• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Stabilizacja przed wzrostami? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 11 – 15/2023)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Stabilizacja przed wzrostami? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 11 – 15/2023)

Partnerzy portalu

msc aby w bct gdynia
Fot. GospodarkaMorska.pl

W ostatnich tygodniach obserwowano stabilizację rynków frachtów i czarterowych, co napawało wiele podmiotów rynkowych optymizmem. Pojawiło się też sporo informacji mogących wpływać na poprawę tych warunków w dalszej przyszłości. Mowa tutaj między innymi o zapowiedziach złomowań w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy sporej ilości kontenerowców. Jednak nie bez znaczenia będzie również stan i perspektywy światowej gospodarki w kolejnych miesiącach i latach. I tutaj zapatrywania analityków rynków w większości są umiarkowanie optymistyczne. Nadal jednak wiele z segmentów żeglugi boryka się z licznymi problemami i zakłóceniami w istniejących łańcuchach logistycznych.

Czy w ocenach krótkich okresów kondycji międzynarodowego handlu morskiego możemy doszukiwać się dobrych sygnałów dla przyszłości? Szczegóły warunków frachtowych i czarterowych ostatnich tygodni rzutujących na stan rynku w długim okresie raportujemy w naszej cyklicznej analizie.

Rynek drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców


Spadki frachtów i stawek czarterów w tym segmencie żeglugi powoli wyhamowują. Co prawda w kwietniu zaobserwowano na przykład w indykatorze Drewry Multipurpose Time Charter Index dalsze niewielkie spadki, ale nie są one tak drastyczne jak miało to miejsce w poprzednich miesiącach. Wspomniany indeks osiągnął w kwietniu poziom około USD 9,175. 

Źródło: Drewry


Jak przewidują analitycy sytuacja powinna się powoli poprawiać nie tylko w miarę wzrostów światowych gospodarek, ale również poprzez polepszenie sytuacji w segmencie przewozów kontenerowych. Wynika to z sytuacji, gdzie w okresie słabych stawek frachtowych w przewozach kontenerowych dedykowany temu segmentowi tonaż stanowi dodatkową konkurencję na rynku przewozów dla drobnicowców wielozadaniowych. 

Rynek przewozów kontenerowych


Ostatnie tygodnie to stabilizacja niskich parametrów frachtowych występujących w transporcie kontenerowym. Po dłuższym okresie gwałtownych spadków, następowało wyhamowywanie negatywnych trendów, co rozpoczęło się pod koniec 2022 roku. Sytuację tę doskonale obrazował jeden z indykatorów branżowych, tj. Drewry World Container Index. W tygodniu 16 zaobserwowano nawet lekki wzrost indeksów, oscylujący wokół 4%, licząc miesiąc do miesiąca. Tym samym wspomniany indeks osiągnął poziom około 1,770 USD. Jak podaje firma analityczna Drewry był to pierwszy odnotowany wzrost od czasu 15 tygodni. 

Źródło: Drewry


Dalsze perspektywy dla przewoźników są zatem umiarkowanie optymistyczne. Jednakże przyglądając się sytuacji bliżej nie wygląda to aż tak bardzo pozytywnie. W chińskich portach nadal zalega sporo pustych kontenerów a łańcuchy logistyczne nadal nie domagają w wielu różnorodnych aspektach. Droga do długookresowej stabilizacji rynku jest zatem daleka.

Źródło: Drewry


Niemniej jednak stabilizację warunków frachtowych widać było na wszystkich najważniejszych trasach żeglugi kontenerowej prowadzących z Azji w różne regiony świata. Jest to na pewno dobry moment, aby przyjrzeć się dalszym zmianom i spróbować ocenić na ile mogą być one pozytywne w kolejnych perspektywach.

Radosław Marciniak

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.