• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Partnerzy portalu

Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. Pomimo takich bardzo mieszanych danych wśród przewoźników panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w prowadzonych inwestycjach tonażowych.

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.

Rynek przewozów masowych


Ostatnie tygodnie to nieznaczne wzmocnienie pozytywnych trendów w przewozach masowych. Szczególnie było to widoczne w transportach realizowanych za pomocą mniejszych jednostek, ale nie tylko. Wzrosty notował również rynek Capesize, ale też Supramax. Sporo zafrachtowań generował zarówno basen Oceanu Atlantyckiego, jak i Pacyfiku.

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Źródło: The Baltic Exchange


Według notowań indykatora Baltic Dry Index w drugiej połowie maja parametry rynków czarterów określonego koszyka jednostek masowych spadał z poziomu około 1 600 punktów w okolicach 10 maja do około 900 punktów na koniec tego miesiąca. Odbicie nastąpiło na początku czerwca, ale jak na razie tylko do poziomu 1 000 punktów.

Rynek przewozów ropy i jej produktów


Ostatnie tygodnie to różnorodna sytuacja na rynkach przewozu surowej ropy naftowej. Stawki frachtowe dla największych jednostek VLCC (ang. Very Large Crude Carriers) spadały na większości szlaków. Stawki na trasach z Bliskiego Wschodu na Daleki Wschód spadły przykładowo o około 27%. Z kolei stawki dla jednostek klasy Suezmax na trasie z Zatoki Meksykańskiej do Europy potrafiły wzrastać nawet o około 30%. Z kolei stawki na rynku spot dla jednostek klasy Aframax, pływających z Zatoki Meksykańskiej na wschodnie wybrzeże USA osiągnęły wzrosty nawet po około 121%.

Na rynkach „clean”, a więc w przewozach produktów pochodnych z produkcji ropy naftowej, na przykład paliw, odnotowywano spadki frachtów niemal na wszystkich kierunkach. Sięgały od kilku do nawet 30-40% w skali miesiąc do miesiąca.

fot. Depositphotos



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.