys. Ulokowana w tych zamówieniach kwota wynosi około 326 mln USD.

W kolejnym tygodniu 22. doszło do sprzedaży 12 używanych masowców na kwotę 134,2 mln USD. W tym samym czasie zezłomowano 5 statków tego typu o łącznym DWT 289 560. Zamówiono aż 13 masowców o łącznej nośności 783 tys. ton a także zainwestowanym kapitale na poziomie 374,4 mln USD.

Tydzień 23. to również aktywny okres pod względem obrotu tonażem. Doszło do sprzedaży 17 używanych masowców o wartości ponad 180 mln USD. Jednocześnie zezłomowano 4 masowce o wielkości 189 tys. ton. Zamówienia nowych jednostek tego typu były naprawdę wysokie i wyniosły 30 statków! Przełożyło się to na nośność na poziomie 2 430 tys. ton oraz wartość kontraktów ponad 695 mln USD.

Pomimo słabego rynku zauważony wzrost intensywności w inwestycjach tonażowych jest rzeczywiście spory. Zmiany wynikają nie tylko z obiecujących danych na przyszłość, ale również z obrotu tonażem wynikającym z naturalnej gry podaży i popytu na rynku armatorskim.

Gazowce LNG i LPG


W tygodniu 18. doszło do sprzedaży 5 gazowców za kwotę około 138,7 mln USD. Nie zezłomowano w tym czasie żadnej jednostki tego typu. Zamówiono za to 4 nowe jednostki o łącznym DWT na poziomie 120 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie 275,6 mln USD.
Tydzień 19. to tylko 1 transakcja używanym statkiem do przewozu gazu o wartości 26,3 mln USD. Nie było żadnych złomowań. Zamówiono 8 nowych statków tego typu o DWT 696 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie 1 mld 810 mln USD.

W kolejnym, 20. tygodniu, doszło do transakcji jednej używaną jednostką do przewozu gazu o wartości 45 mln USD. Zezłomowano też jeden statek o nośności 66 999 ton. W tym samym tygodniu zamówiono 6 nowych gazowców o łącznym DWT na poziomie 300 tys.

Następny tydzień 21. nie obfitował w żadne transakcje z drugiej ręki. Nie było też żadnych złomowań. Odnotowano za to 5 nowych zamówień gazowców o łącznym DWT 480 tys.

W tygodniu 22. dwa gazowce zmieniły swoich właścicieli (transakcje na kwotę 48 mln USD). Nie było za to w tym segmencie żadnych złomowań ani też nowych zamówień.

Z kolei w tygodniu 23. odnotowano jedną transakcję kupna-sprzedaży używanej jednostki, jedno złomowanie i brak zamówień tego typu tonażu.

Również całkiem intensywnie prezentował się rynek obrotu tonażem wśród gazowców. Odbywało się to mimo wszystko na dużo niższym poziomie niż w przypadku masowców czy klasycznych zbiornikowców. Wynikało to przede wszystkim z naturalnych zapotrzebowań na rynku.

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


Tydzień 18. to 10 transakcji używanymi tankowcami na kwotę 217,5 mln USD. W tym samym czasie zezłomowano 1 jednostkę o DWT 45 341. Zamówiono aż 14 nowych tankowców o łącznej nośności na poziomie 1 606 000 DWT i zainwestowanym kapitale 868 mln USD.
W tygodniu 19. na rynku transakcji seconhandami panował bardzo duży ruch. Właścicieli zmieniło bowiem aż 27 jednostek o wartości około 408 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Zamówiono za to 5 nowych tankowców o nośności 371 tys. ton oraz zainwestowanym kapitale na poziomie 186 mln USD.

Kolejny tydzień numer 20 to aż 19 transakcji używanymi tankowcami na poziomie 344,4 mln USD. Zezłomowano też jedną jednostkę o DWT na poziomie 10 588. W tym samym czasie zamówiono 8 nowych statków o DWT 521 tys. oraz wartości 449 mln USD.

Tydzień 21. to informacja na temat ośmiu transakcji kupna-sprzedaży używanych jednostek na kwotę prawie 200 mln USD. W tym samym tygodniu zezłomowano jeden niewielki zbiornikowiec o nośności 3 566 ton. Zamówiono pięć gazowców o łącznym DWT na poziomie 480 tys. ton.

W tygodniu 22. transakcji na rynku wtórnym w tym segmencie było aż 19, na łączną kwotę 485,5 mln USD. Było tylko jedno złomowanie małego tankowca (2 190 DWT). W ramach nowych zamówień pojawiło się aż 10 jednostek o łącznym DWT 1 018 tys. i zainwestowanym kapitale na poziomie ponad 521 mln USD.  

W tygodniu 23. jedenaście tankowców zmieniło swoich właścicieli. Odpowiadało to kwocie 291,7 mln USD. Nie było żadnych złomowań. Jednocześnie zamówiono 12 tankowców o łącznym DWT 721 tys. oraz wartości zamówień na poziomie 361,9 mln USD.

Bardzo dużo aktywności obrotem tonażem obserwowano w segmencie zbiornikowców, co wiąże się ściśle nie tylko z sytuacją ekonomiczną i stanem rynku, który jest na fali wzrostowej, ale również nadal trwającymi intensywnie zmianami na rynku.

fot. Depositphotos



etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.