W ostatnich tygodniach obserwowano stabilizację rynków frachtów i czarterowych, co napawało wiele podmiotów rynkowych optymizmem. Pojawiło się też sporo informacji mogących wpływać na poprawę tych warunków w dalszej przyszłości. Mowa tutaj między innymi o zapowiedziach złomowań w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy sporej ilości kontenerowców. Jednak nie bez znaczenia będzie również stan i perspektywy światowej gospodarki w kolejnych miesiącach i latach. I tutaj zapatrywania analityków rynków w większości są umiarkowanie optymistyczne. Nadal jednak wiele z segmentów żeglugi boryka się z licznymi problemami i zakłóceniami w istniejących łańcuchach logistycznych.
Czy w ocenach krótkich okresów kondycji międzynarodowego handlu morskiego możemy doszukiwać się dobrych sygnałów dla przyszłości? Szczegóły warunków frachtowych i czarterowych ostatnich tygodni rzutujących na stan rynku w długim okresie raportujemy w naszej cyklicznej analizie.
Spadki frachtów i stawek czarterów w tym segmencie żeglugi powoli wyhamowują. Co prawda w kwietniu zaobserwowano na przykład w indykatorze Drewry Multipurpose Time Charter Index dalsze niewielkie spadki, ale nie są one tak drastyczne jak miało to miejsce w poprzednich miesiącach. Wspomniany indeks osiągnął w kwietniu poziom około USD 9,175.
Jak przewidują analitycy sytuacja powinna się powoli poprawiać nie tylko w miarę wzrostów światowych gospodarek, ale również poprzez polepszenie sytuacji w segmencie przewozów kontenerowych. Wynika to z sytuacji, gdzie w okresie słabych stawek frachtowych w przewozach kontenerowych dedykowany temu segmentowi tonaż stanowi dodatkową konkurencję na rynku przewozów dla drobnicowców wielozadaniowych.
Ostatnie tygodnie to stabilizacja niskich parametrów frachtowych występujących w transporcie kontenerowym. Po dłuższym okresie gwałtownych spadków, następowało wyhamowywanie negatywnych trendów, co rozpoczęło się pod koniec 2022 roku. Sytuację tę doskonale obrazował jeden z indykatorów branżowych, tj. Drewry World Container Index. W tygodniu 16 zaobserwowano nawet lekki wzrost indeksów, oscylujący wokół 4%, licząc miesiąc do miesiąca. Tym samym wspomniany indeks osiągnął poziom około 1,770 USD. Jak podaje firma analityczna Drewry był to pierwszy odnotowany wzrost od czasu 15 tygodni.
Dalsze perspektywy dla przewoźników są zatem umiarkowanie optymistyczne. Jednakże przyglądając się sytuacji bliżej nie wygląda to aż tak bardzo pozytywnie. W chińskich portach nadal zalega sporo pustych kontenerów a łańcuchy logistyczne nadal nie domagają w wielu różnorodnych aspektach. Droga do długookresowej stabilizacji rynku jest zatem daleka.
Niemniej jednak stabilizację warunków frachtowych widać było na wszystkich najważniejszych trasach żeglugi kontenerowej prowadzących z Azji w różne regiony świata. Jest to na pewno dobry moment, aby przyjrzeć się dalszym zmianom i spróbować ocenić na ile mogą być one pozytywne w kolejnych perspektywach.
Radosław Marciniak
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie