• <
nauta_2024

Rynek inwestycji tonażowych w lepszej kondycji. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-19/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rynek inwestycji tonażowych w lepszej kondycji. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-19/2023)

Partnerzy portalu

Kolejne tygodnie roku do kontynuacja stabilizacji w zakresie inwestycji tonażowych w segmencie statków kontenerowych. Dużo lepiej niż przez wiele ostatnich tygodni prezentował się dla segmentu drobnicowców wielozadaniowych, gdzie pojawiły się nie tylko transakcje jednostkami używanymi, ale również i nowe zamówienia. Nadal nie widać znaczących wzrostów w nowych kontraktacjach nowych wycieczkowców, ale dotychczasowe budowy i zamówienia są realizowane i dokańczane. Wyhamował też obserwowany jeszcze jakiś czas temu trend złomowań wycieczkowców.

Ruchy inwestorów żeglugowych mogą wskazywać, iż prowadzi się nie tylko planowane wymiany tonażu, ale rynek jest też gotowy na poprawę sytuacji frachtowej i czarterowej. Ta tymczasem nadal charakteryzuje się w wielu segmentach żeglugi trendami spadkowymi lub też nieznaczną, być może krótkoterminową stabilizacją. Jak zatem wyglądały inwestycje w tonaż w ostatnich tygodniach i jakich tendencji można spodziewać się w najbliższej przyszłości? O tym w naszej cyklicznej analizie dotyczącej inwestycji w statki.

Rynek jednostek wielozadaniowych i drobnicowców


W tygodniu 16. doszło do transakcji jedną jednostką używaną. Wartość zakupu wynosiła 12,5 mln USD. W tym samym czasie nie zezłomowano żadnych jednostek. Nie było też w tym okresie żadnych nowych zamówień.

W kolejnym tygodniu 17. doszło do dwóch transakcji jednostkami używanymi, a także dwóch złomowań o łącznym DWT sięgającym 49 299. Jednocześnie w tym samym tygodniu doszło do dwóch nowych zamówień tego typu jednostek o łącznej wartości 83 160 tys. USD i nośności 124 tys. ton.  

Tydzień 18. o z kolei dwie transakcje jednostkami używanymi na kwotę 40,5 mln USD. Doszło też do jednego złomowania statku o nośności 42 851 ton. W zakresie nowych budów nie było żadnych nowych zamówień.

W tygodniu 19. właścicieli zmieniły dwa drobnicowce wielozadaniowe o łącznej wartości 21,65 mln USD. Nie doszło do żadnych złomowań. Jednocześnie na rynku zaraportowano dwie nowe budowy o łącznej nośności 28 tys. ton.

Rynek statków kontenerowych


Tydzień 16. to tylko jedna transakcja używanym kontenerowcem (wartość 22,5 mln USD). Doszło też do jednego złomowania kontenerowca o nośności 14 464 ton. W tym samym czasie doszło do zakontraktowań 12 nowych kontenerowców o łącznym DWT na poziomie 1 mln 360 tys.

W następnym tygodniu 17. doszło do sprzedaży 5 statków kontenerowych o łącznej wartości 95,6 mln USD. W tym samym czasie zezłomowano też 2 jednostki o łącznym DWT 115 228. Nie było żadnych nowych zamówień.

W tygodniu 18. doszło do sprzedaży 9 statków kontenerowych na kwotę 167,4 mln USD. Doszło również do jednego złomowania jednostki o DWT 31 290. Jednocześnie w tym samym okresie zamówiono jeden kontenerowiec o DWT 25 tys. oraz wartości 30 mln USD.
W kolejnym 19. tygodniu doszło do 5 transakcji jednostkami używanymi, ale wartości i parametry tych jednostek nie były podawane do publicznej wiadomości. W tym samym czasie doszło do 1 złomowania jednostki o DWT 31 219. Nie było żadnych nowych zamówień.

Rynek wycieczkowców


W tygodniach 16-19 nie odnotowano żadnych transakcji w tym segmencie.


fot. Depositphotos



etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.